Over gevangenen:
Ja, die mensen mogen douchen.
Ja, die mensen krijgen een warme maaltijd.
Ja, die mensen mogen 'luchten'.
Ja, die mensen mogen naar de kapper.
Ja, die mensen mogen naar een geestelijke.
Ja, die mensen mogen studeren.
Ja, die mensen kunnen geld verdienen in de gevangenis om daar spulletjes van te kopen.
Maar dat alles gebeurt niet wanneer zij dat willen. Ze mogen namelijk heel veel maar:
Nee, ze hebben geen vrijheid.
En dat is veel, veel, veel erger dan iedereen zonder kennis van zaken denkt. Iemand anders bepaalt voor jou wanneer je eet, wanneer je naar buiten mag, wanneer je mag douchen, wanneer er bezoek mag komen, wanneer je kunt studeren, wanneer je spullen kunt kopen, wanneer je naar de kapper mag, wanneer je het bed met je geliefde mag delen (dat kan als je lang gevangenzit maar je moet dan een kamer reserveren; deze informatie kan verouderd zijn), etc.
Je kunt wel heel stoer roepen dat een gevangenis een hotel is, maar in een hotel heb je de vrijheid om zelf te bepalen wanneer je doet wat je wilt doen. Gedetineerden hebben die vrijheid absoluut niet.
En dat ze fatsoenlijk te eten krijgen en mogen douchen is meer dan terecht, want je kunt mensen niet als beesten behandelen.
De situatie van bejaardenhuizen is heel sneu, maar ik vind niet dat onze gevangenissen slechter moeten worden omdat die oudjes het slecht hebben. Ze kunnen beter de bejaardenhuizen beter maken.
Ik heb ooit in de isoleercel mogen staan (die overigens ontzettend stonk

) en dat idee alleen al bezorgde me kippenvel. Daar zijn geen prikkels. Je bent daar in een kleine ruimte en that's it. Heel heftig, daar kan je je geen voorstelling van maken als je het niet hebt meegemaakt.
Gevangenen hebben overigens ook een deel van het vermaak omdat ze enorm lastig worden als ze hun 'ei' niet kwijt kunnen. Op die manier blijft de situatie voor het personeel ook behapbaar.

Kortom, de gevangenis is niet zo luxe als sommige mensen denken.
Ik ben zelf ook heel erg voor maatregelen die terugval in slecht gedrag verkleinen en de pakkans vergroten, en aangezien strengere straffen daar niet onder vallen, ben ik daar niet voor.