Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:11

Interessant topic :j En een zeer herkenbare brief, die erg goed omschrijft hoe het in het onderwijs werkt momenteel! Merk aan de reacties in het topic ook dat het voor veel mensen toch moeilijk in te schatten is hoe het er nu echt aan toe gaat in de klas van hun kind. En begrijpelijk, want je ziet alleen maar het resultaat, nl. wat er met je kind gebeurt in de klas, en niet wat daaraan vooraf gaat...

Nu ben ik geen kleuterjuf, maar juf in groep 3, met dus wel redelijk zicht op wat er gebeurt in de kleuterklas. Wat de briefschrijfster aangeeft, herken ik op onze school ook. Doordat er een methode moet worden gevolgd, met einddoelen die moeten worden gehaald, moeten er lesjes gepland worden om die doelen te behalen. Of dat nu aansluit bij wat de kinderen interesseert of niet. Dus kan het voorkomen dat je in de lente over de bloemetjes werkt, terwijl er nog helemaal geen bloemen te vinden zijn omdat het nog vriest. Of terwijl ze veel meer bezig zijn met de brandweer die langs was geweest bij een klasgenootje om de kat uit de boom te halen. Iets waar je dan bij aan zou willen sluiten maar dat kan niet, want we moeten werken over de bloemetjes, de brandweer staat pas op het programma in juni.

En die lesjes, om de doelen te halen, zijn natuurlijk meer spelenderwijs, want de juffen proberen zo goed mogelijk aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Dus duren die lesjes maar een minuut of 5 a 10, want langer is de concentratie niet. En zijn het veel spelletjes, want lezen en schrijven kunnen ze nog niet. Maar het zijn wel lesjes, met een einddoel. En om te bekijken of de kinderen dat einddoel hebben behaald, waar een complete kerndoelenlijst van is (hier een voorbeeldje van wat kinderen op gebied van rekenen allemaal moet kunnen: http://www.dnoonderwijsadvies.nl/wp/wp- ... erlijn.pdf ) moet de juf observeren & registreren.

Voor dat observeren en registreren zijn lijsten opgesteld waarin alle doelen staan. Die lijsten tellen gemiddeld zo'n 11 pagina's. Per kind. En per kind observeer je meerdere keren per jaar. Begin groep 1, halverwege groep 1, eind groep 1 en zo ook voor groep 2. Om te kijken of ie nu misschien wel kan huppelen. Zo niet? Kruisje op de lijst, binnenkort nog een keertje proberen. En aangezien elk kind op een ander tijdstip naar de kleuterklas komt en dus op een ander punt in zijn ontwikkeling zit, kan je niet zeggen, kom laten we eens met de hele klas tegelijk gaan huppelen, want misschien hoeft dat kind in groep 1 nog niet te kunnen huppelen maar in groep 2 wel. Dus huppel je heel wat af gedurende het jaar, met steeds een scheef oog op de lijst bij wie je nu moet kijken of ie kan huppelen. Of tellen. Of een zinnetje na kan zeggen. Een voorbeeldje van zulke lijsten (en dit is dus maar een voorbeeldje, van maar een paar pagina's, daar horen er nog veel meer bij: http://www.schatkist.nl/web/Over-Schatk ... ysteem.htm ). Tel uit je winst als er in een gemiddelde kleuterklas 25 tot 30, soms zelfs tot 32 kinderen zitten...

En als dat kind nu halverwege groep 2 nog niet kan huppelen? Dan moet daar een plannetje op gezet worden, want dat moet ie dan de volgende keer als je gaat observeren, wel kunnen. Dus huppelen we met zijn allen nog maar een keertje door de gymzaal. Of proberen nu een blokkenbouwsel te bouwen dat wel blijft staan. Of oefenen nog maar een keertje de telrij. Of de kleuren. Allemaal zodat er de volgende keer wel een vinkje op de lijst kan komen te staan.

En ondertussen heb je nog 29 andere kinderen in je groep die ook 'iets' moeten kunnen waarmee je moet oefenen. Of die juist heel goed zijn en die je iets extra's wilt aanbieden. Waarvan ouders zich afvragen of ie misschien niet toch dyslectisch is want hij kan zijn naam nog niet schrijven. Terwijl ze in groep 3 pas hoeven te leren lezen en schrijven, maar stiekem dus al minimaal een letter of 15 moeten kennen, want anders gaat het niet goed.

En die juffen? Die proberen hun onderwijs vorm te geven door de methode te volgen (want anders halen we de doelen niet), door te kijken naar wat de kinderen al kunnen (met die lijsten) en niet kunnen (met diezelfde lijsten) en daar vervolgens plannetjes voor te bedenken (en die tussen de methodelessen uit te voeren). En dan gaan die kinderen om 15.00 naar huis en dan moeten al die plannetjes op de computer ingevoerd, want de inspectie wil graag zien wat we precies allemaal doen. Want anders wordt de juf op de vingers getikt, dat er slecht onderwijs gegeven wordt. Zo kun je minstens de helft van de tijd die je werkt, gebruiken om alles wat je doet te verantwoorden, in driedubbele formulieren. En dan heb je nog geen les verzonnen, geen knutselwerkje opgehangen en geen oudergesprek gevoerd. Dan ben je alleen maar aan het registreren, observeren, evalueren, noteren en al die andere dingen aan het doen die moeten. Die ook onder toetsen, presteren en de lat hoger leggen vallen, alleen niet met een schriftelijke toets hoeven te worden beoordeeld.

Een leuk liedje om eens te luisteren in die trant: http://www.youtube.com/watch?v=TdJAkjQZBck
En een filmpje dat daar over gaat: http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... eutertoets

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:31

Jeetje, wat een heftige brief. En wat betreft dat 'passend onderwijs' ben ik het volledig met de schrijfster eens, want dat is inderdaad een giller! En de één na de ander zit overspannen thuis.
Toch vind ik sommige reacties wat overdreven, door de brief krijg je het idee dat er in kleuterklassen niet meer gekleuterd mag worden maar in de praktijk vind ik dit heel erg meevallen.
Bij ons krijgen de kleuters letters en cijfers aangeboden, en de oudste kleuters gaan daar ook wat meer mee aan de slag. Maar het is écht niet zo dat ze de hele dag maar bezig zijn met dat soort dingen, ze krijgen genoeg tijd om te spelen! En of ze dan een educatief spelletje spelen of gewoon lekker in de zandtafel gaan graaien, daar mogen ze zelf voor kiezen.
Wij hebben zelfs in groep 3 een huishoek waar ze af en toe nog even kleuter kunnen zijn.

Edit: De stelling dat pesten de laatste tijd steeds minder is geworden vind ik onzin, júíst nu wordt er extra aandacht aan besteed op veel scholen.
En dat kinderen minder graag naar school gaan dan vroeger vraag ik me ook sterk af, vroeger was het onderwijs juist minder interactief. Hoe verder in de tijd hoe meer de dingen spelenderwijs worden aangeleerd.

@Tamara, ik vind dat jij het heel duidelijk uitgelegd hebt! Zouden alle mensen eens moeten lezen die denken dat je in het onderwijs 'zo veel vrij bent'.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:47

EskeGirl schreef:
Ik zit in vwo 4, en we worden kapot getoets. Prestatie, daar gaat het om. En het liefst vooral 8en halen. Wacht, we proppen er nog een rekentoets bij, voor je examen! En al dat huiswerk? Stel je niet aan.

En dan dit ook nog met kleuters... waar gaat het naar toe?

Bij ons is dat ook zo. Ik zat vorig jaar nog in het vwo, de lesstof kon ik makkelijk aan, maar ik kreeg gewoon zoveel huiswerk en toetsen dat als ik na thuis komen meteen begin pas rond 10 uur klaar was. Ik had gewoon geen vrije tijd meer. Ik was vanaf de helft van dat jaar depressief en oververmoeid. Nu zit ik op de havo, maar nu krijg bijna net zoveel huiswerk, het is alleen wat makkelijker. Deze week hadden we in totaal 6 toetsen, ik ben blij dat het weekend weer in zicht komt. Ik word er helemaal gek van! Toen ik bij de kleuters had ik tot nu toe de tijd van mijn leven. De hele dag lekker spelen af en toe met zn allen luisteren naar wat de juf ons ging uitleggen. Soms gingen we met de hele klas een letter leren schrijven, dit was iedere week 1 letter. Ook hadden we 1 keer in de week gym. Lekker spelenderwijs leren werkt bij kleuters veel beter dan moeten leren.

Liekess

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:50

Ik vind dat wat jullie zeggen over VWO een beetje appels met peren vergelijken is... Bij de kleuters zitten alle niveaus bij elkaar, dat is een heel ander verhaal. Als jij VWO doet en je zit elke avond tot 10 uur aan je huiswerk denk ik dat er toch iets niet goed zit...

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:55

Niet alleen in het onderwijs, maak dit ook mee in de GGZ Jeugdzorg. Snel, resultaatgericht moéten werken. Weinig tijd om echt aandacht voor de client zelf te hebben, alles moet volgens de vastgestelde modules, in vastgestelde tijd.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:57

Interessant topic! :)

Mijn mening:
De maatschappij is té gericht op prestatie. Kinderen kunnen geen kind zijn, tieners kunnen geen tieners zijn. Heel ons leven zijn we bezig met ons te ontwikkelen zodat we zo hoog mogelijk in de maatschappij komen te staan. Aanzien, macht, positie en geld is al wat telt .
Het gaat er niet om of je gelukkig bent met je leven, of je goed in je vel zit, of je geniet, nee, je moet zorgen dat je een goede baan hebt zodat je genoeg geld kan verdienen zodat je "erbij" kan horen.
In mijn ogen leven de meeste mensen niet, maar overleven ze, om op die manier hun plaatsje in de maatschappij te kunnen behouden, want wat ben je anders waard?
En dat is erg jammer, want uiteindelijk gaat iedereen dood, en je kan niets meenemen van alles wat je hebt vergaard tijdens je leven, dus in mijn ogen is het zonde om jezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen en is het veel belangrijker om te kijken dat ik op de dag van mijn dood kan terugblikken en denken " ik heb écht geleefd", en niet dat ik dan spijt zou hebben van het feit dat ik me sinds de kleuterklas een slag in de rondte probeer te werken om sociaal/maatschappelijk aanvaard te worden :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:10

Ik vind het een erg slechte ontwikkeling, de nadruk op steeds maar meer dingen gepropt in prestatienormen. Menselijke ontwikkeling is zoveel meer dan dat...

Soms is een beetje in de gaten houden best nuttig, en een beetje globaal meten / verslagleggen / controleren is niet erg. Maar dat stadium zijn we nu allang voorbij en nu heeft het volgens mij meer nadelige invloed: meer werkdruk, minder tijd voor gewoon zijn.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:16

ik ben moeder van een dochter van 3 en een baby van 6 maanden
ervaring met de basisschool heb ik nog niet
maar mn oudste gaat wel naar de peuter speelzaal
daar krijgen ze onderzoeken van consultatiebureau en logopedie

nu heeft de logopediste aangegeven dat mn dochter wat spraak wat achter loopt op het gemiddelde en dat ze op logopedie moest.
Hier ga ik dus niet aan beginnen
er is geen vraag gesteld over thuis, de situatie of wat dan ook
( ze heeft 6 broertjes en zusjes boven zich dus als ze wat wil is er altijd wel een die het regelt )

Ik vind dat jonge kinderen gewoon echt kind moeten kunnen zijn en dat het tegenwoordig allemaal teveel op prestatie en presteren gericht is
dat moeten ze nog zo lang laat ze die paar jaar van hun leven toch lekker kind zijn
en het ene kind is wat sneller dan de ander of wat drukker.......

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:33

Helaas doen ouders er net zo hard aan mee.
De meeste kinderen kunnen tegenwoordig hun naam al schrijven en tot 20 tellen voor ze naar groep 1 gaan.
Vroeger leerde je je naam pas in groep 3 schrijven.
Kinderen konden zelden al lezen voor ze in groep 3 zaten.
Nu ben je een eenling als je nog niet in leesnivo 4 zit als je naar groep 3 gaat.

En ouders melden het maar al te graag op het schoolplein aan de andere ouders dat hun kind zo "leergierig" is en het allemaal zelf doet.

Ik ben voorzitter van een Speel o theek. En als je ouders helpt met zoeken naar leuk speelgoed en je bied ze iets aan wat voor de leeftijd van het kind bestemd is dan hoor je 9 van de 10 keer,nee hoor dat is veel te makkelijk,ze zijn al veeeel verder. En dan hebben we het over 5 jarige.

Wat ons de laatste jaren zo wie zo is op gevallen dat SPEELgoed zo wie zo schaars is geworden.
Al het speelgoed heeft een duidelijk leerdoel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:41

cam schreef:
Wat ons de laatste jaren zo wie zo is op gevallen dat SPEELgoed zo wie zo schaars is geworden.
Al het speelgoed heeft een duidelijk leerdoel.

televisie ook.
Hier staat Nick Junior op met Umizoomi en daar wordt vooraf aangekondigd dat ze leren rangschikken, de kracht van getallen leren kennen en weet ik het allemaal. Bij Dora krijgen ze dan kennis mee van de Engelse taal en cultuur. 8)7
Laat ze na school gewoon lekker LEUK kijken tussen het huiswerk in!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:47

Doe mij oudere tekenfilms zoals Boes maar voor de kleintjes, niet chinees, engels en tellen leren, doe dat maar als ze een jaar of 6/7 zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:19

cooper schreef:
Interessant topic! :)

Mijn mening:
De maatschappij is té gericht op prestatie. Kinderen kunnen geen kind zijn, tieners kunnen geen tieners zijn. Heel ons leven zijn we bezig met ons te ontwikkelen zodat we zo hoog mogelijk in de maatschappij komen te staan. Aanzien, macht, positie en geld is al wat telt .
Het gaat er niet om of je gelukkig bent met je leven, of je goed in je vel zit, of je geniet, nee, je moet zorgen dat je een goede baan hebt zodat je genoeg geld kan verdienen zodat je "erbij" kan horen.
In mijn ogen leven de meeste mensen niet, maar overleven ze, om op die manier hun plaatsje in de maatschappij te kunnen behouden, want wat ben je anders waard?
En dat is erg jammer, want uiteindelijk gaat iedereen dood, en je kan niets meenemen van alles wat je hebt vergaard tijdens je leven, dus in mijn ogen is het zonde om jezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen en is het veel belangrijker om te kijken dat ik op de dag van mijn dood kan terugblikken en denken " ik heb écht geleefd", en niet dat ik dan spijt zou hebben van het feit dat ik me sinds de kleuterklas een slag in de rondte probeer te werken om sociaal/maatschappelijk aanvaard te worden :)

Ik kan me alleen maar 100% aansluiten bij dit!

Wat een verdrietige, heftige brief, waar gaat het in hémelsnaam naartoe met deze maatschappij ;( Hoe lang gaat het nog duren voor we met z'n allen zo ontzettend hard onderuit gaan?
We zijn inderdaad alleen nog maar bezig met presteren, werken, geld verdienen. Vanaf het moment dat een kind naar de peuterspeelzaal gaat moet het leren leren leren en wordt het klaar gestoomd als een product in een grote fabriek. Alles draait om statistieken, presteren, en de kinderen die dat niet bij kunnen houden krijgen direct de stempel "langzaam lerend". Vervolgens heel je leven bikkelen als een saaie grijze machine tot je op je 70e eindelijk eens rustig adem kunt halen. Maar dan ben je eigenlijk voor deze maatschappij overbodig en moet je maar zo snel mogelijk gewoon weg zijn, stil zijn en hele dagen lekker thuis zitten :j We zijn net legkippen!

Je moet als mini mens in ontwikkeling vandaag de dag overal haantje de voorste bij zijn, je moet snel zijn, slim zijn, sociaal begaafd en een grote mond hebben want anders kan je het vergeten. En laat het nou net zo zijn dat er óók in deze tijd kinderen zijn die liever even de kat uit de boom kijken, niet tegen druk kunnen en dichtklappen en wat introvert zijn.

Nee, ik zie het niet meer goedkomen... :n

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:29

Erg interessant topic! De brief uit de OP kende ik al en daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ook bij de post van Tamara kan ik mij aansluiten. Zij haalt ook een filmpje aan, wat ik ook had willen linken: http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... eutertoets
In filmpje verteld Sieneke Goorhuis vanuit wetenschappelijk onderzoek over het aantal uren dat er in de kleuterklas besteed wordt aan het leren van letters ed: 500 uur!!! Wanneer je hiermee begint in groep 3, wanneer ze in hun sensitieve periode voor taal zitten, ben je met 50 uur klaar. Al die uren in de kleuterklas kunnen dan besteed worden aan samen leren spelen en de ontwikkeling van de motoriek. Maar kleuters moeten 16 letters kennen voor ze over mogen naar groep 3..

Afgelopen jaar liep ik stage op een sbo (school voor speciaal basisonderwijs) in groep 8. Eens in de zoveel tijd kregen de kinderen hun grafiek onder de neus geschoven om hem mee te delen of ze boven of onder de 30 punten zaten (de grens om naar het VMBO te mogen en niet naar het praktijkonderwijs te hoeven). Wanneer ze er nog onder zaten, werd er verschrikkelijk hard aan getrokken om ze tóch op dat niveau te krijgen. En er waren behoorlijk wat kinderen bij die gewoon heel erg graag met hun handen wilden werken. PRIMA! Denk ik dan. Je hebt daarbij niets aan een maatschappij met enkel HBO/universitair geschoolde mensen. De maatschappij draait óók op MBO-ers. ( http://pbs.twimg.com/media/A-oxVryCQAA7Eab.jpg:large ) En als de kinderen gelukkig worden van een praktijkschool is dat nog het allerbelangrijkste.

Ik vind het kwalijk dat er zo hard aan kinderen getrokken wordt. Dat kinderen niet mee mogen doen met gym of buitenspelen, omdat ze hun werk niet af hebben. Ook daar leren kinderen zo ontzettend veel van! Wanneer de leerstof in de betreffende sensitieve periode gegeven wordt, scheelt dat enorm veel frustraties, voor zowel de kinderen als hun ouders en leerkrachten. Veel kinderen zijn al faalangstig voor ze in groep 3 zitten, omdat ze het gevoel gegeven wordt dat ze het niet kunnen, terwijl ze daar zelfs niets aan kunnen doen.
De gehele maatschappij is té prestatiegericht. Kinderen kunnen geen kind meer zijn. En dit begint vaak al op het kdv/psz, met de VVE programma's, waarvan is aangetoond dat ze niet werken en dat er beter gepraat kan worden met de kinderen over het onderwerp dat ze op dat moment interesseert.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:41

Praktijkonderwijs leidt natuurlijk niet echt op tot MBO'ers. En biedt helaas te vaak niet voldoende praktijk en ook niet echt veel perspectief. (Hoe grappig beschreven ook, 'De jeugd van tegenwoordig' van Kees Beeksman geeft bv ook wel een vrij treurig beeld.)

Maar eigenlijk zou het vmbo veel meer ruimte moeten bieden aan doeners. Gewoon aan de gang.

Overigens is het niet mee mogen doen met gym een rare 'straf' - van de andere kant leidt gym zelf ook zwaar onder de prestaties. Al die jaren dat ik gym heb gehad heb ik niks geleerd over het voelen en gebruiken van mijn eigen lichaam. Te druk bezig geweest met me staande te houden in de groep en het voldoen aan de cijfernormen (en zonder veel succes)...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:48

Tegenwoordig leven we in een "hokjes"wereld. Als je niet in een bepaald hokje past heb je een probleem, dat geldt zowel voor jong en oud. Als je daar net buiten valt als kind of volwassene, omdat je bv. meer met je handen kunt dan met je hoofd heb je pech.
Ik snap dat leerkrachten erg veel moeite hebben met de manier hoe kleuters onderwijs dienen te krijgen tegenwoordig, ik kom voor mijn werk dagelijks op een lagere school, en hoor hier erg veel leraren klagen over de gang van zaken.
Jammer dat er niet naar geluisterd wordt, sommige kinderen lopen echt op hun tenen, triest dat het zo moet gaan..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:54

Ja het blijft jammer dat huishoudschool en technische scholen zoals Lts en MTS niet meer bestaan.
Veel jongens en meisjes zouden daar zoveel meer op hun plek zijn. En we zouden best mensen kunnen gebruiken iets met hun handen kunnen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:04

Ik zie het aan de kinderen van mijn nicht, haar zoon is een ''modelkind'',kan goed leren, sporten en de leraren lopen weg met hem. Zijn zusje is heel anders, heeft moeite met leren, is niet goed in sport en is het probleemkind van haar klas omdat ze niet alles direct snapt. Ze voelt duidelijk dat haar broer in alles veel beter is,en dat oudergesprekken voor haar een kwelling zijn lijkt me duidelijk. Ze wordt met de dag onzekerder. Maar dit kind is zeker niet dom! Ze past alleen niet in dat vakje waar de school hun leerlingen in moeten zien te krijgen. Ik denk dat het op school voor dit soort kinderen een hel is, met dank aan het huidige systeem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:12

Waar gebeurd: leergierig, slim meisje gaat voor het eerst naar school.
Ze krijgt in de eerste week van haar schoolleven (een vier-jarige dus) huiswerk mee......
Welgeteld 8 pagina's a-4 met opdrachten. 8)7 8)7
Kind volledig in paniek. "Mamma dat kan ik niet".
Schooltrauma 1 is al geboren.
Wat een ongelooflijke idioterie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:19

Huiswerk? Groep 1? |o
Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, laat ze lekker kind zijn...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:22

ja maar ouders zijn net zo erg.
wij zongen Hanse panse keteltje klom eens op een hek
ouders nu leren hun kinderen tellen van 1 naar 10 en weer terug.
Wij lieten onze kinderen plaatjes kleuren.
ouders nu laten kinderen letters na tekenen en leren hun kinderen hun naam schrijven.
En dan bedoel ik dus groep 1 kinderen

Ik denk dat school ook door veel ouders onder druk wordt gezet.
Laatst bijgewerkt door cam op 10-10-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:22

BaileyMix schreef:
Vanaf het moment dat een kind naar de peuterspeelzaal gaat ...

Daarvoor al zelfs! Kom eens met een baby op het CB en je krijgt te horen dat je een probleemkind hebt want het is/heeft
- te klein of te groot volgens de curve
- te licht of te zwaar volgens de curve
- motorische achterstand want het kan nog niet kruipen/lopen/toren van 10 blokjes maken/vormen in de vormenstoof doen/trap op
- cognitieve achterstand want het kan nog niet praten/gewenste klanken op X maanden maken
- gedragsstoornis ivm verlegen/argwanend/te open/praat teveel/te ondernemend/...

In plaats van je naar huis te sturen met het advies contact op te nemen met een kinderarts als je kind zoveel verder is en het nog niet kan dat er echt wel sprake moet zijn van een grote stoornis, alle moeders steevast over de mik naar huis omdat hun kind op een bepaald gebied later of juist vroegrijp is :o?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:27

EskeGirl schreef:
Huiswerk? Groep 1? |o
Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, laat ze lekker kind zijn...

Nee, ik ook niet...

Ik heb eigenlijk nooit echt huiswerk gehad op de basisschool, af en toe een toetsje leren. Heb ook nooit cijfers gehad, maar gewoon goed voldoende matig etc. De kleuterklas moet een tijd van plezier zijn en langzaam alles een beetje ontdekken. Ik zit nu toch ook gewoon in VWO 2, zonder prestatiedruk op de basisschool? En we moesten toch bezuinigen? Bezuinig dan op al die methodes voor kleuters.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:54

Urielle schreef:
BaileyMix schreef:
Vanaf het moment dat een kind naar de peuterspeelzaal gaat ...

Daarvoor al zelfs! Kom eens met een baby op het CB en je krijgt te horen dat je een probleemkind hebt want het is/heeft
- te klein of te groot volgens de curve
- te licht of te zwaar volgens de curve
- motorische achterstand want het kan nog niet kruipen/lopen/toren van 10 blokjes maken/vormen in de vormenstoof doen/trap op
- cognitieve achterstand want het kan nog niet praten/gewenste klanken op X maanden maken
- gedragsstoornis ivm verlegen/argwanend/te open/praat teveel/te ondernemend/...

In plaats van je naar huis te sturen met het advies contact op te nemen met een kinderarts als je kind zoveel verder is en het nog niet kan dat er echt wel sprake moet zijn van een grote stoornis, alle moeders steevast over de mik naar huis omdat hun kind op een bepaald gebied later of juist vroegrijp is :o?

Dat verschilt dan per cb, hier juist het tegenovergestelde. Wel vind ik dat er op scholen een veel hogere druk zit dan vroeger en niet ten voordele.
Ik merk dat ik er nu al mee bezig ben voor wanneer mijn zoontje naar school gaat over 3 jaar..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:59

Shadow0 schreef:
Ik vind het een erg slechte ontwikkeling, de nadruk op steeds maar meer dingen gepropt in prestatienormen. Menselijke ontwikkeling is zoveel meer dan dat...

Ik ben dan werkzaam in het middelbaar onderwijs en wat ik daar zie is dat een school wil voldoen aan de eisen van de inspectie. Die bepalen immers of jij een goede school bent of niet. Leerling komt op een 2e plek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:07

Hier in het lager onderwijs in België slaat het wat door naar het ander uiterste. De laatste scholengroep waarin ik werkte, vereiste dat je instructies van max. een kwartier gaf en vervolgens de leerlingen in andere werkvormen de leerstof liet verwerken door bv. oefeningen. Je zit dan met minstens drie groepen te werken, maar vaak nog meer individueel, voor elk kind op zijn eigen niveau. En dat doe je dan dus alleen met een groep van bv. 23 kinderen. Je moet ook dat alles nog zo voorbereiden, inspelen op het minste talent van een kind in een bepaalde richting. Het klinkt ideaal, maar als je er dus alleen voor staat, is het een enorme planlast dat dit soort werken met zich meebrengt. Lesgeven zelf is geen prioriteit meer, eerder al je administratief werk er rond voorbereiden, verslagen maken per kind, foutenanalyses maken van het kleinste testje dat je maar doet, gewoon om het op papier te hebben... Perfect in je hoofd hebben waar welk kind staat, is niet voldoende: je moet het nog een stuk of 10 keer per kind op verschillende plaatsen neertypen.

En aan de andere kant wilt men dus blijven vasthangen aan genormeerde testen. Die moeten uiteraard ook nog eens allemaal een analyse krijgen en een daaropvolgende planmatige aanpak.

Enerzijds dus alles zo individueel mogelijk, maar aan het einde van de rit tellen rekenen en taal, en dan vooral de scores daarop.