Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:14

Als je 16 bent geworden voor een bepaalde datum mag je alcohol blijven drinken. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd bij mijn bijbaantje, zit namelijk achter de kassa.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:15

Ik denk dat die alcoholgrens weinig gaat helpen eerlijk gezegd .. Als jongeren aan alcohol willen komen, komen ze dat toch wel. En de politie's treden vaak ook niet echt hard op met festivals, was een tijdje terug op een festival en er lopen gewoon meiden van rond de 14 met hun drank bij een politie man te hangen .. tja.
Ik ken meiden van 15 die komen ook gewoon aan wiet, vragen ze aan een 18 jarige en die haalt het voor ze bij de coffeshop.

En nu het niet mag is het alleen maar 'leuker'. Ik weet hoe dat werkt, ik vond het vroeger ook erg stoer om als 15 jarige bier te drinken :') Toen ik 16 was vond ik het een stuk minder leuk, als 15 jarige kwam ik toch ook wel aan de drank. Het slaat natuurlijk nergens op, maar zo denken veel jongeren gewoon.

Ik kan je vraag helaas niet beantwoorden, ik snap vrij weinig van die hele alcohol grens verplaatsing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:15

melody7 schreef:
Ik vind het eigenlijk wel een goeie regel... En dat zeg ik niet omdat ik al 18 ben ofzo, ik word in november 16 en zou dus een maand alcohol mogen :+ Het is alleen maar een 'behoedende' regel zegmaar, ik denk dat veel 16-jarige er allemaal wat te makkelijk over denken, maar je sloopt gewoon je hersencellen :=

Het zijn niet alleen 16 jarigen die er zo makkelijk over, maar zo'n beetje iedereen :D Als alcohol nu ontdekt zou worden, zou het heel anders gaan dan nu.

ietjelover schreef:
Geryon schreef:
Waar maak je druk om? Je mag gewoon even geen alcohol drinken met uitgaan en geen alcohol meer halen. So what? Laat je ouders of je vriend het halen dan kan je thuis drinken.. Of hoeft dat dan weer niet?

Het gaat er ook om dat ik bijna nergens meer heen kan.
Bijna alles gaat naar 18.

Dat moet je dan maar voor lief nemen denk ik dan..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:16

ietjelover schreef:
bello2005 schreef:
nee hoor, ik heb me nooit 'vergrepen' aan de drank. vind het nog niet eens lekker.. en dan nog.
wat moet een 6 jarige met alcohol.. ik zat toen ik 16 was ergens anders met mijn gedachte en niet bij (ZUIPEN)

oh maar ik heb het ook niet over zuipen?!

Ik ben nog nooooit dronken geweest, nog niet eens aangeschoten maar ik vind gewoon een paar drankjes op een avond wel lekker als ik opstap ga.
Ik ben ook zeker tegen comazuipen en vind het te gek dat er zoiso nog hulp word verleend aan zulke mensen, kan me er kapot aan ergeren maar jammer dat ik nu door zulke niets meer mag.

Afgelopen weekend na stratum geweest, heb 4 ambulances zien staan bij een stel comazuipers, wat mij opviel was dat dit allemaal mensen van 20/25+ waren en geen "kindjes"

maar zo gaat dat met alles, voor alles waar nu een (verbod) op staat, heeft een ander voor je verziekt
kijk bijv. naar geld lenen bij de bank. dat gaat tegenwoordig niet meer 1 2 3, en waarom omdat er al te veel zijn geweest die
meende het allemaal wel te kunnen en nu dus dik in de schulden staan. en nu zijn 'wij' die het wel kunnen betalen het haasje

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:16

Unoo schreef:
Als je 16 bent geworden voor een bepaalde datum mag je alcohol blijven drinken. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd bij mijn bijbaantje, zit namelijk achter de kassa.

Jaa dit is wat ik wil horen haha :')

Dat hoor ik dus ook, en zo is het ook bij mijn moeder op het werk uitgelegd (horeca) maar krijg het nergens officieel gevonden

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:16

De grens wordt inderdaad veranderd! En jij TS, jij spaart je hersenen, lever, maag, zulks. Best handig om te bewaren voor later!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:17

mayniac_val schreef:
De grens wordt inderdaad veranderd! En jij TS, jij spaart je hersenen, lever, maag, zulks. Best handig om te bewaren voor later!

Maar heb geen jeugd :')

en dan heb ik het niet over dat ik geen alcohol mag maar over dat ik niet meer opstap kan
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 28-10-13 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:17

Geryon schreef:
melody7 schreef:
Ik vind het eigenlijk wel een goeie regel... En dat zeg ik niet omdat ik al 18 ben ofzo, ik word in november 16 en zou dus een maand alcohol mogen :+ Het is alleen maar een 'behoedende' regel zegmaar, ik denk dat veel 16-jarige er allemaal wat te makkelijk over denken, maar je sloopt gewoon je hersencellen :=

Het zijn niet alleen 16 jarigen die er zo makkelijk over, maar zo'n beetje iedereen :D Als alcohol nu ontdekt zou worden, zou het heel anders gaan dan nu.

Ja, maar het is toch maar tot een bepaalde leeftijd dat je hersencellen er echt flink aan kapot gaan? Daarna kun je nog genoeg zuipen, zonder iets te slopen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:18

Het geldt dus voor alle jongeren die nog geen 18 zijn (ook ben je nu 17 en mag je nu wel alcohol nuttigen).
Citaat:
Door een wijziging van de wet is het vanaf 1 januari 2014 verboden om alcohol te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Alle jongeren onder de 18 jaar zijn dan strafbaar als ze alcohol bij zich hebben. Bijvoorbeeld in het café, de sportkantine, het park en op straat.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:20

Unoo schreef:

Op de site van de rijksoverheid staat duidelijk wat anders....
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nbaar.html

Joukje_04

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:22

Ik heb het vorig jaar aan een docent van me gevraagd. Hij zei dat het onmogelijk zou zijn om te controleren wie wel en niet mag drinken.. Want dan heb je mensen die nu nog 15 zijn, net daarna 16 worden en dus niet mogen drinken, terwijl leeftijdsgenoten van een maand ouder dat wel mogen. De grens 18=18 is duidelijk en makkelijker hanteerbaar.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:24

xSlvna schreef:
Ik vind het het meest belachelijke wat ze ooit verzonnen heb, ik zie het altijd maar als het recht van de sterkste (net als met druks), mensen die slim zijn blijven met hun poten er vanaf of drinken met maten, de ezels die hun hersenen willen vergallen met alcohol doen dat ook met de grens naar 18, enige nadeel is dat ik (en veel andere 16, 17 jarige) wéér kunnen wachten tot we opstap mogen, man ik ben toch geen kleuter? Mijn vrienden zitten altijd op festivals, in grote discotheken en ik kan me thuis uit mijn neus vreten door deze belachelijke regeltjes, bah. :')

Edit: Zo dat moest er even uit, wij hebben geen zak te doen om wat, om niks, om onzin. Als ik straks 18, 19 ben heb ik al geen zin meer volgens mij, dan ben ik ook al uit die periode.

Edit 2: Door het verhogen van de alcoholgrens gaat ook de minimum leeftijd van discotheken en festivals omhoog, vandaar mijn reactie.

Blijkbaar heb jij ze al weggedronken :roll:

Maar even serieus, wat is er mis met uitgaan zonder alcohol?
Ik ben gewoon niet van plan om met mijn centen, die ik elke maand geef aan de zorgverzekeraars, straks de weg gedronken levers en hersenen van jeugd, die niet zonder een paar jaartjes alcohol kon, te gaan vervangen...

En als de jeugd zo nodig moet drinken, dan doe je dat toch lekker thuis?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:26

Anoli schreef:
xSlvna schreef:
Ik vind het het meest belachelijke wat ze ooit verzonnen heb, ik zie het altijd maar als het recht van de sterkste (net als met druks), mensen die slim zijn blijven met hun poten er vanaf of drinken met maten, de ezels die hun hersenen willen vergallen met alcohol doen dat ook met de grens naar 18, enige nadeel is dat ik (en veel andere 16, 17 jarige) wéér kunnen wachten tot we opstap mogen, man ik ben toch geen kleuter? Mijn vrienden zitten altijd op festivals, in grote discotheken en ik kan me thuis uit mijn neus vreten door deze belachelijke regeltjes, bah. :')

Edit: Zo dat moest er even uit, wij hebben geen zak te doen om wat, om niks, om onzin. Als ik straks 18, 19 ben heb ik al geen zin meer volgens mij, dan ben ik ook al uit die periode.

Edit 2: Door het verhogen van de alcoholgrens gaat ook de minimum leeftijd van discotheken en festivals omhoog, vandaar mijn reactie.

Blijkbaar heb jij ze al weggedronken :roll:

Maar even serieus, wat is er mis met uitgaan zonder alcohol?
Ik ben gewoon niet van plan om met mijn centen, die ik elke maand geef aan de zorgverzekeraars, straks de weg gedronken levers en hersenen van jeugd, die niet zonder een paar jaartjes alcohol kon, te gaan vervangen...

En als de jeugd zo nodig moet drinken, dan doe je dat toch lekker thuis?

even goed lezen,
uitgaan zonder alcohol is niet het probleem maar ook de leeftijds grens voor binnen te komen word 18.
We mogen nu dus opeens ook niet meer opstap

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:29

Bij heel veel bedrijven was de grens vaak al 18 (ivm de vergunning die ze hebben) maar deden ze daar niet zo veel mee.
Vanaf 16 werd het door de vingers gezien.
Nu moeten ze de grens van 18 wel handhaven omdat ook de bedrijven strafbaar zijn als er 16 jarige met alcohol rondlopen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:30

belle_boef schreef:
_xDyan schreef:
Dan moeten die ouders juist aangepakt worden. Ik praat er regelmatig met mijn moeder over en die vind het ook belachelijk. Zij denkt ook dat die regel toch niet veel zin heeft, het wordt nu dan toch wel stiekem gedaan..

Wat wou je doen, de ouders een boete, opvoedcursus, gevangenisstraf geven? Wordt een duur geintje dan. Dat is gewoon geen realistisch idee.

Dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de overheid nu aan het betuttelen is, ouders hóeven niet eens meer op te voeden, dat doet de overheid wel.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:30

Dubbelzijdig!
Ik moet toegeven, heeeeeel veel jongeren komen de eerste zoveel keer dat ze op stap mogen ladderzat thuis. Opeens zijn ze vrij, mogen ze drinken en maken er goed gebruik van want ja je bent jong en wilt laten merken dat je mag!
Vaak ( of hopelijk kan je het ook noemen ) zijn 18 jarigen al uit die "laten we stoer doen en zuipen fase" en gaan er beter mee om en zuipen zich niet ladderzat. Ik zeg vaak.

Nu goed ik, ergens is het beter dat ze het op 16 laten. Die mogen nog niet autorijden en kunnen dus niet zat achter een stuur kruipen. En te voet of te fiets is zeker niet veel veiliger maar ja met een auto maak je meer schade als met een fiets.
Net 18, mogen drinken én autorijden. Veel kunnen zich toch niet aan het principe BOB houden en drinken toch...
( Ik ga eerlijk zijn, als ik bob ben drink ik ook wel eens eentje. Op het begin van de avond zodat er zeker 3/4 uur tussen zit voor ik terug moet gaan rijden )

Dubbelzijdig, maar ik zeg laat maar staan op 16. Geen 16-jarige die zich eraan zou houden en in de clubs vragen ze je ID toch niet meer, dus als 16jarige zou je alsnog aan drank geraken.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:33

t probleem is dat ik in theorie mijn eigengemaakte product (bier) niet eens meer mee naar huis mag nemen, dat is het stomme eraan! ik ben nu 16 en in het 4e blok gaan we oa bier brouwen, dus dat wordt nog wat...

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:37

Tja mijn broertje wordt 30 december 16, hij mag dus 2 dagen alcohol drinken en daarna niet meer. Beetje raar zo'n overgang maar dat is bij veel dingen zo. Bv ik krijg nog studiefinanciering, mensen 2 jaar jonger moeten alles gaan lenen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:41

melody7 schreef:
Geryon schreef:

Ja, maar het is toch maar tot een bepaalde leeftijd dat je hersencellen er echt flink aan kapot gaan? Daarna kun je nog genoeg zuipen, zonder iets te slopen :+

Ja dat is zo. Maar het is niet zo dat je erna kan zuipen zonder iets te slopen. Het blijft bij grote hoeveelheden slecht hoor!

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:41

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over. Zelf ben ik ook 16 en hou ook wel van een drankje en op stap gaan, niet stomdronken zijn maar gewoon "gezellig." Dat drankje kan ik thuis ook wel doen als ik het niet meer in het openbaar mag, maar zoals TS ook al zei, alles wordt dan 18+. Het is al moeilijk om wat te vinden om uit te gaan als 16-jarige, dat wordt nu alleen maar moeilijker. Bovendien zijn bijna al mijn vriendinnen (bijna) 18 en dan zou ik dus nooit meekunnen als zij ergens heengaan. Dat vind ik gewoon heel jammer.
Die overgangsregeling dat mensen die nu 16 zijn gewoon mogen blijven drinken, vind ik een goed idee maar wordt misschien wel lastig controleren.

Bedenk me net nog wat, als zwak-alcoholische dranken dus naar 18 gaan, en sterke drank blijft ook op 18, wie gaat er dan nog beginnen met bier of wijn? Dan gaat iedereen toch gelijk aan de sterke drank, waardoor mensen die nooit/niet vaak alcohol hebben gedronken binnen no time ladderzat zijn?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:42

Volgens mijn maatschappijleraar is het niet waar. Hij zegt dat je het alleen mee krijgt als je 18 bent, dus als je 17 bent krijg je het gewoon niet mee ;) En mijn maatschappijleraar heeft er wel verstand van, dus ik gok dat het waar is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:46

ietjelover schreef:
mayniac_val schreef:

Maar heb geen jeugd :')

en dan heb ik het niet over dat ik geen alcohol mag maar over dat ik niet meer opstap kan

Oh mijn god, je bent 17 en denkt dat je geen jeugd meer hebt omdat je een jaartje niet in de kroeg kunt staan :+ Meiske toch, er is nog zoveel leuks in het leven waar je veel meer van kunt genieten met een gezond lichaam.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:51

Als je er aan wilt komen, dan kom je er ook wel aan. Is met alles zo.
Ik zou zelf liever nog zien dat de leeftijd net zoals in Amerika naar 21+ gaat en er betere voorlichting wordt gegeven.
Wat ik zie zijn twee soorten mensen: De één wordt een keer stomdronken en leert er van, de ander wordt een keer stomdronken en vindt het kicken en blijft het doen.

Het is dat de regering er veel geld mee verdient en het daarom niet verbiedt, maar in mijn ogen zou alcohol verboden moeten worden.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:53

Unoo schreef:
Als je er aan wilt komen, dan kom je er ook wel aan. Is met alles zo.
Ik zou zelf liever nog zien dat de leeftijd net zoals in Amerika naar 21+ gaat en er betere voorlichting wordt gegeven.
Wat ik zie zijn twee soorten mensen: De één wordt een keer stomdronken en leert er van, de ander wordt een keer stomdronken en vindt het kicken en blijft het doen.

Het is dat de regering er veel geld mee verdient en het daarom niet verbiedt, maar in mijn ogen zou alcohol verboden moeten worden.

+1

Had laatst alweer een veertienjarige voor mijn neus die van zijn ouders rooie annie's/raketjes mag drinken :n Het was nou ook weer niet bepaald een joch die hersencellen over heeft zegmaar.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:10

melody7 schreef:

Even als antwoord op ts, van wat ik heb gehoord is het gewoon zo dat alles onder de 18 niet meer mag, ook degene die dus nu al wel een jaar mogen..

Inderdaad zo denk ik er ook over. En ook in november zestien :+

Ik zie als ik uitga ook heel erg veel zestienjarigen hartstikke dronken, terwijl je op de leeftijd van 18 nog wel aangeschoten tegenkomt, maar niet echt helemaal dronken. Ikzelf drink ook niet hoor, heb ik helemaal niet nodig.
Al blijf je wel gewoon aan alcohol komen als je dat wilt. Ik ken veertienjarigen die al helemaal dronken waren en dat ga je ook niet tegenhouden.

Maar ik heb eigenlijk hier niet gezien dat de leeftijd van festivals ook naar 18 gaat, dat is hier in de omgeving helemaal niet. Het is hier meestal 15, en als je dan 16 of ouder bent kreeg je een bandje voor de alcohol.