Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:59

Ik geef aan doelen die de moeite doen om bij me aan de deur te collecteren.
En dan iets van 2 euro per collectant.

En ik zet me in als vrijwilliger voor de gehandicapten
Manege hier in de buurt, dat is ook een goed doel!

Verder koop ik 2e hands boeken en kleding voor een euro per stuk bij stichting vluchtelingenkinderen, dat geld gaat daar naartoe.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:15

Dit jaar heb ik een mooie bijdrage geleverd aan De Paardenkamp en Brooke Hospital (mede door de verkoop van paardenbedeltjes) en vorig jaar heb ik het Dierenasiel geholpen met zakken voer en (oude) handdoeken. Mijn moeder is vaste donateur van De Paardenkamp sinds ik nog klein was en tot de dag van vandaag geeft ze daar nog elk jaar een mooie donatie aan. *D Ik heb ook nog een aantal jaren Bont voor Dieren gesteund, maar kreeg sterk het gevoel dat er meer naar de mensen op kantoor gaat dan naar de hulp voor dieren zelf. Daar ben ik dus mee gestopt. Aan de deur geef ik nooit wat, omdat ik geen contant geld in huis heb. Bovendien lijkt het me doodeng dat zo'n collectant overvallen wordt en er met de inhoud van de bus vandoor wordt gegaan. :n

Anoniem

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:17

het klinkt misschien een beetje hypocriet, maar mensen hebben we al genoeg op deze wereld, ik zou dus ook nooit doneren aan goede doelen om arme kindjes in afrika te helpen, IK vind de natuur belangrijker!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:29

Ik geef geen geld, maar stuur bv tijdens serious request wel een sms.
Ook ben ik met een volle koffer naar Ghana geweest en met een lege koffer teruggekomen. En in die koffer zaten idd ook verbandmiddelen etc. Heb er trouwens óók een zak bloed achtergelaten. Gewoon door te doneren.
Ieder voorjaar ga ik richting dierenasiel met een zak vol (nieuwe) kattenspeelgoedjes. Steeds een ander asiel, that is.
En de (gelukkig weinige) keren dat ik te maken kreeg met de dierenambulance gaf ik er ook wat geld bij. Mocht eigenlijk niet; het hoort gestort te worden. De "ik neem aan dat jullie er dan geen taart oid van krijgen en ik heb liever dat jullie ook eens de waardering ervaren dan dat het een paar euro op de grote hoop is" is dan een heel prima (en steeds geaccepteerd) antwoord.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:31

Ja ik steun de dierenbescherming en Green Peace. En verder wat er aan de deur komt. Waar ik wel een hekel aan heb is mensen die me op straat aanspreken. Daar heb ik gewoon geen zin in.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:34

Ik las een reactie dat "de regering" maar moet betalen voor kankeronderzoek... willen we dan ook meer belastingen betalen? En wat voor onderzoeken mag de regering nog meer voor ons betalen?

Nee, ik geef zolang ik het zelf kan missen en ik toevallig wat op zak heb, dat is niet veel op het moment, maar alle beetjes helpen. En die paar goedbetaalden aan de top wil ik niet als slap smoesje gebruiken om dan maar zelf helemaal niets te willen doen.

Want hoeveel mag een directeur dan wèl verdienen? Hij laat een beter betaalde baan in het bedrijfsleven ervoor schieten...

Ik ben al veel te veel vrienden aan kanker kwijtgeraakt, en vind kankeronderzoek belangrijk genoeg om te steunen. Al is het alleen maar om een alternatief voor chemo te vinden. (1 van mijn vrienden was 5 dagen ècht ziek na een behandeling... had 1 goede dag en na die ene goede dag begon de volgende chemo...)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:46

Ik ben best bereid bij te dragen, maar ik vind het zo jammer dat het tegenwoordig vrijwel altijd direct een 'maandelijkse vaste bijdrage' moet worden, compleet met het invullen van al je adres- en telefoongegevens. Ze huren zeer beste verkopers in, je moet soms echt stevig in je schoenen staan om 'nee' te zeggen, maar ik vind dat een beetje 't doel voorbij schieten: als ze incidentele bijdragen zouden collecteren zouden ze volgens mij effectief meer ophalen, heel veel mensen willen best een paar euro geven (wat toevallig in de portemonnee zit) maar ik ga toch echt niet telkens me inschrijven voor een maandelijkse incasso van een tientje - want er zit dan nog een minimumbedrag aan vast, ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:51

ik vind dat er al meer dan genoeg belasting word betaald, geld voor onderzoek moeten ze zelf maar bij elkaar sprokkelen dmv donaties dus...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:56

Nee, ik geef niet aan goede doelen. Ontwikkelingshulp doet meestal meer kwaad dan goed, het uitsterven van een vogel op de noordpool interesseert me helemaal niks en ik ga ook geen geld betalen voor onderzoeken die ervoor gaan zorgen dat mensen nog ouder worden, de leeftijd ligt namelijk al veel te hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:57

mee eens, behalve het uitsterven van dieren, dat vind ik wel belangrijk!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:00

Ik geef aan alles wat aan de deur komt + WNF/KWF/Brooke's/AAP/Vogelbescherming/Aidsfonds/IFAW/Pieterburen en nog wel wat dingen. Dus ja.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:04

Ik doneer al jaren brooke, iets waar ik ook echt achter sta.
Greenpeace heb ik ook heel lang gesteund maar na een of andere vreemde actie van hun ben ik daarmee gestopt.
Rond dierendag staat vaak zwerfkat in nood bij de pets place met de vraag of we een extra blikje voer willen kopen en aan hun willen schenken, daar doe ik dan natuurlijk ook aan mee (en gooi ik de kar voor hun vol!)
Ik steun dan toch met een flink bedrag alleen dan in spullen!

Mensen die aan de deur komen krijgen ook altijd een bijdrage...

Zolang ik het kan betalen zal ik blijven doneren :j

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:13

ik geef ook niet aan goede doelen.
verder ben ik het met de OP van de TS eens..
kijk eens hoeveel mensen er in nederland op straat leven, naar de voedselbank moeten hun rekeningen niet meer kunnen betalen enz.. zij worden niet gesteund, nee zij mogen ook meer belasting gaan betalen waardoor het leven nog moeilijker word! :j

het enige goede doel waar ik aan geef is mijn familie, gezin en mezelf :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:16

Ik ben één van die vervelende verkopers op straat en ik snap soms best dat mensen nee zeggen en het maar gezeur vinden, het is ook heel vervelend als ze van het WNF, KWF en de Kika op hetzelfde plein staan maar wat veel mensen over het hoofd zien is dat ieder goed doel 1 week per jaar mag collecteren en het daarmee moeten doen als zij geen donateurs hebben. Een beetje goed onderzoek naar bijvoorbeeld kanker wat een half miljoen kost per onderzoek heb je dan misschien bij elkaar maar als er 4 onderzoeken lopen en er ook nog voorlichting gegeven moet worden (Ik hou bijvoorbeeld zelf campagne voor Roken is zooooo.....) dan moeten er ook gewoon nog donateurs bij om het financieel rond te krijgen.

Wat ik hier ook veel lees is dat er teveel op de strijkstok blijft hangen, dit is misschien in het verleden veel gebeurd maar er is tegenwoordig een keurmerk het CBF ( http://www.cbf.nl/ ) die verplicht dat er van iedere euro minimaal 75% ook echt naar het goede doel moet, de andere 25% mag gebruikt worden voor het personeel en acties zoals het werven van donateurs.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 10:31

purny schreef:
[
Vind het trouwens schandalig dat er zoveel uitgegeven word aan ontwikkelingssamenwerking terwijl ons eigen nederland letterlijk en figuurlijk in de stront kan zakken en erin kan blijven liggen. Wanneer opent men nu eens een nummer voor Nederland en niet schijnheilig Afrika.

In Zuid-Afrika kon een WK georganiseerd worden, moet je kijken hoe duur dat is. Afrika kan wat dat betreft heel goed zelf iets aan de armoede doen, waarom moet dat geld allemaal uit Europa komen, terwijl hier net zo goed armoede is?

Moet je kijken hoe die zielige Nederlanders wonen! Stort nu op giro 555
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _tents.jpg

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:33

Ik doneer elke maand (word afgeschreven) aan de Nederlandse stichting voor hulp aan dieren. Zo'n kleine 10 jaar denk ik inmiddels.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:37

Poiuytrewq schreef:
Oh er zullen vast genoeg doelen zijn die oprecht GOED. Zijn. Maar dan nog geef ik liever de overbuuf een paar zakken hondenvoer die ze zelf op het moment niet kan betalen. Ipv dat ik ga doneren en niet weet waar mijn geld heen gaat ..

Dat is dan toch ook een goed doel. Goede doelen hoeven niet ver van je bed te zijn maar kunnen inderdaad bij je om de hoek zijn. Een zak kleding (bv) bij een daklozenopvang afgeven is ook een goed doel :)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:42

Oh ja ik doneer ook. Dat er personeel, inclusief directie, moet worden betaald vind ik niets meer dan logisch.
Ik steun het WNF, doneer aan de deur, koop kinderpostzegels, doneer jaarlijks aan serious request en kleding die ik niet meer draag gaat in de zak van Max of naar de kledingbank.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:03

Ik doneer jaarlijks aan Oxfam Novib (klein bedrag omdat ik student ben), daarnaast geef ik aan vrijwel alle doelen waarvoor mensen aan de deur komen collecteren. Mijn ouders doneren maandelijks aan Stop Aids, het KWF en Artsen Zonder Grenzen.

Persoonlijk vind ik het belangrijk om te blijven geven, want als we allemaal zo gaan denken, wordt er niemand meer geholpen. Er gaat toch altijd een behoorlijk groot percentage naar de doelgroep.

Ik schrik er eerlijk gezegd wel van dat er hier een heleboel mensen wél aan allerlei dierenfondsen geven en zeggen niet aan goede doelen te (willen) geven wat met mensen te maken heeft. Natuurlijk moet iedereen hier zijn eigen keuze in maken en op dit forum zijn uiteraard een heleboel echte dierenliefhebbers. Maar dan vraag ik me toch af wat ze hebben tegen goede doelen die voor mensen zijn. Zelf zouden we toch ook allemaal wel graag 'geholpen' willen worden, als dat nodig zou zijn? Wij hebben het geluk dat we hier in dit land niet om hoeven te komen van de honger, maar dat had ook anders gelopen kunnen zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:05

Wij geven aan alle collectanten, verder geen lidmaatschappen oid. En ik loop zelf collecte voor de dierenbescherming. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:07

Nee.

Het geld wat ik eraan uit zou geven per jaar spaar ik uit om met mijn ouders uit eten te gaan. :)
Vind ik een goed genoeg doel, beiden ex-kankerpatiënten.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:13

Nee geen ene cent, en ik ben geen krent!

Zolang een doel niet kan aantonen waar mijn geld tot op de laatste cent geef ik geen geld

Daar on tegen zou ik liever wat van mijn tijd geven.
Bijvoorbeeld mee helpen met een activiteit voor kinderen met ouders die het zelf niet kunnen betalen

Of ik geef liever bruikbare producten aan mensen die zelf niet rond kunnen komen.

Ik geef liever een pallet met bakstenen aan een 3e wereld gebied dan dat ik dat geld contant geef.
Hoe weet ik dat er van mijn geld anders die pallet met bakstenen gekocht word en het niet in de zak van een of andere projectmanager verdwijnt.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:18

[quote="MiReRe"]Ik geef aan doelen die de moeite doen om bij me aan de deur te collecteren.
En dan iets van 2 euro per collectant.

Voor mij zelfde :j

En ik geef ook :$ elk jaar aan Stichting Brooke Hospital for Animals Nederland

:list: Voor veel paarden en ezels in landen als India en Egypte is het leven afschuwelijk. De werkdieren moeten ploeteren in ondraaglijke temperaturen, worden verwaarloosd en krijgen nog stokslagen ook. De eigenaren van de dieren zijn straatarm. Zij zijn druk met overleven en hebben geen aandacht voor hun paard of ezel. Brooke Hospital for Animals trekt zich het lot van deze dieren en mensen aan. Met een netwerk van eigen mobiele teams en dierenklinieken geeft Brooke gratis diergeneeskundige hulp en voorlichting over dierenwelzijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:21

loveshadow schreef:
Ikzelf heb als arme student helaas niet de financiële middelen om alle zielige mensen en dieren op de wereld te kunnen helpen. Ik geef geld aan de meeste collectes, maar maak niet maandelijks geld over naar een goed doel. Zodra ik een vaste baan heb zal ik dat wel gaan doen, tot die tijd doneer ik bloed om toch iets te kunnen doen voor de medemens. }:0

Toch vind ik sommige reacties in dit topic wel erg kortzichtig en egoïstisch. Natuurlijk zijn die topsalarissen van bestuurders in strijd met de doelstelling van organisaties, maar je kunt niet verwachten dat zo'n grote organisatie volledig kan draaien op vrijwilligers. Hoe moeten zij er zoveel tijd in kunnen steken en tegelijkertijd brood op de plank krijgen? Bovendien pak je in mijn ogen de verkeerde mensen aan als je dan maar helemaal geen geld meer geeft. Al gaat er een deel naar de salarissen en mooie gebouwen, als het goed is komt er nog altijd een deel van je bijdrage op de plek terecht waar het hoort. :) Iets is nog altijd beter dan niets.

En bloeddonor geen optie dan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:23

antje_vip schreef:
purny schreef:
[
Vind het trouwens schandalig dat er zoveel uitgegeven word aan ontwikkelingssamenwerking terwijl ons eigen nederland letterlijk en figuurlijk in de stront kan zakken en erin kan blijven liggen. Wanneer opent men nu eens een nummer voor Nederland en niet schijnheilig Afrika.

In Zuid-Afrika kon een WK georganiseerd worden, moet je kijken hoe duur dat is. Afrika kan wat dat betreft heel goed zelf iets aan de armoede doen, waarom moet dat geld allemaal uit Europa komen, terwijl hier net zo goed armoede is?

Moet je kijken hoe die zielige Nederlanders wonen! Stort nu op giro 555
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _tents.jpg

Ach kom nou, dat is toch geen vergelijking?? Afrika heeft het véél slechter dan wij hier in Nederland, alsjeblieft zeg. Wij beginnen al te piepen als we eten bij de voedselbank moeten halen, zij hébben hélemaal geen eten.