Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:27

Nogmaals, ik denk dat het om de manier waarop zwarte piet wordt afgebeeld (zie mijn vorige post) en daar is echt wel wat mis mee, ongeacht zijn geschiedenis en of hij nou een knecht is of een slaaf of een dwergkonijn..
En ook nogmaals ga je er niet dood van om het is door de ogen van een ander te bekijken. Relatief gezien was de slaventijd nog helemaal niet zo lang geleden en daarna heeft het ook nog jaren en jaren geduurd voordat zwarte mensen echt deel uit maakten van de maatschappij, en ook nu nog blijven de vooroordelen bestaan. Dus zo lichtjes zou ik er echt niet over denken.. en het is dan ook echt niet zo gek dat mensen er hun vraagtekens bij hebben. Ik vind de vergelijkingen hier ook echt not-done :n De kerstman is een fabeltje, de onderdrukking en vernedering van zwarte mensen niet..
En ook zoals ik al zei, waarom niet gewoon het uiterlijk van Piet een beetje aanpassen, dan is iedereen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:30

Nessah schreef:
Grappig, dat er niemand inhoudelijk ingaat op mijn berichten. Maar vooral door gaat met het onderwerp nog groter maken en daarbij nog meer haat zaaien. Voor een handjevol.. een telbaar aantal..

@chelle_dora: Jeetje, wat een reactie? Dus als iemand het ergens niet mee eens is en die uit, moet hij/zij maar emigreren? Ik ging even kijken hoe oud je was, maar schrok dat je 21 was.. Dit is echt een onvolwassen en ondoordachte reactie zeg voor iemand die volwassen is.

Ik bedoel niet dat ze allemaal maar moeten emigreren. Snel en kort door de bocht geformuleerd van mijn kant. Maar om er nou een dusdanig groot probleem van te maken dat er bij een KINDERFEEST zwarte pieten rondlopen.. Poeh hee.. Wat al gezegd wordt.. Moet ik nu dan gaan klagen dat diezelfde mensen blanke vla naar binnen werken? Een jodenkoek eten bij de koffie?
Hoe lang is sinterklaas al een feest wat zo gevierd wordt?
En nu gaat er een handjevol mensen klagen. Volgens mij was het feest nog altijd voor de kinderen en niet voor de volwassenen.. Dus als ze zich eraan storen.. Dan vieren ze het toch niet.. Hebben ze er ook geen last van. Tis ook niet dat je wordt doodgegooid met zwarte pieten op straat en ze praten ook niet met een buitenland accent en ze maken niemand belachelijk, hooguit zichzelf. Nou, poeh wat een discriminatie.

Je kan het ook andersom stellen. Omdat ik niet zwart ben, maar blank, mag ik niet mijn mening uiten over wat ik GEEN discriminatie vind, maar zij wel over wat zij wel discriminatie vinden.

Tja, als het echt zo'n wereldschokkend probleem is en ze kunnen er echt niet mee leven, dan is een veilige optie voor iedereen emigreren ja. Iedereen van het probleem af. Wij sinterklaas, zij rust in hun hoofd.
K schop ze niet het land uit, maar ze ergeren zich er blijkbaar niet dusdanig aan dat ze het land uit gaan toch? De 'nadelen' wegen dus toch niet op tegen doordelen. Man, sinterklaas, hoeveel dagen in het jaar is dat nou precies? Ondervinden ze er hinder van in hun dagelijks leven? Worden ze nou echt daadwerkelijk benadeeld door de zwarte pieten in Nederland?

Ze kunnen het ook nog zo zien.. Zwarte piet staat hand in hand met Sinterklaas.. Hij discrimineert niet, zorgt voor werkgelegenheid voor ze en geeft ze een dak boven het hoofd. Nou, wat een discriminatie. :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:31

Ik snap de ophef niet,Zwarte Piet is toch niet echt zwart,hij is zwart ingekleurd.
Het zijn dus geen echte zwarte mensen,en de kleur zwart is gekozen omdat hij door de schoorsteen zou kruipen. Zwarte Piet heeft totaal niets met donkere mensen te maken.Ook is hij geen slaaf,want hij WERKT voor Sinterklaas.Mensen die voor een baas werken zijn toch ook geen slaaf?

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:32

@bambolina Sinterklaas is ook een fabeltje. Dikke mensen die gepest worden niet ;)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:33

gohya schreef:
Ik snap de ophef niet,Zwarte Piet is toch niet echt zwart,hij is zwart ingekleurd.
Het zijn dus geen echte zwarte mensen,en de kleur zwart is gekozen omdat hij door de schoorsteen zou kruipen. Zwarte Piet heeft totaal niets met donkere mensen te maken.Ook is hij geen slaaf,want hij WERKT voor Sinterklaas.Mensen die voor een baas werken zijn toch ook geen slaaf?

Precies, en hij werkt maar 2 weken en de rest van het jaar vieren ze vakantie in spanje.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:33

riz95 schreef:
@bambolina Sinterklaas is ook een fabeltje. Dikke mensen die gepest worden niet ;)

Een fabeltje? hij heeft echt bestaan he,hij is van origine Turk.Hij deelde kadootjes uit aan arme kinderen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:36

Ik heb als kind op de Antillen gewoond, en ik weet nog dat we daar ook een intocht van Sinterklaas hadden in de haven. Toen hadden ze ook zwarte pieten, maar dat waren ongeschminkte Antillianen in een zwarte pietenpak. Dat voelde dus helemaal niet echt.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:37

gohya schreef:
riz95 schreef:

Een fabeltje? hij heeft echt bestaan he,hij is van origine Turk.Hij deelde kadootjes uit aan arme kinderen.

Het feest zo als het nu gevierd word is niet hoe het was. Lees maar een pagina terug.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:37

chelle_dora schreef:
Nessah schreef:
Grappig, dat er niemand inhoudelijk ingaat op mijn berichten. Maar vooral door gaat met het onderwerp nog groter maken en daarbij nog meer haat zaaien. Voor een handjevol.. een telbaar aantal..

@chelle_dora: Jeetje, wat een reactie? Dus als iemand het ergens niet mee eens is en die uit, moet hij/zij maar emigreren? Ik ging even kijken hoe oud je was, maar schrok dat je 21 was.. Dit is echt een onvolwassen en ondoordachte reactie zeg voor iemand die volwassen is.

Ik bedoel niet dat ze allemaal maar moeten emigreren. Snel en kort door de bocht geformuleerd van mijn kant. Maar om er nou een dusdanig groot probleem van te maken dat er bij een KINDERFEEST zwarte pieten rondlopen.. Poeh hee.. Wat al gezegd wordt.. Moet ik nu dan gaan klagen dat diezelfde mensen blanke vla naar binnen werken? Een jodenkoek eten bij de koffie?
Hoe lang is sinterklaas al een feest wat zo gevierd wordt?
En nu gaat er een handjevol mensen klagen. Volgens mij was het feest nog altijd voor de kinderen en niet voor de volwassenen.. Dus als ze zich eraan storen.. Dan vieren ze het toch niet.. Hebben ze er ook geen last van. Tis ook niet dat je wordt doodgegooid met zwarte pieten op straat en ze praten ook niet met een buitenland accent en ze maken niemand belachelijk, hooguit zichzelf. Nou, poeh wat een discriminatie.

Je kan het ook andersom stellen. Omdat ik niet zwart ben, maar blank, mag ik niet mijn mening uiten over wat ik GEEN discriminatie vind, maar zij wel over wat zij wel discriminatie vinden.

Tja, als het echt zo'n wereldschokkend probleem is en ze kunnen er echt niet mee leven, dan is een veilige optie voor iedereen emigreren ja. Iedereen van het probleem af. Wij sinterklaas, zij rust in hun hoofd.
K schop ze niet het land uit, maar ze ergeren zich er blijkbaar niet dusdanig aan dat ze het land uit gaan toch? De 'nadelen' wegen dus toch niet op tegen doordelen. Man, sinterklaas, hoeveel dagen in het jaar is dat nou precies? Ondervinden ze er hinder van in hun dagelijks leven? Worden ze nou echt daadwerkelijk benadeeld door de zwarte pieten in Nederland?

Ze kunnen het ook nog zo zien.. Zwarte piet staat hand in hand met Sinterklaas.. Hij discrimineert niet, zorgt voor werkgelegenheid voor ze en geeft ze een dak boven het hoofd. Nou, wat een discriminatie. :')

Ja ja, maar waarom zoveel aandacht geven aan een handjevol mensen? dat is mijn punt. Als nou het hele malieveld vol mensen stonden, pieten werden belaagd en bedreigd oid was het een ander verhaal.. Er is gewoon een groepJE mensen die het geen fijn feest vinden en aangezien wij in een democratie leven, hebben zij het recht dit te uiten. Waarom er vervolgens duizenden ( meer nog) reacties op komen, plaatjes worden gemaakt en een hele ophef.. Dat slaat nergens op.. Nogmaals, laat die paar mensen gewoon.

Anoniem

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:39

Ik snap je punt Nessah :)
Maar snap je het punt andersom ook?
Die mensen wonen hier al jaren, doen met alles leuk mee. En nu is er weer iets wat ze als 'discriminatie' opvatten terwijl het verdorie een kinderfeest is. Laat die kinderen dan en houd je dan bezig met de momenten waar ze echt gediscrimineerd worden (want die zijn er heus, dat geloof ik echt wel, ik geloof wel dat je het echt niet makkelijk hebt als 'buitenlander' zeker in bepaalde plaatsen/wijken niet).
Maar om dan een kinderfeest zo'n nasmaak proberen te geven, is gewoon een beetje jammer en komt op mij over als 'zeuren om het zeuren'..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:40

Heel simpel; nee, het komt door het roet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:41

Ja maar het is zo'n kleine groep.. Er zijn ook groepen die tegen Pasen zijn omdat te vieren.. Dus waarom zo struikele over zwarte piet en niet over de paashaas? Juist, haat zaaierij.. Want racisme is in Nederland een belangrijk en gevoelig onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:44

Heb gelukkig hier nog niks meegemaakt over dat pasen niet gevierd mag worden of voor wie het discriminerend is.

Maar ze roepen het ook wel een beetje over zich uit. Waarom nu pas erover zeuren, sommigen wonen al tig jaar in Nederland en ineens is het een probleem.. Terwijl ik durf te wedden dat ze met hun kinderen net zo goed sinterklaas vieren. Het is nou eenmaal een feest wat bij de Nederlandse cultuur hoort..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:45

chelle_dora schreef:
Maar ze roepen het ook wel een beetje over zich uit. Waarom nu pas erover zeuren, sommigen wonen al tig jaar in Nederland en ineens is het een probleem..

Misschien omdat het algemene racisme is toegenomen? Of omdat men van Wilders heeft geleerd dat je relletjes moet schoppen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:45

gohya schreef:

Wat ik begrijp (en ik ben totaal niet up to date, ik vier het zelf ook niet) is dat zwarte piet van originele wel een getint persoon was, en dat dat zwart van het roet al gekomen is door soortgelijke klachten jaren terug.
Wat ik wel interessant vind is wat je daarna post, dat hij werkt voor sinterklaas en dus geen slaaf is, kan je dit onderbouwen of uitleggen? Ben oprecht nieuwsgierig, zelf dacht ik altijd dat zwarte pieten hulpjes waren, als soort van slaven die werkten als zijn bediendes. Jouw versie vind ik leuker, tell me more!

Wat ik hier trouwens veel lees is dat het sneu is voor de kinderen dat zwarte piet onder vuur staat. Bedoelen jullie niet in plaats daarvan, 'mijn manier hoe ik het altijd ervaren heb en gevierd heb, staat onder vuur?' Of je een kind nu leugen A of B voorlegt, daar merkt een kind toch geen verschil aan, alleen de ouder weet dat er een andere versie is/was.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:46

riz95 schreef:
gohya schreef:

Precies, en hij werkt maar 2 weken en de rest van het jaar vieren ze vakantie in spanje.

waar kan ik solliciteren bij de sint??

Kom op laat dat feest lekker.
Net als eerder in dit topic vermeld werd is suikerfeest voor sommige mensen geen feest,en wij als land hebben dit WEL toegestaan en de kinderen krigjen zelfs vrij van school!!
en dan gaan hun zeuren om 3 weken sinterklaas...wtf

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:47

Shadow0 schreef:
chelle_dora schreef:
Maar ze roepen het ook wel een beetje over zich uit. Waarom nu pas erover zeuren, sommigen wonen al tig jaar in Nederland en ineens is het een probleem..

Misschien omdat het algemene racisme is toegenomen? Of omdat men van Wilders heeft geleerd dat je relletjes moet schoppen?

Mijn punt dus ook.. Er wordt zoveel aandacht gegeven aan een kleine groep.. Zo ontzettend onzinnig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:47

Ik kan er zo om lachen.. Dat handjevol mensen, is sneu, erg sneu!

En als je dit gaat verbieden, hoe zou die overgang dan gaan? Het is niet leugen A of B voorleggen. Want nu is leugen A er. Het is niet zo dat alle kinderen niet meer geloven en dan leugen B aan de volgende generatie wordt gegeven. Dat kán niet zo gaan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:49

_Annemiek schreef:
riz95 schreef:
Kom op laat dat feest lekker.
Net als eerder in dit topic vermeld werd is suikerfeest voor sommige mensen geen feest,en wij als land hebben dit WEL toegestaan en de kinderen krigjen zelfs vrij van school!!
en dan gaan hun zeuren om 3 weken sinterklaas...wtf

Een traditie ( sinterklaas) met een een viering van het geloof is appels met peren vergelijken. over ons kerstfeest wordt toch ook niks gezegd? Dus hou even wel een onderscheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:50

Geryon: dat kan natuurlijk best, als het sinterklaasjournaal het zegt dan is het zo. Als er vanaf volgend jaar ook gewoon standaard rode, blauwe, groene en gele pieten komen (en witte misschien? Hoewel mij dat teveel doet denken aan It en dat is misschien niet helemaal handig) dan is dat zo. Kinderen accepteren dat zonder moeite, het zijn de ouderen die er niet aan willen :)

_Annemiek

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:51

waarom gaan we niet met zn alle overal om zeuren? blijkbaar krijgen we dan wel gehoor!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:52

_Annemiek schreef:
waarom gaan we niet met zn alle overal om zeuren? blijkbaar krijgen we dan wel gehoor!!

Wat voor gehoor dan? Denk jij dat die 21 mensen dit jaar het voor elkaar krijgen dat de optocht niet door gaat? ;) het is alle aandacht erom heen ( zoals dit topic) die voor de commotie zorgt.. niet dat ene groepje mensen die er tegen is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:53

Shadow0 schreef:
Geryon: dat kan natuurlijk best, als het sinterklaasjournaal het zegt dan is het zo. Als er vanaf volgend jaar ook gewoon standaard rode, blauwe, groene en gele pieten komen (en witte misschien? Hoewel mij dat teveel doet denken aan It en dat is misschien niet helemaal handig) dan is dat zo. Kinderen accepteren dat zonder moeite, het zijn de ouderen die er niet aan willen :)

Niet alle kinderen kijken sinterklaasjournaal. Ongeacht daarvan is het ook aan de ouders om het kind te vertellen dat de zwarte pieten ineens geen zwarte pieten meer zijn. De kleinere kinderen zeggen natuurlijk alleen oke maar de wat oudere gaan er wel over nadenken.

Als ik zo zie dat kinderen al reageren als sinterklaas er iets anders uit ziet, kan ik niet geloven dat deze overgang zo makkelijk zou gaan..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:55

Shadow0 schreef:

maar waarom zouden we dat doen?
omdat welgeteld 21! mensen dit willen?
meerderheid kiest toch?

Nee ik vindt gewoon niet zeuren en even 3 weken binnen blijven,nee zonder gekheid het gaat nergens over,oke ik snap dat ze zich niet prettig voelen maar kom op als je hier heen wou dan had je je moeten verdiepen in onze cultuur en wat daar allemaal in mee speelt,ons land is al zo lief geweest om moskeen etc te bouwen voor hun.
en nu willen ze ons cultuurtje afpakken?

nessah: Ik ga er neit vanuit dat de optocht niet door gaat nee haha.
even terug komen op het geloof (weet even niet meer wie mij erop aan sprak) dat is idd beetje raar maar dan kunnen we toch wel overal om gaan zeuren,wij geloven met kerst in jezus maar nee jezus bestaat niet dat is alla,mohammed of wie dan ook maar niet jezus en god dat wordt ook uit gesproken door de groepjes mensen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:56

Moeilijk onderwerp dit! Ik vind dat sommige mensen hier wel erg makkelijk over denken. Ik begrijp best dat het moeilijk is als mensen een traditie willen veranderen, zeker als je er zelf geen negatieve gevoelens bij hebt.

Maar de mensen die hierover 'zeiken', voelen zich oprecht gekwetst. Ik denk dat dit een klein onderdeel is van een veel groter debat, namelijk debat over het feit dat er in Nederland veel te weinig kennis en aandacht is voor het slavernijverleden. Naar mijn mening is het onder andere het onderwijs dat hierin tekortschiet.

En als het toch alleen maar een feest voor de kinderen is.. hoe erg zou het dan zijn als Pieten ook paars, rood of blauw kunnen zijn? Zouden kinderen dat erg vinden? Deze discussie gaat niet over kinderen, maar om de angst van volwassenen om een traditie te zien veranderen.

Om het andere perspectief eens goed verwoord te zien, raad ik mensen aan om deze column te lezen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... zier.dhtml