Is alles de schuld van een ander?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:26

purny schreef:
Wat voor jou soft is is voor een ander juist de harde waarheid. Je moet niet over andere mensen oordelen als je niet in hun leventje hebt gekeken.

Jij ziet deze mensen misschien een uur per week/maand.

Veel mensen kampen met ontzettend veel tegenslagen. Worden hier onzeker van, gaan door een diep dal en ga zo maar door. Mensen kunnen op een gegeven moment niet meer de energie opbrengen om te vechten voor hun plek.

De jeugd van tegenwoordig word ook wel soms gepamperd. Maar dat is gewoon omdat het zo verrekte makkelijk is om thuis te blijven. Iemand met een uitkering krijgt soms meer dan wanneer iemand werkt.

Het is makkelijk idd om thuis te blijven, maar ik ken er zat die best op zichzelf willen, maar dat domweg niet kunnen betalen. Een hypotheek is niet voor iedereen weggelegd (krijgen ze niet vanwege te weinig dienstjaren of zekerheden) en wat ze tegenwoordig aan huur durven te vragen, daar heb je een riante hypotheek van. Je zal maar tussen dat wal en schip in zitten. Echt naar. Naar mijn mening is dat de oorzaak dat we zo lang in de crisis blijven hangen. Veel mensen kunnen simpelweg niet vooruit vanwege de regeltjes die bankdirecteuren en de overheid bedenken. Betutteling heet dat. En dat mag van mij dan wel een beetje minder. Iemand mag wel 1.500 huur gaan ophoesten elke maand met zijn loontje en een huursubsidie, maar hij kan er geen hypotheek krijgen waar ie aan rente maandelijks mss de helft maar kwijt is. Want dan loopt ie een risico... Wie het snapt, mag het mij uitleggen.

little_king

Re: Is alles de schuld van een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:31

Ik denk dat purny thuis blijven niet bedoeld wordt als thuis bij ouders blijven maar als thuis blijven en niet naar het werk te gaan ;)

Al ben ik het verder wel met je bericht eens hoor :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:37

Lidewijke schreef:
Goh, maar burn-out ontstaat toch net door altijd maar door te gaan en jezelf geen (te weinig) rust te gunnen?

Ja en nee.

Een burn-out ontstaat door onbalans en negativeit.

Stoppen met werken en zielig op de bank zitten is al lang geen remedie meer voor een burn-out en verergert de boel alleen maar.

Bewegen, een doel hebben, vroeg opstaan, leuke dingen doen, gezond eten, sociaal contact etc. zijn tegenwoordig juist wel weer dingen waarmee je een burn-out overwint.

Werk zorgt juist voor het hebben van een doel, van vroeg opstaan, sociaal contact etc. Een burn-out is slechts een signaal van het feit dat je werk/leven uit balans is. Het is een leermoment. Geen moment om bij de pakken neer te gaan zitten en te verzwelgen in zelfmedelijden. Wel een moment om dingen dusdanig aan te passen zodat je niet alleen opknapt, maar ook niet meer vervalt in het patroon.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:48

idefix4 schreef:
Het is makkelijk idd om thuis te blijven, maar ik ken er zat die best op zichzelf willen, maar dat domweg niet kunnen betalen. Een hypotheek is niet voor iedereen weggelegd (krijgen ze niet vanwege te weinig dienstjaren of zekerheden) en wat ze tegenwoordig aan huur durven te vragen, daar heb je een riante hypotheek van. Je zal maar tussen dat wal en schip in zitten. Echt naar. Naar mijn mening is dat de oorzaak dat we zo lang in de crisis blijven hangen. Veel mensen kunnen simpelweg niet vooruit vanwege de regeltjes die bankdirecteuren en de overheid bedenken. Betutteling heet dat. En dat mag van mij dan wel een beetje minder. Iemand mag wel 1.500 huur gaan ophoesten elke maand met zijn loontje en een huursubsidie, maar hij kan er geen hypotheek krijgen waar ie aan rente maandelijks mss de helft maar kwijt is. Want dan loopt ie een risico... Wie het snapt, mag het mij uitleggen.

Dat is natuurlijk onzin, want in de sociale huur hoef je nergens 1500 netto per maand op te hoesten voor een huis.

Je moet wel op een wachtlijst, bij de meeste gemeentes is een wachtlijst van 3 a 4jr gebruikelijk. Je kunt je inschrijven vanaf je 18e, wat betekend dat je vanaf je 22e mooi op jezelf kan. Prima leeftijd.

Dat mensen zich pas gaan inschrijven op het moment dat ze weg willen en dan gaan klagen... tsjah... Wijzen met het vingertje dat het allemaal niet goed geregeld is door de overheid/woningbouw/etc. Zelf hebben ze het ook niet goed geregeld.

Daarbij willen mensen gelijk groot, mooi, luxe, maar wel zo goedkoop mogelijk. En anders weer geklaag.

Natuurlijk, zijn er schrijnende gevallen, is het in sommige gemeentes moeilijk om een sociale woning te krijgen. Dat ontken ik niet. Maar mensen zijn goed in het wijzen met het vingertje naar anderen zonder enige zelfreflectie. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: 'tjsah ik heb nog steeds geen huis want ik was zo dom om mezelf niet in te schrijven bij een woningbouw toen ik 18 werd...'

Ik hoor wel mensen zeggen: 'ik kan nog steeds niet op mezelf want er zijn wachtrijen en de particuliere markt is te duur.'

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:53

Tegenwoordig is het moeilijker om op jezelf te gaan wonen. Mede door de onzekere tijd van werk en mede door de idiote hoge huur die men vraagt. En wanneer je particulier wil gaan wonen moet je met een huisje van ongeveer 500 meestal 3 á 4 keer het inkomen netto verdienen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:02

_Nelleke_ schreef:
idefix4 schreef:

Dat is natuurlijk onzin, want in de sociale huur hoef je nergens 1500 netto per maand op te hoesten voor een huis.

Je moet wel op een wachtlijst, bij de meeste gemeentes is een wachtlijst van 3 a 4jr gebruikelijk. Je kunt je inschrijven vanaf je 18e, wat betekend dat je vanaf je 22e mooi op jezelf kan. Prima leeftijd.

Dat mensen zich pas gaan inschrijven op het moment dat ze weg willen en dan gaan klagen... tsjah... Wijzen met het vingertje dat het allemaal niet goed geregeld is door de overheid/woningbouw/etc. Zelf hebben ze het ook niet goed geregeld.

Daarbij willen mensen gelijk groot, mooi, luxe, maar wel zo goedkoop mogelijk. En anders weer geklaag.

Natuurlijk, zijn er schrijnende gevallen, is het in sommige gemeentes moeilijk om een sociale woning te krijgen. Dat ontken ik niet. Maar mensen zijn goed in het wijzen met het vingertje naar anderen zonder enige zelfreflectie. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: 'tjsah ik heb nog steeds geen huis want ik was zo dom om mezelf niet in te schrijven bij een woningbouw toen ik 18 werd...'

Ik hoor wel mensen zeggen: 'ik kan nog steeds niet op mezelf want er zijn wachtrijen en de particuliere markt is te duur.'

Goedkoopste huur is hier idd 800 euro, maar ook daarvoor heb je momenteel ook een heel riante hypotheek. Mensen die er tussen vallen hebben voor een sociale huurwoning net te veel. Dat dit gaat veranderen is wel goed.
Ik had het inderdaad gelezen dat mensen thuis bleven omdat dat makkelijk is. Ach, het speelt veel in mijn kennissenkring, vandaar dat ik het anders interpreteerde. :+

En ik heb veel meegekregen in mijn opvoeding maar het hoe en wat mbt huurwoningen hoorde daar niet bij. :o (Heb daardoor ook nooit gehuurd, vond het sunt van de centen.) Ik heb me toen ook niet ingeschreven. :D In deze streek is huren gewoon ook duur. Er is veel aanbod op de particuliere markt, maar zoals je als schrijft: te duur. Ik heb echter al vroeg geleerd wat werken is en wat sparen is. Dan kan je met je 18e een leuke buffer hebben. :j Kwestie van de handen uit de mouwen doen.
Laten we eerlijk zijn, wie zegt er geen joepie bij een mooi huis voor jezelf. Kan er over meepraten, wij bouwen er momenteel 1. :j Heeft ons 3 jaar gekost voor we aan de slag konden met dan aan de gemeente.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 16:27

LZP -> NM

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:02

_Nelleke_ schreef:
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: 'tjsah ik heb nog steeds geen huis want ik was zo dom om mezelf niet in te schrijven bij een woningbouw toen ik 18 werd...'

Maar dat laatste is natuurlijk ook zo. Want dat je je in moet schrijven voor je uberhaupt zicht hebt op wat je nodig hebt is gewoon een raar systeem. Het verandert niets aan de werkelijke woningmarkt, het is alleen een administratief trucje.

En de woningmarkt klopt niet. Er worden hier woningen verkocht die eerst huurwoningen waren en waar mensen graag willen wonen als ze kunnen huren, maar die mensen kunnen het niet kopen en nu staan de huizen leeg!
Dat blijft een heel scheef systeem, en doen alsof dat ligt aan de mensen zelf, omdat ze zich niet in hebben geschreven, is gewoon afleiden van het werkelijke probleem: dat het op dit moment niet werkt op de woningmarkt. Wat mensen nodig hebben is er niet, en wat er wel is is voor veel mensen niet te bereiken.
(En met sparen kom je er niet, en als je geen vast contract meer krijgt kun je sparen wat je wilt, maar het bedrag voor zelfs een suf appartementje krijg je niet voor elkaar.)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:15

Mensen kunnen ook voor minder met minder genoegen nemen, maar daar wringt denk ik de schoen. Mensen kunnen niet meer inleveren, stapje terug doen, de paasei naar de nering zetten. Met andere woorden mensen zijn verwend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:23

Ceriadwen schreef:
Mensen kunnen ook voor minder met minder genoegen nemen,

In veel situaties kan dat eigenlijk helemaal niet. Hier zijn bv geen goedkope woningen beschikbaar. Ze zijn er gewoon niet. Ook niet als je met minder genoegen wilt nemen.

Citaat:
maar daar wringt denk ik de schoen. Mensen kunnen niet meer inleveren, stapje terug doen, de paasei naar de nering zetten. Met andere woorden mensen zijn verwend.

Klinkt heel leuk en fijn, het is alleen onwaar. Populistische leugen.

Heel veel mensen doen heel wat stapjes terug. Alleen op woninggebied is dat op dit moment vrijwel niet mogelijk. Heb je een huis dan krijg je het niet verkocht en je zit dan met een restschuld, en er is ook geen goedkope woonruimte te vinden. Dan is het wel leuk om te praten over stapjes terug, maar niet reeel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:00

Dat illustreert mijn punt heel aardig, dat is vrijwel alleen onzelfstandige kamerhuur, geen woningen :j Het moge duidelijk zijn dat dat voor veel mensen geen optie is, bv niet voor gezinnen met kinderen.

(Die worden trouwens ook beslist niet toegelaten. Omdat het om particuliere huur gaat kan men bewoners gewoon weigeren, en op dat soort woningen willen ze meestal alleen studenten, mensen die daar langere tijd moeten wonen maken zeer beslist geen kans.)

Daarnaast is er natuurlijk een groot verschil tussen een stapje terug doen (van een eengezinswoning naar een eenvoudig appartementje bv) of terug moeten naar een kamertje van 8 vierkante meter zonder eigen wc of keuken. Zelfstandige woonruimte lijkt me een hele redelijke eis in een beschaafd land :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:04

een kamer is ook een woning, maar dan moet je inleveren. Jouw antwoord is bevestigend op mijn stelling. Als het moet kan een gezin ook in een kamer, goed het is verre van ideaal maar voor voorlopig voldoet het want je hebt een warm dak boven je hoofd.

Je zegt dus precies wat ik bedoel, mensen kunnen niet meer inleveren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:16

Allereerst: je mist het belangrijkste punt. Veel mensen KUNNEN daar niet wonen omdat de verhuurders ze niet toelaten.
Verder kunnen gezinnen zelfs gezeur krijgen met jeugdzorg omdat dat geen goede omstandigheden voor kinderen zijn om op te groeien.

Ten tweede blijven het populistische leugens. Je hebt het over een stapje terug, maar dan kies je voor bewust misleidende woorden. Als het enige alternatief aan woonruimte een miezerig onzelfstandig kamertje is, is dat natuurlijk geen 'stapje' terug maar een gigantische duik in de diepte.

En tot slot tot nog maar even: mensen moeten die stap bovendien zetten voor problemen die ze over het algemeen maar nauwelijks hebben veroorzaakt. Het woonbeleid is niet van de individuele mensen - wij hebben als maatschappij er een potje van gemaakt. Vooral de deskundigen, de banken en de woningcorporaties en de regering, die aangesteld zijn om daar verstand van te hebben, blijken het niet goed te hebben gedaan. Er is gesjoemeld en geschoven en heeeel creatief gerekend, met als gevolg een beleid dat niet werkt. Daar kun je als individuele persoon vrij weinig aan doen.

En we moeten ons kapot schamen als mensen nu in miezerige kamertjes moeten wonen omdat het zo verkeerd is opgezet.

Mensen moeten het met minder doen, maar ze hebben daar zelf maar weinig invloed op gehad: veel mensen die hun baan kwijtraken raken die niet kwijt omdat ze slecht presteerden. En de veroorzakers van de crisis, die gespeculeerd hebben met geld dat ze zelf niet hadden, proberen de gaten nu te verhalen op mensen die gewoon hun werk deden. Zelf worden ze er niet minder van. De mensen die er weinig mee te maken hadden wel.
Wie is er dan precies verwend?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:19

waarom zouden verhuurders dat niet toelaten? Kan je mij daar een reden voor geven?

Ook gezeur met jeugdzorg is gewoon niet waar, als de kinderen eten, drinken, douchen, slapen en verder goed verzorgd worden is het hooguit een minder gewenste woonvorm maar gezeik krijg je er absoluut niet mee.

Maakt niet uit of de problemen wel of niet zelf zijn veroorzaakt, ze zijn er en dan moet je ermee dealen.
De rest van je betoog geeft iedereen anders de schuld behalve de mensen zelf??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:24

Ceriadwen schreef:
Mensen kunnen ook voor minder met minder genoegen nemen, maar daar wringt denk ik de schoen. Mensen kunnen niet meer inleveren, stapje terug doen, de paasei naar de nering zetten. Met andere woorden mensen zijn verwend.

Mooi gezegd.

Het valt me ook op dat de mensen die alles kregen en voorgekauwd kregen als kind (verwend), dat het behoorlijk tegenvalt als het zelf moet zien te rooien in het leven, dat ze snel opgeven en snel gaan piepen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:31

Moet je eens even googlen op Human battery hens....

https://www.google.nl/search?q=human+ba ... 24&bih=622

Tuurlijk Ceriadwen kan een heel gezin in een kamertje leven... maar is het wenselijk, en is het dan echt niet anders mogelijk?

Of heeft onze regering gewoon een verrot slecht beleid gevoerd wat betreft de woningmarkt door wel de prijzen te liberaliseren, maar niet het aanbod?

Trouwens, zelfs al je zelf een huis wilt bouwen, zit je vast aan allerlei maten die al zorgen dat het huis gewoon een dik luxeproduct is, voor de meesten niet haalbaar... Wij hebben hier jaren in een directiekeet gewoond, voor ons prima te doen met 3 man. Maar deze woonvorm is gewoon verboden in dit land als je het permanent zou willen maken. :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:33

Wenselijk niet, mogelijk wel. Maar dan moet je inleveren. Er zijn hele continenten waar het heel normaal is dat er met een heel gezin in een kamer leeft. Wij zijn gewoon verwend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:37

Ceriadwen schreef:
waarom zouden verhuurders dat niet toelaten? Kan je mij daar een reden voor geven?

Eigenlijk doet het er niet toe waarom verhuurders dat niet willen, toch? Het is gewoon simpelweg zo dat veel mensen worden afgewezen als ze geen student zijn.
Bij gezinnen zal het (nog meer dan anders) risico zijn op overlast (voor medebewoners en de buren, en dan moet je daar als verhuurder wat mee), en ook op te veel aandacht van de brandweer bv omdat de huizen zijn ingericht op 1 bewoner per kamer en naar alle waarschijnlijkheid worden de brandveiligheidseisen geschonden met meer bewoners. En dan staan gezinnen nog meer in de aandacht dan studenten.

Citaat:
Ook gezeur met jeugdzorg is gewoon niet waar, als de kinderen eten, drinken, douchen, slapen en verder goed verzorgd worden is het hooguit een minder gewenste woonvorm maar gezeik krijg je er absoluut niet mee.

Er zijn mensen gedreigd met het uit huis plaatsen van kinderen. En veel toezicht is daar niet op.

Citaat:
Maakt niet uit of de problemen wel of niet zelf zijn veroorzaakt, ze zijn er en dan moet je ermee dealen.

Nou, een beetje maakt dat natuurlijk wel uit :) Wij kunnen immers besluiten om er anders mee te dealen, met z'n allen.

Maar misschien heb je eigenlijk wel gelijk: een bepaalde groep kan absoluut niet een beetje inleveren om het geheel een beetje leefbaar te houden. Sommige mensen willen alles graag voor zichzelf houden. Sterker nog, die willen meer, ten koste van anderen.

Citaat:
De rest van je betoog geeft iedereen anders de schuld behalve de mensen zelf??

Nou ja, een groot deel van de maatschappelijke verschuivingen en de economische crisis ligt gewoon absoluut niet bij de mensen zelf. We zouden de mensen die het hebben veroorzaakt meer verantwoordelijk moeten houden.

En gelukkig, ik was al bang dat de derde wereld niet langs zou komen. Maar waarom zouden we in vredesnaam ons best doen om net zulke sloppenwijken te creeren, omdat het kan? Waarom zouden we niet een beter beleid gaan voeren zodat het niet nodig is? Want er is geld zat om het beter te doen, het moet alleen een beetje verstandiger besteed worden.

Of is dat een heel gek idee en vind je Afrika eigenlijk wel een mooi voorbeeld hoe wij onze maatschappij ook zouden moeten inrichten?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:40

Shadow0 schreef:
Of is dat een heel gek idee en vind je Afrika eigenlijk wel een mooi voorbeeld hoe wij onze maatschappij ook zouden moeten inrichten?

Daar lijkt het inderdaad sterk op.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:54

Shadow0 schreef:
Ceriadwen schreef:

Eigenlijk doet het er niet toe waarom verhuurders dat niet willen, toch? Het is gewoon simpelweg zo dat veel mensen worden afgewezen als ze geen student zijn.
Bij gezinnen zal het (nog meer dan anders) risico zijn op overlast (voor medebewoners en de buren, en dan moet je daar als verhuurder wat mee), en ook op te veel aandacht van de brandweer bv omdat de huizen zijn ingericht op 1 bewoner per kamer en naar alle waarschijnlijkheid worden de brandveiligheidseisen geschonden met meer bewoners. En dan staan gezinnen nog meer in de aandacht dan studenten.
[/quote]
Je hebt geen reden dus bedenk je dit maar? Voor een verhuurder is verhuurd, verhuurd hoor, het zal de verhuurders over het algemeen een worst zijn hoe of wat.

Shadow0 schreef:
Er zijn mensen gedreigd met het uit huis plaatsen van kinderen. En veel toezicht is daar niet op.

Hoe kom je daar nou bij? Er worden dagelijks mensen gedreigd met uit huis plaatsing, en er worden dagelijks kinderen uit huis geplaats maar daar heeft de manier van wonen nog nooit (naar mijn weten) an sich voor gezorgd, wel verwaarlozing of mishandeling.

Shadow0 schreef:
Nou, een beetje maakt dat natuurlijk wel uit :) Wij kunnen immers besluiten om er anders mee te dealen, met z'n allen.

Maar misschien heb je eigenlijk wel gelijk: een bepaalde groep kan absoluut niet een beetje inleveren om het geheel een beetje leefbaar te houden. Sommige mensen willen alles graag voor zichzelf houden. Sterker nog, die willen meer, ten koste van anderen.

Dat kunnen we doen, maar hoe zie je dat? Op wat voor een manier moeten wij er met zijn allen mee dealen?

Citaat:
Nou ja, een groot deel van de maatschappelijke verschuivingen en de economische crisis ligt gewoon absoluut niet bij de mensen zelf. We zouden de mensen die het hebben veroorzaakt meer verantwoordelijk moeten houden.

En gelukkig, ik was al bang dat de derde wereld niet langs zou komen. Maar waarom zouden we in vredesnaam ons best doen om net zulke sloppenwijken te creeren, omdat het kan? Waarom zouden we niet een beter beleid gaan voeren zodat het niet nodig is? Want er is geld zat om het beter te doen, het moet alleen een beetje verstandiger besteed worden.

Blijkbaar is er niet geld genoeg, en niet alleen in sloppenwijken wordt in een kamer geleefd door een heel gezin hoor, ook in gewoon goede wijken.

Als ik jou was zou ik de politiek in gaan. Ik ben bang dat je wat te simpel denkt. We kunnen de veroorzakers van de crisis natuurlijk best wel persoonlijk verantwoordelijk houden, en dat lost precies wat op?

Feit is dat het probleem er ligt, dat wij allemaal een stapje terug moeten doen en dat we allemaal heel goed zijn in het wijzen naar de schuldigen, zolang wij maar allemaal in onze 4 kamerwoning kunnen blijven wonen met onze twee kindjes ook al kunnen we het helemaaaaaal niet betalen, maar verhuizen is geen optie hoor, stel je voor!!

Het is heel simpel, mensen kunnen gewoon niet meer inleveren en mensen die denken zoals jij denkt vinden ook dat dit helemaal niet hoeft, want het is immers de schuld van de boze bobo's. Dat daar het probleem niet mee weg getoverd wordt is moeilijk uit te leggen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:56

Nies_ schreef:
Shadow0 schreef:

Daar lijkt het inderdaad sterk op.

Er zit natuurlijk een heel, heel groot verschil tussen de paasei naar de nering zetten en je maatschappij inrichten zoals Afrika.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:15

Tja, maar waarom zou het zijn dat ons paasei naar de nering gezet moet worden, op zon manier dat de basisvoorzieningen waarvan we ooit in ónze maatschappij hebben afgesproken dat iedereen er toegang tot moet hebben, steeds moeilijker bereikbaar worden voor groepen mensen?

Dat men in China in deze menselijke legbatterijen moet leven, is toch niet wenselijk of nodig in de Nederlandse situatie?

Wat is er mis mee om mensen een fatsoenlijk loon te bieden voor hun werk, en er voor te zorgen dat ze van dat loon fatsoenlijk kunnen leven? Of mis ik iets?

Citaat:
Er worden dagelijks mensen gedreigd met uit huis plaatsing, en er worden dagelijks kinderen uit huis geplaats maar daar heeft de manier van wonen nog nooit (naar mijn weten) an sich voor gezorgd, wel verwaarlozing of mishandeling

Wat denk jij dat jeugdzorg als inschatting maakt van een gezin met 3 kinderen in zon kamertje als je in mijn link vindt?
Trouwens, armoede en (te) krappe behuizing vormen een risico op mishandeling op zich.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:18

randalinpony schreef:
Tja, maar waarom zou het zijn dat ons paasei naar de nering gezet moet worden, op zon manier dat de basisvoorzieningen waarvan we ooit in ónze maatschappij hebben afgesproken dat iedereen er toegang tot moet hebben, steeds moeilijker bereikbaar worden voor groepen mensen?

Dat men in China in deze menselijke legbatterijen moet leven, is toch niet wenselijk of nodig in de Nederlandse situatie?

Wat is er mis mee om mensen een fatsoenlijk loon te bieden voor hun werk, en er voor te zorgen dat ze van dat loon fatsoenlijk kunnen leven? Of mis ik iets?

Dat hebben we allemaal nog, er is ook helemaal geen noodzaak tot paniek.

De basisvoorzieningen zijn onbetaalbaar gebleken dus moeten we wat inleveren, wat je niet kan betalen kan je ook niet hebben. Dat is toch logisch.

Ik bedoel alleen te zeggen dat als het moet, alles mogelijk is OOK goedkope woonruimte. Niet wenselijk misschien, maar wel mogelijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:51

TS, ik heb de antwoorden van anderen niet gelezen, maar wil wel graag reageren op jouw vraag in je OP.

Zelf denk ik dat mensen met enige regelmaat wel een tegenslag(je) meemaken, maar daar op dat moment mee kunnen dealen. Toch stapelt het onbewust op en op een gegeven moment komt de volgende tegenslag (het kan ook iets kleins zijn), waardoor alle voorgaande zaken ineens weer omhoog borrelen en het tot een soort explosie komt. Men kan de zaken even niet meer overzien en geeft dan inderdaad "de ander" of "de situatie" de schuld van het mislukken. Meestal helpt het om (ook bij kleine tegenslagen) veel te blijven praten en hulp te aanvaarden van mensen die goed bedoeld advies willen geven. Zaken anders te proberen zien c.q. te benaderen. Door de voorgaande situaties al snel bij de wortel aan te pakken, zullen toekomstige tegenslagen makkelijker aangegaan worden. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd zo, want het hangt van de soort tegenslag af, maar ook je eigen gesteldheid, denkwijze, handelen, het moment, etc. Men ziet in ieder geval op het moment van de explosie niet meer waar het van oorsprong vandaan komt en geeft dan voor het gemak die betreffende situatie als het probleem aan, waardoor andere zaken niet meer lukken.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Vooral een probleem voor binnenvetters of mensen die een ander niet tot last willen zijn en daarom hun problemen in eerste instantie voor zichzelf houden.