Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:59

ik sta beetje te kijken van de vergelijkingen hier :o de crisis hier is niet te vergelijken met daar...

mensen lopen daar tussen de lijken! wonen in bij een geraapt huis resten, tussen de lijken!! geen eten, geen schoonwater en sommige geen familie meer... Alles in 1x helemaal weg... en dan ook geen instanties of voedselbank waarbij ze terecht kunnen

Ik vind dit nog een laag bedrag, als je ziet hoeveel mensen er hulp nodig hebben...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 19:59

Goh, lijkt mij ook niet dat die mensen die euro niet geven. De vraag echter was waarom wij niet één euro kunnen missen en daar geef ik dus antwoord op.

Met een diploma heb je echt geen garantie op geld genoeg :n Ik heb het hartstikke goed, maar er zijn zat mensen die het echt niet niet zo goed hebben. Wat een schande dat er zoveel mensen zijn die zeggen dat Nederland niet moet zeiken enz. Maar een diploma moesten gaan halen. Pff.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:00

gohya schreef:
Waar staat dat we nederland vergelijken met de Filipijnen? dat staat nergens.
Het gaat er om dat er voor de armen onder ons nooit geen actie word gehouden.
Daarbij als je op straat word gezet of komt,heb je echt niet gelijk onderdak.Je weet niet eens alles wat er gebeurd met mensen in ons land.

In Nederland wordt met enige vorm van regelmaat actie gevoerd voor de mensen die het moeilijk hebben. Ik zie bij de plaatselijke supermarkt regelmatig mensen staan met de vraag ook voor de mensen die het moeilijk hebben een boodschap te doen. De kerken dragen op grote schaal bij aan de armoedebestrijding - dat geld wordt door de kerkgangers opgebracht, we hebben ook het Leger de Heils dat regelmatig ergens staat. En laten we wel wezen: we betalen belasting, veel belasting, voor het volhouden van een (heel mager, maar toch) sociaal vangnet. En zoals ik zei: een dubbeltje op zijn kant, effe geen cent te makken: aandacht voor de crisis en de gevolgen die dat voor mensen heeft is er genoeg.

Maar het staat in géén verhouding tot de gevolgen van de storm in de Filippijnen, en ik snap ook niet dat de link met de mensen die in Nederland onder de crisis te lijden hebben wordt gelegd. Echt niet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:01

Jongens, wat zitten jullie te zeiken :=

Als het niet uit je eigen portemonnee komt lekker boeiend dat andere mensen t wel doneren! Alsof omdat je buurvrouw 5,- stort, jij dan geen eten hebt (voor degene die t krap hebben).

En inzameling voor Nederlanders , ach ach, volgens mij hebben we hier nog altijd water eten en een dak boven ons hoofd hoor. Dus 'crisis in Nederland' is echt een onzin rede om niet te doneren.
Ik doneer ook niet maar heeft een andere reden :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:02

xSlvna schreef:
Wat een egoïstische mensen hier, ik schrik er bijna van :oo

Crisis? Wij hebben hier absoluut niks te klagen, helemaal niks. Als die mensen eens net als anderen een diploma hadden gehaald en waren gaan werken ipv kindertjes aan te schaffen stonden ze nu niet op straat, en zo wel, hadden ze gelijk wat nieuws waar ze in konden leven.
Hier komen ze niet langs 'Hey vertrek uit het huis, nu, je mag niks meenemen, hup rot maar op' maar in de Filipijnen word iedereen opeens gedwongen om álles maar dan ook echt álles (oh ja en ze hadden al zoveel :n ) achter te laten en hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug te zien.

Nou jij durft te praten, de mensen die in nederland dakloos zijn of enorme schulden hebben zijn dus allemaal ongeschoold? Nadenken voor je wat zegt scheelt ook.. -O-

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:03

Geryon schreef:
Er zijn heel wat mensen die echt moeilijk één euro kunnen missen. Voor jou maar één euro maar voor een ander bijna een hele maaltijd.

Daar heb je zeker gelijk in. Het was echter alleen maar een vergelijking. Er zijn genoeg mensen die 'maar' 50 cent geven, terwijl ze niet veel te besteden hebben. Dat is natuurlijk prima! Er zijn ook genoeg mensen die niets geven, omdat ze het gewoon niet kunnen betalen. Ook prima. Er zijn mensen die 10 euro geven, omdat ze het zich prima kunnen veroorloven. Het gaat niet om het bedrag.
Het gaat er wel om dat sommige mensen hier zeggen dat het geld naar Nederland moet gaan, dat Nederland crisis heeft. Ja dat is inderdaad zo. Maar wat er daar is gebeurd is geen crisis meer te noemen, maar een regelrechte ramp.

Ik vraag me gewoon af of de mensen die het de Filipijnen niet gunnen, wel met hun hand omhoog staan als er hier zo'n ramp gebeurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:03

Celiien schreef:

Als het niet uit je eigen portemonnee komt lekker boeiend dat andere mensen t wel doneren! Alsof omdat je buurvrouw 5,- stort, jij dan geen eten hebt (voor degene die t krap hebben).

En inzameling voor Nederlanders , ach ach, volgens mij hebben we hier nog altijd water eten en een dak boven ons hoofd hoor. Dus 'crisis in Nederland' is echt een onzin rede om niet te doneren.

Ik doneer al genoeg aan Nederland BV; iets met de belastingen, dus wij zamelen met z'n allen al genoeg in elke dag :D
Dus voor diegene die roepen dat Nederland het ook hard kan gebruiken; lekker veel kopen of in een hoge belastingschijf terecht komen :j . Dan ondersteun je ook de bijstand bv :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-11-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:04

@Prrrr die programma's moet je niet serieus nemen,dat is puur voor de kijkcijfers.
Mensen moeten huilen in dat programma,het moet héél erg verdrietig zijn.Die mensen moeten een contract tekenen,worden ze na de opname's ook nog verder geholpen? denk het niet nee.
Mja dit is offtopic.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:04

Celiien schreef:

dus m'n laatste paar centen van deze maand waar ik krap aan een brood voor kon halen voor aankomende week had ik dan maar moeten doneren, want 'het is geen crisis in nederland.."

Komop zeg.. :roll:

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:06

Ik dacht dat ik de enige was met deze gedachten! :oo
Ik vind het bizar. Nederland zit in een crisis en moet overal op bezuinigen maar ondertussen kan er wel even zoveel miljoen voor een ander land opgehoest worden??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:07

Is er eigenlijk een overzicht of iets over hoe het gegaan is met de vorige acties? Wat er met die bedragen daadwerkelijk gedaan is? De mensen in de rampgebieden hebben t echt nodig, hopelijk komt t ook goed terecht :j

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:09

Carr Friesje; dat wordt toch helemaal niet van je gevraagd? Je MAG doneren, ieder zijn eigen keuze toch.

En niemand zegt dat er in Nederland geen economische crisis is, er wordt alleen benoemd dat de situatie in de Filipijnen niet te vergelijken is met de ramp in de Filippijnen.

Lonan

Ik doneer niks, en noem mij een ego, dat vind ik prima.

Sluit jullie ogen allemaal maar hoor, voor de crisis in ons land.
Mensen die bosjes tegelijk zich aanmelden bij de hulpschuld verlening, bedrijven die failliet gaan, en bijstands moeders met tig kinderen. Ouders die hun banen verliezen en aan kloppen bij de voedselbank.
Voedselbanken die moeten sluiten omdat de gemeente de huur niet meer wil betalen.
Maar wekelijks zijn er steeds meer mensen die hier op aan gewezen zijn....
Kinderen die geen cadeautjes krijgen met sinterklaas , want het is een cadeautje of eten.Mensen die geen kerst kunnen vieren, mensen die op straat leven....
Er openen her in der stichtingen waar mensen gratis kleding kunnen halen, hoezo is er dan geen crisis in NL ?

En uiteraard is een euro per persoon niet veel maar laat een ander over of zij dit wel of niet geeft en oordeel niet zo als een ander dat niet doet.
Maar ach hier op bokt is het uiteraard geen crisis.

Oeffff...ik ben normaal helemaal niet zo dat ik zo fel reageer maar sommige reacties maken me echt over de zeik.
Laatst bijgewerkt door Lonan op 18-11-13 20:13, in het totaal 3 keer bewerkt

melody7

carr_friesje schreef:
Celiien schreef:

dus m'n laatste paar centen van deze maand waar ik krap aan een brood voor kon halen voor aankomende week had ik dan maar moeten doneren, want 'het is geen crisis in nederland.."

Komop zeg.. :roll:

Dat zegt toch niemand? Het gaat er meer om dat er vanuit Nederland als geheel 13 miljoen komt (wat hopelijk vanavond nog meer word :D ) en dat er daarop commentaar word gegeven dat er hier crisis is.. Dat vind ik niet kloppen (dat wat daar aan de hand is is absoluut niet te vergelijken met een simpele crisis als hier), en wat er dan per individu gedoneerd word (of dat nou €0 of €20 is) maakt in mijn ogen niet veel uit. Ik zie dat doneren absoluut niet als moeten, maar er zijn genoeg mensen die het wél kunnen misschien en dat die dat dan doneren is toch alleen maar goed?

Prrrr

gohya schreef:
@Prrrr die programma's moet je niet serieus nemen,dat is puur voor de kijkcijfers.
Mensen moeten huilen in dat programma,het moet héél erg verdrietig zijn.Die mensen moeten een contract tekenen,worden ze na de opname's ook nog verder geholpen? denk het niet nee.
Mja dit is offtopic.

Die programma's kan je in zoverre serieus nemen dat er ineens drie keer zoveel vrijwilligers zijn aangemeld... En contractueel vastgelegd worden ze nog een jaar geholpen. Dat sommige mensen niet te helpen zijn zie je ook - daar hoeft het niet eens crisis voor te zijn.

On topic: hoe link je de crisis in Nederland aan de Filippijnen? Ik snap het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:10

Vivian__ schreef:
Ik dacht dat ik de enige was met deze gedachten! :oo
Ik vind het bizar. Nederland zit in een crisis en moet overal op bezuinigen maar ondertussen kan er wel even zoveel miljoen voor een ander land opgehoest worden??

De overheid moet bezuinigen, wij (als volk) moeten juist meer geld uitgeven. De overheid geeft niet die 13 miljoen, dat doen de mensen zelf. Staat dus los van elkaar...

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:10

Daarnaast zijn het ook keuzes die je maakt. 'Wij' hoesten dit op, maar dat is de keuze die elke Nederlander apart maakt. Je wordt niet gedwongen geld te geven.
Ook zie ik heel veel mensen die zeggen dat ze niet ééns een broodje kunnen kopen. Nu vraag ik me af of deze mensen ook een eigen paard hebben. Dat zijn toch ook keuzes die je maakt. Je maakt de keuze om zelf minder te besteden te hebben, maar wel een paard en die goed te verzorgen. Maar goed. Dat is nogal offtopic (bedoel hier trouwens niet één specifiek persoon mee)
@ Vivian: Blijkbaar zijn er mensen die niet zo heel veel last hebben van de crisis en die inderdaad wel een paar euro (of meer) kunnen missen.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:12

Giro 555 is juist een doel waar ik zeker geen geld aan geef :o

Niet omdat ik niet wil helpen maar omdat dit geld imo. Niet juist word besteed, wat gebeurd er met het geld dat over blijft?
Bij eerdere acties is het overschot aan geld in een of ander potje verdwenen waar we nooit meer wat over horen.

Ik zou wel een gift doen als in droge voedsel producten, kleding en bouw materiaal.

Zo weet ik zeker dat het door mij gedoneerde 'geld' alleen maar gebruikt kan worden waar het voor ik het aangeboden heb.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:12

Lonan schreef:
Ik doneer niks, en noem mij een ego, dat vind ik prima.

Sluit jullie ogen allemaal maar hoor, voor de crisis in ons land.
Mensen die bosjes tegelijk zich aanmelden bij de hulpschuld verlening, bedrijven die failliet gaan, en bijstands moeders met tig kinderen. Ouders die hun banen verliezen en aan kloppen bij de voedselbank.
Voedselbanken die moeten sluiten omdat de gemeente de huur niet meer wil betalen.
Maar wekelijks zijn er steeds meer mensen die hier op aan gewezen zijn....
Kinderen die geen cadeautjes krijgen met sinterklaas , want het is een cadeautje of eten.Mensen die geen kerst kunnen vieren, mensen die op straat leven....
Er openen her in der stichtingen waar mensen gratis kleding kunnen halen, hoezo is er dan geen crisis in NL ?

En uiteraard is een euro per persoon (als je 14 bent en je ouders alles voor betalen ) niet veel maar laat een ander over of zij dit wel of niet geeft en oordeel niet zo.
Maar ach hier op bokt is het uiteraard geen crisis.

Mooi gezegd. Mensen roepen wel dat er genoeg stichtingen zijn waar de mensen kunnen aankloppen. Kan wel zijn, maar je moest eens weten hoe weinig mensen ook daadwerkelijk geholpen worden. Dat is heel iets anders.

Of mensen doneren, ieder zijn eigen keus daar sta ik neutraal tegenover. Maar wat sommige mensen hier durven zeggen.. :n

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:15

xSlvna schreef:
Wat een egoïstische mensen hier, ik schrik er bijna van :oo

Crisis? Wij hebben hier absoluut niks te klagen, helemaal niks. Als die mensen eens net als anderen een diploma hadden gehaald en waren gaan werken ipv kindertjes aan te schaffen stonden ze nu niet op straat, en zo wel, hadden ze gelijk wat nieuws waar ze in konden leven.
Hier komen ze niet langs 'Hey vertrek uit het huis, nu, je mag niks meenemen, hup rot maar op' maar in de Filipijnen word iedereen opeens gedwongen om álles maar dan ook echt álles (oh ja en ze hadden al zoveel :n ) achter te laten en hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug te zien.

Verdiep je eerst maar eens in ons land voordat je dit soort dingen roept.
Het diploma halen i.p.v. kindertjes 'aan te schaffen' gaat helemaal niet op. Ooit in je opgekomen dat er veel werkloosheid is in Nederland? Dat je niet aan werk kán komen. Daarnaast was het toen niet eens nodig om een opleiding te volgen want én je kon zonder opleiding wel aan het werk én je kon makkelijk leven op 1 inkomen. En dan heb ik de rest nog niet eens genoemd..

Dat het ergens anders erger is betekent niet dat wij niet mogen klagen. Het is erg genoeg dat mensen hun huis uitgezet worden, je eten moet halen bij de voedselbank en je kinderen niet meer kunnen sporten. En dan wordt er geld gestort naar directeuren en het geld wat er uiteindelijk wel komt kunnen ze ook wel beter besteden. Mensen een weekje eten geven heeft imo toch weinig nut. Dan ben ik het met de gene die het had over bijv. artsen zonder grenzen eens.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 18-11-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:16

Volgens mij oordeelt hier niemand, of een enkeling, over het niet doneren van minder gestelde mensen, want nee, ik vind uiteraard niet dat je je laatste euro voor brood naar de Filipijnen moet storten. Wél vind ik het ronduit belachelijk dat mensen gaan lopen zeuren over het geld van meer welgestelde mensen die WEL doneren aan de Filipijnen. Tuurlijk het is hier crisis en dat gaat veel verder dan een keer niet uiteten, maar de toestand in de Filipijnen is zo waanzinnig schrijnend dat je dat je ergste vijand niet toewenst. En tuurlijk is het erg dat er kinderen zijn die geen cadeautje krijgen met sint of kerst hier in Nederland, maar dat komt nog niet eens in de buurt van de toestanden daar in de Filipijnen. Die vergelijking maken van 'crisis' vind ik eerder zorgwekkend dan dat ik het serieus kan nemen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:20

Prrrr schreef:
gohya schreef:
Mja dit is offtopic.

Die programma's kan je in zoverre serieus nemen dat er ineens drie keer zoveel vrijwilligers zijn aangemeld... En contractueel vastgelegd worden ze nog een jaar geholpen. Dat sommige mensen niet te helpen zijn zie je ook - daar hoeft het niet eens crisis voor te zijn.

On topic: hoe link je de crisis in Nederland aan de Filippijnen? Ik snap het niet.

Het is niet speciaal aan de Filipijnen te linken,maar onze hulp aan andere landen in het algemeen.
Al tig jaren gaat er geld naar Afrika om te helpen,hoever zijn ze nu? toch geen stap verder [op die enkele waterput na].
Ik vind het allerergste dat het grootste deel van het geld in andermans zakken verdwijnen!
In Nederland zijn genoeg mensen die echt hulp nodig hebben.Je leest niet voor niets zoveel familie drama's,mensen die het door het financieële problemen niet meer aan konden!
Andere landen helpen? prima,maar doe het met voedselpaketten,kleding,stuur er bouwvakkers heen,stuur er mensen heen die ze nodig hebben,maar geen geld.

Prrrr

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:21

Kosten die voedselpakketten, kleding en bouwvakkers geen geld dan?

gohya

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:23

Jawel die kosten ook geld,maar die betaal je hier in eigen land! hier komt het leger of de regering niet aan dat geld.Tenminste ik denk niet dat ze hier in de regering zó corrupt zouden zijn.
Bouwvakker 1 gaat voor 3maanden naar de Filipijnen om huizen te bouwen.Vooraf de afspraak dat hij daar dit bedrag voor krijgt.Dan weet je zeker dat het geld echt besteed word aan hulp daar.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:23

Ja, dat mensen willen doneren moeten ze helemaal zelf weten, ieder mag weten waar hij zn centjes aan uitgeeft toch?

Maar het verbaasd me dat mensen beweren dat de crisis in Nederland zo erg niet is, Nederland valt niet te vergelijken met 3de wereldlanden.
Tuurlijk hebben de meeste hier een dak boven hun hoofd en een boterham te eten en schoon drinkwater...maar dat is normaal hier in Nederland. Kan je moeilijk vergelijken met een 3e wereldland :roll:

Maar nu hebben we in Nederland ook hele erge crisis, maarja veel mensen zien dat niet, je zal je verbazen hoeveel mensen er naar de voedselbank moeten gaan. Ik ga zelf niet, maar was een keer met een buurvrouw meegegaan, nou ik zag de halve flat daar rondlopen, mensen waar ik het totaal niet van had verwacht. Mensen zitten in de schuldhulpverlening, kunnen geen cadeautjes kopen, geen kleren/schoenen voor de kinderen, gaan nergens heen en eten nooit lekker uitgebreid.
Mensen raken hun banen kwijt, moeten hun hele levensstijl omgooien kunnen geen werk vinden.
Uitkeringen worden gekort, sommige mensen leven maar van € 700 per maand, en daar moeten ze alles van betalen, en eten op de tafel zien te krijgen voor hun kinderen...Nou Geen crisis?
Ik zie het wel anders....