Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:38

Anoeska schreef:
Ja, inderdaad IK vind mensen interessanter die in grote lijnen weten wat er speelt in de wereld. Je hoeft van mij echt niet het conflict in het midden oosten in detail uit te kunnen leggen. Maar enige interesse in wat er in de wereld gebeurt en waarom vind ik belangrijk. Ik zou zelf niet het type 'SBS-kijker' / alleen maar makkelijk dingen in het leven toelaten, willen zijn.

Ik ben geen actief kijker van het recente nieuws, zie OP. Toch weet ik in grote lijnen wat er in de wereld speelt... Zoals Apple al zei, nieuws bereikt je ook zonder het actief te volgen. Er bereikt mij zelfs meer nieuws dan ik op het moment zou willen. Maar dat is een andere discussie.

En er is natuurlijk een groot verschil tussen het nieuws niet volgen en een 'SBS-kijker'/alleen maar makkelijke dingen in het leven toelaten :). Zo lees ik graag wetenschappelijke artikelen over allerhande onderwerpen en ben ik dol op geschiedenis en verdiep ik me in rechtszaken (dus ja, ook ik weet wie Robert M. is).

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:42

_MelloW_ schreef:
Ik heb liever interesse in de mensen en omgeving om me heen zodat ik die kan helpen waar nodig dan de wetenschap wie robert m is, en ja ik weet wie het is en wat hij gedaan heeft. Maar ik had het liever niet willen weten.

Dat is anders. Jij weet wie het is etc. Je wil het niet weten en er niet over praten. Dat kan.
Maar er zijn zat mensen die er geen weet van hebben. En niet alleen hiervan niet, maar van vrijwel alles wat er in de wereld gebeurd niet.
Fijn dat ze dat niet willen weten, hun keuze. Al vind ik het wel van belang tot op een bepaalde hoogte en een gezonde discussie over bepaalde nieuwsberichten ga ik niet uit de weg.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:45

Air schreef:
_MelloW_ schreef:
Dan maar lekker simpel, ik persoonlijk vind zo'n opmerking een beetje simpel.

Wat kan ik doen met de wetenschap dat in amerika bijvoorbeeld een bosbrand is, sneu voor de mensen die hun huis zouden verliezen en dapper dat er mensen zijn die het blussen, maar wat kan ik verder met die wetenschap?

Die hebben er gigantisch veel aan als wij het hier als gespreksonderwerp op een verjaardag gaan gebruiken en medelijden hebben :j Doh.

Tja, nu simplificeer je het wel compleet. Als niemand het iets boeit hoe het de medemens vergaat, dan gebeurt er ook niets. Dat enkelingen geen interesse hebben in hoe het in Syrië gaat, vind ik geen probleem, maar als de meerderheid van de mensen lijdt aan totale desinteresse, vind ik dat wel degelijk zorgelijk. Hoe wil je macht controleren als niemand het iets boeit?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:46

Oh Anoeska ik heb vaak genoeg nagedacht over de regering hun logica bijv, maar ik heb die nog nooit ontdekt.

Klein voorbeeldje wat ik vorige week dan toevallig op het nieuws zag:
Ze willen de kinderbijslag inkorten...... om te bezuinigen.
Een imo logisch effect daar van zal zijn dat er minder kinderen naar de opvang kunnen. Waardoor er minder werk is... Minder werk is moeten inkorten op personeel om eem bedrijf staande te houden.... wat betekend dat er mensen werkloos thuis komen te zitten en een uitkering kunnen krijgen.
Daar hoef je toch geen hogere wiskunde voor gestudeert te hebben om te snappen dat een uitkering voor volwassenen wel wat meer kost dan een deel van de kinderbijslag en dat de zogenaamde bezuiniging dus averechts werkt.

Ik zie overigens dat je nog niet de vraag hebt beantwoordt waarom je mensen met andere interesses simpel vindt?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:51

Air schreef:
Ik zie overigens dat je nog niet de vraag hebt beantwoordt waarom je mensen met andere interesses simpel vindt?

Over het hoofd gezien. Ik vind mensen met andere interesses helemaal niet simpel namelijk. Als je maar een oprechte interesse in dingen hebt, en of dat nou klassieke muziek, hockey of origami is. Allemaal prima. En hoe meer verschillende interesse hoe leuker. Wat ik simpel vind is mensen die zeggen dat ze gewoon het nieuws maar niet meer volgen, omdat het hen toch niet aangaat en het is toch allemaal moeilijk en negatief en wat kan je er nou allemaal aan doen... ze doen toch maar. Die makkelijke mentaliteit, dat is iets wat minder bij mij past. Maar als mensen daar gelukkig van worden, is het mij net zo prima. Alleen mijn mening is dat ik dat soort mensen minder interessant vind.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:53

Het lijkt mij niks, geen nieuws kijken. Ik vind het erg prettig om een beetje op de hoogte te zijn, al ben ik geen uitpluizer van álles (ach, wie wel?). Het probleem van de dingen meekrijgen zonder nieuws te kunnen vergelijken met wat mensen erover zeggen is dat je dan dingen vaag meekrijgt en dus de essentie vaak mist; "de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" dus eigenlijk.

Maar ik maak me niet druk om wat ik in het nieuw hoor, ik neem het ter kennisgeving aan en heb er een mening over. Ik slaap er niet minder om. Overigens denk ik dat dát eerder het probleem is TS; ik zou eerder iets doen aan het feit dat ik me druk maak om dingen waar ik niets aan kan veranderen dan dat ik mijn kop in het zand zou steken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:54

Volg het nieuws al enkele jaren niet meer bewust actief. Dat was een goede keuze en ik mis er werkelijk niks aan! Natuurlijk bereiken de echt belangrijke zaken je interesse toch wel via de radio of sociale media maar ik ben daarin erg selectief geworden. Wil ik echt meer over een onderwerp weten, dan zoek ik het uit. Zo eens in de week gaat hier de tv aan en dan ben ik, naast voldoende op de hoogte, vooral ook weer genezen van de veelvuldige negativiteit. Natuurlijk is het belangrijk om te weten wat er in de wereld om je heen gebeurt maar daarvoor hoef je echt niet dagelijks gebombardeerd te worden met ellende. Het bevalt mij prima zo en ik zou niet anders meer willen. Wat mij betreft een aanrader dus! :-)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:55

Is de waarheid dan simpel? Is iemand die realistisch is simpel?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:57

Knoffer schreef:
_MelloW_ schreef:
Dan maar lekker simpel, ik persoonlijk vind zo'n opmerking een beetje simpel.

Wat kan ik doen met de wetenschap dat in amerika bijvoorbeeld een bosbrand is, sneu voor de mensen die hun huis zouden verliezen en dapper dat er mensen zijn die het blussen, maar wat kan ik verder met die wetenschap?

Tja, nu simplificeer je het wel compleet. Als niemand het iets boeit hoe het de medemens vergaat, dan gebeurt er ook niets. Dat enkelingen geen interesse hebben in hoe het in Syrië gaat, vind ik geen probleem, maar als de meerderheid van de mensen lijdt aan totale desinteresse, vind ik dat wel degelijk zorgelijk. Hoe wil je macht controleren als niemand het iets boeit?

Ik zeg niet dat het me niets boeit. Ik zeg alleen dat ik met die wetenschap niks kan. Ik boek niet een ticket en ga mee blussen.

Voorbeeld, iedereen klaagt nu in nederland, crisis, overal wordt gekort en bezuinigd, 21 september word een staking georganiseerd. Iedereen weet het omdat het op het nieuws is geweest, maar hoeveel gaan er?

Natuurlijk kunnen sommige dingen niet. En moeten er dingen veranderen. Maar doordat ik het er in mijn woonkamer over heb zal ik vast geen zoden aan de dijk zetten.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:00

Maar er gebeurt zeker niets als niemand het weet. Je moet het eerst weten, voordat je überhaupt de beslissing kan nemen of je er actief op wilt reageren of niet.

Edit: Hoe minder mensen weten, hoe meer ruimte voor machtsmisbruik.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 09-09-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:01

Ik studeer politicologie en moet dus wel actief het nieuws volgen :+ Er wordt in zekere zin wel van me verwacht dat ik alles volg en over de meeste dingen ook echt een mening heb. Afgezien daarvan denk ik dat het écht actief volgen van het nieuws (daar horen dus ook ook opiniestukken e.d. in kwaliteitskranten bij) je wel degelijk kan vormen en in een zekere zin kan 'opleiden'. In die zin denk ik dat het dus belangrijk kan zijn het nieuws te volgen, maar dat geldt waarschijnlijk ook niet voor iedereen en het is natuurlijk altijd je eigen keuze.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:04

Knoffer schreef:
Maar er gebeurt zeker niets als niemand het weet. Je moet het eerst weten, voordat je überhaupt de beslissing kan nemen of je er actief op wilt reageren of niet.

Daar heb je een punt, maar ik bekeek het puur uit mezelf. Ik thuis verander helaas niks aan de mis standen in de wereld.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:08

Eulogy schreef:
Ik studeer politicologie en moet dus wel actief het nieuws volgen :+ Er wordt in zekere zin wel van me verwacht dat ik alles volg en over de meeste dingen ook echt een mening heb. Afgezien daarvan denk ik dat het écht actief volgen van het nieuws (daar horen dus ook ook opiniestukken e.d. in kwaliteitskranten bij) je wel degelijk kan vormen en in een zekere zin kan 'opleiden'. In die zin denk ik dat het dus belangrijk kan zijn het nieuws te volgen, maar dat geldt waarschijnlijk ook niet voor iedereen en het is natuurlijk altijd je eigen keuze.

Mee eens, door meer te weten te komen over de wereld leer je ook over menselijk gedrag en daarmee over jezelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 00:09

sallandval schreef:
Het lijkt mij niks, geen nieuws kijken. Ik vind het erg prettig om een beetje op de hoogte te zijn, al ben ik geen uitpluizer van álles (ach, wie wel?). Het probleem van de dingen meekrijgen zonder nieuws te kunnen vergelijken met wat mensen erover zeggen is dat je dan dingen vaag meekrijgt en dus de essentie vaak mist; "de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt" dus eigenlijk.

Maar ik maak me niet druk om wat ik in het nieuw hoor, ik neem het ter kennisgeving aan en heb er een mening over. Ik slaap er niet minder om. Overigens denk ik dat dát eerder het probleem is TS; ik zou eerder iets doen aan het feit dat ik me druk maak om dingen waar ik niets aan kan veranderen dan dat ik mijn kop in het zand zou steken.

Ik kan het wel van me afzetten, maar het is wel lastig. Ik denk graag na over dingen, redeneer graag door, zo ook met de zaken die in het nieuws voorbij kwamen en op gegeven moment had dat gewoon echt invloed op hoe ik me voelde bepaalde momenten van de dag. Daarom besloot ik tot het experimentje beschreven in de OP en ik voelde me gewoon beter. Vandaar ook de opzet van dit topic, ik vraag me af of er mensen zijn die het herkennen.

Overigens heb ik besloten het nieuws weer te gaan volgen, maar wel tot op zekere hoogte. Ik wil me enkel nog gaan verdiepen in nieuwsitems die ik echt echt echt interessant vind :). Ik heb tot nu toe geen zin om alle ellende in de wereld weer over me heen te krijgen, ik selecteer nu zelf welke ellende ik wel en welke ellende ik niet wil volgen, dat deed ik voorheen niet.

JPS

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 06:55

Bewust selecteren welke invloeden je bereiken en welke niet.. dat zouden naar mijn idee meer mensen moeten doen. Zou een hoop 'nieuws' schelen ook ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:00

Ik ben schijnbaar simpel en leef onder een steen... Vreemd genoeg heb ik juist heel veel interesse in de wereld om me heen en hoe alles werkt en is dat juist de reden dat ik het nieuws niet volg. (Ook 'onbewust' krijg ik weinig mee, op de radio zap ik bv. meestal weg als het nieuws begint.)

Waarom? Ik kan er niet tegen om informatie te hebben waar ik niks mee kan. Ik vind het vreselijk om beelden te zien van kinderen/mensen in een oorlogsgebied terwijl ik niks kan doen om hun leed te verzachten. Ik vind het afschuwelijk om te horen dat er weer een schuur vol kippen in brand staat terwijl ik ze niet kan bevrijden. Het meeste nieuws is negatief, ik word daar zelf ook negatief van terwijl ik er niks mee kan. Dan doe ik met die tijd en energie liever iets constructiefs, voor mezelf maar zeker ook voor anderen.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis, ik filter alleen heel sterk als zelfbescherming. Tijdens verkiezingen lees ik trouwens gewoon partijprogramma's online en kijk ik wat van zulke uitzendingen. Ook dan filter ik wat ik belangrijk vind uit de partijprogramma's en kan ik toch nog een weloverwogen keuze maken, ondanks mijn gebrek aan kennis van het nieuws. :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:02

Soms lijkt het me wel lekker om gewoon het nieuws niet te weten, maar voor mijn werk kom ik doorlopend in aanraking met nieuws -paardgerelateerd of niet- en dan is het gewoon niet te ontwijken. Ik ben ook een soort van wandelend nu.nl :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:15

Ik had als kind al dat ik me ernstig zorgen ging maken over akelig doemdenkend nieuws zoals het gat in de ozonlaag enzo :P

Al die ellende op het nieuws over hoe mensen elkaar het leven zuur maken en door welke rampzalige dingen we allemaal bedreigd worden, alle ellende in de wereld...ik wil het liever niet zien of horen :o

Aan de andere kant luister ik in de auto wel altijd naar radio 1 en heb van die momenten dat ik wel nieuws uit ga pluizen dat me interesseert. Maar al die negativiteit die over je heem uitgestort wordt....dat is gewoon niet goed voor een mens :n

Word je maar zorgelijk, onrustig en zwartgallig van :(:)

Dan kun je beter naar Man bijt Hond en tussen Kunst & Kitsch enzo kijken :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:30

_San87_ schreef:
Anoeska schreef:
Ja, inderdaad IK vind mensen interessanter die in grote lijnen weten wat er speelt in de wereld. Je hoeft van mij echt niet het conflict in het midden oosten in detail uit te kunnen leggen. Maar enige interesse in wat er in de wereld gebeurt en waarom vind ik belangrijk. Ik zou zelf niet het type 'SBS-kijker' / alleen maar makkelijk dingen in het leven toelaten, willen zijn.

Ik ben geen actief kijker van het recente nieuws, zie OP. Toch weet ik in grote lijnen wat er in de wereld speelt... Zoals Apple al zei, nieuws bereikt je ook zonder het actief te volgen. Er bereikt mij zelfs meer nieuws dan ik op het moment zou willen. Maar dat is een andere discussie.

En er is natuurlijk een groot verschil tussen het nieuws niet volgen en een 'SBS-kijker'/alleen maar makkelijke dingen in het leven toelaten :). Zo lees ik graag wetenschappelijke artikelen over allerhande onderwerpen en ben ik dol op geschiedenis en verdiep ik me in rechtszaken (dus ja, ook ik weet wie Robert M. is).

Precies, daar sluit ik me helemaal bij aan :j

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:38

Mensen moeten vaker het nieuws kijken omdat dat een van de belangrijkste dingen binnen een democratie is. Daar zijn veel filosofen en politicologen het over eens. Als een democratie goed wil verlopen moet de mens zijn mening op feiten en actualiteiten baseren, en dat is alleen maar mogelijk als iedereen zich dus goed inleest over wat er in de wereld en in Nederland zelf gebeurt. Ik verwacht van mijn mede-mens dat zijn of haar keuze bij verkiezingen gebaseerd is op een wel doordachte keuze en dat diegene in de gaten heeft wat er in het land en in de wereld gebeurt is een voorwaarde hiervoor. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat mensen het nieuws volgen, of zich in ieder geval bezig houden met dingen die gebeuren buiten je directe omgeving. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om zich te informeren en een kritische blik op dingen te werpen en niet je hoofd in het zand te steken omdat de realiteit van de wereld nu eenmaal de confronterend is.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:42

Net als Eulogy studeer ik politicologie en ik 'moet' dus eigenlijk wel het nieuws volgen voor mijn studie.
Daarnaast ben ik ook geinteresseerd in wat er om mij heen gebeurt en dan niet persé de kippenstal die in brand staat, maar wel op economisch en politiek gebied.

Buiten dat ben ik van mening dat je dingen pas kunt veranderen of juist waarderen als je ze begrijpt. Tot begrijpen kom je door veel informatie over dat onderwerp tot je te nemen en het volgen van het nieuws is daar naar mijn mening geschikt voor.
Ik vind het belangrijk dat men weet wat er gaande is in de wereld, al dan niet door het volgen van het nieuws en vindt het een eng idee dat mensen zouden willen leven zonder enige kennis wat er in andere gebieden gebeurt, omdat dit toch 'alleen maar negatief is'.
Ik doel nu niet op de mensen die het nieuws niet volgen maar wel weten wat er in de wereld gebeurt, maar op de mensen die bewust niet willen weten wat voor dingen er elders gebeuren, omdat ze daar naar van worden. Ik vind dat je niet zomaar je ogen kunt sluiten voor ellende van anderen ookal kun je daar niet direct iets aan veranderen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:46

RedPassion schreef:
Ik ben schijnbaar simpel en leef onder een steen... Vreemd genoeg heb ik juist heel veel interesse in de wereld om me heen en hoe alles werkt en is dat juist de reden dat ik het nieuws niet volg. (Ook 'onbewust' krijg ik weinig mee, op de radio zap ik bv. meestal weg als het nieuws begint.)

Waarom? Ik kan er niet tegen om informatie te hebben waar ik niks mee kan. Ik vind het vreselijk om beelden te zien van kinderen/mensen in een oorlogsgebied terwijl ik niks kan doen om hun leed te verzachten. Ik vind het afschuwelijk om te horen dat er weer een schuur vol kippen in brand staat terwijl ik ze niet kan bevrijden. Het meeste nieuws is negatief, ik word daar zelf ook negatief van terwijl ik er niks mee kan. Dan doe ik met die tijd en energie liever iets constructiefs, voor mezelf maar zeker ook voor anderen.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis, ik filter alleen heel sterk als zelfbescherming. Tijdens verkiezingen lees ik trouwens gewoon partijprogramma's online en kijk ik wat van zulke uitzendingen. Ook dan filter ik wat ik belangrijk vind uit de partijprogramma's en kan ik toch nog een weloverwogen keuze maken, ondanks mijn gebrek aan kennis van het nieuws. :P

Amen _O_
Jij beschrijft precies wat ik niet goed kon verwoorden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:46

Ik probeer normaliter altijd het nieuws te volgen en vind het inderdaad ook getuigen van intelligentie als mensen op zijn minst een beetje kunnen meepraten over wat er in de wereld gebeurt. Of in elk geval als je kennis verder reikt dan het alfabet en de cijfers van 1 tot 10. Of die kennis nou actuele gebeurtenissen zijn of dat je op een andere manier jezelf verrijkt maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.

Het lijkt mij heeeeerlijk om het allemaal even niet te hoeven volgen, maar vraag me dan wel af hoe je dan bijvoorbeeld gaat stemmen tijdens verkiezingen enzo? Om een weloverwogen beslissing te maken moet je toch een beetje weten hoe en wat er speelt.

Verder ben ik altijd blij dat er mensen zijn die bepaalde zaken in de gaten houden en aan de bel trekken als er dingen niet in de haak zijn (denk aan klokkenluiders ed). Kan me indenken dat als iedereen onverschillig onder een steen zou leven er al lang een paar idioten aan de macht zouden zijn geweest, met wie weet wat tot gevolg.

Leuke kwestie wel, dit :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:52

Er zit voor mijn gevoel een wereld van verschil tussen 'onder een steen leven en niet weten wat er gebeurd' en 'het nieuws niet actief volgen' (maw alleen selectief, danwel alleen wat je hoort. Dan kun je kiezen of je je ergens in gaat verdiepen of niet).

Ik heb het gevoel dat er op dit moment in dit topic een beetje zwart/wit gekeken wordt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:57

Ik volg 'het nieuws' heel slecht. Even tussen aanhalingstekens, want ik heb het hier over het standaard nieuws op tv en radio. Tv heb ik niet, radio luister ik niet naar. Ik lees wel af en toe de krant.

Wil dat zeggen dat ik niks mee krijg en nergens iets van af weet? Nee, want belangrijk nieuws bereikt me toch wel en ik kan er zelf voor kiezen om me erin te verdiepen. Toch hang ik niet heel veel rond op nieuwssites zoals nu.nl. Ik vind het vaak interessanter om stukken te lezen van inwoners van een bepaald die er daadwerkelijk leven en bij zijn in plaats van dat ik alleen een oppervlakkig en eenzijdig stukje te horen krijg op het journaal over de problemen in dat land. Ik verdiep me er liever zelf in door te proberen verschillende kanten van het verhaal te lezen waar dat mogelijk is ook omdat ik niet alles zomaar klakkeloos aan wil nemen.