lichten uit op snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:23

Inderdaad goeie strepen heb je meer aan dan verlichting vind ik.
Deze weg rij ik dagelijks gedeeltelijk 's avonds. Overigens wel met groot licht aan als er geen tegenliggers zijn.
Overigens zijn veel tunnels hierwel verlicht.
http://www.youtube.com/watch?v=BuAHdHUbDSg

Berdien

Re: lichten uit op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 20:16

Ik ben niet anders gewend :+ Ik zie in het donker minder goed dan overdag, dat komt omdat ik geen diepte zie. Maar gewoon zorgen dat mijn bril áltijd in de auto ligt en gaan met die banaan, ook in het donker. Zeker in het westen is het ook na 9 uur 's avonds nog wel zo druk dat je al dat licht langs de weg helemaal niet nodig hebt.

Mensen die met groot licht op doorgaande wegen rijden, dat is pas irritant. Laatst ook op de N34 van Emmen naar Groningen, de één na de ander met groot licht. Béétje overdreven om op een dergelijke weg je groot licht aan te knallen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:20

Wat is er mis met zeggen dat de randstad mensen klagen?
Mensen daarbuiten hebben vaak al geen verlichte snelwegen dus zul je er ook niet over horen.
Niet dat alle randstad mensen klagen, maar dat is wel de grootste groep. Die moeten omschakelen.

Knooppunten blijven verlicht, en voor de rest is het gewoon rechtdoor met hier en daar een ruime bocht.
Zie je dat niet met gewoon licht van je auto en 130 rijden is niet verplicht, dan is het misschien wel beter niet te rijden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:32

hmm,... zelf zie ik werkelijk geen donder in het donker... als de bocht ( achteraf gelegen zonder licht ) er is zie ik die pas als hij in mijn koplampen komt. ( veel te laat dus.. )
van vakantie terug veel snelweg gereden en heerlijk al dat licht! zag alles. richting het noorden toch maar gestopt omdat het zicht minder werd ;)
dus ja... dan kom ik gewoon niet meer op de weg in het donker als het echt niet moet.
zou er niet kunnen ingevoerd worden dat bij slecht weer hij wel aan gaat? ,....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:54

Ik zie een bocht ook pas als hij in koplampen komt, ik denk dat niemand die eerder ziet in het donker :)
Het is veel al een kwestie van wennen en inspelen op de situatie.
Dinsdag reed ik sinds langere tijd ook weer in het donker in de regen (lang leve de dagen die korten ;( )
En de eerste 10 minuten was het echt weer wennen, later ging het weer prima.
En ik moest nog het meeste wennen in de stad, met licht.
De rijbanen spiegelde van de regen, daardoor de belijning niet goed zichtbaar en dan toch kijken waar jou rijbaan heen gaat. Dat vind ik veel moeilijker dan de onverlichte snelweg.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:20

little_king schreef:
Ik zie een bocht ook pas als hij in koplampen komt, ik denk dat niemand die eerder ziet in het donker :)
Dinsdag reed ik sinds langere tijd ook weer in het donker in de regen (lang leve de dagen die korten ;( )
De rijbanen spiegelde van de regen, daardoor de belijning niet goed zichtbaar en dan toch kijken waar jou rijbaan heen gaat. Dat vind ik veel moeilijker dan de onverlichte snelweg.

zeg maar op een t splitsing in het buitengebied stil staan totaal niet weten waar die $#@%# weg is :') :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:27

Kunnen ze het niet een beetje aan het weer aanpassen? Vorig weekend reden wij ook in stortbuien en ik kon geen lijn op de weg zien, maar het was zonder verlichting ook veel lastiger inschatten wat er aan komt en hoe ver de andere weggebruikers zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:36

Ik heb er niet veel problemen mee. Als een auto achter mij zit dan doe ik mijn binnenspiegel op een stand waarbij het grootste gedeelte van de koplampen van mijn achterganger doven, ik neem aan dat iedere auto dat heeft dus waarom het geklaag over felle lichten in je binnenspiegel?

Ik moet toegeven dat ik nu wel weer moet wennen nu het donker is smorgens.... maar heb ook al een keer gereden met een donker stuk, het is eventjes wennen maar dan gaat het een stukje beter.

En dat men beweert dat er meer ongelukken van komen? Goed uitgerust de weg op en voldoende pauzes nemen en afstand nemen is naar mijn idee een stuk veiliger op de weg.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:18

unihorses schreef:
little_king schreef:

zeg maar op een t splitsing in het buitengebied stil staan totaal niet weten waar die $#@%# weg is :') :o

Dat had ik vroeger ook. Ik hoefde toen in het donker niet zo vaak weg.
Nu ik dus in het donker de weg op moet is dat veel verbeterd. Het is ook echt een stukje ervaring er in krijgen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:55

Ik heb liever geen verlichting op snelwegen. Dat vind ik altijd naar, als ik dan van de snelweg af moet en verder moet rijden zonder verlichting. Liever overal gewoon donker, red je maar met je koplampen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:00

Er zit toch verlichting op je auto? Ik snap het probleem niet zo. Gewoon groot licht aan, even uit voor een tegenligger en weer aan. Hartstikke goed dat men onnodige straatverlichting uit laat.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:01

En als er geen verlichting is, de snelheid aanpassen vind ik ook geen overbodig luxe. Vaak kan je in het donker de bocht niet zien aankomen, maar rij je netjes 60 (of 80) is dat vaak prima te doen (praat hier wel over doorgaande wegen)

Ik vind het zelf inderdaad ook heel rustig rijden, minder prikkels voor je ogen als het licht de hele tijd uit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:47

Van mij mag het licht ook uit, behalve in scherpe bochten :) ik heb lampen op de auto..

onnodig groot licht mag imo beboet worden. Niets verblindenders,dan groot licht achter je. Zelfs met mijn speciale nachtbril..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:05

Jans schreef:
Van mij mag het licht ook uit, behalve in scherpe bochten :) ik heb lampen op de auto..

onnodig groot licht mag imo beboet worden. Niets verblindenders,dan groot licht achter je. Zelfs met mijn speciale nachtbril..

Natuurlijk wel. Groot licht voor je. Voor onnodig groot licht achter je kun je je spiegel een tikje geven. Werkt nog altijd beter dan welke bril dan ook, en ook automatisch dimmende binnenspiegels kunnen er niet tegen op. Als ik achter iemand rijd, en deze eigenlijk net niet ver genoeg is voor groot licht, en er komt een bocht aan dan schaam ik me er absoluut niet voor om dat even aan te doen, kijken voor de bocht en dan weer uit.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:12

In Almere ook. Als ik terug rij naar huis is er geen lamp aan op de snelweg

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:15

ik vind het veel relaxter rijden als de lichten uit zijn en mn ogen worden veel minder snel moe

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:24

Ik vind het ook veel fijner dat het uit is, van al die wisselingen in licht worden je ogen toch juist moe, beter overal uit dan de helft aan en de helft uit. Het is inderdaad veel beter voor het milieu en voor de staatskas en voor de meeste bestuurders is het (na ff wennen) veel fijner, voor het kleine groepje dat echt slecht ziet in het donker, wat doe je dan in het donker op de weg, je had op een gegeven moment toch ook weer van die verlichte snelweg afgemoeten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:01

Liedje: alleen de snelweg zit deels geen licht op bij ons.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:28

Ik vind het heerlijk dat die dingen uit zijn! Lekker chill rijden zonder hoofdpijn en felle lampen!

Voor de mensen die nachtblind zijn: ik vind het al onverantwoordelijk als jullie gaan rijden in het donker mét lampen aan.. wat nu als er een stukje komt waar geen lampen staan?? dan zie je dus niks? dat vind ik gevaarlijk.

nee hoor, heerlijk die lampen uit, das nog een zinvol bezuinigen..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:16

Ik zelf vind het niet fijn ( maar zie ook niet zo goed haha)
maar gelukkig rijdt ik nooit in het donker!

Maar vind het opzich niet zon slecht besluit.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:24

Nibbit schreef:
Dan heb ik liever dat de strepen langs 80km wegen goed wit zijn zodat je niet per ongeluk in de berm beland bij nat en donker weer

Helemaal mee eens. Prima dat de verlichting uit blijft op snelwegen, maar zorg er dan wel voor dat de belijning overal goed zichtbaar is. Dat laat namelijk nog regelmatig te wensen over en dan kost het, zeker bij regen, nog best wat moeite om netjes je baan aan te houden.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:39

in België zijn de lampen op een aantal van onze snelwegen al een paar jaar uitgeschakeld, uit besparing, en er is niets heerlijkers dan in het donker relaxt rijden :D al moet ik wel zeggen dat ze de verlichting in sommige steden en woonwijken wel eens wat mogen minderen zeg! al die lantaarnpalen die recht in de slaapkamer schijnen...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:50

Al jaren rijden we richting Drenthe en iedere keer vind ik het heerlijk dat al die snelweg verlichting uit is, op bepaalde delen brandt het ivm samenvoeging oid. prima maar voor de rest vind ik het heerlijk minder licht.
Ik vind juist als er veel licht brandt met regen dan weerkaatst dat veel meer waardoor ik juist minder zie dan in dezelfde situatie zonder licht.
En als je het niet kan zien kan je ook gas los laten en iets rustiger rijden (scheelt ook weer brandstof)
Je moet anders leren kijken op de weg en bij nachtblindheid kan je toch ook een speciale bril dragen wat helpt?
Een zinvolle actie, er brandt in de Randstad belachelijk veel licht overal, en dan vooral op de snelwegen.

edit: typo

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:47

mij valt juist op dat er meer straatverlichting komt. De A18 heeft sinds dit voorjaar verlichting. En in de aangrenzende straat van onze straat is dit voorjaar ook verlichting gekomen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 13:49

Ik rij zelf liever zonder verlichting van de lantaarnpalen dan met! Veel rustiger aan mijn ogen.