wendyenbram schreef:Tja dat laatste ben ik het mee eens, Maar dan zou ik beginnen met mensen met huisdieren. en niet bij de boeren. De meeste boeren hebben een gedegen opleiding hetzij door school, hetzij door van kind af aan meelopen op boerenbedrijven. of vaak zelfs beide. En ze blijven zich veel al verdiepen in de "dingen" die op en rond hun bedrijf afspelen.
De dieren die ze hebben zorgen voor inkomsten van de boer. dus als een dier niet goed wordt behandelt zal het niets verdienen voor de boer. de boer heeft daar geen baat bij. Terwijl elke "gek" maar huisdieren kan aanschaffen, of ze er nu wel of geen verstand van hebben. en de huisvesting van VELE huisdieren is om van te huilen!! en deze worden zonder er bij na te denken veel al gedekt (oeps nestjes) zonder dat men weet hoe ze daarop moeten handelen.
Van mij mag er ook heel kritisch naar huisdieren gekeken worden.
Maar het idee dat de dieren waarmee geld verdient moet worden dus goed behandeld worden laat me wel een beetje lachen. Dat is (jammer genoeg) alles behalve waar. Je kan heel prima goed geld verdienen met die dieren zonder ze goed te behandelen.
Dat er gelukkig heel veel boeren zijn die niet anders willen dan de dieren zo goed mogelijk behandelen is wel waar, de meeste kiezen niet voor dat beroep omdat ze een hekel hebben aan de dieren waarmee ze werken om het zo maar te zeggen.
Maar juist daar waar geld een grote rol speelt, dieren een directe boterham moeten verdienen gaat meer mis dan me lief is. Hoe vaak ik niet gezien heb dat er maar zelf geknutseld werd ipv een veearts erbij te halen bv omdat het dier anders geen winst meer op zou leveren bv, of dat een hoognodige behandeling niet gedaan werd omdat het dier anders niet meer geschikt was voor de slacht. Dat soort dingen komt meer voor dan je denkt, iets wat de goede boer soms weleens wil vergeten.
Citaat:
Maar in mijn ogen, is het wakker dier alleen maar te doen om de boeren steeds meer in een kwaad daglicht te stellen. met zeer misleidende onderwerpen. en de mensen die wel goed voor en met hun huisdier zijn zullen ook echt wakker liggen wanneer wakker dier weer eens met schreeuwende koppen dingen aanhaalt (welke natuurlijk niet waar zijn of uit het buitenland komen.) En veel mensen met huisdieren zullen door hun onwetendheid niet eens weten hoe slecht ze zijn voor HUN huisdier, maar wel meeschreeuwen met wakker dier.
Het feit dat er veel meer erge dingen in de wereld zijn maakt het andere nog niet goed.
Citaat:
Wij hebben de krik op ons bedrijf. gebruiken hem zeer zelden alleen in hoge nood. we hebben ook een veeverloskundige die we erbij roepen wanneer wij het niet redden. deze weet meer van verloskunde dan een dierenarts ooit zal weten. deze doet ook keizersnedes en gebruikt soms ook de krik.
het gebruik van de krik is vaak om te voorkomen dat kalf en/of koe dood zullen gaan. Wanneer er zware straffen gaan gelden op het gebruik ervan, zullen meer kalven dood ter wereld komen, of meer koeien tijdens het afkalven de dood vinden (vaak na lange helse pijnen) Heerlijk!! als dat is wat wakker dier en/of de burger wil. (ach ja elk kalfje wat overlijd komt niet op je bord, dus indirect doet het niet gebruiken van de krik precies wat wakker dier wil bereiken.
Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.
Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.