
Nu ben ik geen kleuterjuf, maar juf in groep 3, met dus wel redelijk zicht op wat er gebeurt in de kleuterklas. Wat de briefschrijfster aangeeft, herken ik op onze school ook. Doordat er een methode moet worden gevolgd, met einddoelen die moeten worden gehaald, moeten er lesjes gepland worden om die doelen te behalen. Of dat nu aansluit bij wat de kinderen interesseert of niet. Dus kan het voorkomen dat je in de lente over de bloemetjes werkt, terwijl er nog helemaal geen bloemen te vinden zijn omdat het nog vriest. Of terwijl ze veel meer bezig zijn met de brandweer die langs was geweest bij een klasgenootje om de kat uit de boom te halen. Iets waar je dan bij aan zou willen sluiten maar dat kan niet, want we moeten werken over de bloemetjes, de brandweer staat pas op het programma in juni.
En die lesjes, om de doelen te halen, zijn natuurlijk meer spelenderwijs, want de juffen proberen zo goed mogelijk aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Dus duren die lesjes maar een minuut of 5 a 10, want langer is de concentratie niet. En zijn het veel spelletjes, want lezen en schrijven kunnen ze nog niet. Maar het zijn wel lesjes, met een einddoel. En om te bekijken of de kinderen dat einddoel hebben behaald, waar een complete kerndoelenlijst van is (hier een voorbeeldje van wat kinderen op gebied van rekenen allemaal moet kunnen: http://www.dnoonderwijsadvies.nl/wp/wp- ... erlijn.pdf ) moet de juf observeren & registreren.
Voor dat observeren en registreren zijn lijsten opgesteld waarin alle doelen staan. Die lijsten tellen gemiddeld zo'n 11 pagina's. Per kind. En per kind observeer je meerdere keren per jaar. Begin groep 1, halverwege groep 1, eind groep 1 en zo ook voor groep 2. Om te kijken of ie nu misschien wel kan huppelen. Zo niet? Kruisje op de lijst, binnenkort nog een keertje proberen. En aangezien elk kind op een ander tijdstip naar de kleuterklas komt en dus op een ander punt in zijn ontwikkeling zit, kan je niet zeggen, kom laten we eens met de hele klas tegelijk gaan huppelen, want misschien hoeft dat kind in groep 1 nog niet te kunnen huppelen maar in groep 2 wel. Dus huppel je heel wat af gedurende het jaar, met steeds een scheef oog op de lijst bij wie je nu moet kijken of ie kan huppelen. Of tellen. Of een zinnetje na kan zeggen. Een voorbeeldje van zulke lijsten (en dit is dus maar een voorbeeldje, van maar een paar pagina's, daar horen er nog veel meer bij: http://www.schatkist.nl/web/Over-Schatk ... ysteem.htm ). Tel uit je winst als er in een gemiddelde kleuterklas 25 tot 30, soms zelfs tot 32 kinderen zitten...
En als dat kind nu halverwege groep 2 nog niet kan huppelen? Dan moet daar een plannetje op gezet worden, want dat moet ie dan de volgende keer als je gaat observeren, wel kunnen. Dus huppelen we met zijn allen nog maar een keertje door de gymzaal. Of proberen nu een blokkenbouwsel te bouwen dat wel blijft staan. Of oefenen nog maar een keertje de telrij. Of de kleuren. Allemaal zodat er de volgende keer wel een vinkje op de lijst kan komen te staan.
En ondertussen heb je nog 29 andere kinderen in je groep die ook 'iets' moeten kunnen waarmee je moet oefenen. Of die juist heel goed zijn en die je iets extra's wilt aanbieden. Waarvan ouders zich afvragen of ie misschien niet toch dyslectisch is want hij kan zijn naam nog niet schrijven. Terwijl ze in groep 3 pas hoeven te leren lezen en schrijven, maar stiekem dus al minimaal een letter of 15 moeten kennen, want anders gaat het niet goed.
En die juffen? Die proberen hun onderwijs vorm te geven door de methode te volgen (want anders halen we de doelen niet), door te kijken naar wat de kinderen al kunnen (met die lijsten) en niet kunnen (met diezelfde lijsten) en daar vervolgens plannetjes voor te bedenken (en die tussen de methodelessen uit te voeren). En dan gaan die kinderen om 15.00 naar huis en dan moeten al die plannetjes op de computer ingevoerd, want de inspectie wil graag zien wat we precies allemaal doen. Want anders wordt de juf op de vingers getikt, dat er slecht onderwijs gegeven wordt. Zo kun je minstens de helft van de tijd die je werkt, gebruiken om alles wat je doet te verantwoorden, in driedubbele formulieren. En dan heb je nog geen les verzonnen, geen knutselwerkje opgehangen en geen oudergesprek gevoerd. Dan ben je alleen maar aan het registreren, observeren, evalueren, noteren en al die andere dingen aan het doen die moeten. Die ook onder toetsen, presteren en de lat hoger leggen vallen, alleen niet met een schriftelijke toets hoeven te worden beoordeeld.
Een leuk liedje om eens te luisteren in die trant: http://www.youtube.com/watch?v=TdJAkjQZBck
En een filmpje dat daar over gaat: http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/ ... eutertoets