hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:20

Batlow schreef:
Edit: overigens vind ik een normale melkstal net zo goed, alleen is het jammer dat bij sommige ze niet buiten komen..

Waarom wordt er zo in hokjes gedacht? Waarom is koeien in de wei perse diervriendelijker?

Koeien zijn enorm warmteproducerende dieren, die 's zomers erg snel last hebben van hittestress (stress --> tast dierenwelzijn aan). In de moderne stallen is het klimaat over het algemeen goed te regelen waardoor je het zo comfortabel mogelijk kan maken voor de dieren.

Hiermee ben ik niet direct voor het opstallen van melkvee, begrijp me niet verkeerd ;) Maar ieder bedrijf is anders en gooi die koeien alsjeblieft naar buiten als ze in een stal staan uit de jaren 80. De ontwikkelingen zijn de afgelopen jaar hard gegaan waardoor de moderne bedrijven de koe op nummer 1 hebben staan ipv de boer.

Kortom: bekijk het per bedrijf. Biologisch is niet vanzelfsprekend beter voor het dier. Dat is het lastige aan alles op 1 hoop gooien (gangbaar <--> biologisch), de rotte appels zitten er dan ook tussen...

Batlow

Re: hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:37

Ieder zijn eigen mening. Ik zeg niet dat ze de hele dag buiten maar even iets anders ipv de hele dag op die richels lopen is ook wel weer fijn toch? Kan me niet voorstellen dat die dieren niet naar buiten willen. Genoeg stallen die open staan waarbij koeien kunnen kiezen tussen buiten en binnen, toch zie je er dan een hoop buiten staan.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:25

Tegenwoordig zijn er ook veel meer soorten vloeren dan alleen de bekende betonnen roosters, dat terzijde ;) Bij de stallen waar de koeien in de zomer zelf mogen kiezen tussen binnen en buiten gaan ze voornamelijk 's nachts naar buiten om de warmte te omzeilen. Tenzij er op stal geen of niet goed genoeg kwalitatief rantsoen ligt, dan gaan ze inderdaad liever naar buiten :))

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:43

Marjoow schreef:
Biologisch beter voor de beesten? Tsjah, tis maar hoe je het bekijkt... Als een dier op een "gewoon" bedrijf ziek word, word hij behandeld (al dan niet met antibiotica). Biologische dieren mogen geen antibiotica krijgen. Nooit. Wat dus wilt zeggen dat als deze dieren ziek worden, ze doodgaan terwijl er een medicijn in de buurt is.

En of biologisch echt zo veel beter is? Ik betwijfel het. Als ik zie hoe de koeien er in een gewone melkstal bij staan, tevreden herkauwend...

Nee biologisch is niet zo logisch. En de activistengroepen die tegen de gewone manier van boeren zijn, die zijn al helemaaaal niet logisch :')

Biologisch wel, ecologisch voor zover ik weet niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:07

......en kom op, zeg!
"Biologische dieren" krijgen gewoon antibiotica als dat aan de orde is, hoor.

Het enige verschil is, dat bij biologische melk de controle op restjes AB vele malen strenger is. Voor ons als consument is het beter (je hoort alleen bij ziekte op doktersrecept AB binnen te krijgen, niet als onderdeel van het eten).
Voor het dier maakt het niet uit: ik ga er vanuit - tot het tegendeel is bewezen - dat boeren goed voor hun koeien zorgen, want daar leven ze van.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:21

Nou een 'restje' AB in je melk betekend wel dat de hele vrachtwagen zo de put ingaat hoor :D Wij ('regulier') kijken wel uit. Onze koeien krijgen de behandeling die ze nodig hebben, en veel in onze kast is biologisch/homeopatisch. Als het niet anders kan gaan we pas naar de reguliere medicatie (waaronder veel AB dus)

Onze koeien zijn gemiddeld nu 8,6 jaar, en veel van onze koeien zijn al tussen de 10-13 jaar. Als boer zul je toch echt goed voor je dieren moeten zorgen. Of je nou biologisch of niet bent, het is wel je inkomstenbron.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:22

Batlow schreef:
Genoeg stallen die open staan waarbij koeien kunnen kiezen tussen buiten en binnen, toch zie je er dan een hoop buiten staan.

Maar de meerderheid blijft binnen (bij ons ging minder dan 10% naar buiten als de deuren open stonden). Als koeien toch liever binnen staan, dan scheelt dat de boer ook een hele hoop tijd en daarom hebben veel boeren ervoor gekozen vee binnen te houden. Ik ontken trouwens niet dat het voor koeien natuurlijk wel fijn zou zijn als ze wel af en toe eens lekker naar buiten kunnen. Ook zijn de stallen die in de afgelopen 15 jaar gebouwd zijn (ongeveer) zodanig gebouwd en ingericht dat het de koeien binnen aan niks tekort komt. Meestal zijn de wanden wat hoger dan een meter en daarvoor zit windbreekgaas, wat omhoog gaat als het hard waait (ook verschillende standen dus een laag voor geen wind, wind, harde wind en heel fijnmazig voor veel wind). Dus genoeg frisse lucht. Ook is er genoeg ruimte voor koeien om af en toe eens een sprintje te trekken en om natuurlijk groepsgedrag te vertonen.
Die stallen die Wakker Dier en ander van dat soort organisaties graag laten zien van koeien in donkere stallen zijn of hele oude foto's, of foto's van stallen waar de koeien juist wel geweid worden omdat de stal gewoon niet geschikt is om de koeien 24/7 binnen te hebben staan. Terwijl men dan dus graag doet lijken dat koeien het hele jaar door in zulke stallen staan, wat absoluut niet zo is. De boer zelf heeft ook baat bij gezonde en gelukkige dieren want meer productie.

Janneke2 schreef:
......en kom op, zeg!
"Biologische dieren" krijgen gewoon antibiotica als dat aan de orde is, hoor.

Het enige verschil is, dat bij biologische melk de controle op restjes AB vele malen strenger is. Voor ons als consument is het beter (je hoort alleen bij ziekte op doktersrecept AB binnen te krijgen, niet als onderdeel van het eten).
Voor het dier maakt het niet uit: ik ga er vanuit - tot het tegendeel is bewezen - dat boeren goed voor hun koeien zorgen, want daar leven ze van.

Biologische dieren mogen alleen antibiotica krijgen in uiterste nood, dus eigenlijk als de koe al meer dan genoeg ongemakken heeft ondervonden wat waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden bij eerder ingrijpen. Daarbij gebruikt de reguliere landbouw ook niet te pas en te onpas antibiotica, ook hier zijn strenge regels aanverbonden. Ook moet de melk voor een bepaalde tijd weggegooid worden, regels omtrent antibiotica zijn erg streng.

IMO is biologisch helemaal niet beter voor de dieren, dus daarvoor zou ik het niet doen. Volgensmij is het meer iets voor mensen die bang zijn om antibiotica enzo binnen te krijgen, en dus voor hun eigen welzijn en niet dat van het dier (al zijn er veel mensen die er wel vanuit gaan dat biologisch per definitie beter is voor het dier).
Ik probeer hier trouwens niet te zeggen dat biologisch slecht is voor dieren oid, maar ik vind wel dat regulier beter is. Mensen willen toch zelf ook goed geholpen kunnen worden en passende medicijnen hebben als ze ziek zijn? Waarom zou een dier daar dan geen recht op hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:27

Vond het mooi om te lezen dat Janneke2, de bijen aanhaalde.

Want biologisch is zó veel meer dan alleen maar een onbespoten appeltje of bloemkooltje en koeien op stro ipv koeien op waterbedden.
Hierboven staat het al, bij producten uit de (melk)veehouderij is het een keuze, wat je als consument binnen wil krijgen. En zal de boer zeker naar zijn beste kunnen voor zijn dieren zorgen, deze genereren zijn inkomen.

Maar bijvoorbeeld de bijen.
Het gaat een heel erg lang verhaal worden om uit te leggen hoe de reguliere bijenhouderij van de biologische of BD bijenhouderij verschilt, dus dat ga ik ook niet doen ;-)
Maar dat het bar en bar slecht gaat met de bij, dat is een feit.

De bijen halen hun voedsel uit bloemen, mooie gekleurde bloemen, maar ook de bloemen van mais, aardappels, tarwe etc etc, de gewassen die voor ons voedsel verbouwd worden.
Deze zaadjes worden al behandeld zodat ze bestand zijn tegen het gif dat de boer spuit, dan als het plantje wat groter is, komt er nog wel een keertje gif over en hoe je het ook wend of keert, het komt in het plantje.
Zo komt het ook in de nectar, dat de bijen eten.
Bijen zijn niet zo goed bestand tegen al dat gif en gaan er misschien niet meteen aan dood (uiteindelijk wel), maar het komt ook in de was, waar ze de raten mee maken. En zo komt het weer bij de larvjes, die al met een dosis gif opgroeien en weer meer binnekrijgen vanuit de gewassen etc. etc.

Binnen de biologische landbouw, geen gif, geen bijensterfte.
En ik hoop dat iedereen hier weet dat het echt niet zó moet zijn dat de bij uitsterft.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:31

Houden de biologische boeren hun bijen dan alleen op hun stukje land ofzo? Dat daar spontaan geen bijen doodgaan van het gif? Dan wil ik graag weten hoe, want dan kunnen wij onze bijen ook beschermen :D

Wij hebben ook bijen, en mijn zwager (fruitbedrijf) heeft ook een kast bijen staan, een boer hier wat verderop heeft ook een stel kasten staan. Wij doen er alles aan om deze bijen gezond te houden en zaaien bijvoorbeeld ook stroken in met een speciaal bloemenmengsel. En ja, alle drie hebben we een regulier bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:38

Er wordt inderdaad heel goed gekeken waar een imker zijn kasten neerzet, om zijn bijen (of beter gezegd, de honing/was/propolis) biologisch te houden :j (buiten nog wat andere eisen)

De 'doorsnee' Europese honingbij heeft een reikweidte van ong, max. 3 km.
Dus kan je heel goed kijken waar je je kasten neerzet.
Op mijn werk hebben we bijv. 80 hectare biologische grond en daar staan een paar kasten.

En super toch dat jullie ook met de bijen begaan zijn!

Ik merk dat er toch een bepaalde toon in het topic komt, die i.m.o. jammer is.
Er hoeft volgens mij echt geen clash te komen tussen de reguliere landbouw en veelteelt en de 'alternatieve' hoek.
Misschien kan het juist heel interessant worden en kunnen er een misstanden uit de wereld geholpen worden?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:41

Bijen gaan niet alleen dood van gif. Jij bent daar zo stellig over hoor :D ( geen gif, geen bijensterfte).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:14

Dat klopt caroline, dat ze niet alleen dood gaan van gif :+
Had beter kunnen schrijven, geen massale bijensterfte idd. Maar helaas, te laat voor een edit.

En dat stukje was niet zozeer persoonlijk naar jou hoor ;)
Het viel me in meer posts op :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:22

Geeft niet hoor. Maar dus even goed kijken voor je schrijft. HEt is voor alle partijen niet leuk als er zo stellig gedaan wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:01

@ Loose: ik snap geloof ik wel waarom jij denkt, "dat biologisch niet goed voor dieren zou zijn".
Maar volgens mij klopt het niet wat jij beweert.
Er bestaan helemaal geen regels a la: "pas in uiterste noodzaak, na het falen van-tig andere therapieën mag er AB".

Als gezegd; ab betekent dat de melk vernietigd moet worden en dat is dus een economische strop - maar volgens mij zorgen boeren, ook de biologischen onder hen goed voor hun dieren.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:05

Ik heb het maar even opgezocht voor de zekerheid. :D Maar biologische koeien mogen 1 keer in het jaar antibiotica toegediend krijgen. Dus dat betekent wel dat je goed moet overwegen of je het wel of niet geeft, want stel je doet het en een maand later heeft de koe ineens iets veel ergers dan kan het niet meer. Ik zeg nu niet dat reguliere koeien meerdere malen per jaar antibiotica krijgen, maar mocht het voorkomen dat het vaker nodig is dan kunnen ze het wel krijgen.
Als er trouwens antibiotica in een melktank wordt aangetroffen kan alles zo de mestkelders in dus ook niet biologische melk is gewoon schoon.
Bij het maken van kaas zijn ook bacteriën nodig en als je melk met antibiotica hebt dan lukt dat dus ook niet. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:25

Ja, dat klopt, van een keer in het jaar. Zo streng zijn die regels: een ABkuur heeft een lange, ook economische nasleep. Het betekent niet dat het dier moet worden afgemaakt oid.
En al helemaal niet dat er gesjoemeld wordt met dierenwelzijn.

En ik zeg wel, dat in de reguliere boerenbedrijven van tijd tot tijd zeer ruimhartig met AB wordt gewerkt.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:53

Voor biologische bedrijven geldt de dubbele wacht tijd tov reguliere bedrijven, dus voor biologische bedrijven geldt dat de melk 10 dagen moet worden weggegooid dus dat is nog te overzien (uitgaande van 20l per dag is dat 200l). Wat ik dan sneu vind voor een (zwakkere of zieke) koe, is dat ie maar 1 keer per jaar behandeld kan worden terwijl ie er een maand later misschien nog wel veel meer baat bij heeft en misschien dus wel doodgaat omdat de AB kaarten voor dat jaar al verspeeld zijn. Terwijl er als de wachttijd gewoon wordt aangehouden er heen AB meer in de melk zit.
Dat er ruimhartig met AB wordt omgesprongen is zeker bij de melkveehouderij niet waar (met andere sectoren heb ik minder ervaring) want daar betekent ook dat je je melk kan weggooien als je antibiotica gebruikt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 07:41

Ik zou er toch eerder uitgaan van 30/40 liter per dag. Weet je hoe vaak mastitis voorkomt op een melkveebedrijf? Eigenlijk kun je wel stellen dat er op een groep van 70/80 melkkoeien altijd wel eentje bij zit die mastitis heeft en behandeldnword. Meestal worden die 3/4 dagen behandeld met ab, daarna mag de melk nog 4 dagen niet in de tank. Dus in totaal 8 dagen.

Nu mag je die melk gelukig wel voor kalfjes gebruiken. Op mijn stagebedrijf werden d stiertjes er mee gevoerd nl. Was dat wel in Canada, dus ik weet niet hoe die regelgeving in NL is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:43

Wij hebben zelf een reguliere melkveehouderij en zijn erg gebrand op ab verbruik. Wij werken ook veel met biologisch/homeopatisch en als het niet anders kan pakken we pas de AB.
Wij hebben overigens ook niet zoveel mastitesgevallen als hiervoor werd gezegt. Toevallig dat we er nu weer 1 hebben, maar diegene die ervoor mastites had was ruim 6 weken geleden. Als ze behandelt worden met AB dan gaat de melk de put in totdat deze weer goed is. Wij hebben zelf een test-apparaatje (dezelfde als ze gebruiken bij de melkfabriek) en als de melk goed is gaat deze pas weer de tank in! Als ze AB in de melk vinden kost dat klauwen vol met geld en een boer kijkt dus echt wel goed uit... En dat geld voor zowel regulier als bio!

Janneke2 schreef:
Het betekent niet dat het dier moet worden afgemaakt oid.
En al helemaal niet dat er gesjoemeld wordt met dierenwelzijn.

En ik zeg wel, dat in de reguliere boerenbedrijven van tijd tot tijd zeer ruimhartig met AB wordt gewerkt.

Maar als een koe voor een 2de keer dat jaar ziek word zal er toch iets aan gedaan moeten worden toch?
Reguliere bedrijven gaan ook steeds meer richting biologisch hoor qua ab verbruik. Alleen krijgen hun geen regel opgelegt van 1 keer per jaar!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:58

Wij hebben zelf dit jaar écht biologische tomaten gekweekt (dus 100% onbewerkt). Deze zien er echt anders uit dan die uit de 'biologische' winkel... Onze eigen tomaten zijn veel lekkerder :9

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:42

Die mastites gevallen hierboven zijn wel veel idd, dan gaat er toch echt iets mis op je bedrijf. En 40l melk per dag is echt een veel hoor, dat haalt maar een enkele koe.
In NL wordt AB melk volgensmij niet aan kalveren gegeven, hier iig niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:02

Loose schreef:
Die mastites gevallen hierboven zijn wel veel idd, dan gaat er toch echt iets mis op je bedrijf. En 40l melk per dag is echt een veel hoor, dat haalt maar een enkele koe.
In NL wordt AB melk volgensmij niet aan kalveren gegeven, hier iig niet.

Nouja dan zal het wel een enorm goed bedrijf zijn geweest, want de meeste koeien halen 15 tot 20 liter per melkbeurt. 2x per dag melken is dus 30-40 liter per dag ;)

Mastitis komt vaker voor dan je denkt hoor :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:00

Nou Marjoow, wij hebben echt niet standaard 2 mastitis koeien rondstappen hoor. Eigenlijk bijna nooit :o Dat is voor een deel ook afhankelijk van je huisvesting en management.

Hier genoeg koeien die 40 liter geven per dag, dat is nog niet zo gek. Wij hebben ook een melkrobot voor een deel van de koeien en die kunnen daar 3 a 4 keer per dag in. Dat is wel fijn voor ze, en je merkt dan ook meer natuurlijk gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:29

Melkrobot is wel prettig ja, ze kunnen wanneer ze willen (of wanneer ze trek hebben :+)

Maar ja, het mooiste zou toch zijn dat het kalf gewoon bij de (pleeg) moeder blijft.
Waar ik werk is het ook de bedoeling, maar de veestapel is nog te jong nu voor voldoende pleegmoeders.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:10

Wat is het idee dan Kanelly, kun je dat een beetje uitleggen? Lijkt me wel interessant.

Ze kunnen hier naar de robot als ze melk hebben hoor, anders gaat de voerbak ervoor weg en 'moeten' ze er gelijk weer uit. Maar een beetje snaaien is er eigenlijk niet meer bij (hebben een vrij nieuwe versie)