Wat is de rol van ouders in "grooming"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouders hebben hier ook schuld aan?

Ja
34 (65%)
Nee
18 (34%)

Totaal aantal stemmen: 52

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:11

troi schreef:
Ik zit toevallig in de MR van een basisschool en er wordt ontzettend veel voorlichting gegeven over internet gevaren. Zowel gericht op pesten als op dit soort gevaren. Ouders doen voor het grootste deel ook hun uiterste best om hun kinderen te beschermen.
Ik vind je stelling dus redelijk onzinnig, sorry.
De schuld van misbruik ligt altijd en geheel bij de misbruiker!
Niet bij de kinderen die zich laten groomen, dat zijn 100% slachtoffers en ook niet bij ouders die hun misbruikt zien worden, ook dat zijn 100% slachtoffers!

Over kinderen en de misbruiker ben ik het met je eens, maar als ouder heb je de tools om je kind weerbaarder te maken, er te zijn voor je kind om te voorkomen dat je kind slachtoffer wordt. Daarmee zeg ik niet dat het je als ouder het altijd kunt voorkomen natuurlijk maar je hebt wel een groot aandeel in de opvoeding. Juist als je als ouder weet dat je kind makkelijk beïnvloedbaar is, dan ben je extra voorzichtig met je kind alleen op het internet los te laten. Dan maar geen telefoon met internet, dan maar alleen in de woonkamer de computer. Of geen webcam.
Je kan het niet voorkomen, wel het risico dat het gebeurt beperken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-10-13 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:12

Heeft inderdaad een heleboel te maken met de onzekerheid van het kind, en wat vrienden/vriendinnen doen.
Een heel groot deel is meeloop-gedrag.
Ene kind is er gevoelig voor, andere niet.
Wij hebben een zoon en een dochter.
Dochter houdt zich keurig aan de regeltjes, o.a. geen vreemden toevoegen aan facebook etc.
Zoon dus niet, en moet ik regelmatig controleren.
Dochter is een heel spontane meid met heel veel vrienden, zoon is onzeker, hangt erg aan vrienden, en sociaal vrij zwak, maakt moeilijk contact, vind het haast al moeilijk iemand te vragen wat te gaan doen na school bijv.
Ziet dan ook echt het probleem niet, als ik zeg dat er foute mensen bij kunnen zitten die heel leuk een foto hebben van een kind op hun profiel, maar dat het ook best eens een vieze oude kerel kan zijn.
Hij weet wel dat het kan, maar toch zie je keer op keer weer mensen er tussen staan die hij gewoon niet persoonlijk kent.
Maar wij hebben inderdaad regelmatig gecheckt wat ze uitvreten op internet.
En doen het nog trouwens.
Dat kost ze dan ook regelmatig eens een week hun laptop.. die zijn ze dan gewoon even kwijt..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:13

silversomali schreef:
Lijkt me prima computer in de woonkamer. Dat had ik ook altijd toen ik zo oud was. Had mijn eerste laptop pas op mijn 16e

Ik had mijn eerste tv pas op mijn kamer toen ik 16 was, omdat ik hem zelf gekocht had (daarvoor mocht ik hem ook niet kopen). Mijn eerste laptop kreeg ik pas op mijn 19de, toen ik ging studeren en hem echt nodig had.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:16

Ja misschien zou dat het wel kunnen voorkomen.

Mijn dochter van 10 heeft een mobiel en thuis kan ze er ook mee op internet. Alles wat zij heeft (hyves en fb) en gaat nemen (Twitter) heb ik ook allemaal. Juist omdat ik weet hoe ik vroeger was. Mijn moeder snapte er niks van. Ik ga met elke hype mee omdat sommige dingen leuk zijn en om alles te bergijpen wanneer mn dochter erop zit. Heb ook al haar wachtwoorden en 1 x in de week controleer ik alles. Ze vertelt me ook altijd wanneer iemand haar heeft toegevoegd. Ik heb haar bewust alles extra jong gegeven. Zie veel kids die op de middelbare hun eerste tel krijgen en helemaal los slaan. Mijn dochter kijkt nog maar amper op dr tel + fb, hyves enz...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:17

ilayda schreef:

Mijn dochter van 10 heeft een mobiel en thuis kan ze er ook mee op internet. Alles wat zij heeft (hyves en fb) en gaat nemen (Twitter) heb ik ook allemaal. Juist omdat ik weet hoe ik vroeger was. Mijn moeder snapte er niks van. Ik ga met elke hype mee omdat sommige dingen leuk zijn en om alles te bergijpen wanneer mn dochter erop zit. Heb ook al haar wachtwoorden en 1 x in de week controleer ik alles. Ze vertelt me ook altijd wanneer iemand haar heeft toegevoegd. Ik heb haar bewust alles extra jong gegeven. Zie veel kids die op de middelbare hun eerste tel krijgen en helemaal los slaan. Mijn dochter kijkt nog maar amper op dr tel + fb, hyves enz...

Is dat misschien niet ook omdat haar vriendinnetjes dat nu nog niet hebben?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:19

ilayda schreef:

precies gewoon blijven kijken en in gesprek blijven. Beste methode hoor, vind het ook
En als ze gaan lopen roepen dat ze het niet willen en dat het respectloos en geen privacy hebben,
dan zou ik helemaal op me hoede zijn.

Hier in huis zijn trouwens webcams verboden, die hebben we niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:22

Bij ons kregen ze pas een mobiel op het moment dat ze naar de middelbare school gingen, op de lagere school zagen wij het nut er niet van in.
Puur voor het bellen als er onderweg iets gebeurde.
Mobiel internet kregen ze ook niet direct.
Ik heb zelf inderdaad ook hyves gehad, nu op facebook, zodat je nog een beetje in de gaten kunt houden wat ze doen.
Maar dan nog is het moeilijk alles mee te krijgen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:45

Dakotah schreef:
Bij ons kregen ze pas een mobiel op het moment dat ze naar de middelbare school gingen, op de lagere school zagen wij het nut er niet van in.
Ik heb zelf inderdaad ook hyves gehad, nu op facebook, zodat je nog een beetje in de gaten kunt houden wat ze doen.

twitter daar snap ik dus de balle van :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:47

Esmeralda schreef:
Dakotah schreef:

ik dacht dat ik de enige was ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:59

Hmm ja twitter zie ik ook het nut niet van in.
Iedere keer als je iets gaat doen moet het eerst op Twitter.
Nu een broodje eten en meer van dat soort onzin.

Geryon

Re: Wat is de rol van ouders in "grooming"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:03

Tja, je kan nog zoveel doen als ouders zijnde, als je een kind heeft die dit soort dingen leuk vind om te doen, houdt je het toch niet tegen.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 09:13

Toch kunnen ouders veel van zulke problemen voorkomen denk ik door te blijven praten met hun kinderen en af en toe is de computergeschiedenis na te kijken. Er zullen altijd kinderen blijven die je niet tegen houdt maar ik denk de meeste toch wel.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:35

Vjestagirl schreef:
ilayda schreef:

Is dat misschien niet ook omdat haar vriendinnetjes dat nu nog niet hebben?

Eigenlijk hebben al haar vriendinnetjes ook een tel+fb en instagram en die neem ik ook als voorbeeld voor mijn dochter. Wanneer hun bijvoorbeeld een foto plaatsen met getuite lippen dan laat ik dat aan mijn dochter zien en zeg ik dat dat absoluut de bedoeling niet is

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:37

Esmeralda schreef:
Dakotah schreef:

haha daar begreep ik eerst ook niks van maar vind het nu wel handig, als mn kids buiten aan het spelen zijn en ik hoor de ambulance dan druk ik op twitter mn woonplaats in en dan zie ik in welke straat de ambulance is :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:49

Ik denk dat het zo gek nog niet is om tot de 16 de laptop beneden te hebben staan.
Daar gaan ze zich echt niet uitkleden en kunnen ook huiswerk maken.

Wifi, ja dat kan op de telefoon.
Hier zit er een wachtwoord op, waarom dat delen met een kind? Nergens voor nodig.

Daarnaast natuurlijk voorlichting.
Al zal de helft van de kinderen wel zeggen dat ze écht wel merken als het een engerd is en toch niet luisteren naar dat advies.
Laatst bijgewerkt door little_king op 10-10-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:50

Computer in de huiskamer....tja. Welke 13 jarige blijft er niet geregeld een avondje/middagje alleen thuis? Gelegenheden genoeg lijkt me...

Misschien dat het wel per school verschilt, maar ik werd vroeger op school (ben nu 25) helemaal doodgegooid met informatie en voorlichting over veilig internetten. Mijn eerste reactie bij het nieuwsbericht was dan ook (naast (&#@(^$#^ wat een eikel) verbazing dat dit nog steeds gebeurd. Juist "je weet niet wie je praat, misschien is het wel een vies mannetje" is er hier jarenlang in geramd, zowel door de basisschool als de middelbare school.

Ik geloof dus meer in voorlichting, door ouders én school, dan in proberen alles te controleren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:52

Dat klopt, maar dan is er al sneller kans op betrappen (broertje zusje) en ook de geschiedenis beter te bekijken.
Alles voorkomen kan niet, wel al weer een stukje meer voorkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:52

little_king schreef:
Dat klopt, maar dan is er al sneller kans op betrappen (broertje zusje) en ook de geschiedenis beter te bekijken.
Alles voorkomen kan niet, wel al weer een stukje meer voorkomen.

Je kan alles zo instellen dat de geschiedenis gelijk wordt gewist :Y)

En wat dacht je van al die gratis wifi plekken?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:54

En er zal ook wel in te stellen zijn dat de incognitomodus niet gebruikt kan worden :)

Gratis wifi plekken, zie jij het meisje al bij de mac donalds uit de kleren gaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:55

Nee, maar daar kan wel de basis van grooming al ontstaan dmv chat en dat op een onbewaakt moment thuis het wél gebeurt.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:56

Ach hier waren ze net zo hoor :+ (ouders)
Alles werd strikt gecontroleerd en ze zaten overal met de snufferd bovenop.
toen ik een laptop kocht lieten m'n ouders bij de computerzaak ook heel demonstratief en "kijk ons het eens goed doen" luidkeels voor alle klanten, mijn webcam blokkeren.
Had daar als puber echt schijt aan, ik had wel weer ergens een 'mattie' zitten die in de ict zat die mij háárfijn kon uitleggen hoe ik dat binnen 3 minuten weer ingeschakeld had, kon ik weer lekker met m'n vriendinnen in de achterhoek cammen haha.

mijn ervaring is dat het gewoon gruwelijk vervelend is als ouders continu bijv. achter je langs lopen, mee lezen met gesprekken en controleren wat je doet.
't gaf mij een gevoel dat ik niet vertrouwd werd, voelde me echt een klein kind.. en dat is echt niet fijn.
Zeker niet als je als 14/15 jarige net een beetje de jongens begint te ontdekken en van die verliefde gesprekjes hebt met je eerste "vriendje" (niks geen vieze praat oid.) maarja als je moeder dan elke keer in je nek loopt te hijgen om mee te lezen is dat op die leeftijd best wel awkward :')

Mocht zelfs niet meer op msn, etc. want stel je vóór dat er wat gebeurd...

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je als ouders niet hoeft te controleren, maar sla er niet in door.
Ik weet dat het fijn is als je als puber zijnde ook een beetje gevoel van zelfstandigheid hebt.
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 10-10-13 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:56

Ik denk ook dat het verschilt hoe je band is met je kind. Ik ben nog vrij jong mijn relatie met mijn oudste bijvoorbeeld is heel close en ze vind het leuk om mij dingen te vertellen, en ik vertel haar ook genoeg.... Als ouder heb je ook de keus hoeveel je en wat je je kind allemaal vertelt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:57

vuurneon schreef:
Nee, maar daar kan wel de basis van grooming al ontstaan dmv chat en dat op een onbewaakt moment thuis het wél gebeurt.

De kans wordt dan toch aanzienlijk kleiner, heel veel kleiner.
Wat ik al zei, voorkomen kan niets, de kansen kleiner maken wel.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:59

carr_friesje schreef:
Ach hier waren ze net zo hoor :+ (ouders)
Alles werd strikt gecontroleerd en ze zaten overal met de snufferd bovenop.
toen ik een laptop kocht lieten m'n ouders bij de computerzaak ook heel demonstratief en "kijk ons het eens goed doen" luidkeels voor alle klanten, mijn webcam blokkeren.
Had daar als puber echt schijt aan, ik had wel weer ergens een 'mattie' zitten die in de ict zat die mij háárfijn kon uitleggen hoe ik dat binnen 3 minuten weer ingeschakeld had, kon ik weer lekker met m'n vriendinnen in de achterhoek cammen haha.

mijn ervaring is dat het gewoon gruwelijk vervelend is als ouders continu bijv. achter je langs lopen, mee lezen met gesprekken en controleren wat je doet.
't gaf mij een gevoel dat ik niet vertrouwd werd, voelde me echt een klein kind.. en dat is echt niet fijn.
Zeker niet als je als 14/15 jarige net een beetje de jongens begint te ontdekken en van die verliefde gesprekjes hebt met je eerste "vriendje" (niks geen vieze praat oid.) maarja als je moeder dan elke keer in je nek loopt te hijgen om mee te lezen is dat op die leeftijd best wel awkward :')

hahah ja dat is ook niet echt leuk nee, mijn dochter heeft daar nog geen last van gelukkig en ze vertelt me ook alles dus als ze word toegevoegd op fb dan roept ze mij.... Je moet je kind sowieso wel vrij laten en ik verbied ze ook niks, ze heeft op haar telefoon gewoon een camera dus ze kan op skype.... En er zal heus wel een tijd komen dat ze met vriendjes op haar kamer zit te skype maar ik heb alle vertrouwen daarin dat ze mij dat gewoon verteld

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:03

Nou had ik al niet zo'n goede band met m'n ouders..
M'n moeder kon ik wel bestgoed mee, maar ik píekerde er niet over om m'n pa wat te vertellen.
Die heeft nooit veel interesse getoond in wat mij bezighield, en als ik hem een keer wat durfde te vertellen liep ie alleen maar te schreeuwen haha.
Dus ja dan is de keus tussen wel en niet vertellen snel gemaakt.
En dan ging ik naar m'n moeder, maar die banketstaaf dan maar weer met m'n pa mee om geen gezeik met hem te krijgen.
Achja ik ben gewoon een apart geval haha