de waarheid over Angora.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:50

Muppett schreef:
Jakkes. Weer iets om van mijn lijstje te strepen. Met alle respect verder, maar die chinezen kunnen er wat van zeg. Ik heb al heel vaak onsmakelijke filmpjes van zulk soort praktijken gezien die in dat land plaatsvonden...

Vind je het gek van een land dat geen mensenrechten kent. Voor hun heeft een dier net zoveel waarde als een lepel wat je duur kunt verkopen. Dat wordt al met paplepel ingegoten.

Ik praat het niet goed, maar die bevolking daar kun je er niet op aanspreken imo, zij weten niet beter. Dit betekent werk voor hun (het is daar letterlijk werken of doodgaan). Het is goed om Europees een importverbod te plaatsen maar dan moet er ook een voorlichting plaatsvinden in dergelijke landen zelf. Maar aangezien de regering daar alleen om machtige mensen geeft, betwijfel ik of dát ooit van de grond komt.

Edit: China is een land waarbij de lijken op straat liggen en niemand naar omkijkt uit pure angst. Want als je zo'n lijk aanraakt dan kun je in de gevangenis belanden omdat de moord in jouw schoenen wordt geschoven. Dát zijn de landen waar dit dierenleed plaats vindt. En daarom heb ik een hard hoofd erover dat dit leed bij de kern aangepakt kan worden (of je moet de regering opblazen en decennia de tijd hebben om een westerse regering daar te laten werken).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-11-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:06

Ik heb laatst hele zachte (goedkope) huissokken gekocht met uitstekende haartjes. Ben nu toch wel bang dat het angorawol is, maar er zit geen kaartje in -O-
ik vind het vreselijk wat ze die diertjes aandoen, en niet alleen die konijntjes. Maar bijv. Ook de ganzen en eenden, en wat dacht je van de dieren die daar nog steeds leven gevild worden?
bah.:n Ik zit nu echt te twijfelen wat ik met die sokken moet doen, wegdoen, of dragen zodat het konijntje niet voor niks heeft geleden.. (ik hoop natuurlijk dat het geen echte angora is..)

_Femkeeex

Re: de waarheid over Angora.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:18

Ik vind het echt verschrikkelijk en wil er alles aan doen om het niet in huis te krijgen :)

Maar wat is precies Angora? Welke merken produceren het? En waaraan kan ik herkennen dat het Angora is?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:22

Paardjes45 schreef:
Ik vind het echt verschrikkelijk en wil er alles aan doen om het niet in huis te krijgen :)

Maar wat is precies Angora? Welke merken produceren het? En waaraan kan ik herkennen dat het Angora is?

in het filmpje van (tros radar of vara?) zie je dat. Na het gekrijs wat maar een klein stukje is gelukkig, vertellen ze meer en over de winkels die het verkopen.
h&m, WE en c&a zijn al gestopt met de verkoop, en bij h&m krijg je je geld terug als je de kleding terugbrengt :j

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:24

In Turkije hebben ze geen H&M of C&A, dus daarom vroeg ik merken :D

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:25

begin me schuldig te voelen :(

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:29

Paardjes45 schreef:

Het etiket in je kledingstuk lezen, zit er wol in kijk dan welke soort wol, dat staat nl over het algemeen wel vermeld.
Afbeelding
Vaak staat er zoiets in je label, zoals je ziet is dit ook een mengsel, net als angora eigenlijk altijd in een mengsel zal zitten (goedkoper en de sterkte van de draad zijn factoren hiervoor)

Verder zullen kledingstukken met wol altijd met een wasvoorschrift komen, wol mag je nl absoluut niet heet wassen en eigenlijk niet centifugeren (dan vervilt wol nl en is je kledingstuk verpest), meestal is het advies wolwasprogramma of handwas.

Angorawol is pluizig/harig maar dat ligt ook een beetje aan het percentage angorawol, hoe lager het percentage hoe minder snel je het zal herkennen als angorawol, labels lezen is het beste dus.

edit: spelling
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 29-11-13 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:29

magda_90 schreef:
En daarom heb ik een hard hoofd erover dat dit leed bij de kern aangepakt kan worden (of je moet de regering opblazen en decennia de tijd hebben om een westerse regering daar te laten werken).

Maak je geen illusie... de westerse regering wordt ook niet gevormd door brave onschuldige jongetjes en meisjes.

Maar goed... ik vind het geweldig dat de invoer van angora met onmiddellijke ingang wordt gestopt, maar ik denk wel dat de boeren die het goed doen (want die zijn er vast ook) de prijs betalen.

In die zin denk ik dat voorlichting aan de boeren (en met name aan kinderen daarvan en dus de toekomstige boeren) vruchten zou kunnen afwerpen, mits het inderdaad op dat niveau gebeurt en niet via regering. Ik denk daarbij aan een systeem zoals brooke hospital volgt. Dus de opleiding van plaatselijke bevolking, die de boeren in hun omgeving weer kunnen opleiden.

maar idd ... het wordt dan duurder. Alles waarmee minder dierenleed gepaard gaat, is duurder omdat het arbeidsintensiever is/duurder is voor de boer.

Dat mensen alles zo goedkoop mogelijk willen hebben, werkt dit soort situaties in de hand (zie ook de uggs)

Het verhaal heeft dus twee kanten: de boer die probeert te overleven door zo goedkoop mogelijk te produceren omdat de markt daarnaar vraagt en hij de dure producten aan de straatstenen niet kwijt raakt en de consument,die in de huidige, jawel westerse, wereld al volkomen wordt kaalgeplukt door de staat en zo goedkoop mogelijk zijn lap vlees en schoentjes wil hebben
En die bovendien doorlopend op westerse wijze wordt gevoed door reclame die zegt dat je je aan de mode moet houden, hip moet zijn, netjes erbij moet lopen, dagelijks vlees moet eten etc etc etc.
Je wordt heel wat meer bewerkt door de media dan je denkt.
(wat te denken van de kinderen die andere kinderen met goedkope kleding pesten?)

Het kan helpen als ieder voor zich nagaat wat hij/zij nu werkelijk nodig heeft en niet meer mee te gaan in het 'moeten hebben' maar bewust inkopen doet mbt milieu en diervriendelijkheid. Als je minder wilt hebben/minder nodig hebt, kun je milieu en diervriendelijke producten kopen.

Maar dat is niet gemakkelijk

Ik merk het goed nu ik hier in zweden op het land woon. Hier is nauwelijks verleiding om vanalles te kopen. Maar als ik in nederland ben, met stad aan stad etalages vol met de leukste dingen, voel ik ook dat ik hebberiger wordt. Ik geef daar niet meer aan toe en ik weet dat een toenemende groep mensen daar niet meer aan meedoet, maar het vergt wel wat.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:31

Paardjes45 schreef:
In Turkije hebben ze geen H&M of C&A, dus daarom vroeg ik merken :D

Het probleem is dat het niet te herleiden is, de 'vacht' wordt verkocht en daarna verwerkt tot wol (gesponnen dus), dit kan in een heel ander land gebeuren natuurlijk.
Aangezien China marktleider is met 90% is het het beste het maar helemaal te mijden of je moet echt zeker weten waar het vandaan komt, maar dat zal met kledingstukken die je in een (grote) winkel komt vrijwel onmogelijk zijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:37

Annemiek80 schreef:
Paardjes45 schreef:

Het etiket in je kledingstuk lezen, zit er wol in kijk dan welke soort wol, dat staat nl over het algemeen wel vermeld.
[ Afbeelding ]
Vaak staat er zoiets in je label, zoals je ziet is dit ook een mengsel, net als angora eigenlijk altijd in een mengsel zal zitten (goedkoper en de sterkte van de draad zijn factoren hiervoor)

Verder zullen kledingstukken met wol altijd met een wasvoorschrift komen, wol mag je nl absoluut niet heet wassen en eigenlijk niet centifugeren (dan vervild wol nl en is je kledingstuk verpest), meestal is het advies wolwasprogramma of handwas.

Angorawol is pluizig/harig maar dat ligt ook een beetje aan het percentage angorawol, hoe lager het percentage hoe minder snel je het zal herkennen als angorawol, labels lezen is het beste dus.

Dankje wel :) Ik heb gelukkig geen kledingstukken met Angora.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:51

Ik heb net met de hema gebeld, gisteren een leuk jurkje mee genomen waar 5 procent angora in zat. Besloten het toch maar mee te nemen, en dan met de klantenservice te bellen.
Zoals verwacht hadden ze de vraag al eerder gehad, en de konijntjes worden geschoren ipv geplukt. :)
Dus dat is al heel mooi.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:02

Hoe weet de hema dat zo zeker? Net kwam de opmerking voorbij dat alles op één hoop komt. Geschoren en geplukt dus...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:05

Gypsy schreef:
Ik heb net met de hema gebeld, gisteren een leuk jurkje mee genomen waar 5 procent angora in zat. Besloten het toch maar mee te nemen, en dan met de klantenservice te bellen.
Zoals verwacht hadden ze de vraag al eerder gehad, en de konijntjes worden geschoren ipv geplukt. :)
Dus dat is al heel mooi.

Maar is dat wel zo? Of verteld zij gewoon wat ze van haar pr manager moet zeggen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:16

Hé verdorie, ik had die gedachte net uit mijn hoofd gezet.
Ze schijnen de vraag al eerder gehad te hebben, maar ze hebben altijd al gelet op waar hun producten vandaan komen. Omdat ze het zich niet kunnen veroorloven om met foute producten in verband gebracht te worden.

Mij leek dat vrij aannemelijk? Je gaat nu niet liegen tegen je klanten, zeker als peta nog bezig is om de boel uit te zoeken?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:32

Ja sorry, maar mijn ervaring is dat als er geld in het spel is, de waarheid en integriteit niet meer zo belangrijk zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:40

Annemiek80, 'scheerwol' is 'geschoren wol' van schapen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:41

ik voel me echt schuldig. ik had geen idee van dat angora wol uberhaupt van konijnen kwam.. wist ik veel. ik heb er een trui van thuis liggen. ook nog van de ZARA. dus je kunt je voorstellen dat dit van die budget-wol afspraken zijn

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:53

singasong schreef:
Annemiek80, 'scheerwol' is 'geschoren wol' van schapen.

Dat weet ik:P
Het was puur een plaatje als voorbeeld van hoe een label/etiket eruit ziet, kon zo snel geen plaatje vinden waar ook angorawol instond, momenteel leidt iedere zoektocht op google naar angora en angorawol naar de commotie rondom dit onderwerp. Waar ik het trouwens volledig mee eens ben hoor, begrijp me niet verkeerd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:00

liljebo, dat van die westerse regering was lichtelijk sarcastisch bedoeld om de reden die jij noemt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:07

Magda, ok... ik vatte hem niet...dat heb je met internet. Je mist dan de gezichtsuitdrukking/toon.

Gypsy ik wil niet vervelend zijn, maar H&M en alle andere ketens hier in zweden hadden contracten met de bedrijven in china, waarbij de afspraak was dat dieren diervriendelijk werden gehouden en de vacht werd geknipt (ik meen 3 keer per jaar). Daar blijken de boeren zich dus niet aan te houden (waarschijnlijk omdat ze dan niet aan de vraag kunnen voldoen) en dus helpt ook controle niet

Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat hema een sociaal wenselijk antwoord geeft. Alles met angora terug nemen/uit de productie halen kost geld. En dus geven ze het antwoord wat je wil horen.

Wat denk je dat gebeurt als veel grote ketens de angoraverkoop stop zetten en de mensen hema (willen) geloven dat hun angora anders is? Kassa kassa voor de hema }:)

En als peta ontdekt dat hema ook het geplukt angora verkoopt, kunnen ze nog altijd zeggen dat ze het niet wisten en dat in de contracten met de boeren stond dat het niet mocht. Evt zelfs dat ze het controleerden en er niet bij zijn uitgekomen
Gaan ze toch vrij-uit en hebben ze ondertussen dik verdiend als enige verkoper van angora }:)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:43

Daar heb je zeker een punt, misschien ben ik een beetje te goedgelovig. :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:52

Was/is met dons ook vaak. Bedrijven hier die dan contracten afspreken waarin staat dat het alleen diervriendelijk verkregen mag zijn, maar dat de bedrijven waar ze het contract mee heeft, weer onder-contracten heeft en die hebben dan weer onder-contracten en uiteindelijk werd het "gewoon" levend geplukt... Is toen een hele documentaire over geweest paar jaar geleden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:29

KozieZ schreef:
Was/is met dons ook vaak. Bedrijven hier die dan contracten afspreken waarin staat dat het alleen diervriendelijk verkregen mag zijn, maar dat de bedrijven waar ze het contract mee heeft, weer onder-contracten heeft en die hebben dan weer onder-contracten en uiteindelijk werd het "gewoon" levend geplukt... Is toen een hele documentaire over geweest paar jaar geleden.

Volgens mij moet het tegenwoordig ook op het etiket staan van het dekbed/ vulling jassen dat het diervriendelijk verkregen is. Anders sowiso er niet van uitgaan dat het diervriendelijk is verkregen!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:42

Voor diegeen die zich schuldig voelt omdat ze Angora items bezitten, ik wist ook niet dat dit zo gebeurde tot afgelopen maandag!

Ik vind het goed dat de consument eens tot nadenken gebracht word waar alles wat ze eten,dragen en in het geval van de dekbedden onder liggen, vandaan komt!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:02

singasong schreef:
KozieZ schreef:

Volgens mij moet het tegenwoordig ook op het etiket staan van het dekbed/ vulling jassen dat het diervriendelijk verkregen is. Anders sowiso er niet van uitgaan dat het diervriendelijk is verkregen!

Ik koop gewoon geen dons, weet ik ook zeker dat er geen dierenleed voor geweest is. De documentaire gaf dus juist aan dat ook al dachten bedrijven zelf dat het diervriendelijk was, bleek dat na lang onderzoek vaak niet zo te zijn. Zolang er nog wel bedrijven zijn die het dieronvriendelijk verkrijgen, blijft er een kans dat het door elkaar komt.