Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:38

Haha welke conclusie moeten we trekken Wendy uit die link, behalve dan dat bijstandsfraudeurs oliedom zijn? Gezien de pakkans kunnen ze beter de verzekering oplichten of bedrijven of zo. :Y) :+

Trouwens dit gaat natuurlijk lang niet altijd om mensen die liever op de bank zitten, misschien gaat het wel om mensen die het beste eruit willen halen terwijl ze alles doen om weer regulier werk te vinden, dat vertellen die cijfers niet.

En wat is 'meer dan thuis zitten' dan als het niet tot regulier werk leidt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:41

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:
Maar nu het gaat om mensen zonder beperking is het ineens oneerlijk, diefstal en weet ik nog wat meer?

Voor mensen die normaal werk doen is het inderdaad oneerlijk als ze moeten werken voor minder dan het minimumloon. Bij handicaps ligt het al lastiger, als die werkelijk niet zomaar normaal werk aankunnen of extra begeleiding nodig hebben.

Waarom dan? Wie zegt dat al die mensen het werk zomaar aan kunnen? Een aantal zal het kunnen, maar mijn stelling is dat een heel aantal het niet kan.
En het minimumloon is, zoals ik al eerder zei, geen garantie dat je er netto ook meer aan over houdt dan aan een uitkering.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:42

Wendy schreef:
Weet je waar ik me aan erger in deze discussie? In mijn werk motiveren we al jaren mensen om met behoud van hun wajong (is in feite bijstandsniveau) toch in een regulier bedrijf te werken omdat dit een goede manier is om kansen voor jezelf te creeren en een steentje bij te dragen in aan de samenleving.
Maar nu het gaat om mensen zonder beperking is het ineens oneerlijk, diefstal en weet ik nog wat meer?

Maar dat heeft imo toch wel een ander doel, mensen met een beperking op de werkvloer krijgen is vaak nu eenmaal lastiger en het is dus niet gek dat je bedrijven daarin aanmoedigt door een dergelijke regeling. Bedrijven zijn huiverig, wellicht is er meer begeleiding nodig. Dat is iets heel anders dan volledig gezonden mensen op dat soort plekken zetten, die hebben namelijk niet dergelijke nadelen maar zijn wel veel goedkoper, dat is gewoon oneerlijke concurentie op de arbeidsmarkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:43

Heel eerlijk, ik zie in mijn omgeving ook mensen in de bijstand. De een heeft rugproblemen, maar is net zijn nieuwe oprit aan het leggen. Een ander schijnt dusdanig ernstig ziek te zijn, die loopt ook al jaren bij huis. Maar doet alles wat je maar doen kunt.
Een jonge vrouw die heeft gestudeerd, maar niet reageert op werk 'beneden haar stand'.
Een andere vrouw, die de ziektewet zo benadert dat ze nu daar al een 2 jaar in meedraait, maar eigenlijk al gewoon weer voltijds kan werken.
Velen kennen wel mensen in hun omgeving, die het wel prima vinden zo en dus misbruik maken van de bijstand. Ik denk dat daardoor vele mensen ook het idee krijgen dat het allemaal wel erg gemakkelijk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:45

liedje89 schreef:
Wendy schreef:
Weet je waar ik me aan erger in deze discussie? In mijn werk motiveren we al jaren mensen om met behoud van hun wajong (is in feite bijstandsniveau) toch in een regulier bedrijf te werken omdat dit een goede manier is om kansen voor jezelf te creeren en een steentje bij te dragen in aan de samenleving.

Maar dat heeft imo toch wel een ander doel, mensen met een beperking op de werkvloer krijgen is vaak nu eenmaal lastiger en het is dus niet gek dat je bedrijven daarin aanmoedigt door een dergelijke regeling. Bedrijven zijn huiverig, wellicht is er meer begeleiding nodig. Dat is iets heel anders dan volledig gezonden mensen op dat soort plekken zetten, die hebben namelijk niet dergelijke nadelen maar zijn wel veel goedkoper, dat is gewoon oneerlijke concurentie op de arbeidsmarkt...

Ik heb bij de unive gewerkt, via het uitzendbureau. Samen met mijn collega's die ook via het uitzendbureau werkten konden we plaats maken voor een lading mensen met een beperking, waar het bedrijf subsidie voor kreeg. We werkten er al een dik jaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:47

Wendy schreef:
Waarom dan? Wie zegt dat al die mensen het werk zomaar aan kunnen? Een aantal zal het kunnen, maar mijn stelling is dat een heel aantal het niet kan.

Ten eerste hoor je er natuurlijk van uit te gaan dat mensen het wel kunnen totdat blijkt dat het niet zo is. Je kunt mensen niet alvast in een constructie zetten waarin ze minder verdienen omdat ze 'misschien' niet voldoen. Van maatwerk is zeker geen sprake: iedereen kan worden ingezet en gedwongen. Dat heeft zeker niet te maken met een werkelijke afstand tot de arbeidsmarkt. En als die er wel is wordt die kloof ook nog eens vaak niet gedicht.

Heb je http://www.fnv.nl/site/media/pdf/108874 ... br2013.pdf (pdf) al eens doorgelezen? Daar staan toch heel wat situaties in waarin mensen werk doen dat ver onder hun niveau is (en dan is er dus overduidelijk geen sprake van 'minder in staat zijn tot'), en ook van mensen die de kans niet krijgen om te leren, omdat productie boven ontwikkeling gaat.

Dat vind ik absoluut niet aanvaardbaar.

Citaat:
En het minimumloon is, zoals ik al eerder zei, geen garantie dat je er netto ook meer aan over houdt dan aan een uitkering.

Klopt, maar dat doet er niet toe, dat is geen reden om mensen bewust onder het minimum te laten en ook nog eens zonder behoorlijke bescherming qua arbeidsomstandigheden of rechtszekerheid.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:49

randalinpony schreef:
Haha welke conclusie moeten we trekken Wendy uit die link, behalve dan dat bijstandsfraudeurs oliedom zijn? Gezien de pakkans kunnen ze beter de verzekering oplichten of bedrijven of zo. :Y) :+

Trouwens dit gaat natuurlijk lang niet altijd om mensen die liever op de bank zitten, misschien gaat het wel om mensen die het beste eruit willen halen terwijl ze alles doen om weer regulier werk te vinden, dat vertellen die cijfers niet.

En wat is 'meer dan thuis zitten' dan als het niet tot regulier werk leidt?

Om even op je laatste vraag te reageren: een kans om zo volwaardig mogelijk te participeren? Verhoging van je eigenwaarde? Helaas leidt het voor een heel aantal nooit tot regulier werk, maar dat is geen reden om het dan maar niet te doen, je mag best wat terugdoen.

Wat jij volgens mij net zo goed weet als ik, is dat er geen cijfers zijn, er zijn alleen schattingen van de omvang van de fraude en cijfers van hoeveel er daadwerkelijk gepakt zijn. En omdat Nederland niet veel aan fraudebestrijding doet... is het best aantrekkelijk.

Kijk, ik vind wel dat een gemeente de keuze zou moeten bieden tussen relevant vrijwilligerswerk of gedwongen aan de slag. En het moet het sollicitatieproces niet in de weg staan. Maar ik vind het niet gek dat er een tegenprestatie verwacht wordt, voor de uitkering die opgehoest wordt door anderen.

ivy_power89

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:56

Gut kan iemand mij het verhaal van TS nog eens uitleggen?
want ik vat het op dat zij 17 uur extra moet werken voor 600 euro extra?

Want dán zie ik het probleem namelijk niet!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:59

ivy_power89 schreef:
Gut kan iemand mij het verhaal van TS nog eens uitleggen?
want ik vat het op dat zij 17 uur extra moet werken voor 600 euro extra?

Want dán zie ik het probleem namelijk niet!

Haar man werkt al 32 uur voor die 600 euro, de TS zou 17 uur extra moeten gaan werken, in totaal word er dan dus 49 uur gewerkt voor 600,- door TS en haar man samen. Dat is dus bijna 3x zoveel uur als normaal is voor ong 600,- lijkt mij...

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:02

Zwerfkei schreef:
Als je behandeld wordt, een diagnose hebt, een arts hebt, etc, etc, dan gaat dat geen problemen opleveren.

Daar zou ik niet zo zeker van zijn en je niet op blind staren. SoZa is een heel apart instituut met eigen regels en heel veel afdelingen die naar mijn idee niet eens weten wat ze zelf aan het doen zijn en langs elkaar heen werken staat daar met stip op 1

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:02

Haar man verdient dus 600 euro voor 32 uur werken?
Want ik vind het niet logisch, en als dat zo zou zijn....... dan hebben ze toch recht op meer financieen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:13

Ik heb niet alles bij gelezen want ik moet zo naar mijn werk toe en had nadat ik het bericht had geschreven de pc uit gezet.
Even checken en hoppa drie pagina's er bij.
Ik lees misschien vanavond bij en anders morgen maar ter aanvulling.

Mijn man en ik zijn getrouwd.
We hebben gezamenlijk een aanvulling, omdat ik een baan heb waarmee ik 550, euro verdien.
Mijn man is al lang opzoek naar werk en doet vrijwilligers werk en had een baan als taxi chauffeur, die hij echter kwijt is geraakt dankzij SoZa.
Hij heeft alles geprobeerd maar helaas is in Friesland de poel met werkzoekende groot en die wordt helaas ook groter.
Feitelijk heeft hij dus geen reguliere baan maar is ter werk gesteld door SoZa bij de Sociale Werkplaats waar hij dus voor de AANVULLENDE uitkering die wij gezamenlijk hebben moet werken.

Met aanvullende uitkering bedoel ik dat de 550,- euro die ik zelf verdien aangevuld word door SoZa tot ik dacht 1200,-.
Dat is ongeveer 650, - waar mijn man dus nu 32 uur voor werkt.
Is het zo wat duidelijker?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je werkt voor je uitkering, ik ken er genoeg die maar al te gemakkelijk het handje ophouden.
Wij zouden liever helemaal niet door de bijstand aangevuld willen worden maar mijn man kan moeilijk onze rekeningen betalen van alleen mijn inkomen ter hoogte van 550,- euro.
Als mijn klachten niet serieus genomen worden dan zal ik dus de 15 uren die ik al werk extra moeten aanvullen met 17 uren die ik dan voor de gemeente moet gaan werken. (als ik deze niet in een reguliere baan elders kan vinden)
Wanneer je door de gemeente ter werk gesteld wordt krijg je niet een uitbetaling van het minimum loon, je werkt voor je uitkering en meer krijg je niet.

Dat werken voor je uitkering noemen ze bij onze gemeente een traject waarbij je arbeidsritme op moet doen en arbeidservaring.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:55

Ik denk dat het verwarrend is dat je dat een aanvullende uitkering noemt. Dat is het namelijk niet imo. Het is gewoon een bijstandsuitkering voor een gehuwd paar, waarvan jouw inkomsten zijn afgetrokken, wat logisch is natuurlijk.

Een aanvullende uitkering is iets anders.

Ik denk dat je het aantal uur dat je man werkt niet mag koppelen aan een bedrag. Dat werk is namelijk commerciëel niet rendabel. Anders zou het gewoon een baan zijn en geen werkvoorziening. Jullie krijgen een bijstandsuitkering en hij volgt een reïntegratietraject. Dat staat los van elkaar. (Ook weer niet natuurlijk, want het ene is een voorwaarde voor het andere.)
Dat hij met dat traject helemaal geen moer opschiet is natuurlijk balen, maar staat los van de hoeveelheid geld die jullie krijgen.

Dus jullie moeten zien dat je samen bij elkaar het Bijstandsbedrag verdient, dan heb je geen last meer van SoZa en hoeft je man geen onzinnig werk te doen. Dus jij blijft je 15 uur werken en gaat zo mogelijk in de WIA en je man zoekt ook een baan van 15 à 20 uur. Hoeft niet fulltime te zijn. Dan zijn jullie al veel beter af dan nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:05

LindyH schreef:
Ik denk dat het verwarrend is dat je dat een aanvullende uitkering noemt. Dat is het namelijk niet imo. Het is gewoon een bijstandsuitkering voor een gehuwd paar, waarvan jouw inkomsten zijn afgetrokken, wat logisch is natuurlijk.

Volgens mij wordt in de bijstandsterminologie de aanvulling op inkomen tot bijstandsniveau wel degelijk 'aanvulling' genoemd. Maar inderdaad is die terminologie verwarrend.

Citaat:
Ik denk dat je het aantal uur dat je man werkt niet mag koppelen aan een bedrag. Dat werk is namelijk commerciëel niet rendabel. Anders zou het gewoon een baan zijn en geen werkvoorziening.

Dat is inderdaad het hele punt. Dat we mensen aan het werk zetten terwijl wij daar niet veel tegenover stellen.

Citaat:
Dus jullie moeten zien dat je samen bij elkaar het Bijstandsbedrag verdient, dan heb je geen last meer van SoZa en hoeft je man geen onzinnig werk te doen.

Ik weet het niet maar eh TS, hadden jullie dit plan niet zelf al bedacht?

Citaat:
Dus jij blijft je 15 uur werken en gaat zo mogelijk in de WIA en je man zoekt ook een baan van 15 à 20 uur. Hoeft niet fulltime te zijn. Dan zijn jullie al veel beter af dan nu.

Hoe dacht je precies dat ze de WIA ingaat? Ondanks dat iedereen zegt dat dat zo makkelijk is, blijken er in de praktijk toch een paar regels te zijn. Bv dat je slechts in aanmerking komt voor de WIA als je inkomstenverlies hebt. Heb je dat werk niet gehad, dan volgt er ook geen WIA.

Volgens mij kun je trouwens terugvinden dat haar man al werk zoekt. Maar dat dat dus niet zo wil omdat hij zeg maar niet de enige is... (Oh ja, en sommige reintegratietrajecten / werkverplichtingstrajecten vergeten om mensen toe te staan te solliciteren.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:34

Kan wel dat ze dat al van plan was, ik heb niet alles helemaal gelezen. Ik zeg het omdat mannen van oudsher eigenlijk alleen naar fulltime banen zoeken. Als je ook parttime zoekt dan vergroot je je kansen aanzienlijk, zeker in deze tijd. Bovendien is 15 uur in de week werk doen wat je eigenlijk totaal niet ligt altijd nog beter dan fulltime, zoals nu. Je gaat er dan financiëel niet op vooruit, maar geestelijk wel, en dat lijkt mij minstens zo belangrijk.

De WIA zou ik toch niet zo snel afschrijven. Misschien krijg je geen geld extra omdat je geen inkomstenverlies hebt, maar het voorkomt wel dat je ook gedeeltelijk in de Bijstand komt en dus afhankelijk ben van de grillen van SoZa inclusief reïntegratietraject etc.
En als je ooit gestopt bent of minder bent gaan werken door een handicap dan had je toen de WIA in gemoeten. Als dat niet gebeurd is kan dat misschien alsnog. Heb je je handicap al van kinds af aan dan is de WAjong nog een optie. Daar kun je ook op veel latere leeftijd nog in komen. Je kunt dan zelfs nog een paar jaar met terugwerkende kracht krijgen, met aftrek van wat je aan Bijstand hebt gehad natuurlijk. Het gebeurt vaker dat ze bij het CWI klakkeloos iemand de Bijstand in leiden, terwijl het WIA of WAjong had moeten zijn. Dat kan vaak achteraf nog rechtgezet worden, ook jaren nadien.

Het lijkt mij het in ieder geval waard om wat dieper in te duiken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:02

schrikdraad schreef:
@lindy omdat onze keurings artsen graag hun eigen plan trekken.
De ene persoon met Me of fybro wordt (gedeeltelijk) afgekeurd, de anders is een aansteller en moet 100 % werken.

Daar noem je dan ook wel een ziekte die erg omstreden is en een verzamelnaam is voor klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 08:26

Ik snap iets niets. Echtpaar dat bijstand krijgt, is dat ong 1140 per maand? Nu werken jullie beiden maar kennelijk beiden komen jullie onder de bijstandsgrens uit met salarissen en d gemeente past aan tot bistand. Is een fijne regeling, aar schofterig dat jullie salarissen zo lag liggen.

Nu zegt de gemeente dat jullie samen 66 uur moeten gaan werken, dus ieder 33 uur...dan zit je toch al boven bijstand met salaris? Komt er dan nog 600 bij als aanvulling? Dan is dat toch mooi? Kom je dan uit op 1700 euro per mand.

Geloof nl niet dat beiden 66 uur werken en dan nog steeds onder de bijstand voor echtpaar uitkomt en aanvulling van 600 nodig hebt..

Misschien gaan we ooit naar dit plaatje over 50 jaar of zp....als we net uitgebuit worden als de polen of schoolverlaters salarisjes krijgen om te concurreren op de arbeidsmarkt.

Ik denk overigens dat je met een goede advocaat de gemeente een proces aan kunt doen door de valse beloftes, mooie praat en uiteindelijk loonderving en carrière kansen missen voor je man....

Lees nu pas je bericht,

Als je man een chauffeurs diploma heeft en misschien wel als vrachtwagenchauffeur opgeleid kan worden, scheelt dat?

Ik denk dat je man via een schoonmaak bedrijf zo werk heeft, zoeken ze altijd mensen en dan verdient hij minstens 8 euro per uur, met fulltime komt hij zo op de 1200 netto uit schat ik en dan jouw salaris erbij is ook een goed bedrag. Ondertussen kan je man door solliciteren.

Voor jouw is die baan op de sociale werkplaats misschien beter. Gemoederlijker, minder aktief voor je spieren, lol met de mensjes en kan je misschien wel 20 uur werken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:00

Meelezer meldt zich.
@Russel, Ts en haar man zouden 49 uur per week moeten werken voor de aanvulling van 600 euro per maand. Die aanvulling is van het loon van Ts naar de bijstandsnorm van €1140.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:45

Ik ben net weer wakker, had gisteren niet meer de puf om nog bij te lezen.

LindyH mijn man heeft eigenlijk nu drie tussen personen.
Zoals ik het nu begrijp van mijn man heeft de gemeente het re-integratie traject uit besteed aan de sociale werkvoorziening.
Die heeft hem gedetacheerd bij een bedrijf dat levensmiddelen inpakt voor Jumbo en Plusmarkt.
Er werken ook mensen met een arbeidshandicap maar die mogen omdat ze een speciale test hebben gedaan om in aanmerking te komen voor sociale werkvoorziening op hun eigen tempo werken.
Mijn man moet net als andere tewerk gestelde bijstand ontvangers de productie draaien die mensen zonder arbeidshandicap moeten kunnen halen.
Het is een regulier bedrijf dat gewone productie uitvoert maar voor de enkele mensen met een indicatie voor de sociale werkvoorziening krijgen zij subsidie.
De opmerking commercieel niet rendabele werkzaamheden gaat dus niet op.

Wij zouden zeker beter af zijn als mijn man een contract bij een baas kan krijgen van 20 uur.
Dan zijn we al uit de bijstand, dat hadden we zeker zelf al door.
Mijn man solliciteert zich dan ook in het rond maar tot nu toe met weinig succes.
Dat heeft te maken met de grootte hoeveelheid aan werkzoekende en het ontbreken van diploma's.
Mijn man heeft altijd gewerkt vanaf het moment dat hij zijn LBO diploma haalde.
Dus wel veel werkervaring maar geen diploma's en dan leg je het al af.
Hij heeft een jaar geleden dan wel zijn Taxi pas gehaald maar daar heeft hij nu weinig aan omdat de aanwezige vacatures allemaal van het taxibedrijf zijn waar hij is weg geraakt.

Wat betreft mijzelf.
Ik ben 15 jaar geleden 3 meter omlaag van een ladder gevallen op mijn achterwerk.
Sindsdien heb ik altijd last gehad van lage rugpijn die uitstraalt naar mijn bekken en heupen.
De ene dag minder de andere dag erger.
Ik ben op de Röntgenfoto geweest en ik heb diverse behandelingen gehad van verschillende fysiotherapeuten.
Daarnaast bij een mensen Dicktherapeut geweest zodat ik bewuster werd van mijn houding.
De rugpijn blijft en wordt erger naar mate het weer om gaat slaan naar regenachtig.
Ik loop met speciale zolen bij de schoenmaker vandaan en heb een speciaal kussen.

Twee jaar geleden werkte ik bij een wasserij waar ik 32 uur had.
Werken in een warme omgeving (3o tot 40 graden) en veel in dezelfde houding.
Ik kon het werk niet aan maar ging over mijn eigen grenzen waardoor ik uiteindelijk na 2 en half jaar niet meer mijn bed uit kon komen.
Alles deed zeer zowel mijn rug als elk gewricht in mijn lijf, ik kon mijn hoofd niet meer draaien zonder duizelig te worden en het uit te gillen van de hoofdpijn.
Ik heb een week plat op bed gelegen en in de tweede week onder behandeling gegaan van een manueel therapeut.
Echter moest ik al in de tweede week thuis bij de Arbo arts komen en volgens hem kon ik prima weer volledig aan het werk. Zijn advies? ik moest maar gaan zwemmen.
Ik ben dus na twee weken thuis weer volledig aan het werk gegaan, het ging niet maar ik durfde mij niet weer ziek te melden.
Dankzij lieve collega's die mij ontzagen heb ik mijn jaar volgemaakt en na drie jaar werken kon ik vertrekken want ze durfden het niet aan om mij een vast contact te geven.
Ik heb meerdere malen een uitgebreid bloedonderzoek gehad maar daar kwam alleen uit dat mijn schildklier langzamer was gaan werken.
Ik zit al weer 5 jaar aan de thyrax maar zit inmiddels een jaar op verhoogde dosis.
Mijn rugpijn is altijd aanwezig maar als ik langer dan een uur zit of sta wordt hij heviger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:50

Ik heb nu alles bijgelezen.

Iemand schreef dat ik blij moet zijn met überhaupt een aanvulling en dat daar wat tegen over staat is normaal. Ik zou niet zo moeten klagen want er zijn mensen die het slechter hebben getroffen in andere landen.
Ik besef mij dat maar al te goed en schaam me rot dat ik de situatie waarin wij ons nu bevinden oneerlijk vind.
Ondanks de situatie zoals die er nu is voel ik mij wel een gezegend mens, ben ik dankbaar voor alles wat ik heb. Ik klaag doorgaans nooit juist vanwege het besef dat er mensen zijn die het zoveel slechter hebben.
Als ik een slechte dag heb dan vermaan ik mijzelf en ga door de rugpijn heen, zet mijn zoetste glimlach op en zeg tegen mezelf "Stel je niet aan, zo erg is het allemaal niet".
Buiten dat ik hier mijn verhaal beschrijf gewoon om het even van me afgeschreven te hebben onder ga ik alles wat op mijn pad komt.
Ik ga er niet tegen in, dus als blijkt na de medische keuring dat ik best nog extra uren kan werken dan doe ik dat.
Dat zal dan niet gemakkelijk gaan maar ik doe het wel ook al loop ik de kans er mee weer helemaal bij huis te raken als ik lichamelijk op ben.

Iemand vroeg wie de medische keuring uitvoert.
De gemeente besteed dit uit aan een instantie die medische keuringen uitvoert.
Er zal dus door een keuringsarts een onderzoek uitgevoerd gaan worden.

Iemand zei iets over arbeidsmarkt verdringing.
Te werk gestelde bijstandsgerechtigden zijn goedkoper voor een bedrijf dan een normaal betaalde kracht.
De kans is groot dat bedrijven reguliere arbeidskrachten ontslaan onder het mom van bezuinigingen en slechte afzetmarkt en daar voor een bijstandsgerechtigde in dienst nemen.

Het werk is er wel :j maar het bedrijf heeft de financiële middelen niet om er een reguliere werknemer voor aan te nemen.
Bijvoorbeeld in de zorg heeft dat te maken met minder geld van de overheid, zodra deze aangeeft te bezuinigen op zorg reageert deze sector meteen met ontslagen.
Ze moeten het zelfde werk doen met minder mensen en dan is het natuurlijk mooi als ze een bijstandsgerechtigde (met zorg ervaring en diploma's) goedkoper kunnen laten werken.

Overigens gaat het met de economie zo slecht dat je niet meer zeker bent als je een vast contract hebt.
Mijn man is 3 jaar geleden na 10 jaar gewerkt te hebben in de gehandicapten zorg bij de zelfde werkgever ontslagen vanwege reorganisatie.
Hij was de enige met een groot contract van 32 uur maar hij werd te duur.
Helaas heeft die aan die werkervaring niets want hij heeft er geen diploma in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:09

Citaat:
Het werk is er wel :j maar het bedrijf heeft de financiële middelen niet om er een reguliere werknemer voor aan te nemen.
Bijvoorbeeld in de zorg heeft dat te maken met minder geld van de overheid, zodra deze aangeeft te bezuinigen op zorg reageert deze sector meteen met ontslagen.
Ze moeten het zelfde werk doen met minder mensen en dan is het natuurlijk mooi als ze een bijstandsgerechtigde (met zorg ervaring en diploma's) goedkoper kunnen laten werken.

Even twee kanttekeningen: bij de Appie Heyn gaat het zéker niet slechter en dat zal ongetwijfeld gelden voor meerdere bedrijven die hier een slaatje uit slaan. Sommige werkgevers doen gewoon alles om onder de sociale verplichtingen uit te komen en MEER WINST te maken.

Dan nog is het niet de taak van de overheid om zielige bedrijven met onderbetaalde en rechtenloze krachten overeind te houden, dit is werkelijk de wereld op zijn kop!!!

De zorg is een verhaal apart, sinds de privatisering worden daar heel wat wanpraktijken uitgevoerd om winsten weg te sluizen en het personeel op te laten draaien voor dit mismanagement. Laat je niets wijsmaken, de overheid kan dit gewoon betalen er worden winsten gemaakt in de zorg.

Wat je laatste zin betreft: ja, heel mooi voor de werkgever. Niet voor de werknemer, die geen rechten opbouwt en nog net zo hard moet werken. En die daarvan niet eens normaal de huur kan betalen en een auto rijden, die geen pensioen en WW opbouwt, enz, enz.

Ik snap niet dat mensen niet inzien dat dit de weg naar het einde is voor Nederland als sociale rechtsstaat maar ook voor individuele lonen en kansen op goede arbeidsvoorwaarden.

Morgen kan jij in die situatie terechtkomen als er niets gebeurt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:43

@ tulandro
Waar dat het vage ziektes zijn,.maar waarom dan geen eenduidig beleid?
Ik heb die diagnose ook gehad, jaren later bleek mijn schildklier niet goed en b12 te kort. Vandaar de klachten en dus geen aanstellerij, maar dan is het verjaard. Zo goed geregeld als sommige denken is het niet. En pech, geen potje dat ons helpt,.zelf alles aangrijpen en geen eisen stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:14

Douce schreef:
Meelezer meldt zich.
@Russel, Ts en haar man zouden 49 uur per week moeten werken voor de aanvulling van 600 euro per maand. Die aanvulling is van het loon van Ts naar de bijstandsnorm van €1140.-

Ok dat is 150 euro per week gedeeld door 49 uur per week is 3.09 euro per uur netto.

Dus ik snap het nog steeds niet..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:04

Dat vind jij veel? Of welk gedeelte snap je niet?

Ik denk dat het bij Ts ook wringt dat haar man eigenlijk zijn baan heeft laten varen voor wat zo'n grote kans leek. Die kans is dus het "baantje" van €3.09 per uur. Zou ik ook niet fijn vinden..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:19

Wendy schreef:
mag schreef:
Dit bedoelde ik dus. Als je geen baan kunt vinden, hoe kan het dan dat er wel banen zijn voor behoud uitkering...

Omdat dit gecreeerde banen zijn misschien, waarvoor het geld ontbreekt om iemand er tegen betaling op te zetten?
Vergeet trouwens niet dat je van deze mensen vaak minder kunt verwachten dan van goed opgeleide werknemers.

Even een kanttekening, ook goed opgeleide werknemers kunnen in de bijstand belanden. Om te spreken over "deze mensen" vind ik eerlijk gezegd nogal denigrerend overkomen.

Een aantal jaar geleden was er ook een project om mensen in de bijstand aan het werk te krijgen, in de vorm van Melkertbanen. Dat waren ook gecreeërde banen, maar die werden wel gewoon betaald. De minimumlonen van die werkenden werden gesubsidieerd. Dat werd na een aantal jaar ineens afgekat want het geld was op, al die mensen werden gewoon weer in de bijstand gezet en sommigen daarvan doen nu weer precies hetzelfde werk maar dan voor 30% minder loon. Dat vind ik inderdaad diefstal en misbruik maken van goedkope arbeidskrachten. Toen konden de banen gecreeëerd worden en nu kan dat nog steeds, maar geld naar Griekenland storten is belangrijker momenteel. (En met Griekenland noem ik 1 van de vele voorbeelden, het is dus niet zo dat ik Griekenland niks gun maar ik vind wel dat overheidsgeld op veel punten beter besteed kan worden.)

Mijn conclusie: Werken voor je bijstandsuitkering is geen slecht idee, maar mensen moeten niet leeggezogen worden onder allerlei bedreigingen. Want als je niet accepteert wat ze "aanbieden" kun je niet meer eten... Let wel dat ik dit NIET vind gelden voor mensen met een ziektewetuitkering, daarvan moet dmv andere kanalen bekeken worden of ze kunnen werken en op wat voor manier.