8nnemiek schreef:Mijn vriend is gelukkig heel makkelijkDie lust alles wel, en eet gerust vegetarisch mee. Af en toe klaagt ie wel eens dat ie wat weinig vlees eet de laatste tijd.. en dan zijn we samen bij de AH en vraag ik of ie nog een bakje vlees wil, en dan hoeft het toch weer niet
Jaa, die van mij is precies hetzelfde! Zo schattig

Is gegaan van 'ik kan echt niet zonder vlees hoor!!' naar 'ja uh als het maar lekker is'
Ik ben vegetariër, maar ik moet zeggen dat ik niet altijd even nauwgezet let op de bijproducten, maar dat heeft een andere reden. Dingen als gelatine zijn bijproducten, en ik denk niet dat je de vraag daarnaar echt gaat verminderen als je dat niet consumeert. Bovendien, als er minder vlees geconsumeerd wordt (en er dus minder dieren geslacht worden) wordt het aanbod van bijproducten vanzelf ook minder, waardoor het aantrekkelijker wordt om plantaardige alternatieven te gebruiken.
Verder is het echt minder "druppel op de gloeiende plaat" dan wat je zou denken, dat jij vegetariër bent.
Sinds ik vegetariër ben, eten mijn ouders één of twee keer per week een vegetarische avondmaaltijd. Door discussies met enkele studiegenoten, hebben zij besloten voortaan alleen nog biologisch vlees te eten, onder het mom van 'liever minder beter vlees dan een kiloknaller'. Enkele mensen op de vereniging zijn (grotendeels) vegetarisch gaan eten, mede door gesprekken met mij over wel of geen vlees. Tenslotte kook ik altijd vegetarisch als er iemand mee-eet, en daar krijg ik altijd positieve reacties op.
Ik krijg weer jeuk van het feit dat zoveel mensen denken dat vegetariërs ook vis eten...

Verder heb ik ooit een mooie OP geschreven voor het vegotopic waarin ik een aantal misverstanden de wereld uit help

Magrathea schreef:Magrathea schreef:En dan nu, het woordenboek
Een vegetariër is iemand die niets eet waar een dier voor is gedood. Bijproducten worden soms een uitzondering voor gemaakt, denk aan leer of gelatine.
Voor leer zijn er vegetariërs die er alsnog een uitzondering voor maken, omdat het een zeer duurzaam product is en omdat het prettiger is (bij tuig voor je paard bijvoorbeeld). Leer kan ook van een biologische koe komen.
Een veganist is iemand die niets gebruikt van dierlijke oorsprong.
Een pescotariër is iemand die geen vlees eet, maar wel vis. Dan ben je dus GEEN vegetariër!
Verder zijn er nog een aantal varianten van dingen die je wel en niet eet, van geen-gevogelte-de-rest-wel tot raw food, waarbij geen voedsel genomen wordt dat boven lichaamstemperatuur verhit is geweest. Deze komen echter weinig voor![]()
Kaas is in principe niet vegetarisch omdat er stremsel in verwerkt zit, wat gewonnen wordt uit kalvermagen. Daarnaast gaan er veel kalfjes naar de slacht om de melkproductie op peil te houden. Overigens bestaat er wel kaas met plantaardig stremsel, dit staat dan vermeld op de verpakking.
Eieren zijn wel vegetarisch, maar om deze te produceren zijn kippen nodig. De haantjes zijn (meestal) overbodig en deze worden geshred/vergast/etc.
[...]
Maar...
Goed, hier dan even een aantal veelgestelde vragen:
Maar ik zie op je profiel dat je wel leren tuig op je paard hebt liggen, hoe verklaar je dat?
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
- De vegetariër / veganist in kwestie had dit tuig al voor hij/zij 'bekeerde'. Het is natuurlijk doodzonde om het dan weg te doen: in dit geval geldt helaas wel, het dier is toch al dood en verwerkt, dan kunnen we het net zo goed gebruiken.
- De vegetariër / veganist in kwestie maakt een uitzondering voor leer omdat hij/zij van mening is dat kunststof ook een grote belasting voor het milieu is, of vindt het niet prettig zitten / niet prettig voor het paard.
- Daarnaast kan het tuig tweedehands zijn, op die manier draag je niet direct bij aan de bio-industrie en zorg je ervoor dat dierlijke producten zo duurzaam mogelijk gebruikt worden.
Weet je wel dat voor soja regenwouden worden gekapt?
Jazeker. Echter wordt er voor een hamburger van rundvlees tien keer meer soja gebruikt dan voor een hamburger van soja. Waarom? Het meeste soja wat op het moment verbouwd wordt is nodig voor veevoer. Soja direct eten is vele malen efficiënter dan het via de omweg van vlees te eten! En dan hebben we het nog niet eens over de vele liters drinkwater die nodig zijn voor het maken van een kilo vlees.
Maar je hebt een hond/kat/fret/... , voer je die ook vegetarisch?
Er zijn mensen die er anders over denken, maar de vegetarische Bokkers zijn het hier in het algemeen niet mee eens. Hoewel honden bijvoorbeeld graag een stuk groente of een gekookt eitje extra krijgen, moet het hoofdbestanddeel van het voedsel van deze dieren gewoon vlees zijn, punt. Ben je het daar niet mee eens, dan vinden wij (in het algemeen dacht ik toch, correct me if I'm wrong) dat je dan gewoon geen carnivoor of omnivoor als huisdier moet nemen.
Hoe kan je LEVEN zonder vlees!?
Wij vragen ons liever af: hoe kan iemand leven mét vlees? Als je kijkt naar wat er tegenwoordig allemaal voor rommel in dieren wordt gespoten, hoe ongezond de leefomstandigheden zijn, dan is het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die dit vlees nog vrolijk wegwerken.
Bij een vegetarisch dieet heb je veel meer controle over de herkomst van je eten, en daarnaast hoeven er geen dieren te sterven voor onze behoeften, wat een ontzettend goed gevoel geeft!