'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:41

kohtje schreef:
Dan neem je maar later pauze! Je laat iemand niet letterlijk in de strond zitten, dat doe je niet eens bij een hond.

Hoe raar het ook klinkt, de meeste bewoners hebben zelf geen hinder van een volle tena.
Deze zijn de laatste jaren zo verbeterd etc, dat het comfortabel blijft aanvoelen.
Je kunt het ook merken aan rode plekken, wonden, smetten etc, dat is allemaal veel minder geworden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:41

Ja, en er worden dik betaald. Als je er opgenomen wordt toch?

Belachelijk dit.

Ik pleeg wel zelfmoord als het zover komt, want ik vind het niet erg om op hoge leeftijd zelfmoord te plegen, want wat is er nou leuk aan om te blijven leven als je niet meer voor jezelf kan zorgen en er terechtkomt waar je in alles beperkt wordt en niet menswaardig verzorgd wordt?

Dus de moeite niet waard om oud te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:42

Vjestagirl schreef:
Een zorgmedewerker kiest niet zijn eigen pauze moment. Dat ligt meestal vast in een rooster, omdat het hele huis op elkaar afgestemd is, de zorg, de keuken, de schoonmaak, alles. En hoe k*t het ook is, ook als zorgmedewerker heb je recht op pauze.

Dat zal ook de reden zijn dat kleinschaligere ondernemingen, zoals bv de Thomashuizen voor verstandelijk gehandicapten, zorg kunnen leveren die goed lijkt te voldoen aan de verwachtingen en ook voor mensen die er werken plezieriger lijkt. 't Is allemaal net wat minder rigide, en daardoor loopt de motor nog net wat soepeler dan als je alles in (te krappe) hokjes en tijdschema's blijft drukken.

Het kan namelijk best beter, maar het gebeurt niet. De top vindt het wel best: die hebben een goedbetaalde baan. Het personeel dat de rotzooi op moet knappen krijgt de mogelijkheden niet en zit klem. Maar het zou fijn zijn als we het niet meer zo goed zouden praten, er zit gewoon heel veel scheef in de organisaties. Niet omdat het niet anders kan maar omdat men niet anders wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:45

kohtje schreef:
Dan neem je maar later pauze! Je laat iemand niet letterlijk in de strond zitten, dat doe je niet eens bij een hond.

Oei, jij hebt duidelijk geen idee hoe de werkzaamheden zijn in een verpleeghuis. Met iemand verschonen ben je weer een kwartier bezig. Na je pauze kwartier moet er weer iemand anders verschoond worden, mensen uit bed gehaald worden, medicijnen gedeeld worden, artsenvisite gelopen worden, mensen geholpen worden met eten, administratie afhandelen, bedden verschonen en opmaken, mensen in bed geholpen worden.
Dat kwartiertje pauze heb je recht op, verpleegsters zijn namelijk ook mensen, geen robots.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:45

verootjoo schreef:
kohtje schreef:

Oei, jij hebt duidelijk geen idee hoe de werkzaamheden zijn in een verpleeghuis. Met iemand verschonen ben je weer een kwartier bezig. Na je pauze kwartier moet er weer iemand anders verschoond worden, mensen uit bed gehaald worden, medicijnen gedeeld worden, artsenvisite gelopen worden, mensen geholpen worden met eten, administratie afhandelen, bedden verschonen en opmaken, mensen in bed geholpen worden.
Dat kwartiertje pauze heb je recht op, verpleegsters zijn namelijk ook mensen, geen robots.

Dit dus, dit is exact wat ik bedoel

verootjoo

Re: 'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:48

en dat kan je een keer doen, maar je hele schema loopt in de war en als je dat een dagje zo volhoudt ben je aan het einde van je dienst nog een uur of 2 extra aan het werken... is ook niet de bedoeling

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:48

verootjoo schreef:
kohtje schreef:

Hier werdt alleen maar gevraagd naar materiaal dus 1 minuut werk.

verootjoo

Re: 'Ouderen geen recht op schone luier in zorg'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:49

je mag niet zomaar familie aan het verschonen laten, dadelijk gaat het fout en ben je nog verantwoordelijk ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:50

kohtje schreef:
verootjoo schreef:

Hier werdt alleen maar gevraagd naar materiaal dus 1 minuut werk.

Ja. En het aangeven van een rollator is ook 1 minuut, er zitten er nog 5 op materiaal te wachten, inschenken van een bekertje sap is ook 1 minuut, net als het zetten van een kopje koffie...

En al die minuutjes bij elkaar maken wel weer dat je te laat zit...

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:52

Prrrr schreef:
Het gaat er niet om dat mensen het recht niet hebben op een schone luier of een wasbeurt, maar dat je dat recht niet letter voor letter vast moet hoeven leggen in de wet. Het moet voldoende zijn om aan te geven dat een patiënt recht heeft op zorg - dat daar bij hoort dat je gewassen wordt en een schone luier krijgt, ligt daar al in besloten.

Dan mogen ze toch eens beter gaan kijken hoe dat werkelijk gebeurd.
Ik vind de gehandicaptenzorg al om te janken, maar de ouderenzorg, daar is het nog 10 keer erger.
Echt, ik ga sparen voor particulieren zorg en/of kijken of je vast kan laten leggen hoe er met je omgegaan moet worden.
Ik maak er nog liever een eind aan dan dat ik naar een verzorgingstehuis/bejaardentehuis ga, en dat meen ik vanuit het diepst van mijn hart.
Als ik iets niet wil, dan is het dat.
Simpelweg omdat het mensonterend is en alleen maar om te huilen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:52

En dan heb je ook nog, dat je eindelijk na 3 uur je een slag in de rondte werken, dat je even kan zitten.
Dat is dus rond koffietijd, dat ook familie en andere bezoekers op de afdeling komen.
Soms zie je kijken van: 'nou, die zusters nemen maar hun gemak terwijl er mensen zitten te roepen in de huiskamer'.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:53

Schandalig! die mensen hebben hun hele leven keihard gewerkt en voor anderen gezorgd.
En nu worden ze 'weg gestopt' in een verpleegtehuis en niet eens verzorgd.
Mijn buurman was terminaal en lag thuis in bed,kon ook niet meer lopen.Hij kreeg een paar uur per dag zorg.Toen hij s'middags naar de w.c. moest is hij gevallen.Wij belden de thuiszorg of er iemand kon komen om hem in bed te helpen,want wij konden dat echt niet.Hij moest op een speciale manier opgetilt worden,anders verging hij v.d. pijn.De thuiszorg zegt: we hebben nu niemand,om half 7 komt er iemand hoor.Uh half 7? het is nu half 4,moet die man dan 3 uur op de grond blijven liggen? Tja we hebben niemand nu.Toen hebben we uit nood 112 gebelt voor een ambulance,die werden boos,want dat nr. was alleen voor levens bedreigende situatie's.Ik begrijp dat zeker,maar we wisten echt niet wat te doen.Toen heeft de ambulance dienst naar de thuiszorg gebelt en toen waren er opeens wél mensen.Binnen 15min. waren er 2 verpleegsters.Kijk dan kan het opeens wel.
Ik vind het áller ergste dat het personeel er op word aangekeken en de schuld krijgen! Het personeel kan er niets aan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:54

Wendy meen je :oo best krom!

Eigenlijk zouden we ons niet moeten afgeven op de mensen (verzorgers, verplegers etc) die de zorg zo goed als mogelijk willen geven maar gewoon middelen en tijd te kort komen.

Het kabinet is de veroorzaker.
Ze bedenken iets en creëren een nieuw probleem.
Ze bezuinigen op zorg omdat ze graag willen dat het terug gaat naar vroeger.
Ouderen worden weer thuis verzorgt door kinderen.
Maar die kinderen werken vaak en als ze mazzel hebben, hebben ze kinderen die hoog opgeleid zijn en daar door een goed betaalde baan zodat zij het zich kunnen permitteren om minder te werken en voor hen te zorgen.
En anders hebben die kinderen het dubbel zwaar want en je werkt zoveel om je eigen lasten te betalen en daarnaast ook nog de zorg voor je ouders er bij en als je dan ook nog zelf kinderen hebt.......
Ik heb respect voor de mensen die naast hun baan ook nog mantelzorg verzorgen.
Maar dan kun je een beroep doen op je kinderen maar sommigen ouderen hebben helemaal geen contact met hun kinderen of hebben helemaal geen kinderen dus zijn ze overgeleverd aan de goede wil van anderen.

Er is al een gedachte vanuit het kabinet uitgesproken om het minimum loon naar beneden te verlagen dus minder inkomen, waar door je nog meer moet gaan werken.
Nog minder tijd voor eventuele ouders of kinderen om voor te zorgen.

En eerder is de BTW voor luxe artikelen al verhoogd, zijn er plannen om nog meer te bezuinigen.

Diep triest -O- ik voor zie dat het niet lang meer duurt en we gaan op een Faillissement af.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:55

Maar dat vind ik dingen die niet meteen moeten gebeuren. Mijn moeder heeft meerdere keren meer dan een uur op de wc gezeten, bel was uitgezet want het was pause, dat vind ik schandalig.

karuna
Drukke kabouter

Daar mag het, gaat in overleg namelijk ook. Familie doet wat ze willen en kunnen doen. Maar het is niet verplicht. Mijn vader heeft zo lang (te lang) voor mijn moeder gezorgt dus heeft de nodige ervaring erin.

En het ging in dit geval om een uur pauze omdat mevrouw even naar huis wilde om een boodschap te doen. Geen kwartiertje oid. Maar nog echt lang ook. Even kan gebeuren dit was gewoon een schokkende reactie van een onwillige verzorgende. Ze wisten dat het materiaal op was op de toiletten maar ze hadden nog geen zin gehad het aan te vullen. En om daarna met een droog niet opgewarmd magnetronwashandje aan te komen waarvan bekend is dat mijn moeder niet tegen kan omdat ze allergisch is voor de zeep die erop zit. Nee erg slordig en laks. Ik heb veel begrip voor medewerkers, mijn vader ook maar dit was gewoon onwil.

Vandaar dat het goed zou zijn het wettelijk vast te leggen. Kunnen tehuizen zich nooi meer verschuilen achter tsja wij konden er niets aan doen(lees geen zin, of geld er voorover voor extra medewerkers terwijl de overkoepelenden genoeg verdienen) enz,

Kohtje helaas ook meegemaakt in een ziekenhuis. Als je niet tegen onverwachte dingen kan werk dan niet in de zorg. Je laat iemand niet liggen op de grond of op de pot omdat je pauze hebt. Heb een hart en wees menselijk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-08-13 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

verootjoo schreef:
en dat kan je een keer doen, maar je hele schema loopt in de war en als je dat een dagje zo volhoudt ben je aan het einde van je dienst nog een uur of 2 extra aan het werken... is ook niet de bedoeling

Is inderdaad niet de bedoeling, maar het is natuurlijk evengoed belachelijk om het falen van de planning af te wentelen op de mensen die daar niets aan kunnen doen. Wat dat betreft kiezen ook de verzorgers voor de weg die voor henzelf het makkelijkst is. Begrijpelijk, maar niet per se juist. Want op deze manier blijft de situatie wel in stand...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:56

mika11 schreef:
kohtje schreef:

Hoe raar het ook klinkt, de meeste bewoners hebben zelf geen hinder van een volle tena.
Deze zijn de laatste jaren zo verbeterd etc, dat het comfortabel blijft aanvoelen.
Je kunt het ook merken aan rode plekken, wonden, smetten etc, dat is allemaal veel minder geworden.

Ja, wat is een kwartier? kan best iets later verschoond worden. Maar urenlang en of dagenlang dat is wat anders he.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:56

Kohtje, zulke dingen zijn ook schandig, hoor!
Ik heb een hoop gezien, ook dat mensen moesten wachten tot na de pauze.
Maar niet dat ze zonder bel een uur op de WC zaten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:58

Prrrr schreef:
Het gaat er niet om dat mensen het recht niet hebben op een schone luier of een wasbeurt, maar dat je dat recht niet letter voor letter vast moet hoeven leggen in de wet. Het moet voldoende zijn om aan te geven dat een patiënt recht heeft op zorg - dat daar bij hoort dat je gewassen wordt en een schone luier krijgt, ligt daar al in besloten.

Gelukkig toch nog iemand die de nuances kan begrijpen

_/-\o_

sporten

Vreselijk dat dit hier in Nederland gebeurt

Als je ouder wordt en ziet dat je slechter met je gaat gauw gaan in breken en zorg dat je in gevangenis komt

Wordt ieder geval goed voor je oude dag verzorgd

Nederland wordt toch eens een keer goed wakker

Gaat lekker zo met DIT kabinet

MENEER Rutten :r laat zich ook steeds minder zien

*\%/* Iedereen toch was weg van de VVD
Laatst bijgewerkt door sporten op 29-08-13 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Shadow0

karuna schreef:
Vandaar dat het goed zou zijn het wettelijk vast te leggen. Kunnen tehuizen zich nooi meer verschuilen achter tsja wij konden er niets aan doen(lees geen zin, of geld er voorover voor extra medewerkers terwijl de overkoepelenden genoeg verdienen) enz,

De wet zou best toereikend kunnen zijn, ook nu al. Je hebt daar geen nieuwe regels voor nodig, maar betere handhaving van de oude. Een sterke IGZ, een onafhankelijke klachtencommissie, betere bescherming voor verzorgenden die als klokkenluider optreden en ook hardere aanpak van verzorgenden die er een potje van maken. Want natuurlijk zijn die er. Een goede instelling treedt daar tegenop, dat kan ook best. Wettelijke regels maken niet het verschil, dat is een kwestie van houding. Wil je goede zorg leveren, zo goed mogelijk, of wil je net voldoende zorg leveren om je geld binnen te halen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:00

kohtje schreef:
Maar dat vind ik dingen die niet meteen moeten gebeuren. Mijn moeder heeft meerdere keren meer dan een uur op de wc gezeten, bel was uitgezet want het was pause, dat vind ik schandalig.

Iemand z'n mobiliteit afnemen door de rollator niet aan te geven is wel acceptabel? Iemand laten wachten op een eerste levensbehoefte (drinken) is wel acceptabel? Andere mensen laten wachten op materialen is wel acceptabel?

Natuurlijk kan het niet dat mensen een uur op de wc zitten. Maar mensen kunnen ook niet altijd onmiddellijk geholpen worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:01

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Is inderdaad niet de bedoeling, maar het is natuurlijk evengoed belachelijk om het falen van de planning af te wentelen op de mensen die daar niets aan kunnen doen. Wat dat betreft kiezen ook de verzorgers voor de weg die voor henzelf het makkelijkst is. Begrijpelijk, maar niet per se juist. Want op deze manier blijft de situatie wel in stand...

De verzorgende gaan vaak net zo goed niet over de planning, of misschien wel over de planning maar niet over het feit dat die planning eigenlijk niet dekkend is, dat ligt toch echt aan bestuurders die bezuinigen op genoeg en goed personeel. Werken tot je overspannen bent werkt ook alleen in het nadeel van de mensen die je verzorgt hoor :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:05

liedje89 schreef:
De verzorgende gaan vaak net zo goed niet over de planning, of misschien wel over de planning maar niet over het feit dat die planning eigenlijk niet dekkend is, dat ligt toch echt aan bestuurders die bezuinigen op genoeg en goed personeel.

Dat weet ik, en dat maakt het ook lastig, maar mensen voeren het nu best wel makkelijk uit. Er zou veel meer herrie geschopt moeten worden. Gezamelijke acties, steeds weer. Zet dan in op een wetsvoorstel dat het personeel meer rechten geeft in het bepalen van de planning ofzo...

Nu klaagt iedereen hoe onmogelijk het is om je werk goed te doen, maar het blijft bij het oude want niemand is bereid risico te nemen er ook werkelijk iets aan te veranderen. En voor de mensen die het zouden kunnen veranderen is er geen enkele noodzaak om het anders te doen, want het werkt toch? Hun ondergeschikten voeren het gewoon uit.

Is iedereen in de zorg trouwens al lid van de vakbond? 't Is niet veel maar wel iets beter dan niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:08

Kun je dan eigenlijk stellen dat het nu zo mis gaat in de zorgsector door het commerciëler maken van de zorgsector?
Ik schik soms best wel van de salarissen die werknemers die een hogere functie hebben binnen de zorgsector en dan spreek ik nog niet eens over de bonus die ze mee krijgen als ze worden ontslagen.

Er rouleert een hoop geld in de top terwijl mensen op de werkvloer hun werk niet goed meer kunnen uitvoeren door geld te kort.

Door wat Shawdow schrijft "Wil je goede zorg leveren, zo goed mogelijk, of wil je net voldoende zorg leveren om je geld binnen te halen?" denk ik dat er instellingen voor het laatste gaan.

Shadow tja als jij je baan kunt kwijt raken dan durf je niet zo snel meer.
Iedereen klaagt maar uiteindelijk slikt iedereen het voor zoete koek omdat de bovenlaag van een instelling zich volgens mij goed weet in te dekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt