Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Woogy schreef:Een kind moet je leven verrijken en geen last zijn.
Cayenne schreef:Het gaat me niet om de moeite en het extra werk, maar om het welzijn en de toekomst van het kindje zelf. Je weet van tevoren niet hoe licht of zwaar het autisme voor het kind zal zijn. Mijn broertjes hebben er ook heel veel nadelen en problemen door ondervonden. Dat mag je imo gewoon niet zomaar wegwuiven omdat je zelf zo graag een kind wilt. Het gaat wel om een leven.
Ojajoh schreef:Cayenne schreef:Het gaat me niet om de moeite en het extra werk, maar om het welzijn en de toekomst van het kindje zelf. Je weet van tevoren niet hoe licht of zwaar het autisme voor het kind zal zijn. Mijn broertjes hebben er ook heel veel nadelen en problemen door ondervonden. Dat mag je imo gewoon niet zomaar wegwuiven omdat je zelf zo graag een kind wilt. Het gaat wel om een leven.
risico op aandoeningen en afwijkingen heb je bij gezonde ouders ook.... En daarbij hoeft een kind door autisme niet ongelukkig te zijn
ik denk als het risico allemaal teveel is , dat het beter is om geen kinderen te krijgen. Dat is niet rot bedoeld ,maar realistisch
Shadow0 schreef:Woogy schreef:Een kind moet je leven verrijken en geen last zijn.
Dat vind ik persoonlijk een hele gevaarlijke en ook wel kwetsende stelling. Zijn kinderen met een AS slechts een last? Verrijken die je leven niet genoeg? En is het je eigen leven dat voorop moet staan bij het krijgen van kinderen? Ik heb daar best moeite mee...
Dat je als ouder bij een bepaald risico op een handicap ervoor kiest dat niet te doen, omdat je het kind het lijden niet aan wilt doen of omdat je van mening bent het kind niet voldoende zorg te geven, kan ik begrijpen. Iedere (toekomstige) ouder moet daar zelf over oordelen. Maar een kind niet willen omdat het je leven zou moeten verrijken en niet tot last mag zijn..?
Sizzle schreef:Volgens mij spreekt Woogy gewoon een taboe uit wat iedereen stiekum echt wel denkt.
Shadow0 schreef:Sizzle schreef:Volgens mij spreekt Woogy gewoon een taboe uit wat iedereen stiekum echt wel denkt.
Wat kan ik zeggen... mijn ervaring is dat niet. Ik heb veel met ouders gesproken en ook echt over indringende zaken, maar hoewel ik heftige dingen heb gehoord hadden de ouders die ik heb gesproken toch niet het idee dat hun kind maar beter had moeten zijn om hun leven niet overhoop te gooien.
En ik denk dat als je echt alleen maar een kind krijgt als verrijking, dat je je ook af moet vragen of je uberhaupt niet erg grote kans loopt op teleurstellingen. Want ELK kind is een fikse last waarbij je een groot deel van je vorige leven uit het raam kunt smijten. Daar zijn alle ouders (inclusief die met gezonde kinderen) het toch echt wel over eens.
Overigens is autisme over het algemeen ook niet het soort handicap waarbij je hoopt op de dood als verlossing.
Shadow0 schreef:Overigens is autisme over het algemeen ook niet het soort handicap waarbij je hoopt op de dood als verlossing.
vuurneon schreef:Mijn vriend heeft wel heel veel hinder ervan ondervonden. Het was en is een uitdaging om te leven met de beperking (ja wij noemen het bewust een beperking, want een uitdaging is trainen voor een 5k loop. Niet begrijpen wat emoties zijn vind ik en ook hij een fikse beperking om mensen te begrijpen).
.
Woogy schreef:en hoezeer is een kind nog een verrijking voor je leven als je hardop als ouder zijnde moet zeggen dat je gefaald hebt en het niet aan kan?
.
Woogy schreef:en hoezeer is een kind nog een verrijking voor je leven als je hardop als ouder zijnde moet zeggen dat je gefaald hebt en het niet aan kan?
Citaat:Ik vind het absoluut noodzaak dat mensen erfelijke aandoeningen, beperkingen en ziektes veel meer meenemen in hun overwegingen om kinderen te nemen, voor alle partijen.