Ook altijd moeite met op tijd komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:33

joey2010 schreef:
Ikzelf ben ook altijd te vroeg.
Ik hoef ook nooit een wekker te zetten. Ik word vanzelf wakker waneer het tijd is.
Of dat het om 4.00 uur s'nachts is of om 8.00 uur s'ochtends.

Ik geloof zeker dat sommige mensen door hun ziekte moeite hebben met op tijd komen.

Maar er zijn zattttttt mensen die gewoon zo laks hierin zijn en denken "Och ze wachten maar even op mij".
Om dat soort mensen kan ik me ergeren.

Hoe kun je kiezen of je voor je wekker wakker wordt, of überhaupt wakker wordt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:37

Bij mij is er ook iets in de hersenen, namelijk een "verkeerde" verhouding van bepaalde hersenvloeistoffen waardoor bepaalde delen anders/minder functioneren met als gevolg dat dus (oa) het tijdsbesef niet of nauwelijks werkt. Schema's maken is geen probleem, maar ze uitvoeren des te meer.

En inderdaad, erachter verschuilen gaat je niet helpen, een maatschappij houdt geen rekening met individuen, dus met ervoor werken om er het beste van te maken kom je een stuk verder!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:38

Ik kom ook bijna altijd te laat.Ik neem een uur om alles startklaar te hebben en toch kom ik te laat.
Vaak moet ik dan nog naar de w.c. of toch nog wat vergeten te doen,enz. vaak komt er toch nog iets tussen.Ik ben heel erg vergeetachtig,denk dat dat mede de oorzaak is van te laat komen.
Ik wil niet te laat komen,maar het gebeurt toch,kan er niets aan doen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:39

Dan was mijn eerste post, waarin ik bepaalde mensen 'gewoon laks' noem, dus niet voor jou bedoeld ;)

Urielle

Re: Ook altijd moeite met op tijd komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:42

Ik heb het omgekeerde, ik ben overal vreselijk vroeg. Ik reken EN bij de rijtijd EN bij mogelijke uitloop van de voorbereiding EN 'voor de zekerheid' overal een extra half uur, met als gevolg dat ik uiteraard geen file tegenkom, een uur op voorhand al klaar ben en anderhalf uur te vroeg op mijn afspraak sta om dan in de auto maar een boekje te lezen.
Mijn vriend is wel overal te laat. Misschien omdat hij autistisch is en op het laatste moment van alles nog moet pakken (en op zijn gemak 20 minuten op de wc gaat zitten, nog boterhammen smeert en een kopje koffie drinkt als de vertrektijd al 15 minuten geleden was en ik zenuwachtig in het rond spring :+ )
Maar iets van onwil zit er ook wel in, ik werk met schema's waarbij ik dus overal extra tijd inbouw, hij verrekt het om vooraf te plannen hoe lang iets duurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:51

Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die het tijdsbesef en het overzicht missen om een planning (op tijd) tot uitvoering te brengen. En dat dat niet altijd te maken heeft met niet genoeg willen. Plannen en organiseren zijn best lastig - een van de laatste dingen die je als mens ontwikkelt. Dus heel logisch dat dat ook mis kan gaan. (En natuurlijk zijn er mensen die het gewoon niet belangrijk genoeg vinden. Maar dat is niet altijd zo.)

Ik denk trouwens wel dat je met gerichte therapie (zoals de vrouw die van haar paard was gevallen en hersenletsel had en weer opnieuw leerde te plannen en organiseren en vooral ook heel erg veel leerde checken en controleren) een aantal dingen bij kunt leren. Maar of je dan ook echt tijdsbesef kunt ontwikkelen bv... dat is lastig.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:57

gohya schreef:
Ik kom ook bijna altijd te laat.Ik neem een uur om alles startklaar te hebben en toch kom ik te laat.
Vaak moet ik dan nog naar de w.c. of toch nog wat vergeten te doen,enz. vaak komt er toch nog iets tussen.Ik ben heel erg vergeetachtig,denk dat dat mede de oorzaak is van te laat komen.

Dat is menselijk. Het verschil tussen mensen die op tijd komen en mensen die te laat komen is dit: Mensen die op tijd komen zeggen 'fiets it, de wc/ding/etc moet later maar, ik moet NU de deur uit!'. Mensne die te laat komen gaan die dingen dan alsnog doen. Vreselijk vervelend :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:58

phormicola schreef:
gohya schreef:

Dat is menselijk. Het verschil tussen mensen die op tijd komen en mensen die te laat komen is dit: Mensen die op tijd komen zeggen 'fiets it, de wc/ding/etc moet later maar, ik moet NU de deur uit!'. Mensne die te laat komen gaan die dingen dan alsnog doen. Vreselijk vervelend :+

Ik móet wel naar de w.c. in heb een spastische blaas. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:59

phormicola schreef:
Ik ben getrouwd met een chronische te laat komer en geloof me: Hij zou dat makkelijk kunnen veranderen, mijns inziens :+ Waar ik gewoon een jas aantrek, staat hij voor z'n kast met 40.000 jassen en gaat rustig bekijken welke jas hij het beste aan kan doen. Wmb is een zwarte jas een zwarte jas, maar voor de Chronische Te Laat Komer is dit niet zo klaar als een klontje. En welke sjaal moet daar dan bij? Tja, dat zijn moeilijke vraagstukken die uitgebreid beantwoord moeten worden op het moment dat je eigenlijk als de sodemieter de deur uit moet rennen.
Inmiddels sta ik, Altijd Te Vroeg, te koken en te schuimbekken in de gang en uitgebreid zuchtend en steunend op m'n horloge te kijken (elke anderhalve seconde).
Gelukkig heffen we elkaar op en zijn we samen het koppel Altijd Op Tijd :D

Ooh, zo herkenbaar! En als je dan denkt dat hij eindelijk zo ver is, zeg ik: kom, we moeten gauw gaan! Zegt hij doodleuk: ik moet nog even naar de WC, wat dan niet EVEN is, maar ook weer een eeuwigheid :roll:

Of nog erger: waar zijn mn sleutels? Ik: ik heb mijn sleutels al, gaan we wel met mijn auto. Hij: maar ik moet mijn sleutels ook hebben!
:roll:
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 29-08-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:00

Plassen kan in 1 minuut. Mensen die te laat komen gaan dan uitgebreid op de Aaipet zitten, of neeeeeeee, die rollen wc papier moeten nu echt gerangschikt worden op alfabet, dat kan niet later vanavond :')
Ik weet er alles van :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:01

Ik heb gewoon een hekel aan mensen die zo aan hun klokje gebonden zijn en alles exact plannen zodat ze overal exact zijn als de grote wijzer zo en de kleine wijzer zo staat.
Als het om werk gaat of er is iets wat op een bepaald tijdstip begint en je mist het dan is het iets anders. Ik zal nooit mijn collega maar lekker met het werk laten zitten omdat ik te laat kom en als ik beloof te rijden naar de film dan zorg ik dat ik niet om twee minuten na acht pas in de filmzaal zit. Als we naar familie moeten en om zes uur is avondeten dan laat ik niemand op me wachten en ben ik ook daar. Als er op een uitnodiging staat "je wordt stipt om acht uur verwacht", dan ben ik daar ook, al is er (wat mij vaak overkomt :+ ) iets tussengekomen en moet ik me bijna een astma-aanval lopen om het te halen.

Maar als ik ergens gewoon naar toe ga met vriendinnen op stap bv, en niemand moet in een oncomfortabele positie op mij wachten dan kom ik gewoon als ik klaar ben. Soms is dat wat vroeger, soms is dat wat later. Relaxed. Niet opjagen dat ik om zo laat moet vertrekken want als het verkeer zo is dan rij ik zoveel minuten en dan ben ik zoveel minuten vroeger dan gevraagd. Ik denk dat ik zo'n beetje de Afrikaanse manier van denken in me heb op dat gebied. Niet lui, gewoon niet zo strak aan de klok gebonden in mijn leven. En mijn vriendinnen zijn net zo gelukkig. Als ik afspreek om om acht uur iets te gaan doen en iemand staat pas om tien na acht aan mijn deur daar heb ik absoluut geen problemen mee. Dan blijven we gewoon tien minuten langer weg of duurt onze avond gewoon tien minuten korter, geen wereldramp. Als het echt naar een half uur later toe gaat of langer dan wordt er wel gewaarschuwd geen rekening te houden met de laatkomer en alvast te vertrekken.

En als mijn vriendinnen er toch eens heel zeker van willen zijn dat ik zeker op tijd ben dan wordt er gewoon naar iedereen gestuurd "vanavond om acht uur", en naar mij "vanavond om kwart voor acht" :') . Als ik dan wel eens goed op tijd ben, ben ik dan ook weer veel te vroeg en zeker als die andere dan ook nog eens te laat komen maar ach :') .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:01

phormicola schreef:
Plassen kan in 1 minuut. Mensen die te laat komen gaan dan uitgebreid op de Aaipet zitten, of neeeeeeee, die rollen wc papier moeten nu echt gerangschikt worden op alfabet, dat kan niet later vanavond :')
Ik weet er alles van, mijn man is er zo eentje :+

mijn vent moet nooit plassen als we weg moeten, maar een neger op de trein zetten :7 en daar neemt hij uitgebreid de tijd voor...
En het is ALTIJD zo... maar als je dat weet, zet dan je wekker een kwartier eerder om te kakken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:04

Dat vind ik dus echt asociaal Kwanyin. Ik laat heel veel dingen om netjes op tijd te komen, zodat men weet dat ik ze belangrijk genoeg vind om op tijd te komen. Alhoewel ik dat niet direct van anderen verwacht en echt wel rustig kan slapen die nacht als iemand 10 minuten te laat komt, vind ik een half uur te laat komen echt wel erg en voel ik me dan niet serieus genomen :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:06

phormicola schreef:
Mensen die te laat komen gaan dan uitgebreid op de Aaipet zitten, of neeeeeeee, die rollen wc papier moeten nu echt gerangschikt worden op alfabet, dat kan niet later vanavond :')

De persoon die jij kent doet dat misschien zo. Wil nog niet automatisch zeggen dat dat voor iedereen geldt he :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:07

Maar een half uur te laat komt eigenlijk ook alleen maar voor als er écht iets is gebeurd. Dat kan altijd, en dat laat diegene iets weten "er is iets tussengekomen, ik ben later gaan jullie alvast maar" of als het echt tijdsgebonden is gewoon "sorry maar er dit of dat gebeurd, gaan jullie maar zonder mij want ik haal het niet meer".

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:09

Ik denk dat er zeker veel mensen zijn die gewoon laks zijn (kom ze veel tegen) MAAR het bestaat absoluut dat je weinig tijdsbesef kan hebben. Combineer dat met een beetje chaotisch en vergeetachtig zijn, en je hebt een perfecte cocktail om overal te laat te komen.
Ik heb zelf veel last van een gebrek aan tijdsbesef. Een minuut kan een uur lijken en andersom. Iedereen kent dat wel in geval van hele leuke of hele saaie activiteiten, maar ik heb altijd het idee dat de tijd maar gewoon willekeurig wat doet..... Wil ik besef van tijd en vooral van tijdsduur hebben, dan moet ik dwangmatig op de klok blijven kijken. Ik ben zelf vrijwel nooit te laat, omdat ik overal belachelijk veel extra tijd voor reken. Resultaat is dat ik vaak veeeeel te vroeg ben en soms nog net op tijd. Maar je wil niet weten hoeveel discipline en stress dit mij kost! Ik vind het nooit een excuus om maar gewoon te laat te komen, maar ik mis wel de erkenning dat dit fenomeen bestaat en dat je daardoor voor een simpele taak veel energie kwijt bent en veel stress krijgt.
Ik heb inmiddels geen horloge meer, omdat ik elke paar sec erop keek (niet overdreven) en daar knettergek van werd. Alleen voor belangrijke afspraken trek ik alles uit de kast, andere dingen loop ik meer risico soms iets te laat te zijn.

Mooi voorbeeld voor de mensen die denken dat je gewoon de tijd kan meten en dan weet je het: smorgens even aankleden kost bijv twee minuutjes. Ik sta bij mn kast, pak de kleren die ik aan wil doen maar verrek, ineens hoor ik het fonteintje van de kat brommen, filteer verstopt. Aangezien ik als adhd'er vaak de concentratie van een goudvis heb, sta ik zo in mn ondergoed dat filter uit te spoelen, om tijdens die actie weer te bedenken dat ik me aan het aankleden was. Terug naar de kast, Gelukkig was dit de enige afleiding tijdens het aankleden. Maar verrek, het heeft wel vier minuten extra gekost. Dit is dus slechts een voorbeeldje, want je komt echt bizar veel afleidingen tegen. Mn vriend word er soms gek van, want als ik zeg dat ik over vijf min weg wil, is het vaak een kwartier later. Ik besef dat totaal niet, het voelt voor mij als vijf min! Nu hoor ik al mensen denken "pff dan laat je je toch niet zo afleiden?" maar dat is makkelijk gezegd als het filter in je hersentjes niet werkt.... Je hebt uiteraard tot op zekere hoogte controle over je acties, ik denk wel100 keer per dag "nee, eerst dit afmaken, daarna pas dat doen." erg vermoeiend en na tig jaren oefenen gaat het nog geen fractie beter!

Kortom, ik vind het nooit een excuus om geen moeite meer te doen, maar een beetje erkenning dat het niet voor iedereen zo simpel is, dat zou toch wel fijn zijn! Iedereen KAN op tijd komen, alleen bij de ene gaat het natuurlijk en makkelijk, en de ander moet uren inplannen en elke minuut zichzelf een schop onder zn hol geven. En sommigen komen zelfs dan nog te laat.....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:11

Shadow0 schreef:
phormicola schreef:
Mensen die te laat komen gaan dan uitgebreid op de Aaipet zitten, of neeeeeeee, die rollen wc papier moeten nu echt gerangschikt worden op alfabet, dat kan niet later vanavond :')

De persoon die jij kent doet dat misschien zo. Wil nog niet automatisch zeggen dat dat voor iedereen geldt he :)

Joh :+ Er bestaat ook nog zoiets als humor en sarcasme. Ik bedoel: hoe zet je wcrollen op alfabet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:15

Dat deel van de humor had ik best opgepikt, maar het algemene beeld dat mensen die steeds te laat komen gewoon alleen maar laks zijn bestaat wel degelijk - het topic staat er bol van. Dat leek me geen humor maar een werkelijke opvatting.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:22

Vergelijk het eens met iemand met een gebroken been. Die vraag je toch ook niet om even door te lopen? Logisch, dat kan deze persoon tenslotte niet. Ik kan gewoon lopen, zet de ene voet voor de ander en tadaaa ik loop! Simpel toch? Maar zo simpel is dat niet meer als er iets mankeert aan je benen of zenuwen. Maar dat soort problemen zijn vaak zichtbaar en geaccepteerd. Dat niet iedereen dezelfde fysieke kenmerken heeft, dat accepteren we vrij makkelijk. Waarom gaat dat niet op voor psychische beperkingen? Waarom moet iedereen op dat gebied hetzelfde kunnen? Wat is er zo erg aan inzien dat iemand andere hersenen heeft en daarmee dus bijv gewoon geen tijdsbesef heeft? Maar nee hoor, we roepen liever massaal dat zo iemand laks en lui is, want het is toch gewoon een simpel iets!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:30

Ik ben ook altijd te laat!! Hoe hard ik ook mn best doe, idd het gevoel van tijd ontbreekt mij volledig. Zelfs als ik iedere minuut op de klok kijk, heb ik nog geen besef van hoeveel tijd ik nodig heb om iets te doen ed.

Ik spreek met vrienden dus ook nooit een tijd af, ze kennen me en vinden het wel prima. Vaak spreken we bij mij af tussen 7 en 8, dan gaan we vanaf mij weg. op die manier heeft niemand er last van. als ik wel een tijd afspreek, zit ik de hele dag te stressen omdat ik zo graag niet te laat wil komen.

Ik heb idd ADHD en dyslexie, beide neurologische afwijkingen := Ben gelukkig wel heel gezellig, maakt het misschien goed ;)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:42

Knoffer schreef:
joey2010 schreef:
Ikzelf ben ook altijd te vroeg.
Ik hoef ook nooit een wekker te zetten. Ik word vanzelf wakker waneer het tijd is.
Of dat het om 4.00 uur s'nachts is of om 8.00 uur s'ochtends.

Ik geloof zeker dat sommige mensen door hun ziekte moeite hebben met op tijd komen.

Maar er zijn zattttttt mensen die gewoon zo laks hierin zijn en denken "Och ze wachten maar even op mij".
Om dat soort mensen kan ik me ergeren.

Hoe kun je kiezen of je voor je wekker wakker wordt, of überhaupt wakker wordt?

Op een of andere manier kan ik tegen mezelf zeggen dat ik om 5.00 uur op moet en dan word ik een kwartiertje vantevoren al wakker.
Ik slaap wel altijd heel licht en hoor ook elk geluid.
Ik weet ook niet hoe het komt maar ik heb dat nu eenmaal ;) .
Ik moet er wel bij vermelden dat ik een echt ochtendmens ben, en graag rond 21.30 / 22.00 uur in bed lig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:46

joey, lijkt me zooo relaxed!!! Ik word simpelweg gewoon niet wakker, hoe vroeg ik ook naar bed ga. Het gekke is ook dat ik bijna nooit voor middennacht in slaap val, hoe moe ik ook ben.. Moet denk gewoon verhuizen naar een andere tijdzone :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:59

Idd, heerlijk. Maar ook in een nieuwe tijdzone, ben ik binnen no time gewend om niet voor 12 uur te slapen :P En hoe goed ik ook slaap, het is echt héél erg uitzonderlijk als ik uit mezelf voor 10 uur 's ochtends wakker word. Zet doorgaans in het weekend ook gewoon een wekker.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 29-08-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:02

Ik ook Joey, ik heb ook een ingebouwde wekker. En als het erg spannend of belangrijk is, gaat die zelfs een uurtje eerder af (en nee dan blijf ik niet liggen, dan ga ik eruit om alvast te beginnen)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:05

Ja het is wel handig.
Ik val ook snel in slaap.

Nadeel is dan wel weer ik kan niet uitslapen ben dan in het weekend ook altijd vroeg wakker.
Zelfs waneer ik een feest heb gehad en pas om 2.00uur naar bed ga.