doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:02

xSlvna schreef:
gemma92 schreef:
@xslvna Ik vind wel dat je het echt te gemakkelijk ziet de doodstraf. Er worden dan gewoon mensen vermoord door het rechtssysteem dat kan toch niet kloppen?

Ook bij deze man dachten ze het 100% zeker te weten, hij had bloed aan zijn shirt van het aanraken van zijn familie toen hij ze dood aantrof. En dat hij dan dood was gegeaan noem jij gewoon pech? sorry maar dat kan er bij mij niet in.

Kom op, dacht er bij die zaak serieus niemand eraan dat dat bloed met alle gemak kon komen doordat hij zijn familie dood vond en aanraakte...? Als dat al het bewijs is vind ik dat het rechtssysteem behoorlijk gefaald had. :')

Maar alsnog vind ik dat mensen zoals in de situatie die ik noemde best dood mogen, zieke geesten. Anders echt levenslang vast zetten, hier krijg je toch tegenwoordig maar een paar jaar voor verkrachtingen of moorden...

Vaak zie je het in combinatie met tbs. En tbs daar staat geen tijd voor. Dus als iemand voor moord bijvoorbeeld 2 jaar krijgt met tbs (even voorbeeld, geen idee hoe het met de minimumstraffen zit) dan kan het in de praktijk best zijn dat deze persoon zijn hele leven vast zit. Tbs kan steeds verlengt worden zolang er recidivegevaar is.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:06

[/quote]

Ik onzin uitkramen... Ja zou kunnen, echter is het gebrek aan ervaring en wijsheid van jouw kant een stuk aannemelijker[/quote]

Ja, dat zal het inderdaad wel zijn, ik verzin alles :=[/quote]

Ik zeg niet dat je alles verzint, ik constateer enkel dat je een gebrek aan inzicht en intelligentie hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:07

Zooo... Gaat lekker, hé, Barendshoeve?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:08

Inderdaad :\

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:09

love_western schreef:
Bron?

Zelf er gewerkt te hebben en collega's ook bij andere gevangenissen.

Er is gewoon geen verbod voor. Je zou ook kunnen zeggen waarom wel? Mensen zonder relatie hebben net zoveel behoefte aan seks als de mensen met relatie.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

little_king schreef:
love_western schreef:
Bron?

Er is gewoon geen verbod voor. Je zou ook kunnen zeggen waarom wel? Mensen zonder relatie hebben net zoveel behoefte aan seks als de mensen met relatie.

Maar een prostituee mag dan volgens mij weer niet. Diegene moet namelijk wel een X aantal keer bij je op bezoek zijn geweest voor je deze persoon mag opgeven voor BZT. Of je moet dat er met een prostituee voor over hebben natuurlijk, maar dat lijkt mij dan weer in de meeste gevallen een duur grapje ;).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:13

_San87_ schreef:
little_king schreef:
Bij een heterdaad als voorbeeld.
Waar dan alles als dna matched.
Er mag niet 1% twijfel zijn.
Dan mag voor mij echte levenslang gegeven worden.
Ook dat wordt te weinig gedaan.

En sowieso bij alle andere straffen stoppen met eerder vrij laten, wat een onzin.

Levenslang is wat anders dan de doodstraf :). Levenslang wordt in Nederland ook gegeven, vrij recent zelfs nog :). En levenslang betekent in Nederland ook levenslang, er is geen voorwaardelijke invrijheidsstelling mogelijk, enkel bij Koninklijke gratie :). Wat maar 3 keer is gebeurd.

De langstzittende tot levenslang veroordeelde is Koos Hertogs, die vanaf 1982 in de gevangenis zit.

Dat klopt dat levenslang hier ook echt levenslang is.
Maar naar mijn idee wordt dat te weinig gegeven.
Als voorbeeld weer die Folkert, hoe krijgen ze het verzonnen zulke engerd ooit weer vrij te laten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:14

Maar wie moet de doodstraf uitvoeren?
Diegene is dan toch ook een moordenaar: iemand het leven ontnemen.
Alleen krijgt de beul ervoor betaald, want dat is onderdeel van z'n werk.

En wat zijn goede straffen?
De strafkampen van vroeger waar ze met de zweep kregen?
Met 100 man in een ruimte zonder goede ventilering, met ongedierte, te weinig eten?
In afzondering in een cel voor de rest van je leven?
15 jaar in een dodencel wachten totdat je een keer door iemand omgebracht wordt?

Er is hierover heel veel bestudeerd, veranderd, aangepast etc.
Zomaar lukraak wat roepen, doe maar doodstraf, is nogal primitief.
Dus wat mij betreft geen doodstraf invoeren in Nederland.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-10-13 15:18, in het totaal 4 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:14

Barendshoeve schreef:

Ik onzin uitkramen... Ja zou kunnen, echter is het gebrek aan ervaring en wijsheid van jouw kant een stuk aannemelijker[/quote]

Ja, dat zal het inderdaad wel zijn, ik verzin alles :=[/quote]

Ik zeg niet dat je alles verzint, ik constateer enkel dat je een gebrek aan inzicht en intelligentie hebt.[/quote]

Dus degene die er hetzelfde erover denkt als ik heeft ook een gebrek aan inzicht en intelligentie.. Dan krijg je het niet voor elkaar om te doen wat hij heeft gedaan met zijn internationale organisatie gok ik zo. Lijkt mij er niet veel mee te maken hebben dus.

Gaat er gewoon om dat ik wéét dat het er bij veel gevangenissen heel anders aan toe gaan dan hier wordt beschreven en dat het vooral mooie theorie is omdat het in de praktijk heel anders is. Like i said, gewoon naaiers die medewerkers bij sommige (wat zwaardere) gevangenissen :=

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:15

Barendshoeve schreef:
Geen luxe.. Er wordt geregeld gevraagd of je wat wil drinken. Je kan kiezen uit die menu´s per avondmaal. Je krijgt 3 x daags een maaltijd. Hebt je eigen kamer. Kunt je douchen. Dak boven je hoofd, verwarming etc. Bij privilege´s krijg je tv, spelcomputer oid op je kamer. Je mag netjes luchten. Kunt gaan werken of een opleiding gaan doen. Er zijn groepsaktiviteiten. Je kunt bezoek ontvangen en zelfs een prostitue is welkom. Je krijgt al de geestelijk en lichamelijke zorg die je nodig hebt en alles wordt vergoed. En als je vrij komt krijg je nog een aangekleed huisje en een baan ook.

En ja, ben mijn Opa verloren door een medische fout en zelf heb ik door een medische fout een jaar in een kliniek gelegen. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.

En waarom is dat luxe? Bij je familie zijn is luxe, niet vast zitten is luxe, zelf weten waar je heen gaat is luxe, overal heel kunnen is luxe, een eigen huisje is luxe. Denk je echt dat gevangenen gelukkig zijn met 15 jaar hetzelfde spel spelen op hun spelcomputer? Tussen vier muren zitten en af en toe een paar uurtjes er uit? Ga er eens zelf zitten, kijken hoe gelukkig jij word van al die ''luxe''. ;)
En weet niet waar jij je informatie vandaan hebt, maar denk je echt dat ze een huis krijgen met alles erop en eraan? Mooi niet dus.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 29-10-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:20

Barendshoeve schreef:
En als je vrij komt krijg je nog een aangekleed huisje en een baan ook.

Dit is btw echt onzin...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:23

little_king schreef:
_San87_ schreef:

Levenslang is wat anders dan de doodstraf :). Levenslang wordt in Nederland ook gegeven, vrij recent zelfs nog :). En levenslang betekent in Nederland ook levenslang, er is geen voorwaardelijke invrijheidsstelling mogelijk, enkel bij Koninklijke gratie :). Wat maar 3 keer is gebeurd.

De langstzittende tot levenslang veroordeelde is Koos Hertogs, die vanaf 1982 in de gevangenis zit.

Dat klopt dat levenslang hier ook echt levenslang is.
Maar naar mijn idee wordt dat te weinig gegeven.
Als voorbeeld weer die Folkert, hoe krijgen ze het verzonnen zulke engerd ooit weer vrij te laten.

In de periode van 2000 tot 2013 zijn er 20 tot levenslang veroordeelden. Daarnaast lopen er momenteel zes strafzaken waarin de eis levenslang is. Bij levenslang bestaat overigens ook altijd de mogelijkheid op vervroegde vrijlating. In Nederland echter alleen middels gratie :). Wat maar 3 keer gegeven is na 1970.

Folkert is dacht ik veroordeeld tot TBS? TBS kan je tot in den treuren rekken, dat weet je, toch :)? Overigens is de combinatie levenslang en TBS niet mogelijk.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:23

little_king schreef:
love_western schreef:
Bron?

Ik vroeg om een bron waar het zwart op wit staat. Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb. En toch genoeg mensen ken die bij gevangenis werken of hebben gewerkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:24

Hier ook maar even herhalen wat ik in het andere topic ook al zei:

Je weet pas wat vrijheid is, als je het niet meer hebt :).

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:25

Jij vind het onzin voor de andere is het een waargebeurd verhaal... Naar dat niet iedereen het krijgt als tie vrij komt.

Ja het gaat prima, dank jullie. Echter een vrij normale reactie als iemand beweerd dat ik onzin uitkraam.

En als het dan in de gevangenis geen luxe is, waarom hebben onschuldige vrouwen,kinderen,ouderen etc. dan een veel slechter leven dan criminele met hun spel wat ze 15 jaar spelen mogen?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:27

Die onschuldige vrouwen, kinderen, ouderen etc hebben vrijheid en familie om hun heen. Dát is echte luxe.

little_king

love_western schreef:
Ik vroeg om een bron waar het zwart op wit staat. Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb. En toch genoeg mensen ken die bij gevangenis werken of hebben gewerkt.

Ik vind mezelf bron genoeg :) Dat jij er nooit van gehoord hebt kan ik niets aan doen.
Ga zelf maar googelen. Ik ga dat niet doen voor iets wat ik zeker weet. Lijkt me logisch.

Geryon

Barendshoeve schreef:
Jij vind het onzin voor de andere is het een waargebeurd verhaal... Naar dat niet iedereen het krijgt als tie vrij komt.

Ja het gaat prima, dank jullie. Echter een vrij normale reactie als iemand beweerd dat ik onzin uitkraam.

En als het dan in de gevangenis geen luxe is, waarom hebben onschuldige vrouwen,kinderen,ouderen etc. dan een veel slechter leven dan criminele met hun spel wat ze 15 jaar spelen mogen?

Rare vergelijking. Dat sommigen het slechter hebben dan sommige gevangenen, maakt het voor die gevangenen niet ineens luxe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:28

Barendshoeve schreef:

Heb jij ooit moeten leven zonder vrijheid?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:28

mika11 schreef:
Maar wie moet de doodstraf uitvoeren?
Diegene is dan toch ook een moordenaar: iemand het leven ontnemen.
Alleen krijgt de beul ervoor betaald, want dat is onderdeel van z'n werk.

En wat zijn goede straffen?
De strafkampen van vroeger waar ze met de zweep kregen?
Met 100 man in een ruimte zonder goede ventilering, met ongedierte, te weinig eten?
In afzondering in een cel voor de rest van je leven?
15 jaar in een dodencel wachten totdat je een keer door iemand omgebracht wordt?

Er is hierover heel veel bestudeerd, veranderd, aangepast etc.
Zomaar lukraak wat roepen, doe maar doodstraf, is nogal primitief.
Dus wat mij betreft geen doodstraf invoeren in Nederland.

Dat middelste stuk klinkt me inderdaad als muziek in de oren... Niets goeds over voor die smeerlappen.
Misschien als ditde straffen zouden zijn dat men eerst gaat nadenken voor die over gaat op actie.. Pas als zulke straffen zouden komen ga ik geloven in ontoerekeningsvatbaar... Imo komen ze er hier in nederland veelte makkelijk vanaf... Hoeveel mensen sterven er nou werkelijk een dood ( door ouderdom ) in de cel ?
Er is altijd wel iets te verzinnen waarom ze eerder weg kunnen.

Ja ik ben inderdaad hard en voor sommige van jullie vreselijk onredelijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:29

@sans en ja 20 vind ik te weinig als je ziet hoe gemakkelijk mensen vermoord lijken te worden.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:30

love_western schreef:

bron: http://www.gedeco.nl

Aller eerst dient men een onderscheid te maken tussen familiair-BZT (vaak familiekamer genoemd) en relationeel-BZT (vaak gewoon BZT genoemd). In bijna alle inrichtingen geldt de regel dat de persoon of personen die zonder toezicht een gedetineerde willen bezoeken eerst vier keer op gewoon bezoek dienen te zijn geweest, waarna zij op BZT mogen gaan. Deze regel is voornamelijk ingevoerd met betrekking tot de relationeel-BZT. Op deze manier kan er nagegaan worden of de betreffende persoon die beweert een relatie te hebben met de gedetineerde, dat ook daadwerkelijk heeft. Althans, dat mag aangenomen worden als degene vier keer een gewoon bezoek heeft gebracht. Een veel voorkomende vraag is, of de regel – dat de bezoeker eerst vier keer een gewoon bezoek dient te hebben aangebracht, alvorens hij/zij op BZT mogen gaan – ook geldt voor familiair-BZT. Het antwoord is ‘Nee!’. De regel is ingevoerd om te voorkomen dat een gedetineerde bijvoorbeeld een prostituee op bezoek laten komen. Daarom dient eerst na te worden gegaan of de betreffende persoon echt een relatie heeft met de gedetineerde. Bij een familiair-BZT ligt dit heel anders. Het staat vast wie de vader, moeder, broer of zus is van een gedetineerde. Het heeft dus ook geen nut om te stellen dat deze personen eerst vier keer de betreffende gedetineerden gewoon dienen te bezoeken. Echter, in veel inrichtingen is dit wel de regel en wij krijgen geregeld vragen hierover. Mocht u zelf, of uw gedetineerde-relatie, met dit probleem betreffende familaire-BZT te maken krijgen, neem dan gerust contact met ons op.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:31

Ja dat heb ik inderdaad. Dus ik weet heel goed wat vrijheid is.

Ja, heeft iedereen familie om zich heen? Hoe weet jij dat? En ja heeft iedereen vrijheid?

Nee de vergelijking is echt niet raar, zeker niet als je hem eens vanuit een andere situatie bekijkt ipv vanuit jezelf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:35

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:37

Barendshoeve schreef:
Ja dat heb ik inderdaad. Dus ik weet heel goed wat vrijheid is.

Ja, heeft iedereen familie om zich heen? Hoe weet jij dat? En ja heeft iedereen vrijheid?

Nee de vergelijking is echt niet raar, zeker niet als je hem eens vanuit een andere situatie bekijkt ipv vanuit jezelf.

Het is gewoon een rare manier van beargumenteren.. Iemand heeft het niet per se luxe als de ander het slechter heeft. Nee, diegene heeft het luxer (vinden wij dan), niet per se luxe.

En waarom moeten we het vanuit een andere situatie bekijken dan vanuit onszelf? Jij weet toch helemaal niet wat bokkers hebben meegemaakt?