Massale vissterfte over heel de wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:39

ow mensen.... niet alles wat in de natuur gebeurt komt door ons hoor! tuurlijk kan wel... maar wij zijn maar inieminie in dit hele geheel...
wat we niet kunnen ontkennen is dat de CO2 stijgt. maar of dit door de mens komt? das nog maar de vraag.
bijv. om een 1 van de oorzaken te noemen die ik kan verzinnen:
- het zeewater was warmer ; met de zeestromen komt het water werkelijk overal haast. (zinkt hier tussen engeland en ijsland omdat het afkoeld, wordt dan weer warmer en komt weer omhoog, zo komt er stroming ;) ) dus... dit kan per plek verschillen, maar is toch echt een globaal gebeuren. dit zou ook het over de hele wereld sterfte verklaren. waarom maar steeds 1 soort? sommige soorten zijn heel gevoellig, met een kleine schommeling van 0,1 graad zijn die al van slag en leggen het loodje bij wijze van spreken. de anderen kunnen juist veel temperatuurverschil verdragen, of leven op andere dieptes.
oorzaken?
-verschil in activiteit van de zon. de ene keer is deze heel rustig en koel en de andere keer is hij heel actief en dus verwarmt hij meer.
- de wereld wordt warmer door CO2 ( en alle andere broeikasgassen! ) en dit jaar is het net een tikje te warm geworden.
- doordat het ijs smelt werkt onze diepzeepomp minder goed. water wordt minder verdeelt, warmte wordt minder verdeeld. op het ene deel is het dan dus warmer! dan normaal, en op het andere punt kouder. beide schommelingen kan waterdieren fataal worden.

en daar zijn nog veeeeeeeeeeeeeel meer verklaringen voor. wij hebben echt NIET zoveel in te brengen in de natuur als wij denken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:25

Dani schreef:
love_western schreef:
Dat de wereld naar de klote gaat.

Wat betekent dat eigenlijk precies?
Ik bedoel, dat onze wereld, zoals wij 'm kennen, naar de klote gaat kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar 'de wereld'? Dezelfde wereld waar miljarden jaren überhaupt geen levend wezen te bekennen was? Die bevolkt is geweest door eencellige wezens en reusachtige dinosaurussen en alles er tussenin? Die alles heeft gezien van ijstijd tot droogte, van uitgestrekte bossen tot dorre kale vlaktes? Een wereld waar het overgrote merendeel van alle diersoorten allang weer is uitgestorven zonder enige menselijke tussenkomst?

Als vissen door menselijk handelen uitsterven dan gaan we "naar de klote", als dino's door een komeet uitsterven is het een natuurlijk proces? Een jarenlange ijstijd is 'de natuur', temperatuurverhoging deels veroorzaakt door mensen is vernietiging? Staan wij dan buiten de natuur? Boven? Zijn wij niet gewoon onderdeel van, net zoals die komeet?

Ik snap die ophef nooit zo. De wereld is al eindeloos vele keren veranderd, zal dat ook blijven doen, en is het nu werkelijk relevant wat de oorzaak is? Is het nodig, of überhaupt mogelijk, die verandering krampachtig te vertragen of te stoppen? Is het voor de wereld erg als er geen panda's meer leven, of geen krabben meer? Is het erg als het ecosysteem zich moet aanpassen, zoals het dat al honderden keren eerder heeft moeten doen?

_/-\o_ +:)+

Er zijn dus blijkaar toch nog mensen die er ook zo over denken, top! Denk je nou werkelijk dat een diersoort een miljarden jaren oude planeet om zeep kan helpen? Kom zeg, als je dat denkt heb je wel een hele hoge pet op van je eigen soort.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:29

Maar hoeveel kernrampen zoals bijvoorbeeld Fukushima zijn er in die miljarden jaren al geweest?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:35

storrum schreef:
Maar hoeveel kernrampen zoals bijvoorbeeld Fukushima zijn er in die miljarden jaren al geweest?

Radon claimt meer slachtoffers elk jaar dan Fukushima en Chernobyl . niet dat dat deze incidenten goedpraat, maar plaats het wel in perspectief.

Daarbij, wat dacht je van de huidige problemen met Belgoproces (lekkende vaten) dat is er al jaren, maar haalt sinds vandaag het nieuws.

LadyMadonna

Re: Massale vissterfte over heel de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:37

Is het voor de wereld erg als er geen panda's meer leven... Imo wel als dit komt door de mensheid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:56

storrum schreef:

De natuur komt er wel weer bovenop hoor. Dat we het onszelf moeilijk maken wil niet zeggen dat alles er meteen aangaat...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:08

LadyMadonna schreef:
Is het voor de wereld erg als er geen panda's meer leven... Imo wel als dit komt door de mensheid.

Waarom? Wat voor concreet gevolg heeft dat? En is dat gevolg anders als panda's door een 'natuurlijke' ziekte binnen enkele jaren allemaal uit zouden sterven?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:43

Dani schreef:
LadyMadonna schreef:

Waarom? Wat voor concreet gevolg heeft dat? En is dat gevolg anders als panda's door een 'natuurlijke' ziekte binnen enkele jaren allemaal uit zouden sterven?

Wat heeft het voor concreet gevolg dat er in Burundi duizenden kinderen voor hun 5e levensjaar sterven? Toch zie ik net een Unicef actie langs komen.
Verder kan ik je vragen niet beantwoorden, ik ben geen bioloog, maar ik heb er wel moeite mee dat de mens alles maar beïnvloed