Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:06

8nnemiek schreef:
Mijn vriend is gelukkig heel makkelijk :D Die lust alles wel, en eet gerust vegetarisch mee. Af en toe klaagt ie wel eens dat ie wat weinig vlees eet de laatste tijd.. en dan zijn we samen bij de AH en vraag ik of ie nog een bakje vlees wil, en dan hoeft het toch weer niet :+

Jaa, die van mij is precies hetzelfde! Zo schattig :+
Is gegaan van 'ik kan echt niet zonder vlees hoor!!' naar 'ja uh als het maar lekker is'

Ik ben vegetariër, maar ik moet zeggen dat ik niet altijd even nauwgezet let op de bijproducten, maar dat heeft een andere reden. Dingen als gelatine zijn bijproducten, en ik denk niet dat je de vraag daarnaar echt gaat verminderen als je dat niet consumeert. Bovendien, als er minder vlees geconsumeerd wordt (en er dus minder dieren geslacht worden) wordt het aanbod van bijproducten vanzelf ook minder, waardoor het aantrekkelijker wordt om plantaardige alternatieven te gebruiken.

Verder is het echt minder "druppel op de gloeiende plaat" dan wat je zou denken, dat jij vegetariër bent.
Sinds ik vegetariër ben, eten mijn ouders één of twee keer per week een vegetarische avondmaaltijd. Door discussies met enkele studiegenoten, hebben zij besloten voortaan alleen nog biologisch vlees te eten, onder het mom van 'liever minder beter vlees dan een kiloknaller'. Enkele mensen op de vereniging zijn (grotendeels) vegetarisch gaan eten, mede door gesprekken met mij over wel of geen vlees. Tenslotte kook ik altijd vegetarisch als er iemand mee-eet, en daar krijg ik altijd positieve reacties op.

Ik krijg weer jeuk van het feit dat zoveel mensen denken dat vegetariërs ook vis eten... :\ Dan ben je geen vegetariër. Het zou fijn zijn als de mensen die wel vis eten zich niet als vegetariër profileren.
Verder heb ik ooit een mooie OP geschreven voor het vegotopic waarin ik een aantal misverstanden de wereld uit help :+ ... *zoekzoek*

Magrathea schreef:
Magrathea schreef:
En dan nu, het woordenboek

Een vegetariër is iemand die niets eet waar een dier voor is gedood. Bijproducten worden soms een uitzondering voor gemaakt, denk aan leer of gelatine.
Voor leer zijn er vegetariërs die er alsnog een uitzondering voor maken, omdat het een zeer duurzaam product is en omdat het prettiger is (bij tuig voor je paard bijvoorbeeld). Leer kan ook van een biologische koe komen.
Een veganist is iemand die niets gebruikt van dierlijke oorsprong.
Een pescotariër is iemand die geen vlees eet, maar wel vis. Dan ben je dus GEEN vegetariër!
Verder zijn er nog een aantal varianten van dingen die je wel en niet eet, van geen-gevogelte-de-rest-wel tot raw food, waarbij geen voedsel genomen wordt dat boven lichaamstemperatuur verhit is geweest. Deze komen echter weinig voor :)

Kaas is in principe niet vegetarisch omdat er stremsel in verwerkt zit, wat gewonnen wordt uit kalvermagen. Daarnaast gaan er veel kalfjes naar de slacht om de melkproductie op peil te houden. Overigens bestaat er wel kaas met plantaardig stremsel, dit staat dan vermeld op de verpakking.
Eieren zijn wel vegetarisch, maar om deze te produceren zijn kippen nodig. De haantjes zijn (meestal) overbodig en deze worden geshred/vergast/etc.

[...]

Maar...
Goed, hier dan even een aantal veelgestelde vragen:
Maar ik zie op je profiel dat je wel leren tuig op je paard hebt liggen, hoe verklaar je dat?
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
- De vegetariër / veganist in kwestie had dit tuig al voor hij/zij 'bekeerde'. Het is natuurlijk doodzonde om het dan weg te doen: in dit geval geldt helaas wel, het dier is toch al dood en verwerkt, dan kunnen we het net zo goed gebruiken.
- De vegetariër / veganist in kwestie maakt een uitzondering voor leer omdat hij/zij van mening is dat kunststof ook een grote belasting voor het milieu is, of vindt het niet prettig zitten / niet prettig voor het paard.
- Daarnaast kan het tuig tweedehands zijn, op die manier draag je niet direct bij aan de bio-industrie en zorg je ervoor dat dierlijke producten zo duurzaam mogelijk gebruikt worden.
Weet je wel dat voor soja regenwouden worden gekapt?
Jazeker. Echter wordt er voor een hamburger van rundvlees tien keer meer soja gebruikt dan voor een hamburger van soja. Waarom? Het meeste soja wat op het moment verbouwd wordt is nodig voor veevoer. Soja direct eten is vele malen efficiënter dan het via de omweg van vlees te eten! En dan hebben we het nog niet eens over de vele liters drinkwater die nodig zijn voor het maken van een kilo vlees.
Maar je hebt een hond/kat/fret/... , voer je die ook vegetarisch?
Er zijn mensen die er anders over denken, maar de vegetarische Bokkers zijn het hier in het algemeen niet mee eens. Hoewel honden bijvoorbeeld graag een stuk groente of een gekookt eitje extra krijgen, moet het hoofdbestanddeel van het voedsel van deze dieren gewoon vlees zijn, punt. Ben je het daar niet mee eens, dan vinden wij (in het algemeen dacht ik toch, correct me if I'm wrong :o ) dat je dan gewoon geen carnivoor of omnivoor als huisdier moet nemen.
Hoe kan je LEVEN zonder vlees!?
Wij vragen ons liever af: hoe kan iemand leven mét vlees? Als je kijkt naar wat er tegenwoordig allemaal voor rommel in dieren wordt gespoten, hoe ongezond de leefomstandigheden zijn, dan is het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit vlees nog vrolijk wegwerken.
Bij een vegetarisch dieet heb je veel meer controle over de herkomst van je eten, en daarnaast hoeven er geen dieren te sterven voor onze behoeften, wat een ontzettend goed gevoel geeft! :)

AllstarLove

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:38

Ik ben zelf flexitarier. Ik eet nog wel vis en vlees van waar ik weet waar het vandaan komt. Wild dat m'n vader zelf heeft geschoten, kip die door m'n oma zelf is geslacht of vis uit de Noordzee ( en ook nog wel eens een visje uit de winkel!) Natuurlijk is dit niet haalbaar voor iedereen.
Doordat ik veel vegatarisch kook neem ik m'n familie en mijn studiegenoten er in mee. Zo eten zij 'onbewust' toch vegetarisch 1 keer in de week. Melk gebruik ik bijna nooit, kaas daar integen wel.
Ik denk dat men er aan maar aan moet wennen om 3 keer per week geen vlees te eten. Maar dat is wel moeilijk om te realiseren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:53

AllstarLove schreef:
Ik ben zelf flexitarier. Ik eet nog wel vis en vlees van waar ik weet waar het vandaan komt. Wild dat m'n vader zelf heeft geschoten, kip die door m'n oma zelf is geslacht of vis uit de Noordzee ( en ook nog wel eens een visje uit de winkel!) Natuurlijk is dit niet haalbaar voor iedereen.
Doordat ik veel vegatarisch kook neem ik m'n familie en mijn studiegenoten er in mee. Zo eten zij 'onbewust' toch vegetarisch 1 keer in de week. Melk gebruik ik bijna nooit, kaas daar integen wel.
Ik denk dat men er aan maar aan moet wennen om 3 keer per week geen vlees te eten. Maar dat is wel moeilijk om te realiseren.

Ik snap nooit wat er zo moeilijk aan is. Het lijkt me eerder moeilijk om de milieuproblematiek te negeren die gepaard gaat met de vlees- en visindustrie, net als dat er zoveel honger geleden wordt in de wereld. En dan heb ik het nog niet eens over dierenwelzijn.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:56

Nee ik snap het ook niet. Maar bijvoorbeeld mijn huisgenootje móet iedere dag vlees, als ik vegetarisch kook moet er een stukje vlees ernaast. Ik vind het echt onzin, maar krijg het niet in zijn kop. En zo zijn er zo veel families die iedere dag vlees moeten en zullen hebben. Egoïstisch.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:02

AllstarLove schreef:
Nee ik snap het ook niet. Maar bijvoorbeeld mijn huisgenootje móet iedere dag vlees, als ik vegetarisch kook moet er een stukje vlees ernaast. Ik vind het echt onzin, maar krijg het niet in zijn kop. En zo zijn er zo veel families die iedere dag vlees moeten en zullen hebben. Egoïstisch.

Ik vind mezelf niet egoïstisch omdat ik inderdaad elke dag vlees of vis wil.
Ik doe weer andere dingen tegen dieren en vooral tegen mensenleed.
De een doet dit en de ander doet dat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:04

Shenavallie schreef:
liljebo schreef:
Vegetariërs weten wel zuivel en sommige Eten vis, maar de gemiddelde vegetariër kijkt echt wel in welke producten dierlijke bestanddelen zijn gebruikt. Een veganist eet en gebruikt niets met dierlijke bestanddelen.Ik dus ook niet en je kunt er heel gezond bij blijven mits je voor voeding zorgt waar alles in zit. Daar is niets hypocriets aan :)

Niet iedere zichzelf benoemde veganist weet dat er in bijna alle verkrijgbare producten iets van een dier is verwerkt. Daarnaast zijn er inderdaad vegetariërs die wel vis eten. Dat is de reden dat ik het woord hypocriet heb gebruikt. ;) In een ander topic (van langer geleden) heb ik het filmpje geplaatst over welke producten dierlijke producten bevatten, zonder dat we daar weet van hebben. Van heel veel producten wist ik het zelf ook niet. Nu ben ik geen vegatariër of veganist, dus ik hou me daar ook niet direct mee bezig. Er blijft verdomd weinig over om te eten of gebruiken uit de winkel, wil je nog gezond blijven leven en variatie in je eten houden. Ik vraag me dan af hoe iemand die overtuigd veganist is dan eet. Bak je je eigen brood? Snoep je niet, eet je geen koek of taart, waar was je je mee, maak je je eigen appelsap of jus d'orange of drink je de hele dag alleen maar water en thee, rook je niet, etc. etc. Ik zal als ik uit mijn werk kom dat filmpje nog eens opzoeken. Ik weet namelijk niet alles meer uit mijn hoofd, maar het was een aardige lijst met producten waar dieren voor gebruikt worden. Niet alleen voor een stukje vlees dus. ;)

De meeste veganisten verdiepen zich daar terdege in, maar om meteen antwoord te geven op je vragen: ja, ik bak mijn eigen brood en koekjes, drink geen vruchtensap maar wel smoothies van vers fruitm rook niet, drink niet (weet het, saai) maak eigen sojamelk en havermelk etc etc... zelfs mijn eigen groentebouillon. Heb nl niets met kant en klaar producten om meerdere redenen. ;)

Oh en ps... verzorgingsproducten en poetsmiddelen maak ik ook zelf :D
En geloof mij maar... ik eet heel erg goed :)

ps... ik eet ook geen vis.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 04-12-13 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:04

Ik vind eigenlijk vegetariers soms een tikkeltje hypocriet. De meesten eten massa's andere producten en vleesvervangers en die vallen ook niet uit de lucht. Voor sojascheuten leggen ze hele delen van het amazonewoud plat waardoor heel veel dieren hun habitat verliezen en van de honger sterven is dat dan beter als te sterven bij een slager ?
Verantwoordt vlees eten is dan een veel beter alternatief vind ik. Probeer enkel vlees te eten die van lokale afkomst is. Dit vermijdt al een hoop dierenleed ivm met het transport.
Ik probeer vlees bij de natuur boerderij te halen. Daar worden de dieren zorgvuldig geselecteerd en krijgen ze dagelijks uitloop en hebben ze ruimte genoeg. Er worden ook geen hormonen in hun eten gemengd en het vlees smaakt een stuk beter als in de supermarkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:10

Magrathea schreef:
En dan nu, het woordenboek

Een vegetariër is iemand die niets eet waar een dier voor is gedood. Bijproducten worden soms een uitzondering voor gemaakt, denk aan leer of gelatine.
Voor leer zijn er vegetariërs die er alsnog een uitzondering voor maken, omdat het een zeer duurzaam product is en omdat het prettiger is (bij tuig voor je paard bijvoorbeeld). Leer kan ook van een biologische koe komen.
Een veganist is iemand die niets gebruikt van dierlijke oorsprong.
Een pescotariër is iemand die geen vlees eet, maar wel vis. Dan ben je dus GEEN vegetariër!
Verder zijn er nog een aantal varianten van dingen die je wel en niet eet, van geen-gevogelte-de-rest-wel tot raw food, waarbij geen voedsel genomen wordt dat boven lichaamstemperatuur verhit is geweest. Deze komen echter weinig voor :)

Kaas is in principe niet vegetarisch omdat er stremsel in verwerkt zit, wat gewonnen wordt uit kalvermagen. Daarnaast gaan er veel kalfjes naar de slacht om de melkproductie op peil te houden. Overigens bestaat er wel kaas met plantaardig stremsel, dit staat dan vermeld op de verpakking.
Eieren zijn wel vegetarisch, maar om deze te produceren zijn kippen nodig. De haantjes zijn (meestal) overbodig en deze worden geshred/vergast/etc.

[...]

Maar...
Goed, hier dan even een aantal veelgestelde vragen:
Maar ik zie op je profiel dat je wel leren tuig op je paard hebt liggen, hoe verklaar je dat?
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
- De vegetariër / veganist in kwestie had dit tuig al voor hij/zij 'bekeerde'. Het is natuurlijk doodzonde om het dan weg te doen: in dit geval geldt helaas wel, het dier is toch al dood en verwerkt, dan kunnen we het net zo goed gebruiken.
- De vegetariër / veganist in kwestie maakt een uitzondering voor leer omdat hij/zij van mening is dat kunststof ook een grote belasting voor het milieu is, of vindt het niet prettig zitten / niet prettig voor het paard.
- Daarnaast kan het tuig tweedehands zijn, op die manier draag je niet direct bij aan de bio-industrie en zorg je ervoor dat dierlijke producten zo duurzaam mogelijk gebruikt worden.
Weet je wel dat voor soja regenwouden worden gekapt?
Jazeker. Echter wordt er voor een hamburger van rundvlees tien keer meer soja gebruikt dan voor een hamburger van soja. Waarom? Het meeste soja wat op het moment verbouwd wordt is nodig voor veevoer. Soja direct eten is vele malen efficiënter dan het via de omweg van vlees te eten! En dan hebben we het nog niet eens over de vele liters drinkwater die nodig zijn voor het maken van een kilo vlees.
Maar je hebt een hond/kat/fret/... , voer je die ook vegetarisch?
Er zijn mensen die er anders over denken, maar de vegetarische Bokkers zijn het hier in het algemeen niet mee eens. Hoewel honden bijvoorbeeld graag een stuk groente of een gekookt eitje extra krijgen, moet het hoofdbestanddeel van het voedsel van deze dieren gewoon vlees zijn, punt. Ben je het daar niet mee eens, dan vinden wij (in het algemeen dacht ik toch, correct me if I'm wrong :o ) dat je dan gewoon geen carnivoor of omnivoor als huisdier moet nemen.
Hoe kan je LEVEN zonder vlees!?
Wij vragen ons liever af: hoe kan iemand leven mét vlees? Als je kijkt naar wat er tegenwoordig allemaal voor rommel in dieren wordt gespoten, hoe ongezond de leefomstandigheden zijn, dan is het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit vlees nog vrolijk wegwerken.
Bij een vegetarisch dieet heb je veel meer controle over de herkomst van je eten, en daarnaast hoeven er geen dieren te sterven voor onze behoeften, wat een ontzettend goed gevoel geeft! :)
[/quote][/quote]

Goed stuk +:)+ Had ik nog niet gezien. Mbt de druppel... klopt volkomen. Het 'smet' namelijk wel. Sinds ik richting veganist ben gestroomd, gebruikt het hele gezin hier beduidend minder vlees en zuivel. Bovendien krijg je vragen en zijn er altijd mensen die erover gaan nadenken en ook bewuster ermee omgaan.

Mbt honden en katten... hierin moet ik schuld bekennen. Heb 3 honden en 1 kat en die eten idd niet vegetarisch. Of ik het nu leuk vind of niet... het zijn carnivoren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:12

betadine schreef:
Ik vind eigenlijk vegetariers soms een tikkeltje hypocriet. De meesten eten massa's andere producten en vleesvervangers en die vallen ook niet uit de lucht. Voor sojascheuten leggen ze hele delen van het amazonewoud plat waardoor heel veel dieren hun habitat verliezen en van de honger sterven is dat dan beter als te sterven bij een slager ?
Verantwoordt vlees eten is dan een veel beter alternatief vind ik. Probeer enkel vlees te eten die van lokale afkomst is. Dit vermijdt al een hoop dierenleed ivm met het transport.
Ik probeer vlees bij de natuur boerderij te halen. Daar worden de dieren zorgvuldig geselecteerd en krijgen ze dagelijks uitloop en hebben ze ruimte genoeg. Er worden ook geen hormonen in hun eten gemengd en het vlees smaakt een stuk beter als in de supermarkt.

Verdiep je alsjeblieft in de herkomst van veevoer en met name soja. Het is al twee keer genoemd in dit topic.

Ik vind het trouwens altijd interessant dat de vleeseter vaak denkt dat vegetariërs en veganisten ontzettend op hun eten moeten letten. Ja, de meeste mensen die dit beweren hebben zelf geen idee van wat er in hun vlees zit en hoeveel van welke voedingsstoffen je elke dag nodig hebt. Maar als iemand geen dode dieren eet zijn ze ineens voedingsdeskundige... Daar kan ik me nou zó aan ergeren :o

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:17

als familie zijn we vegetariër geworden ten tijde van de groeihormonen , kistkalveren , vervuiling van de zee dus vervuilde vis , dioxine kippen etc.
Dit speelde rond 1974 '75. Dus nog niet eens zozeer vanwege het zielig vinden voor de dieren , maar meer vanwege de ''rommel'' in vlees. Toendertijd was dat een hot item in de media.

Het niet eten van vlees was het middel tegen een ernstige vorm van eczeem bij mijn zus.

Dat ebte weer langzaam weg , maar op een gegeven moment kwamen er toch weer nieuwe dingen , zoals BSE , antibioticakippen ,dierenartsen die toch nog stiekum groeihormonen spoten, etc.

Na al die jaren is het een gewoonte geworden , net als koffie drinken.

Als ik zo de reacties lees hier in het topic , is dit niet de algemene hoofdreden om te stoppen met vleeseten...

En daar kwam dan later ook nog het inzicht van dierenleed bij.

Ik check wel wat ik koop in de supermarkt , maar of ik daadwerkelijk dan echt geen dierlijke producten binnen krijg...bv de jumbo zet op haar dropverpakking dat er varkensgelatine in zit[in alle toetjes van de jumbo zitten ook dierlijke vetten] , maar zou dat ook niet in de andere dropjes zitten?
Ik ben niet zo streng voor mezelf om dat allemaal uit te pluizen , maar ik koop die producten dan niet.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:22

Magrathea schreef:
Verdiep je alsjeblieft in de herkomst van veevoer en met name soja. Het is al twee keer genoemd in dit topic.

Niet alle veevoeders bevatten soja. In boerderijen gaan ze de dieren voornamelijk voeren met wat ze zelf kunnen produceren. Zou te gek zijn dat ze voeders aankopen als ze het zelf kunnen produceren toch.
Dus ik blijf toch bij mijn standpunt dat verantwoordt vlees eten een beter alternatief is als veganisme/vegetarisme. Zo steun je ook de bedrijven die het op een goede manier willen doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:33

Je kunt natuurlijk ook soja van eigen bodem kopen/eco'soja kopen. Van alles is met wat moeite te achterhalen waar het vandaan komt en daarmee kun je dus ook een keuze maken.
Desalnietemin is veehouderij wel de oorzaak van de enorme sojaproductie en genetische manipulatie (om aan de enorme vraag te voldoen) en niet de vegetarier

http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean

Stukjes hieruit:

Approximately 85% of the world's soybean crop is processed into soybean meal and vegetable oil.[76] Soybeans can be broadly classified as "vegetable" (garden) or field (oil) types

Meal[edit]
Main article: Soybean meal
Soybean meal is the material remaining after solvent extraction of oil from soybean flakes, with a 50% soy protein content. The meal is 'toasted' (a misnomer because the heat treatment is with moist steam) and ground in a hammer mill. Soybean meal is an essential element of the American production method of growing farm animals, such as poultry and swine, on an industrial scale that began in the 1930s; and more recently the aquaculture of catfish. Ninety-eight percent of the U.S. soybean crop is used for livestock feed.[45] Soybean meal is also used in lower-end dog foods.[77]

Soybean oils, both liquid and partially hydrogenated, are exported abroad, sold as "vegetable oil", or end up in a wide variety of processed foods. The remaining soybean meal is used mainly as animal feed.[77]

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:36

betadine schreef:
Dus ik blijf toch bij mijn standpunt dat verantwoordt vlees eten een beter alternatief is als veganisme/vegetarisme. Zo steun je ook de bedrijven die het op een goede manier willen doen.

Ik denk niet dat het een beter alternatief is dan veganisme/vegetarisme omdat de enorme veehouderij zeer schadelijk is voor milieu en gezondheid. De huidige consumptie van de gemiddelde persoon mbt vlees en zuivel zorgt namelijk voor gezondheidsproblemen.
Onderzoek daarvan is engelstalig op google te vinden en er zijn ook meerdere wetenschappelijke rapportages van

Maar goed... ik weet best dat veel mensen hun stukje vlees niet willen laten staan en ieder moet daarin ook zijn eigen keuze maken. En dan zeg ik: als je vlees wil eten, eet het dan met mate en van eigen bodem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:57

liljebo schreef:
betadine schreef:

Ik denk niet dat het een beter alternatief is dan veganisme/vegetarisme omdat de enorme veehouderij zeer schadelijk is voor milieu en gezondheid. De huidige consumptie van de gemiddelde persoon mbt vlees en zuivel zorgt namelijk voor gezondheidsproblemen.
Onderzoek daarvan is engelstalig op google te vinden en er zijn ook meerdere wetenschappelijke rapportages van

Maar goed... ik weet best dat veel mensen hun stukje vlees niet willen laten staan en ieder moet daarin ook zijn eigen keuze maken. En dan zeg ik: als je vlees wil eten, eet het dan met mate en van eigen bodem.

Dat ja.

Vind de bron over soja trouwens wel apart, ik ken heel andere cijfers. Weet alleen niet meer waar vandaan. Zal het een dezer dagen wel even opzoeken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:03

Nja, er zijn veel meer bronnen ja, maar ik probeerde een zo neutraal mogelijke bron te kiezen. :)

Overigens... als ik erover nadenk, begrijp ik het hele verhaal over hypocretie niet goed. Is niet iedere bijdrage een bijdrage? Een vegetarier eet geen vlees en vis en draagt daarmee toch gewoon bij aan het milieu en het tegengaan van dierenleed?
Iemand die mindert in vlees, door bv een keer in de week geen vlees te eten en er voor de rest bewust mee omgaat, draagt toch al bij?

Ging het niet uiteindelijk daarom en niet om het oplossen van een wereldprobleem in je eentje?

Ik hoor hier nl eigenlijk geen vegetariers/veganisten roepen dat je geen vlees mag eten; alleen de keuze noemen die ze zelf hebben gemaakt en waarom ze die keuze hebben gemaakt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:05

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 12:06

hahaha, die ken ik al, ja. Kan er wel mee lachen :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:33

liljebo schreef:
Nja, er zijn veel meer bronnen ja, maar ik probeerde een zo neutraal mogelijke bron te kiezen. :)

Overigens... als ik erover nadenk, begrijp ik het hele verhaal over hypocretie niet goed. Is niet iedere bijdrage een bijdrage? Een vegetarier eet geen vlees en vis en draagt daarmee toch gewoon bij aan het milieu en het tegengaan van dierenleed?
Iemand die mindert in vlees, door bv een keer in de week geen vlees te eten en er voor de rest bewust mee omgaat, draagt toch al bij?

Ging het niet uiteindelijk daarom en niet om het oplossen van een wereldprobleem in je eentje?

Ik hoor hier nl eigenlijk geen vegetariers/veganisten roepen dat je geen vlees mag eten; alleen de keuze noemen die ze zelf hebben gemaakt en waarom ze die keuze hebben gemaakt.

Dit ja!
Wat is er hypocriet aan om geen vlees te eten en bijvoorbeeld wel gelatine zolang je het voor jezelf doet? Je doet iets om het dierenleed te verminderen, net als flexitariers. Elk klein gebaar is er een en moet gestimuleerd worden, niet afgeblaft. Omdat je niet alle dierlijke producten eet, wil niet zeggen dat je dan maar meteen alles moet gaan eten, of dat jouw bijdrage niks betekend.
Ik vind het een goed punt, dat er meer mensen gaan nadenken en dat hoeft echt niet te betekenen dat je een super veganist moet worden, een vleesvrije dag is al goed. Niet goed genoeg om alles op te lossen, maar wel een bijdrage. Een teken dat er over nagedacht wordt.
Ik ben overigens vegetariër en eet geen vlees en geen vis en probeer zo weinig mogelijke dierlijke producten binnen te krijgen. Mijn vriend eet vaak vegetarisch mee maar geniet ook van een stukje vlees. Ik koop dat biologisch voor hem, en maak dat ook voor hem klaar. Zie daar niks hypocriets aan, ik kies ervoor om vegarisch te eten, en mijn vriend niet. Wie ben ik om hem over te gaan halen? Ik respecteer zijn keuze, hij de mijne.
Vind het kortzichtig om iemand die bewust nadenkt over zijn voedsel ( ookal is het slechts gedeeltelijk) hypocriet te noemen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:28

liljebo schreef:
Miracle, ik noem mijzelf ook overwegend veganist, omdat ik bij een etentje en bij vrienden niet heel moeilijk wil gaan doen. Ik probeer dierlijke producten te ontwijken, maar soms is het lastig en weggooien vind ik helemaal erg. Maar eigenlijk komt dat maar zeer sporadisch voor en ik merk zelf dat mijn weerstand tegen dierlijke producten groter en groter wordt. Van melkprodukten word ik trouwens tegenwoordig misselijk. En dat terwijl ik vroeger gek was op ijs. :) Nu ben ik blijer met een lekkere smoothy van heel veel vruchtjes, soja-yogurt en een lepeltje honing. (Ja dat is ook een dierlijk produkt, maar per definitie biologisch/ecologisch. Bijen zitten niet in kooitjes... wil zelf komend voorjaar ook bijen houden en volg dus een cursus) Boel lekker mixen met staafmixer en mjammmm

Wat ontzettend gaaf, zelf bijen houden! Lijkt me erg tof.

En inderdaad, weggooien vind ik misschien nog wel erger, vandaar dat ik bij vrienden wel vlees eet bijvoorbeeld. Of soms in een restaurants, want veel restaurants hebben helaas nog geen vegetarische kaart. -O- En als er al iets vegetarisch is, is het vaak niet echt smakelijk helaas. En als ik dan met familie/vrienden ga eten, ga ik daar ook niet moeilijk over doen. Maar ik kies wel bewust wat ik wel en niet eet. :)
Op mijn werk eet ik ook wel eens vlees, maar wij serveren alleen biologisch-streek vlees. Dus als er dan vlees op het menu staat voor personeel, vind ik dat niet zo'n grote ramp, en ga ik daar dus ook niet moeilijk over doen. Behalve varkensvlees, dat eet ik helemaal niet meer.

Als ik wat groter ga wonen wil ik ook mijn eigen kipjes voor de eieren. Maar eigen bijen, hoe kom je daar op? En hoe gaat dat in zijn werk? Lijkt me heel interessant!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:38

Ik vind het ook erg jammer dat restaurants nog achterblijven mbt vegetarische gerechten, terwijl er steeds meer mensen vegetarisch eten. Idd vaak de keuze uit 1 gerecht t.o 20 vlees en visgerechten en dat moet je dan ook nog maar net lekker vinden.
Ik begrijp niet zo goed waarom ze niet gewoon bij een deel van de 'gewone' gerechten het vlees door een vegetarisch alternatief kunnen vervangen. Heb een keer bij een restaurant in nederland gegeten, waar dat dus wel kon. Daar stond gewoon op de kaart welke gerechten met vleesvervanger bereid konden worden. Vond ik wel top.

Ik heb al eigen kipjes. Mbt de eigen bijen... mijn man had daar al langer interesse in en hier staan ze echt te springen om meer imkers. Er zijn te weinig bijen en bijen zijn nodig voor de voedselvoorziening. Dus ook boeren juichen dat erg toe, waardoor je heel veel ondersteuning krijgt. Bovendien gebruiken we hier graag honing :)
Nu zijn we dus begonnen met een imkercursus en in het voorjaar willen we dan twee bijenvolkjes houden. Nu wonen we 'op het land' en dus plaats genoeg daarvoor. Maar het mag hier ook in de stad, mits je even met de buren overlegd. Ze willen gewoon het tekort aan bijen bestrijden omdat een tekort aan bijen uiteindelijk tot een voedseltekort kan leiden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:46

betadine schreef:
Magrathea schreef:

Niet alle veevoeders bevatten soja. In boerderijen gaan ze de dieren voornamelijk voeren met wat ze zelf kunnen produceren. Zou te gek zijn dat ze voeders aankopen als ze het zelf kunnen produceren toch.

Een beter alternatief voor wat?
Hoe moeilijk kan het nou zijn om te begrijpen dat vegetariërs gewoon geen dieren willen eten???? Dat een dergelijke keuze nog allemaal prettige neveneffecten heeft voor mens en milieu met zich meebrengt (al een realistische oplossing voor het mestoverschot bedacht?) is natuurlijk een leuke bonus, maar voor heel veel vegetariërs geldt gewoon dat ze geen kadavers willen eten. Of die kadavers nou voorafgaand aan hun onnatuurlijke dood een leuk leven hebben gehad of niet, of ze nou wel of geen (genetisch gemanipuleerd) sojaschroot en meel van soortgenoten hebben staan vreten of niet maakt helemaal niet uit. Als jij mij kunt uitleggen waarom verantwoord vlees eten voor iemand die ervoor kiest om geen vlees te eten een beter alternatief is dan geen vlees eten dan ga ik vanmiddag nog een biefstuk halen. Een verantwoorde ook nog, als je er ook nog even bij kunt uitleggen wat een verantwoorde biefstuk is en hoe ik aan die biefstuk kan zien dat 'ie verantwoord is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:18

Mijn vader is heel lang imker geweest :)
Helaas wordt het steeds moeilijker om bijen te houden. Er heerst een ziekte (volgens mij ging het om mijten) die hele bijenvolken uitroeit.. en daarnaast gebruiken boeren steeds meer bestrijdingsmiddelen die niet alleen schadelijke insecten doden maar ook bijen.. Het schijnt ontzettend moeilijk te zijn om een volk te laten overleven, en daardoor wordt het een erg dure hobby en zijn heel veel imkers ermee gekapt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:30

Ja dat heb ik gehoord inderdaad. Ken ook een hobby imker en die heeft met het eea verteld. Maar ik neem aan dat als het bijentekort zo schrijnend is in Zweden, de boeren wel niet zulke heftige bestrijdingsmiddelen gebruiken, wel? Of misschien iets waar bijen tegen kunnen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 15:40

Het probleem met mijten is ook hier bekend, maar het is niet zo schrijnend als bij jullie. De imkers hier doen het eigenlijk heel erg goed en sterfte van een volkje is gelukkig eerder uitzondering dan regel. Er gelden onderling wel hele strenge regels en het wordt absoluut afgeraden om bv een tweedehands korf te kopen.

Hoe het hier exact met de bestrijdingsmiddelen zit, weet ik niet, maar uiteraard gebruiken ook zweedse boeren bestrijdingsmiddelen. Veel proberen het wel binnen de perken te houden en momenteel is daarover ook veel te doen. Boeren hebben nu eenmaal bijen nodig voor een betere oogst en het is niet handig om eigen ruiten in te gooien. Aan de andere kant zitten ze met concurrentie en moet de oogst rendabel zijn.
Maar het fijne weet ik er nog niet van. Misschien na de cursus. We zijn nog maar net begonnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:12

Er zal vast wel een oplossing voor zijn. Neem ook aan dat de landbouw in Zweden niet zo actief is als in NL ivm het klimaat en de grond enzo. Dus minder plek voor de bijen om ziek te worden.

Iets wat me net nog even te binnen schoot: las laatst dat steeds meer biologische melkveeboeren ervoor kiezen om de kalfjes minstens 3 maanden bij de moeder te laten blijven. Koeien worden wel gemolken maar dat kan als het goed is gewoon (komt gewoon minder uit), kalfjes worden bijgevoerd met ruwvoer dus die komen dan ook niks te kort.
Er zijn alleen (nog) geen keurmerken voor, helaas. Maar dat er vooruitgang in zit is een goeie zaak :j