Feestdagen weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:04

Enne daarbij...waarom wordt er nu eigenlijk zo fel afgegeven op de kop van de allochtone man in de straat :? . Wat kunnen zij er in hemelsnaam een doen dat een regering dit beslist? Ze hebben toch nergens op straat liggen protesteren en dwingen? Kunnen zij er iets aan doen dat er een of andere hogere instantie een onderzoek doet en dit aanbeveelt? Als de regering morgen beslist dat iedereen die niet blank is moet worden gedeporteerd naar China, ben ik dan ook schuldig :? .

"De verplichte feestdagen worden aangepast aan de multiculturele samenleving. Blijven nog als verplichte feestdag: 1 januari, 1 mei, 21 juli, 11 november en 25 december. De rest vervalt. Er komen ook drie nieuwe verplichte niet-religieuze feestdagen: de Internationale Vrouwendag (8 maart), de Internationale Dag tegen het Racisme (21 maart) en de Werelddag van de Culturele Diversiteit (21 mei). Daarnaast mag iedereen twee "vlottende feestdagen" kiezen. Over de feestdagen van de Gemeenschappen (11 juli bv.) zegt het rapport niets."
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... -meer.aspx

Geen vervanging naar islamitische feesten dus deze groep krijgt al helemaal geen voorkeursbehandeling ten op zichte van een andere. Als zij er zelf achter zaten dan hadden ze toch wel op zijn minst het suikerfeest als officiële dag er uit getrokken dunkt mij :Y)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:45

Haha wat een grap wordt dit topic op deze manier :D

Minder grappig is het verloop ervan en al die onderhuidse sentimenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:28

Ik gok dat die vlottende feestdagen dan bijvoorbeeld al de feestdag van de gemeenschap is + nog een andere. Die kan je nu ook al opnemen wanneer je wil.
Ik begrijp dan weer niet dat ze van Internationale Vrouwendag een verplichte feestdag willen maken. Goed dat ze die dag in de bloemetjes zetten, maar om daarvoor nu thuis te blijven? Dan krijg ik liever gewoon een bosje bloemen van mijn vriend ter ere van dat hoor.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:48

Wat zitten sommige mensen toch snel op hun paard hier, wat een onverdraagzaamheid en insinuaties!

Het artikel is ten eerste nergens terug te vinden, denken jullie nu echt zulk nieuws zo ongemerkt voorbij zou gaan? Als dit waar zou zijn zou dit hét hoofdpunt van de dag zijn in élke krant en op élk tv-journaal in België.

En al die veralgemeningen, ik kom voor mijn werk ook dagelijks (zelfs alleen maar) in aanraking met mensen van vreemde afkomst en het overgrote deel doet wél moeite om zich te integreren, de taal te leren enz. Als je natuurlijk ergens werkt waar alleen maar 'profiteurs' komen moet je toch ook echt beseffen dat het merendeel gewoon niet bij jou langskomt. Arabisch als verplichte taal in het onderwijs is nog zo'n dooddoener waar rechts-aanhangers altijd mee aankomen, ik heb echter nog geen énkele school in heel Vlaanderen gevonden waar Arabisch wordt onderwezen aan alle leerlingen. En in dat oude artikel wordt nérgens gesproken over Pasen dat wordt vervangen door
het Suikerfeest of Offerfeest of Chinees Nieuwjaar of eender welke andere feestdag uit een andere cultuur dus waar halen jullie dat nu weer?

En Varekaj, die feestdag van de gemeenschap die je kan opnemen wanneer je wil is niet voor iedereen. Ik heb hier geen recht op, niet op de dag zelf en ook niet later en ik woon en werk nochtans ook in België. Dit is géén feestdag waar iedereen zo maar recht op heeft.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:53

Varekaj schreef:
Ik gok dat die vlottende feestdagen dan bijvoorbeeld al de feestdag van de gemeenschap is + nog een andere. Die kan je nu ook al opnemen wanneer je wil.
Ik begrijp dan weer niet dat ze van Internationale Vrouwendag een verplichte feestdag willen maken. Goed dat ze die dag in de bloemetjes zetten, maar om daarvoor nu thuis te blijven? Dan krijg ik liever gewoon een bosje bloemen van mijn vriend ter ere van dat hoor.

_O- Dat werkt alleen maar averechts tegen emancipatie ook, thuisblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:04

Het is al geen dag enkel voor de openbare sector, want ik werk in de privé (in de zorg). Zit hij ook niet verrekend in de CAO-dagen? Ik krijg zowel de goeie als de profiteurs over de vloer, ook de Belgen :P Merendeels ook gewoon goeie ervaringen hoor.

Waarom moet Hemelvaart op 1/11 afgeschaft worden? Ik ga die dag niet naar het kerkhof omdat ik de as van papa thuis heb, maar ik ben wel blij dat ik die dag in teken van hem kan zetten zonder gekwetter van mijn collega's om mijn hoofd.

Straks komt er nog een Internationale Mannendag omdat er anders geen gelijkheid is :')

verootjoo

Re: Feestdagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:46

1 november is allerzielen, geen hemelvaart :+ of is dat in Belgie anders?

Verder hebben tweede feestdagen niks met 'ons' christelijk geloof te maken en zal het me worst wezen als het afgeschaft wordt. Lijkt me eigenlijk wel lekker, kun je ze tenminste zelf indelen ipv verplicht vrij samen met heel NL :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:59

1 november is Allerheiligen, klopt :+ 2 november is Allerzielen, maar da's geen feestdag.
Dat zelf indelen moet ook kunnen, bij ons in de dienst is dat lang niet zo eenvoudig omdat er steeds x man aanwezig moet zijn. Ga je zien dat ze die weer allemaal op hetzelfde moment willen, net zoals hun jaarlijkse vakantie en daar dan weer dagen van gaan opsparen tot het einde van het jaar.
En soms zijn die feestdagen ook gewoon makkelijk om iets te plannen omdat je weet, die en die dag is toch alles dicht.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:08

Het maakt mij echt helemaal niets uit welke feestdagen er vrij zijn, als ze er maar zijn. Ik heb net zo lief met het suikerfeest vrij (maar dat gaat niet gebeuren lees ik hier) als met Hemelvaartsdag.
Sterker nog, ik zou niet eens kunnen vertellen waar bv. Goede vrijdag over gaat. Ramadan en suikerfeest kan ik je daarentegen prima uitleggen. En ik ben zo Nederlands als wat :D
Hoe bedoel je multiculturele samenleving!
Ik vind het allemaal prima. Zolang ik maar een aantal vrije dagen in het jaar heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:11

Goede vrijdag volgt op Witte Donderdag en heeft te maken met de verrijzenis van Jezus na zijn kruisiging. Denk ik. Zit erg ver weg :+

Edit: van mijn part mogen ze van Carnaval wel een paar dagen officiële feestdagen maken hoor. Carnavalsmaandag bijvoorbeeld hier in Aalst O:) Gaat niemand rouwig om zijn haha.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:13

Varekaj schreef:
Goede vrijdag volgt op Witte Donderdag en heeft te maken met de verrijzenis van Jezus na zijn kruisiging. Denk ik. Zit erg ver weg :+

Edit: van mijn part mogen ze van Carnaval wel een paar dagen officiële feestdagen maken hoor. Carnavalsmaandag bijvoorbeeld hier in Aalst O:) Gaat niemand rouwig om zijn haha.

Dankje! Kun je pasen ook uitleggen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:23

Def schreef:
Varekaj schreef:

Dankje! Kun je pasen ook uitleggen? :')

De opstanding van Jezus uit de dood.

Goede Vrijdag is de dag dat hij gekruisigd werd. Klinkt niet zo 'goed' dus, maar het goede eraan is dat hij onze zonden wegnam door te sterven. Ik ben 100% Atheïst en heb op een openbare basisschool gezeten, en een christelijke middelbare school.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:39

Ik heb ook op een christelijke middelbare school gezeten, maar ik heb dus niet goed opgelet of heb het verdrongen.
Nee, ik overdrijf een beetje, ik heb wat die dingen wel ergens heel diep in mijn hoofd een gedeelte van de betekenis, maar ik wilde gewoon aangeven dat ik denk dat 3 kwart van Nederland niet eens meer weet waar die dagen voor zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:06

Varekaj schreef:

Ja, dat komt natuurlijk door dat stomme vrouwvolk dat overal haar zegje wil hebben, wil dat iedereen zich aanpast aan haar behoeftes en zich meer voelt dan het andere geslacht :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:44

Hahaha :') Ja kijk dat ze inspanning doen voor de rechten en gelijkheid van de vrouwen wereldwijd, alleen maar top natuurlijk. Maar om daar nu een betaalde feestdag van te maken? De vrouwen die daar echt steun van nodig hebben gaan er niks aan hebben dat wij die dag met z'n allen vrolijk zitten te niksen op kosten van onze baas.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:29

Overigens net het hele nieuws op één gezien en geen één woord over de feestdagen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:52

Misschien alleen de mensen die kerkelijk zijn verbonden de christelijke feestdagen vrij? }>
Voor de rest van de mensen is het toch een eetfestijn of gewoon een extra vrije dag.
Dat kan evengoed op een andere nationale dag, tegelijk met het suikerfeest bijvoorbeeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:06

Van mij mogen ze alle verplichte vrije dagen die gebonden zijn aan christelijke feesten afschaffen.

Ik ben christelijk opgevoed, kom ook nog heel af en toe in de kerk (moet wel, mijn moeder is dominee :+ ) maar heb helemaal niets met het christelijke geloof, noch met een ander geloof (jodendom, islam, hindoïsme, boedhisme, etc).
Waarom zou ik dan persé vrij moeten hebben op feestdagen die aan het christelijk geloof hangen?

Als we al die verplichte vrije dagen afschaffen en die als extra verlofdagen op mijn verlofsaldo bij optellen, zou ik daar heel blij mee zijn.
Ik wil best werken op 2e paasdag, pinksterdag of hemelvaartsdag. En ook met kerst kan het me niet echt schelen.

Ik zou in NL zijn vóór een vrije dag op koningsdag, op 5 mei en nieuwjaarsdag.

De rest van de feestdagen mogen van mij optioneel vrij, net zoals bijvoorbeeld moslims vrij kunnen nemen tijdens het suikerfeest of het offerfeest.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:05

x__laura schreef:
Het artikel is ten eerste nergens terug te vinden, denken jullie nu echt zulk nieuws zo ongemerkt voorbij zou gaan? Als dit waar zou zijn zou dit hét hoofdpunt van de dag zijn in élke krant en op élk tv-journaal in België.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -meer.aspx (krant van vandaag)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:10

storrum schreef:
x__laura schreef:

Artikel gepubliceerd op 08/11/'10?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:12

Dit is inderdaad een artikel uit 2010 en het staat er heel duidelijk in dat het aanbevelingen zijn van een organisatie, geen wetten...Ben nog altijd benieuwd naar wat er nu exact in welke krant zou gestaan hebben gisteren....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:26

"Dat staat in de aanbevelingen van......."

Oftewel, alleen een voorstel en absoluut nog niet defintief.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:37

storrum schreef:
x__laura schreef:

Het artikel staat vandaag op die site ja, daar stond het ook gisteren en elke dag sinds de dag dat het in 2010 werd gepubliceerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:05

Gevalletje klok en de klepel?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:14

Doet me trouwens denken aan iets wat ik laatst op mijn facebook had zien voorbijkomen. Werd gretig een 'kettingbrief' doorgestuurd, die iemand van de federale overheidsdienst zelf zou zijn opgestart met de vraag om het zoveel mogelijk te delen op facebook omdat hij de gang van zaken zo onrechtvaardig vond (uhu! :o? ), en was een hele lap tekst over Achmed (oid) de Marokkaan die zogenaamd hier zou wonen met een hele legbatterij aan vrouwen en op alle manieren uitkeringen trekken en krijgen die de brave Belg in de straat niet krijgt. Werd gedeeld als een lopend vuurtje. "een schande, die allochtonen hebben het altijd beter! Wij Belgen staan weer in de kou, hier valt je mond toch van open!" .

Ik had één google-hit van de naam nodig om alleen al op de eerste pagina niets anders te lezen dan "hoax hoax hoax hoax" -_- . Maar intussen weer half facebook in rep en roer dat 'die allochtonen ook alles krijgen' *\o/*