Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:07

Marije_jiplover schreef:
Ik denk dat iedereen die hier zo pro-krik is, geen flauw benul heeft van hoe veel kracht je met zo'n ding daadwerkelijk kunt zetten.

Ik ken de krik, heb er uitleg over gehad, maar ook gezien dat er wel degelijk loeihard mee getrokken wordt op momenten dat een keizersnee eigenlijk de gewezen oplossing was.
Probleem met de krik is dat je tussen de persweeën door niet mee kunt ontspannen, zoals je wel kunt bij trekken met mankracht. En ook de juiste trekrichting is moeilijker met krik, je kunt niet even draaien om het kruis scheef door het bekken van de moeder te trekken.
Kruis op kruis vastzitten door een krik geeft een heleboel narigheid voor koe en kalf en de enige oplossing die we toen hadden, was het kalf euthanaseren en in stukken zagen om het eruit te halen omzo in elk geval de koe nog te redden.

Kortom, als je het (meer dan) eens fout hebt zien gaan, snap je wel waar Wakker Dier zich druk om maakt.
En dat terwijl ik me normaal gesproken enorm kan ergeren aan de acties van Wakker Dier, ik ben geen fan van de stichting

Aan de andere kant ben ik er vast van overtuigd dat bij verstandig gebruik de krik best een prima hulpmiddel kan zijn.

Maar als je eerst zef met de krik gaat klooien bij een echt te groot kalf, maak je de kansen voor kalf en koe wel degelijk kleiner en het werk van de dierenarts een stuk ingewikkelder!

Heb je wel verder gelezen dan alleen 'pro-krik'? Volgens mij is iedereen zich juist wel heel erg bewust van die kracht en de gevaren.

Kinke

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 11:36

Wat ik o.a. zo 'bijzonder' vind aan het standpunt van WD is dat ze zeggen dat ze willen dat de regels nageleefd worden, omdat het inderdaad verboden is om hem te gebruiken. Vraag je ze vervolgens dat oormerken ook wettelijk verplicht is, maar zij juist toejuichen wanneer een boer zijn dieren niet oormerkt, dan geven ze niet thuis. Hoezo dubbele moraal?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:53

Ik als "boer zoekt vrouw" boerin uit de stad was toch zo boos gisteren over het artikel in de boerderij over de krik.

Hij is verboden. Waarom hij dan gedoogd word is een goede vraag op zich.... Of eerder de vraag waarom het ding verboden is wat mij betreft.

Mijn man had geen krik tot een klein jaar geleden en heb ze hier, met zware bevallingen, met 3 man achter een koe zien hangen (waar is dan de beheersing??) en de koe uit de box zien trekken erdoor. Ik heb zelf aan dode kalveren gehangen die er gewoon heel moeilijk af komen vaak. En nu met de krik kan mijn man, in alle rust, zichzelf redden.

Ja het is een vreselijk apparaat als je hem verkeerd gebruikt. Maar daar zijn we ons zeer bewust van. Die koeien en de kalveren zijn niet alleen ons werk, ons inkomen het is ook ons leven en vooral onze levensvreugde. Onze kalveren zijn zeker niks of weinig waard zoals wel beweerd hier. De dames zijn onze toekomst. De jongens gaan welliswaar na ruim 2 weken weg maar het is niet zo dat die geen zorg krijgen. Ziek kunnen we ze niet verkopen en heb je niks. Bovendien als je zonder achting voor het dier door krikt schaad je niet alleen het kalf denk ik zo.

Zijn er cijfers? Ik denk het niet. Maar hoe meet je dat? Hoe met je de schade aangedaan door de krik. De krik gebruik je met moeilijke bevallingen niet als de koe het zelf ook wel kan. Dus dat er meer problemen in de cijfers te zien zijn lijkt mij vooraf al wel duidelijk.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:59

Ik vind dat net zo een rare redenering als die in Amerika waar paarden niet meer geslacht mogen worden.

Wat moet je doen dan? Het risico op schade is er nou eenmaal als wij mensen zich gaan bemoeien met de bevalling. Een ding weet je wel heel zeker, als jij je er niet mee bemoeid is er 100% kans op schade.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:10

Sinds het bericht in de media is gekomen, lees ik mee op de FB pagina van WD…dat was geen goed idee ;)
Bizar hoe men daar redeneert en als er bijvoorbeeld gevraagd wordt hoeveel ervaring de tegenstanders hebben, blijft het stil. Griezelig hoe men daar achter hun groepje aanrent zonder ook zelf maar een seconde na te denken.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:23

Ik denk dat het belangrijkste is dat wakker dier voor de zoveelste keer tegen de boeren aanschopt. Terwijl ik denk dat er heel wat huisdierhouders heel veel kunnen leren van de liefde, passie en gedrevenheid van de boeren!! Als je er namelijk alleen maar je brood mee wilt verdienen (zoals hun doen sugereren met de opmerking een kalf van melk koe levert te weinig op) dan was degene allang geen boer meer geweest. Daarnaast is ieder kalf een potentiele melkkoe (je weet van te voren niet wat voor kwaliteit er in de buik schuilt) waar je als boer dus zuinig mee omspringt. Laat de mensen van wakker dier eens mee draaien op een boerderij!!!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:28

Je kunt wel merken hier in het topic wie er wel zicht heeft van het boerderij leven, en wie niet... :Y)

Ik las hier dat iemand schreef dat er vooral bij kalven van melkkoeien niet goed mee om gegaan werd omdat deze 'niks waard zijn'? Laat het m'n vriend niet horen. Hij/wij zijn voorzichtig met alle kalven die geboren worden. Uiteraard hoop je dat het altijd goed gaat, maar bij bepaalde koeien hoop je het nog wat meer. Bij de beste koeien die met een goede stier zijn gedekt/geinsimineerd en waarvan je nog veel verwacht van het kalf.

Wij gebruiken zo nu en dan ook de krik, en wat een goed middel. _/-\o_ Sommige bevallingen gaan (helaas) niet vanzelfsprekend en komt het er af en toe net op aan. In sommige gevallen is het dan ook noodzakelijk om de koe/het kalf te helpen met de krik. Doe je dit niet, dan sterft of de kalf, of de koe. In het ergste geval, allebei nog. ;(

JA, het moet goed gebruikt worden, maar het is hooguit belachelijk dat ze het willen verbieden. WD heeft wel vaker van die aparte gedachtens. :+ Denken niet na over wat ze willen verbieden en wat de gevolgen kunnen zijn. Wat wil je dan, dat de koe/kalf overlijd?

DA erbij halen, ja dat is altijd makkelijk gezegd. Vooral de mensen die niets hebben met een boerderij of er niet veel van af weten, die zullen dat als eerste roepen. Maar zo werkt het niet. Een boer is, over het algemeen, erg handig, kent zijn koeien, en heeft verstand van de nodige zaken, onder andere koe kalverij. (Uiteraard heb je er een paar rotte appels bij, maar dat even er buiten gelaten). Datgene wat een DA zal doen, kan de boer ook. En, gekeken naar onze eigen situatie, de boer kan ook heel goed voelen/inschatten als er WEL een DA te pas moet komen, voor bijvoorbeeld een keizersnee.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:28

kiomiamigo schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is dat wakker dier voor de zoveelste keer tegen de boeren aanschopt. Terwijl ik denk dat er heel wat huisdierhouders heel veel kunnen leren van de liefde, passie en gedrevenheid van de boeren!! Als je er namelijk alleen maar je brood mee wilt verdienen (zoals hun doen sugereren met de opmerking een kalf van melk koe levert te weinig op) dan was degene allang geen boer meer geweest. Daarnaast is ieder kalf een potentiele melkkoe (je weet van te voren niet wat voor kwaliteit er in de buik schuilt) waar je als boer dus zuinig mee omspringt. Laat de mensen van wakker dier eens mee draaien op een boerderij!!!

_/-\o_

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:30

Dat is altijd al zo geweest, de meeste kritiek komt gewoonlijk van degene die er niet mee gewerkt hebben, misschien zelfs nog nooit een geboortekrik gezien hebben.
Een boer weet wel wanneer hij ze moet gebruiken, bij twijfel wordt er gewoonlijk een dierenarts bij geroepen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:41

Melanie_B schreef:
kiomiamigo schreef:

_/-\o_

_/-\o_ inderdaad!
de krik heeft hier ook levens gered. (en ik ben ook heel blij dat ik bij mijn eigen bevalling hulp heb gehad, anders was mijn oudste dochter niet levend geboren!

wakker dier wil alleen maar aandacht voor zichzelf!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:43

Dat is inderdaad met alles zo, de meeste kritiek komt van de mensen die het minste verstand hebben van de materie

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:43

Nou nou, ik ben blij dat de boeren tegenwoordig de krik blijkbaar/hopelijk met meer verstand gebruiken als een jaar of 20 terug.
Ik kende boeren die hem standaard gebruikten, lekker makkelijk, kalf geboren voor het eten/naar bed gaan.
De risico's namen ze voor lief of ze besefte te slecht wat de risico's waren.

Ik heb dus menig kalf eraf gekrikt zien worden en echt niet netjes met de weeen mee.
Vaak was het totaal niet nodig en had het ook met gewoon een paar touwtjes gekund of zelfs zonder hulp van de boer.

Dat het ding onder bepaalde omstandigheden wel zijn nut heeft snap ik best maar dan is de vraag of de DA er dan niet al bij had moeten zijn want een kalf wat je er niet afgetrokken krijgt als boer zit toch wel errug vast en bij een dood kalf heb je toch een DA nodig voor nacontrole, nouja, bij een zeer zware bevalling toch ook.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:51

Ik heb in het geval van een probleem bevalling ook de VA zien worstelen.. met maar ook zonder krik. Dan is het gewoon hard werken. We hebben er vorig jaar een dood kalf in de buik in stukken moeten laten zagen omdat we geen krik hadden............... zeker ook geen pretje. Met krik hadden we het diertje wss wel eruit kunnen krijgen.
In dit geval met 3 man! EN een DA ook niet..................

Mijn man, boer in hart, nieren en DNA, geboren en getogen tussen de koeien was ook altijd tegenstander van de krik door verhalen over stuk trekken (in 1 verhaal door een DA!!! let wel) maar na een pleidooi van de dierenarts en wat onderzoek van onze kant heeft hij er toch 1 aangeschaft.

Echt mensen, ga er eens naar kijken voordat je oordeelt. En natuurlijk ziet een geboorte er niet altijd leuk en lief uit. Maar jeetje!!! Dat waren de geboorten van mijn 2 kinderen ook niet. Bij de laatste waren ze met mij ook met 4 man op mijn bed bezig! 1 ambulancebroeder die zo met kracht op mijn buik duwde.

Mijn man heeft er huilend naast gestaan. Waarom zijn zoon toch niet met de pootjes eerst kwam..... _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:04

Het probleem is ook dat enorm veel WD aanhangers sowieso tegen vleeseten zijn, alles wat je met een dier doet is zielig volgens hun, tenminste…met koeien, varkens en kippen. Denk dat veel van die aanhangers zelf in een grote stad wonen en vast wel een huisdier hebben. Vermoed dat daar ook genoeg zielige gevallen bij zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:17

Melanie_B schreef:
Je kunt wel merken hier in het topic wie er wel zicht heeft van het boerderij leven, en wie niet... :Y)

JA, het moet goed gebruikt worden, maar het is hooguit belachelijk dat ze het willen verbieden. WD heeft wel vaker van die aparte gedachtens. :+ Denken niet na over wat ze willen verbieden en wat de gevolgen kunnen zijn. Wat wil je dan, dat de koe/kalf overlijd?

Misschien als je een boerderij hebt wat meer op de hoogte zijn, de krik is al verboden, het verbod wordt alleen niet nageleefd door boeren.

Wakker dier wil juist dat er nagedacht wordt over een opheffing van dat verbod onder voorwaarden.
Citaat:
Wakker Dier heeft bedacht dat je hem misschien wel mag gebruiken onder bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld: een cursus, een krachtmeter op de krik of een beperking op dat ding zodat je niet meer dan zoveel kracht kunt zetten, of alleen toestaan dat dierenartsen zo'n ding mogen gebruiken.

Er zijn hier nogal wat mensen die in een kramp schieten zodra ze "wakker dier" lezen geloof ik. Terwijl wakker dier in deze juist aan de kant van de boeren staat die hier wel goed mee omgaan. Alleen maar wat zekerheid willen inbouwen dat dat misbruik en verkeerd gebruik(waardoor de krik jaren geleden verboden is!) verminderd wordt. Idealiter natuurlijk helemaal niet meer voorkomt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:23

Ik zie het anders Bowen, WD denkt blijkbaar dat de boeren een 'opleiding' moeten hebben voor het gebruik ervan of dat de boer het gebruik moet overlaten aan de veearts. Maar daar zijn ze nog niet helemaal uit, ze willen misschien dat hij gewoon verboden blijft en dat hierop streng gecontroleerd gaat worden. Als je dan vraagt hoe dit gecontroleerd moet worden dan krijg je geen antwoord, net als op opmerkingen over het feit dat een veearts dan nooit meer op tijd is om het kalf te redden. Daarbij hebben boeren meer ervaring met afkalven en het gebruik van de krik dan de veearts :) Het idiote is dat ze dit nu allemaal opeens aankaarten, terwijl dat ding al jaren verboden is maar gewoon gebruikt wordt. Dat gaat echt niet veranderen omdat zij opeens een onderwerp hebben gevonden om zieltjes te winnen. De meeste boeren zijn zo anti WD omdat er alleen maar opruiende/gekleurde/niet correcte artikelen en zielige plaatjes (voornamelijk uit het buitenland) geplaatst worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:25

Ik heb geen ervaring met het boerenleven, dus kan niet oordelen over de krik maar ik vraag me af zou er geen ruimte zijn voor een verbeterde krik? Ik snap dat het een nuttig stuk gereerdschap is maar lees hier ook dat te sterke kracht onwenselijk is net als het niet (goed?) kunnen ontspannen tussen de weeen door. Zijn er geen handige mensen die een krik kunnen ontwerpen die niet te hard kan trekken en die je eenvoudig (een stukje) kan ontspannen? Dan zou je toch het risico op ellende verkleinen? Of zie ik dat verkeerd.

Want laten we eerlijk zijn, natuurlijk werkt het gros van de mensen (ja boeren zijn ook mensen :P ) volgens eer en geweten maar overal zijn nare types die alles snel snel snel willen en niet zo bezig zijn met het gevoel van andere dieren (en mensen).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:44

Die is er al troi, op zo'n krik kun je dan niet meer dan een bepaalde maximale kracht zetten. Maar denk dat het probleem is dat types die onbenullig met een krik om gaan, zich daar sowieso niet druk om maken. Bovendien slijt zo'n ding nauwelijks, dus ze gaan hem echt niet inruilen voor een vernieuwd model.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:48

Kinke schreef:
Ik zie het anders Bowen, WD denkt blijkbaar dat de boeren een 'opleiding' moeten hebben voor het gebruik ervan of dat de boer het gebruik moet overlaten aan de veearts. Maar daar zijn ze nog niet helemaal uit, ze willen misschien dat hij gewoon verboden blijft en dat hierop streng gecontroleerd gaat worden. Als je dan vraagt hoe dit gecontroleerd moet worden dan krijg je geen antwoord, net als op opmerkingen over het feit dat een veearts dan nooit meer op tijd is om het kalf te redden. Daarbij hebben boeren meer ervaring met afkalven en het gebruik van de krik dan de veearts :) Het idiote is dat ze dit nu allemaal opeens aankaarten, terwijl dat ding al jaren verboden is maar gewoon gebruikt wordt. Dat gaat echt niet veranderen omdat zij opeens een onderwerp hebben gevonden om zieltjes te winnen. De meeste boeren zijn zo anti WD omdat er alleen maar opruiende/gekleurde/niet correcte artikelen en zielige plaatjes (voornamelijk uit het buitenland) geplaatst worden.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat het op de opleiding meegenomen worden, daar heb je als boer toch alleen maar baat bij? Het is toch fijn als je weet dat die knecht die je aanneemt ook normaal met dat ding om kan gaan?
In de tijd dat ik naast de boerenopleiding opgeleid werd werd ook de krik behandeld op de boerenopleiding. Zelf heb ik ook nog geboortehulp met de krik gehad op school(zelf ook gedaan en goed en slecht gebruik ervan gezien). Natuurlijk veel meer lammeren op de wereld gezet dan kalveren, maar genoeg gezien om te weten dat het echt niet altijd zo keurig gaat, ook niet bij boeren die zeggen wel hart voor hun dieren te hebben, maar voor wie bepaalde zaken "normaal" zijn geworden.
Een krik die kan lossen tussendoor is ook iets waar elke goede boer baat bij heeft, een krik waar maar een max aan kracht op kan heeft ook iedere goede boer baat bij.

Dus ipv wakker dier af te schieten omdat ze willen nadenken over hoe met dit verbod(dat toch niet nageleefd wordt) omgegaan moet worden zou je beter de juiste gedachten kunnen ondersteunen. Laat zien hoe goed gebruik werkt, onderstreep de goede zaken van de krik.

Al met al is het gewoon zo dat de krik verboden is omdat er aardig wat misging, ik vind het echt fijn dat niemand hier er verkeerd mee omgaat, maar dat maakt niet dat het niet voorkomt(en teveel voorkomt zelfs!).
Als blijkt dat een boer er slecht mee omgaat zou dat aangepakt moeten worden, de boerenmensen hier die wel hart voor hun dieren hebben zouden daar toch ook achter moeten staan. Ik weet best wel dat dat lastig te controleren is, maar uiteindelijk heeft iedereen er baat bij als er een mogelijke bestraffing boven het hoofd hangt van degene die hun dieren niet goed behandelen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 03-12-13 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:48

Kinke schreef:
Die is er al troi, op zo'n krik kun je dan niet meer dan een bepaalde maximale kracht zetten. Maar denk dat het probleem is dat types die onbenullig met een krik om gaan, zich daar sowieso niet druk om maken. Bovendien slijt zo'n ding nauwelijks, dus ze gaan hem echt niet inruilen voor een vernieuwd model.

Dat laatste kan verplicht worden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:00

Bowen schreef:
Kinke schreef:
Al met al is het gewoon zo dat de krik verboden is omdat er aardig wat misging, ik vind het echt fijn dat niemand hier er verkeerd mee omgaat, maar dat maakt niet dat het niet voorkomt(en teveel voorkomt zelfs!).
Als blijkt dat een boer er slecht mee omgaat zou dat aangepakt moeten worden, de boerenmensen hier die wel hart voor hun dieren hebben zouden daar toch ook achter moeten staan. Ik weet best wel dat dat lastig te controleren is, maar uiteindelijk heeft iedereen er baat bij als er een mogelijke bestraffing boven het hoofd hangt van degene die hun dieren niet goed behandelen.

Tja dat laatste ben ik het mee eens, Maar dan zou ik beginnen met mensen met huisdieren. en niet bij de boeren. De meeste boeren hebben een gedegen opleiding hetzij door school, hetzij door van kind af aan meelopen op boerenbedrijven. of vaak zelfs beide. En ze blijven zich veel al verdiepen in de "dingen" die op en rond hun bedrijf afspelen.
De dieren die ze hebben zorgen voor inkomsten van de boer. dus als een dier niet goed wordt behandelt zal het niets verdienen voor de boer. de boer heeft daar geen baat bij. Terwijl elke "gek" maar huisdieren kan aanschaffen, of ze er nu wel of geen verstand van hebben. en de huisvesting van VELE huisdieren is om van te huilen!! en deze worden zonder er bij na te denken veel al gedekt (oeps nestjes) zonder dat men weet hoe ze daarop moeten handelen.

Maar in mijn ogen, is het wakker dier alleen maar te doen om de boeren steeds meer in een kwaad daglicht te stellen. met zeer misleidende onderwerpen. en de mensen die wel goed voor en met hun huisdier zijn zullen ook echt wakker liggen wanneer wakker dier weer eens met schreeuwende koppen dingen aanhaalt (welke natuurlijk niet waar zijn of uit het buitenland komen.) En veel mensen met huisdieren zullen door hun onwetendheid niet eens weten hoe slecht ze zijn voor HUN huisdier, maar wel meeschreeuwen met wakker dier.

Wij hebben de krik op ons bedrijf. gebruiken hem zeer zelden alleen in hoge nood. we hebben ook een veeverloskundige die we erbij roepen wanneer wij het niet redden. deze weet meer van verloskunde dan een dierenarts ooit zal weten. deze doet ook keizersnedes en gebruikt soms ook de krik.
het gebruik van de krik is vaak om te voorkomen dat kalf en/of koe dood zullen gaan. Wanneer er zware straffen gaan gelden op het gebruik ervan, zullen meer kalven dood ter wereld komen, of meer koeien tijdens het afkalven de dood vinden (vaak na lange helse pijnen) Heerlijk!! als dat is wat wakker dier en/of de burger wil. (ach ja elk kalfje wat overlijd komt niet op je bord, dus indirect doet het niet gebruiken van de krik precies wat wakker dier wil bereiken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:04

Citaat:
Idealiter natuurlijk helemaal niet meer voorkomt.

Idealiter kom je 's morgens in de stal en staat er een vrolijk kalf naast een net zo vrolijke Clara 37 die die dag uitgerekend was.
Was het maar zo'n pret.

Krikken die minder kracht kunnen zetten en krikken die niet constant kracht zetten bestaan al.

Boeren die alles naar de maan helpen omdat ze de veearts niet willen bellen voor een kalf dat er niet af kan bestaan ook.
En of die dan in hun eentje met een krik of samen met de 7 zonen aan dat kalf lopen te sleuren maakt dan geen verschil.
Als het niet past, dan past het niet. En een goede boer weet wanneer dat het geval is.

Dat hier trouwens gesteld wordt dat een veearts ook niks van afkalven weet vind ik nogal apart.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:15

wendyenbram schreef:
Tja dat laatste ben ik het mee eens, Maar dan zou ik beginnen met mensen met huisdieren. en niet bij de boeren. De meeste boeren hebben een gedegen opleiding hetzij door school, hetzij door van kind af aan meelopen op boerenbedrijven. of vaak zelfs beide. En ze blijven zich veel al verdiepen in de "dingen" die op en rond hun bedrijf afspelen.
De dieren die ze hebben zorgen voor inkomsten van de boer. dus als een dier niet goed wordt behandelt zal het niets verdienen voor de boer. de boer heeft daar geen baat bij. Terwijl elke "gek" maar huisdieren kan aanschaffen, of ze er nu wel of geen verstand van hebben. en de huisvesting van VELE huisdieren is om van te huilen!! en deze worden zonder er bij na te denken veel al gedekt (oeps nestjes) zonder dat men weet hoe ze daarop moeten handelen.

Van mij mag er ook heel kritisch naar huisdieren gekeken worden.
Maar het idee dat de dieren waarmee geld verdient moet worden dus goed behandeld worden laat me wel een beetje lachen. Dat is (jammer genoeg) alles behalve waar. Je kan heel prima goed geld verdienen met die dieren zonder ze goed te behandelen.
Dat er gelukkig heel veel boeren zijn die niet anders willen dan de dieren zo goed mogelijk behandelen is wel waar, de meeste kiezen niet voor dat beroep omdat ze een hekel hebben aan de dieren waarmee ze werken om het zo maar te zeggen.
Maar juist daar waar geld een grote rol speelt, dieren een directe boterham moeten verdienen gaat meer mis dan me lief is. Hoe vaak ik niet gezien heb dat er maar zelf geknutseld werd ipv een veearts erbij te halen bv omdat het dier anders geen winst meer op zou leveren bv, of dat een hoognodige behandeling niet gedaan werd omdat het dier anders niet meer geschikt was voor de slacht. Dat soort dingen komt meer voor dan je denkt, iets wat de goede boer soms weleens wil vergeten.

Citaat:
Maar in mijn ogen, is het wakker dier alleen maar te doen om de boeren steeds meer in een kwaad daglicht te stellen. met zeer misleidende onderwerpen. en de mensen die wel goed voor en met hun huisdier zijn zullen ook echt wakker liggen wanneer wakker dier weer eens met schreeuwende koppen dingen aanhaalt (welke natuurlijk niet waar zijn of uit het buitenland komen.) En veel mensen met huisdieren zullen door hun onwetendheid niet eens weten hoe slecht ze zijn voor HUN huisdier, maar wel meeschreeuwen met wakker dier.

Het feit dat er veel meer erge dingen in de wereld zijn maakt het andere nog niet goed.

Citaat:
Wij hebben de krik op ons bedrijf. gebruiken hem zeer zelden alleen in hoge nood. we hebben ook een veeverloskundige die we erbij roepen wanneer wij het niet redden. deze weet meer van verloskunde dan een dierenarts ooit zal weten. deze doet ook keizersnedes en gebruikt soms ook de krik.
het gebruik van de krik is vaak om te voorkomen dat kalf en/of koe dood zullen gaan. Wanneer er zware straffen gaan gelden op het gebruik ervan, zullen meer kalven dood ter wereld komen, of meer koeien tijdens het afkalven de dood vinden (vaak na lange helse pijnen) Heerlijk!! als dat is wat wakker dier en/of de burger wil. (ach ja elk kalfje wat overlijd komt niet op je bord, dus indirect doet het niet gebruiken van de krik precies wat wakker dier wil bereiken.

Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.

Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:17

Thioro schreef:
Citaat:
Idealiter natuurlijk helemaal niet meer voorkomt.

Idealiter kom je 's morgens in de stal en staat er een vrolijk kalf naast een net zo vrolijke Clara 37 die die dag uitgerekend was.
Was het maar zo'n pret.

Krikken die minder kracht kunnen zetten en krikken die niet constant kracht zetten bestaan al.

Boeren die alles naar de maan helpen omdat ze de veearts niet willen bellen voor een kalf dat er niet af kan bestaan ook.
En of die dan in hun eentje met een krik of samen met de 7 zonen aan dat kalf lopen te sleuren maakt dan geen verschil.
Als het niet past, dan past het niet. En een goede boer weet wanneer dat het geval is.

Dat hier trouwens gesteld wordt dat een veearts ook niks van afkalven weet vind ik nogal apart.

Vandaar ook dat ik idealiter zeg, ik weet ook wel dat het zo mooi niet kan zijn.

Een verplichting op krikken die minder kracht zetten en die tussendoor goed gelost kunnen worden zou al een goed iets zijn. Zo te lezen geen boer hier die daar problemen mee heeft, want die doen het graag goed.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:19

Ik heb geleerd op een goed bedrijf, waar de krik ingezet werd tijdens de bevalling als het niet verder vorderde met touwtjes en stok, en waar een keizersnede werd uitgevoerd als dat nodig was. Maar ik heb ook bedrijven gezien waar de krik bij vrijwel iedere bevalling werd ingezet, ook wanneer dat niet nodig was.

Als een kalf blijft steken tijdens de bevalling heb je eigenlijk maar 2 keuzes; afzagen of de krik, en de krik gebruik je om vast te houden op een punt en kleine beetjes te buigen zodat je ze over het bekken kan tillen, en om mm voor mm met de weeën mee te trekken. We hebben wel eens een kalf formaat belgisch blauw uit een vaars-melkkoe gehaald (die al met zijn enorme poten eruit stak en zijn neus en voorhoofd al zichtbaar), dat was met 4 man en de krik nog haast niet te doen. mm voor mm, zowel koe als kalf waren daarna perfect in orde. Zonder krik had het kalf het niet overleefd.

Ik denk dat het van belang is dat men het niet uit makkelijkheid doet en ook vooral niets forceert. Maar dat gebeurt natuurlijk wel op sommige bedrijven. Gevoelsmatig meer op grote bedrijven waar het meer productiewerk lijkt te zijn en een kalf of koe meer of minder eigenlijk niet uitmaakt. De kleinere bedrijven waar men nog weet welke koe men voor zich heeft, wat de naam en oornummer is en waar men aan het gedrag al kan zien of de koe niet helemaal in haar hum is daar wordt wel zorgvuldig omgegaan met hulpmiddelen als de krik.