Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:32

little_king schreef:
Ceriadwen schreef:
Zolang als wij niet bereid zijn om meer te betalen voor een product zal de producent van dat product de kostprijs moeten drukken om niet ondersteboven te gaan. Als Polen bereid zijn om voor minder hun bed uit te komen en harder te werken zonder alleen maar te vinden dat ze rechten hebben, dan ons verwende Nederlanders dan kan ik het me wel voorstellen dat werkgevers kiezen voor de Pool.

Het gaat niet over verwende Nederlanders.
Polen hebben die kosten niet die wij hebben. Hier hou je aan het eind van de maand echt niets over met een wettelijk minimum loon. Kijk alleen de zorg al.
Dan zou jij willen dat een Nederlander onder het wettelijke minimum loon gaat werken? Mag die Nederlander ook nog eten?

Hoe bedoel je de kosten niet? ze hoeven niet te wonen, vervoeren en te eten? Hebben geen gezin in het thuisland waar ze ook nog de vaste lasten voor moeten dragen? Deze mensen hebben hogere kosten dat wij met enkel een woning en vaste lasten.

Neem daarbij de reiskosten als ze eens naar huis gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:33

Polen komen hier ook niet werken omdat ze tevreden zijn met een loon waarmee ze hun eigen levensonderhoud niet kunnen voorzien. Die zijn ook niet gek, dan blijven ze nog beter in hun eigen land. Maar voor wat zij hier krijgen en goed van kunnen rondkomen en zelfs vaak hun familie mee onderhouden, kan voor hetzelfde loon een Nederlander/Belg niet eens voor zichzelf rondkomen. Als een Pool hier bv 200 euro minder zou verdienen dan hij nodig heeft om rond te komen in Polen, blijft van heel die werkwilligheid ook geen klop meer over hoor.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:33

wij hebben hier ook een soort polenhotel. voormalig verzorgingstehuis is nu huisvesting voor
polen.

daarnaast zit er een camping in de buurt waar het helemaal vol zit met polen. meerdere mensen
in chalets etc.

op zich heb ik er weinig last van maar er is wel een ontzettende toename van winkeldiefstal,
inbraken etc in de buurt.

Ook hebben de mensen die op de camping wonen. (permanente bewoning) er onwijs veel last van.
mensen die klagen worden in elkaar geslagen. wietplantages zijn heel gewoon.

politie is al heel vaak uitgerukt naar het park ivm geweld tegen andere bewoners, inbraken en
ook al is er meerdere keren flinke brand geweest door oa wietplantages en omleggen van stroom etc.

er zullen zat mensen tussen zitten die echt hard werken en hier met de beste bedoelingen zijn
maar er zijn ook ontzettend veel jongeren die vreselijk lopen te intimideren en rottigheid uithalen.

er rijdt de laatste paar weken ook weer een pools busje door diverse buurten in de regio en dan volgt
weer een golf van inbraken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:34

Tigra_ schreef:
little_king schreef:
Tigra er zijn geen polen hier heen gehaald, men heeft de gelegenheid met 2 handen aangepakt dat deze mensen uit te buiten zijn. Die Polen vinden het geen uitbuiten en de bedrijven worden niet goed gecontroleerd op hun doen en laten.
De Nederlanders daarmee op straat. Nederlanders die gewoon werk willend waren en dat al 10-20-30 jaar deden.

Dat is maar hoe je het bekijkt ik vind wel dat we ze hier heen gehaald hebben. Ik denk niet dat ze uitgebuit worden. Het gebeurt zeker wel dat ze meer als slaaf behandel worden dan als mens in sommige bedrijven. Maar ik denk dat er in Nederland veel te veel regels zijn waar werkgevers rekening mee moeten houden tegen over hun werknemers daardoor zijn die gewoon minder interessant om aan te nemen.
Polen werken wel hebben niet teveel eisen. En willen gewoon afgesproken geld en daarvoor werken ze.

Polen staan in de rij om hier te werken hoor, aan boord verdienden ze 1500 bruto en hoefden geen belasting af te dragen bijvoorbeeld.
Misschien dat in sommige bedrijfstakken ze uitgebuit worden, maar ook in een heel gros van de banen niet. Ik zie hier geen uitgebuite Polen, wel Poelen die met een groep in een huis wonen, samen hun eten halen bij de AH en graag voetbal kijken in hun vrijstaande huis. Ook zie ik Polen bij de buren als klusbedrijf fungeren. Om de twee maanden gaan ze 2 maanden naar huis en komen dan graag weer. Ze hebben een luxueuze auto en staan op eigen benen. Dus het is allemaal niet zo zwart/ wit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:35

kiki1976 schreef:
Het heeft er niet alleen mee te maken dat wij verwende Nederlanders zijn.
Bij veel Polen worden er oa geen belastingen afgedragen etc. wat bij Nederlanders wel gebeurt.
Tevens zijn onze lasten veel hoger dan voor de Polen.

Geen belastingen afgedragen? Hoe kom je daar nou bij, dan zou het een zwart bedrijf zijn! FIOD is niet aardig als er zwart gewerkt wordt en de conrtole op zwartwerken is enorm, dat risico gaan werkgevers echt niet nemen. Volledige belasting wordt gewoon betaald.

En ten aanzien van de lasten dat heb ik een post eerder uitgelegd.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:35

little_king schreef:
Ceriadwen schreef:
Zolang als wij niet bereid zijn om meer te betalen voor een product zal de producent van dat product de kostprijs moeten drukken om niet ondersteboven te gaan. Als Polen bereid zijn om voor minder hun bed uit te komen en harder te werken zonder alleen maar te vinden dat ze rechten hebben, dan ons verwende Nederlanders dan kan ik het me wel voorstellen dat werkgevers kiezen voor de Pool.

Polen hebben die kosten niet die wij hebben. Hier hou je aan het eind van de maand echt niets over met een wettelijk minimum loon. Kijk alleen de zorg al.
Dan zou jij willen dat een Nederlander onder het wettelijke minimum loon gaat werken? Mag die Nederlander ook nog eten?

Hoe bedoel je de kosten niet? ze hoeven niet te wonen, vervoeren en te eten? Hebben geen gezin in het thuisland waar ze ook nog de vaste lasten voor moeten dragen? Deze mensen hebben hogere kosten dat wij met enkel een woning en vaste lasten.

Neem daarbij de reiskosten als ze eens naar huis gaan.[/quote]

de poolse mensen hier in de regio hebben zeer lage huurkosten en delen deze met meerdere mensen.

ze worden opgehaald met busjes van het uitzendburo en gaan dan ook langs de supermarkt etc.

dus nee die kosten zijn niet te vergelijken met onze maandelijkse lasten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:36

Mindim schreef:
Ceriadwen schreef:

Het is niet alleen dat wij het niet willen betalen hoor, het is vaak dat de bedrijven er een betere winst aan over willen houden.
De consument betaald het volle pond wel.

Daarom gaan er zo ontzettend veel bedrijven failliet? Gewoon omdat het zo ontzettend makkelijk is om winst te draaien vandaag de dag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:36

Diverse Polen werken voor tarieven waar wij bij lange na niet mee uit de voeten kunnen.

Onlangs was er een project in A'dam.
Daar moesten in (ik meen) 10 appartamenten de badkamer betegeld worden.
Bedrijven moesten hun offerte doormailen, dit incl. lijm en voegsel.
Een gemiddelde Nederlandse tegelzetter heeft een uurloon van € 30/35.- per uur.
Er is geen enkele Nederlandse tegelzetter die de klus heeft gekregen omdat er Polen tussen zaten die ver onder die prijs zaten.
Er waren er bij die een offerte neer gelegd hebben wat neerkwam op een uurloon van totaal € 10.- per badkamer (dus niet per uur).
Daar kunnen wij Nederlanders niet eens mee uit de voeten, dat kost gewoon geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:37

Ceriadwen schreef:

Ze betalen geen belasting en het leven daar is een stuk goedkoper. Denk je nu echt dat die mensen hier gaan werken als ze in eigen land beter af zijn? Welnee. Vaak reizen ze met een groep in een busje, dan zijn de reiskosten niet zo hoog hoor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:37

Mindim schreef:
Ceriadwen schreef:
Dat bedoel ik. Wij komen niet ons bed uit voor dat salaris, wij zullen NOOIT inleveren ook al betekend dat een baan en salaris, stel je voor zeg!

Omdat je dan de rekeningen niet kunt betalen.

Gelukkig kan je dat van een uitkering wel, en hoef je er verder niks voor te doen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:38

Kwanyin schreef:
Ik ben bereid om meer te betalen voor een product, alleen mijn eenvoudig loontje niet :D . Maar ik ga niet werken voor een loon waarmee ik niet eens gewoon zonder zotte dingen te doen rond kan komen, en ik geloof er geen barst van als iemand anders dat wel zou doen. Logisch toch?

Dan is het toch ook logisch dat werkgevers Polen aannemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:38

Hier ondersteunen ze de lokale economie juist; als ik weer een busje met Polen zie boodschappen doen, dan nemen ze 9/10 keer een hoeveelheid drank mee waar je 'u' tegen zegt :')
En dat wekelijks. Dus goed voor de belasting zullen wij maar zeggen.

Dat busje Polen werkt gewoon voor hun geld (weet waar ze werken) dus verder geen rottigheid want die zijn allang blij dat ze niets meer hoeven te doen na het werk, maar wel bizarre hoeveelheden alcohol :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:40

Ceriadwen schreef:
Daarom gaan er zo ontzettend veel bedrijven failliet? Gewoon omdat het zo ontzettend makkelijk is om winst te draaien vandaag de dag.

Ik denk dat het naief is om te denken dat er enkel gebruik wordt gemaakt van Polen, omdat wij als consument niet meer willen betalen. Ik zeg dat bedrijven willen bezuinigen op arbeidskosten en waarom, omdat klant niet meer wil betalen, nee, omdat men er zelf meer aan over wil houden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:40

Kwanyin schreef:
Polen komen hier ook niet werken omdat ze tevreden zijn met een loon waarmee ze hun eigen levensonderhoud niet kunnen voorzien. Die zijn ook niet gek, dan blijven ze nog beter in hun eigen land. Maar voor wat zij hier krijgen en goed van kunnen rondkomen en zelfs vaak hun familie mee onderhouden, kan voor hetzelfde loon een Nederlander/Belg niet eens voor zichzelf rondkomen. Als een Pool hier bv 200 euro minder zou verdienen dan hij nodig heeft om rond te komen in Polen, blijft van heel die werkwilligheid ook geen klop meer over hoor.

De Pool heeft hier geen huisvesting nodig, geen eten, geen niks dus zijn verblijf terwijl hij hier voor zijn doen godsvermogens verdient kost hem helemaal niks. Wat een rare redenering.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:42

Ceriadwen schreef:
kiki1976 schreef:
Het heeft er niet alleen mee te maken dat wij verwende Nederlanders zijn.
Bij veel Polen worden er oa geen belastingen afgedragen etc. wat bij Nederlanders wel gebeurt.
Tevens zijn onze lasten veel hoger dan voor de Polen.

Geen belastingen afgedragen? Hoe kom je daar nou bij, dan zou het een zwart bedrijf zijn! FIOD is niet aardig als er zwart gewerkt wordt en de conrtole op zwartwerken is enorm, dat risico gaan werkgevers echt niet nemen. Volledige belasting wordt gewoon betaald.

Er zijn er idd genoeg die zwart werken.
En ja die werken voor tussen de € 5 en € 10.- p.u

En een de Polen hier hebben het niet slecht qua inkomsten hoor! Diverse polen verdienen hier in 1 week net zo veel als in een maand daar.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:43

simongek schreef:
little_king schreef:

de poolse mensen hier in de regio hebben zeer lage huurkosten en delen deze met meerdere mensen.

ze worden opgehaald met busjes van het uitzendburo en gaan dan ook langs de supermarkt etc.

dus nee die kosten zijn niet te vergelijken met onze maandelijkse lasten.[/quote][/quote]

Dat kunnen wij toch ook? Wij kunnen ook bij elkaar gaan wonen en in dat busje stappen en zo rondkomen van wat de baas betaald. maar dan moeten we inleveren, en dat willen we niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:46

Mindim schreef:
Ceriadwen schreef:

Ze betalen geen belasting en het leven daar is een stuk goedkoper. Denk je nu echt dat die mensen hier gaan werken als ze in eigen land beter af zijn? Welnee. Vaak reizen ze met een groep in een busje, dan zijn de reiskosten niet zo hoog hoor.

Werkgevers betalen wel degelijk belasting. Het leven kan daar een stuk goedkoper zijn, maar hier krijg je echt geen korting bij de supermarkt omdat je Pools bent dus hun hebben gewoon dezelfde kosten om in levensonderhoud te voorzien als wij.

natuurlijk zijn ze hier beter af, anders zouden ze hier niet komen. Kan je nagaan hoe slecht de omstandigheden daar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:48

Laten we het zo zeggen, dat een hoop arbeidsmigranten zich niet stoort aan de nederlandse regeltjes
en zodoende zeer goedkoop uit zijn.

Werkgevers betalen misschien de belasting, maar de poolse werknemer hier ook? Ze horen gemeentebelasting te betalen in de gemeente waar ze wonen, maar dat gebeurt meestal niet. Inkomensbelasting dient bij mijn weten in land van herkomst te worden betaald. Ik vraag me af of ze daar dezelfde belastingtarieven hanteren als hier.

Nu ja, ik zie de mensen ook niet bij de aldi, maar in de Appie en daar kiezen ze zelf voor hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:48

Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:50

quera schreef:
Zou jij dat wel willen inleveren dan. Met 10 man in een 3 kamer woning.

Ik neem aan dat ze daar zeer zeker toe bereid zal zijn :j

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:50

Mindim schreef:
Ceriadwen schreef:

Ik denk dat het naief is om te denken dat er enkel gebruik wordt gemaakt van Polen, omdat wij als consument niet meer willen betalen. Ik zeg dat bedrijven willen bezuinigen op arbeidskosten en waarom, omdat klant niet meer wil betalen, nee, omdat men er zelf meer aan over wil houden.

Ben ik het niet mee eens als ik zie hoeveel werkgevers echt het water aan de lippen hebben staan en eigenlijk niks meer over hebben om geen kopje onder te gaan. Ik denk dat je het idee heb dat werkgevers allemaal Sgrooge's zijn. Ik kan je vertellen dat zeker familiebedrijven amper het hoofd boven water kunnen houden en hun grootste kostenpost (personeel) met veel pijn en moeite moeten snijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:52

Ceriadwen schreef:
Zolang als wij niet bereid zijn om meer te betalen voor een product zal de producent van dat product de kostprijs moeten drukken om niet ondersteboven te gaan.

Misschien moeten we daar eens over nadenken, als maatschappij, hoe we dat willen.

Citaat:
Als Polen bereid zijn om voor minder hun bed uit te komen en harder te werken zonder alleen maar te vinden dat ze rechten hebben, dan ons verwende Nederlanders dan kan ik het me wel voorstellen dat werkgevers kiezen voor de Pool.

Je bedoelt dat we onze rechten enzo gewoon weer aan de straat moeten stellen? Dat we net zo lang naar beneden concurreren tot we allemaal lagelonenlanden zijn? Dat lijkt mij een heel slecht idee. Met luiheid heeft dat trouwens weinig te maken, wel met een redelijke indeling van de maatschappij en verdeling van het werk en het geld.

(Overigens: je uitleg over een uitkering is wat te simpel. Voor veel uitkeringen moet je wel van alles doen en je bent vanuit de bijstand in elk geval verplicht om een aangeboden baan te accepteren. Dus dat kan het probleem niet zijn - wel dat men gewoon geen baan aan wil bieden, met bestaanszekerheid enzo.)

Fraude (met dubbele schijven rijden bv) moet trouwens helemaal fiks aangepakt worden. Kan die vriend geen anonieme tip geven ofzo?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:52

Dus het is onze eigen schuld omdat wij niet met 10 man in een eengezinswoning willen gaan wonen?
Zodat we het dan minder moeilijk hebben?

Lekker krom
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 09-11-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:53

kiki1976 schreef:
Ceriadwen schreef:

Er zijn er idd genoeg die zwart werken.
En ja die werken voor tussen de € 5 en € 10.- p.u

En een de Polen hier hebben het niet slecht qua inkomsten hoor! Diverse polen verdienen hier in 1 week net zo veel als in een maand daar.

niet bij bedrijven hoor, misschien wel bij je buren voor die badkamer.

heb je enig idee wat er gebeurd als de FIOD erachter komt dat je mensen zwart uitbetaald?

kiki1976

Re: Polenhotel, wat vinden jullie er nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 12:54

Wel bij gewoon bedrijven hoor, voornamelijk in de agrarische sector