Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa24

Re: Nou ja reclame voor orgaandonatie, schandalig gewoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:16

Vuurneon, van de reclame van Duchenne kreeg ik iedere keer kippenvel. Dat greep mij echt aan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:17

Ik heb gisteren ook een mailtje gestuurd naar de campagnemakers van de reclame. Vond het ook totaal geen passende reclame en niet getuigen van respectvol omgaan met je donororgaan als je voor een trein langs rent.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:18

Ach een beetje stoer doen om donoren te werven, ik snap hun insteek. Maar aan de andere kant, jullie kan ik ook snappen :+

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:20

mijn tweelingzus en ik vonden het ook al een belachelijke reclame toen we hem afgelopen weekend voorbij zagen komen.

Dat ze reclame maken vind ik prima, maar moet dat nou echt op deze manier -O-

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:30

Zoals ik de reclame zelf zie zou ik denken dat het inderdaad om de boodschap gaat dat deze persoon op het randje van de dood heeft gebalanceerd... Vandaar het vlak voor de trein langs gaan en de open brug. Soort combinatie tussen heden en verleden.

Wat dat betreft vind ik het een erg sterke reclame hoewel ik de uitvoering (en vooral het einde van het filmpje) maar niks vindt. Ze zetten je inderdaad wel aan het denken en iedereen met een beetje hersenen in z'n hoofd zal niet door dit ene filmpje voor de trein langs gaan...

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:32

Ik denk dat de reclame duidelijk wil maken door wat voor situaties de mensen gaan. gaat het beter val je in het diepe(water) op het randje overleeft(trein)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 01:24

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 03:16

Ik vind dereclame ook erg slecht voor de nederlandse maatschappij.

Echter hebben ns en prorail gelukkig al een officele klacht in gedient.
(Werkt fam bij spoor).

Ik snap dat er donoren nodig zijn maar laat dan iemand n mooie ģrote ronde op de hardloopbaan rennen en dan zeggen door donoren kan ik dot weer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 05:32

Ach, ze hebben nu wel bereikt dat iedereen erover praat niet waar?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 06:34

Ja dat wel maar of ze hun doel er mee bereiken, dat er meer donoren komen, ik weet het niet. Iedereen praat over de miskleun van de reclame en niet of ze donor willen worden. Dan sla je de plank compleet mis imo.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:04

Ik zou er bijna mijn donorschap voor opzeggen, ik vind het een nare reclame

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:13

Ik vind het nog wel meevallen ... laatst ook zo'n ophef over de reclame van die vader en die zoon die parachute springen... ik denk dat nederland een beetje bescheten aan het worden is..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 08:34

Niet bescheten aan het worden, het is een serieus probleem voor de ns dat mensen te krap voor treinennoversteken. Vaak gaat het maar net goed maar voor een machinist kan het net het zetje zijn uit te vallen met ziekte of angst om nog te rijden. Juist dit najaar zijn de ns en prorail een campagne gestart op scholen om jeugd voor te lichten over de gevaren van oersteken als de bomen dicht gaan.

Dat de overheid dan nu zo iets verzint. Krankzinnig gewoon. En ik had ook al gehoord gelukkig dat de ns officieel een klacht indient. Ik heb nog niets van de reclame code commissie teruggehoord trouwens.

De reden dat ik er zo fel op ben is dat ik ex ns er ben. Wel zelf nooit gereden maar technisch onderzoek gedaan maar meer dan genoeg machinisten en ex machinisten gesproken die door dit soort acties er volledig aan onderdoor gaan. Iedere machinist leeft met de angst dat hij mensen onder zijn trein krijgt en er niets tegen kan doen. Een van mijn collegas toen is om die reden ook gestopt als machinist met pijn in zijn hart, zelf nooit iemand doodgereden maar net een keer teveel een bijna aanrijding door roekeloos oversteken. De nachtmerries die hij ervan kreeg waren te heftig om nog te kunnen doorrijden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:18

Eigenlijk is het hele spotje ongepast, hij fietst ook nog eens op een idiote manier tussen een stel wandelaars door, fietst een stel vuilnisbakken omver die de eigenaar lekker zelf op mag rapen en zoals eerder is geschreven is de actie met de brug en in het water fietsen ook geen toonbeeld van normaal gedrag. Juist nu iedereen klaagt over de verharding van de maatschappij, (en bijna niemand eerst eens naar zichzelf kijkt), horen dit soort spotjes gewoon niet.

Maar ik heb dus zelf een keer iemand moeten toedekken die ook dacht dat hij het nog wel zou halen, of waarschijnlijk zeker wist gezien de schrik in zijn ogen die de machinist later beschreef. Hij had in elk geval geen open kist op zijn uitvaart....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:28

Inoterry; mee eens, ik vind het belachelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:30

Mijn idee achter de reclame is dat je met een donorhart de dingen kan doen die je normaal niet kan doen. Persoonlijk vind ik de reclame niet echt schokkend, maar dat is mijn mening.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:33

_Annemiek schreef:
Ik vind dereclame ook erg slecht voor de nederlandse maatschappij.

Echter hebben ns en prorail gelukkig al een officele klacht in gedient.
(Werkt fam bij spoor).

Ik snap dat er donoren nodig zijn maar laat dan iemand n mooie ģrote ronde op de hardloopbaan rennen en dan zeggen door donoren kan ik dot weer.

Tja, en Schippers van Volksgezondheid ziet niks slechts in het filmpje. Is overigens algemeen bekend dat er een officiële klacht is ingediend, hoef je niet voor bij het spoor te werken om dat te weten. Morgen wordt er een beslissing over gemaakt.

GewoonNoor schreef:
Ik vind het stom als je zoiets niet kan onderscheiden.

Het gaat erom dat er bij orgaandonaties spoed zit. En dat ze alles voor een ander leven over hebben. Hiermee spoor je echt geen kind aan om voor een trein te gaan springen. ik vind het juist een supersterke uitdrukking. En men brengt de boodschap altijd over.

Ik vind het ook een prima filmpje. Als je vind dat dit aanspoort, dan mogen er ook geen schietspelletjes meer worden gemaakt en mogen de reclames van de koninklijke marine ook wel even worden geschrapt. Een beetje besef tussen realiteit en tv mag wel, als je die link niet kan leggen dan zetten films als 'Money train' ook aan om op het spoor te gaan lopen :roll:

Overigens featured het filmpje een triatleet met een donorhart (las ergens op de eerste pagina, geloof ik, dat diegene graag een echte triatleet met donorhart zou willen horen/zien?)
'Wouter Duinisveld, triatleet met een donorhart, zich naar Eye, waar maandag de aftrap is van de Donorweek 2013'

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:34

Je kan muggenziften en muggenziften. :+ 95% van de jongeren kijkt niet eens fatsoenlijk naar de reclames. :)*
Volgensmij snappen jullie ook niet de gedachte die er achter zat.Hij kon nog alles doordat iemand donor wou zijn. Ze willen mensen laten weten dat als ze een nieuwe donor hart hebben weer alles kunnen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:35

karuna schreef:
Tenzij ze zo aan meer organen willen komen van iedereen die plat gereden wordt door een aanstormende trein.

Helaas slaan ze dan wel de plank mis :+
Als iemand door een trein gegrepen word is er nog maar weinig aan organen te oogsten ;)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:35

purny schreef:
Mijn idee achter de reclame is dat je met een donorhart de dingen kan doen die je normaal niet kan doen. Persoonlijk vind ik de reclame niet echt schokkend, maar dat is mijn mening.

Als je een donor hart oid hebt mag je je suicidaal (want dat is voor een trein langsrennen bij min of meer gesloten spoorbomen) en asociaal (vuilnisbakken om ver schoppen) gedragen ? :=

Normaal hoor je deze dingen ook niet te doen, want dat is niet normaal..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:36

Cayenne schreef:
De ALS reclames vind ik ijzersterk. Dat zijn overigens geen acteurs maar echt mensen met ALS die inmiddels zijn overleden.

Die maken op mij idd ook wel impact. Mooie sterke reclames..

De reclame waar TS het over heeft vind ik idd schandalig... zo met die trein ed. :n

Maartje1990 schreef:
Ach, ze hebben nu wel bereikt dat iedereen erover praat niet waar?

En hoe. Dan word je orgaandonor om je organen af te staan aan iemand die het niks boeit en alle gevaren opzoekt...
Dat zou me bijna tegenhouden donor te zijn..
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 16-10-13 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:38

Inderdaad nu jullie het zo er over hebben, heb ik en me vriend deze reclame ook gezien. Wij zeiden ook tegen elkaar wat is dit voor een rare reclame.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:39

De reclames van ALS vind ik trouwens nog weer van een heel ander kaliber als deze donorreclame. Die over ALS maken écht impact, de eerste keer kreeg ik daar bijna tranen in m'n ogen van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:39

Voor mijn idee kan die man die dingen nu doen omdat ie een donorhart gehad heeft. Had hij geen nieuw hart kon hij deze dingen niet doen. Dat is voor mijn gevoel de boodschap in de reclame. Zou het een suïcidale reclame zijn dan zou meneer voor de trein springen. Iedereen intepreteert de reclame op een andere wijze.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:21

Skyliner schreef:
Je kan muggenziften en muggenziften. :+ 95% van de jongeren kijkt niet eens fatsoenlijk naar de reclames. :)*
Volgensmij snappen jullie ook niet de gedachte die er achter zat.Hij kon nog alles doordat iemand donor wou zijn. Ze willen mensen laten weten dat als ze een nieuwe donor hart hebben weer alles kunnen

Leuk dat je die dingen weer kan doen met een donorhart, maar je hoort dat soort dingen nu eenmaal niet te doen. Dat heet gezond verstand en goed fatsoen.