Batlow schreef:Genoeg stallen die open staan waarbij koeien kunnen kiezen tussen buiten en binnen, toch zie je er dan een hoop buiten staan.
Maar de meerderheid blijft binnen (bij ons ging minder dan 10% naar buiten als de deuren open stonden). Als koeien toch liever binnen staan, dan scheelt dat de boer ook een hele hoop tijd en daarom hebben veel boeren ervoor gekozen vee binnen te houden. Ik ontken trouwens niet dat het voor koeien natuurlijk wel fijn zou zijn als ze wel af en toe eens lekker naar buiten kunnen. Ook zijn de stallen die in de afgelopen 15 jaar gebouwd zijn (ongeveer) zodanig gebouwd en ingericht dat het de koeien binnen aan niks tekort komt. Meestal zijn de wanden wat hoger dan een meter en daarvoor zit windbreekgaas, wat omhoog gaat als het hard waait (ook verschillende standen dus een laag voor geen wind, wind, harde wind en heel fijnmazig voor veel wind). Dus genoeg frisse lucht. Ook is er genoeg ruimte voor koeien om af en toe eens een sprintje te trekken en om natuurlijk groepsgedrag te vertonen.
Die stallen die Wakker Dier en ander van dat soort organisaties graag laten zien van koeien in donkere stallen zijn of hele oude foto's, of foto's van stallen waar de koeien juist wel geweid worden omdat de stal gewoon niet geschikt is om de koeien 24/7 binnen te hebben staan. Terwijl men dan dus graag doet lijken dat koeien het hele jaar door in zulke stallen staan, wat absoluut niet zo is. De boer zelf heeft ook baat bij gezonde en gelukkige dieren want meer productie.
Janneke2 schreef:......en kom op, zeg!
"Biologische dieren" krijgen gewoon antibiotica als dat aan de orde is, hoor.
Het enige verschil is, dat bij biologische melk de controle op restjes AB vele malen strenger is. Voor ons als consument is het beter (je hoort alleen bij ziekte op doktersrecept AB binnen te krijgen, niet als onderdeel van het eten).
Voor het dier maakt het niet uit: ik ga er vanuit - tot het tegendeel is bewezen - dat boeren goed voor hun koeien zorgen, want daar leven ze van.
Biologische dieren mogen alleen antibiotica krijgen in uiterste nood, dus eigenlijk als de koe al meer dan genoeg ongemakken heeft ondervonden wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden bij eerder ingrijpen. Daarbij gebruikt de reguliere landbouw ook niet te pas en te onpas antibiotica, ook hier zijn strenge regels aanverbonden. Ook moet de melk voor een bepaalde tijd weggegooid worden, regels omtrent antibiotica zijn erg streng.
IMO is biologisch helemaal niet beter voor de dieren, dus daarvoor zou ik het niet doen. Volgensmij is het meer iets voor mensen die bang zijn om antibiotica enzo binnen te krijgen, en dus voor hun eigen welzijn en niet dat van het dier (al zijn er veel mensen die er wel vanuit gaan dat biologisch per definitie beter is voor het dier).
Ik probeer hier trouwens niet te zeggen dat biologisch slecht is voor dieren oid, maar ik vind wel dat regulier beter is. Mensen willen toch zelf ook goed geholpen kunnen worden en passende medicijnen hebben als ze ziek zijn? Waarom zou een dier daar dan geen recht op hebben.