Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:51

Sizzle schreef:
Deze vraag is reeeler dan je denkt. Dit zijn namelijk overwegingen die ziektekosten verzekeringen maken: is iemand nog jong genoeg om die dure chemo te krijgen?
Is het de nieuwe heup nog waard?

Dit is een standaard berekening van de waarde van een mensenleven volgens de verzekering (30 tot 45 duizend euro per jaar) en of dit gehaald wordt als de kuur wordt gegeven.

Citaat:
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... .art?ckc=1
50.000 dollar (32.000 euro)
Dat is de internationale standaard die volgens het magazine Time gebruikt wordt door ziekteverzekeringen wereldwijd om te bepalen of een nieuwe medische behandeling wordt terugbetaald of niet. Simpel gezegd: kost een behandeling meer dan 50.000 dollar en geeft ze niet de garantie op een extra jaar 'quality life', dan wordt ze niet gedaan. Een nieuw onderzoek aan de Stanford universiteit stelt echter dat dit bedrag veel te laag is.

melody7

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:53

Nee nooit, hoe kun je ooit gelukkig worden van geld als je daarvoor een ander zijn/haar leven hebt afgenomen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:57

melody7 schreef:
Nee nooit, hoe kun je ooit gelukkig worden van geld als je daarvoor een ander zijn/haar leven hebt afgenomen?

als die ander een anoniem persoon is, dan zouden veel mensen dat wel doen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:58

Nog even een aanvulling

Uit het experiment blijkt dat 65% van de leraren zelf een dodelijke schok toedient.

Maar wat ik me afvraag is waarom je deze vraag stelt TS?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:59

michelle___ schreef:
Je zal maar perongeluk een Justin Bieber laten sterven, heb je miljoenen huilende meisjes op je geweten. := Daar zou ik niet meer kunnen slapen.

Maar mocht ik zelf kizen... Dan wel. :')

Dan zou ik juist heeeel goed slapen hahahahaha *krijgt nu horde boze JB fans over zich heen*

Ik weet 't niet, misschien zou ik er wel op drukken, misschien ook niet :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:00

Maar de mensen die gewoon "Ja" zeggen, bedoelen jullie een random persoon, of een keuze? Want
hier ging het om een random persoon dacht ik.

Je zou je moeder maar eens laten overlijden door op een knop te drukken, als me dat zou overkomen
had ik graag die knop voor mezelf gebruikt..

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:03

Mist schreef:
melody7 schreef:

als die ander een anoniem persoon is, dan zouden veel mensen dat wel doen.

Pff, ik zou me er echt niks bij voor kunnen stellen hoor, als je zoiets weet? ik zou daar echt last van krijgen hoor..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:03

als ik mochtg kiezen en die persoon was helemaal alleen (geen broers/zussen/ouders/kinderen) dan had ik eht zeker gedaan,hoef er niet eens iets voor....

iemand die zo iets doet spoort gewoon niet bah rot toch op!!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:11

Ik heb er nog even verder over nagedacht en ik heb er zelfs zo'n weerzin tegen dat als ik moest kiezen tussen mezelf en een ander persoon ik de knop voor mezelf zou gebruiken.

Ik zou namelijk niet met het feit kunnen leven dat ik moedwillig iemand van zijn leven beroofd zou hebben.
Mijn leven zou dan toch afgelopen zijn.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:16

Ik denk dat het aan de situatie ligt. Ik bedoel stel je voor je bent arm leeft op de voedselbank hebt drie kinderen en dreigt je huis te verliezen. Je kinderen zijn doodongelukkig. Al hun klasgenootjes hebnen mooie kleren leuke spulletjes en lekkere dingetjes mee en doen vaak leuke dingen met hun ouders. Maar zij hebben niks. Ik denk dat je dan als ouder al snel op de knop drukt ( er niet over na denkend dat het iemand dichtbij ze kan zijn.) Een knop is zo snel ingedrukt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:37

Lieshorses schreef:
Maar de mensen die gewoon "Ja" zeggen, bedoelen jullie een random persoon, of een keuze? Want
hier ging het om een random persoon dacht ik.
een keuze persoon. Er lopen genoeg mensen rond die tot vreselijke dingen in staat zijn.
Neem bijv. Die vliegtuigkapers van 9/11, zij leefden hiervoor, ze waren dan wel 'gehersenspoelt' maar wel een heel gevaar voor de maatschappij. Dan liever hij dood dan die duizenden mensen die daar dood zijn gegaan. Als je zo iets van te voren kunt weten ..

Ook zijn er mensen met'gewoon' een steek los, wat niet goed kan komen. Ik ken ook zo'n iemand vrij goed en die is blijven hangen in een trip, al 14jaar nu. Zit op het randje van tbs en nja .. ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken, je krijg moeilijk hoogte van zo'n persoon en op dit moment zou ik de knop voor hem niet indrukken. Maar misschien gaat hij wel iets doen waarna je denkt; had ik het maar wel gedaan. Als het zou kunnen dan haha. Lastig uit te leggen hoop dat je het begrijpt :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:40

Ik dacht eerst van wel; er sterven iedere minuut duizenden mensen dus die ene extra... Maar nadat ik de film heb gezien waaraan je refereert, en waaruit blijkt dat je dan uiteindelijk zelf ook de banketstaaf bent, heb ik me bedacht!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:41

KoudbloedKim schreef:
Dus sommige van jullie zouden iemand vermoorden voor geld? (aantal zelfs zonder)
Dat vind ik echt onmenselijk. :n

Integendeel, het is juist zeer menselijk! Vooral als er geld bij komt kijken, mensen zitten gewoon zo in elkaar. Dat betekent niet dat iedereen het zal doen. Maar onmenselijk? Nee, vind ik niet... >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:58

Dan hebben we beide een andere mening. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:00

ik zou Dutroux wel om zeep willen helpen...en dan een miljoen krijgen...prima!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:03

Ik zou er nooit mee kunnen leven :n niet vanwege geld. Dan denk ik aan de nabestaanden en dat er iemand zijn/haar kind/ouder/tante/vriendin moet verliezen omdat ik zo egoïstisch ben en voor het geld kies... Voor 1 miljoen kan ik mijn slapeloze nachten niet afkopen :+

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:08

ryukapple schreef:
Ik denk dat het aan de situatie ligt. Ik bedoel stel je voor je bent arm leeft op de voedselbank hebt drie kinderen en dreigt je huis te verliezen. Je kinderen zijn doodongelukkig. Al hun klasgenootjes hebnen mooie kleren leuke spulletjes en lekkere dingetjes mee en doen vaak leuke dingen met hun ouders. Maar zij hebben niks. Ik denk dat je dan als ouder al snel op de knop drukt ( er niet over na denkend dat het iemand dichtbij ze kan zijn.) Een knop is zo snel ingedrukt

En net door die knop in te drukken valt er iemand dood neer...
Het zou je eigen moeder maar zijn.
Of één van je drie kinderen dat voor je neus dood neervalt.

Zelf zou ik het niet wagen, ik heb genoeg mensen die ik liefheb moeten afgeven.
Dus zou zeker niet gelukkig worden met het geld waardoor ik een ander de dood in gejaagd heb.
En dat voorbeeld zou ik ook niet aan mijn kinderen willen geven, zelfs niet als ik arm was.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:09

Tessaaaah schreef:
Integendeel, het is juist zeer menselijk! Vooral als er geld bij komt kijken, mensen zitten gewoon zo in elkaar. Dat betekent niet dat iedereen het zal doen. Maar onmenselijk? Nee, vind ik niet... >;)

Ik vind het eerder egoïstisch en gek dat mensen iemand anders het leven afnemen voor geld. 8)7

Het zou mooi zijn dat er iemand op die knop drukt en uiteindelijk zelf dood valt... :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:10

Of je bent het zelf... Lig je dan met je miljoen :')

Edit: Haha, DezeNaam - great minds think alike :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:11

Ik doe het niet, dat vind ik zo banketstaaf voor diegene die sterft. Als ik iemand kon uitkiezen, deed ik het wel. Dan word het een moordenaar/verkrachter of iemand die erg ziek is en zelf graag dood wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:14

antje_vip schreef:
Ik doe het niet, dat vind ik zo banketstaaf voor diegene die sterft. Als ik iemand kon uitkiezen, deed ik het wel. Dan word het een moordenaar/verkrachter of iemand die erg ziek is en zelf graag dood wil.

Maar ja, wat als die verkrachter ook compleet onschuldige kinderen heeft die papa al moeten missen omdat hij in de bak zit? Maar dan papa voorgoed moeten missen omdat iemand liever voor de centjes koos. Kindjes zijn al gestraft door zo'n vader, maar worden dan ook nog gestraft door een mevrouw die alleen op het geld zit te azen.

Mensen zijn opportunisten, dus het is menselijk. Maar of het moreel verantwoordelijk is??

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:15

Miracle_ schreef:
KoudbloedKim schreef:
Dus sommige van jullie zouden iemand vermoorden voor geld? (aantal zelfs zonder)
Dat vind ik echt onmenselijk. :n

Neem 't leven niet zo serieus ;)
Als het er op aan komt praten ze wel anders. :D

Als het er op aan komt en breekt oorlog uit, vermoorden en verlinken mensen je voor heel wat minder dan een miljoen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:18

Nee, nooit. Ik zou het zélfs niet kunnen doen als daarmee m'n moeder weer beter zou worden (m'n moeder is ongeneeselijk ziek van kanker). Kijk, als die persoon nu een bejaarde is van 80+ oid, dan vind ik het wat anders (ik bedoel, als dan m'n moeder beter zou worden, niet voor een miljoen).

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:19

Gelukkig bestaat die knop niet.

Hypothetisch gezien, denk denk dat ik het wel zou doen. Dood neervallen lijkt me niet zo'n vervelende dood, in ieder geval beter dan een heel akelig ziektebed, hongersdood, chemische wapens in syrie of een verkeersongeval. Als ik zelf die persoon zou zijn, dan zou ik het niet heel erg vinden.

Met een miljoen kan je heel veel goede dingen doen. Je kan hongerige kinderen voeden, medicijnen kopen voor heel veel mensen, natuur beschermen en eigenlijk ontelbaar goede dingen.

Als je de knop indrukt dan heb je kans dat je een kind of een ouder dood maakt. Aan de andere kant heb je ook kans dat je een dictator, pedofiel, oplichter, moordende militair of ander slecht persoon om legt. Ook is het voor sommige mensen niet zo problematisch om dood neer te vallen, bv mensen met een ernstig ziektebed, dementerende mensen of mensen zonder hoop met een levenslange gevangenisstraf.

Erg lastig, maar ik ben blij dat die knop niet bestaat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:20

vuurneon schreef:
antje_vip schreef:

Maar ja, wat als die verkrachter ook compleet onschuldige kinderen heeft die papa al moeten missen omdat hij in de bak zit? Maar dan papa voorgoed moeten missen omdat iemand liever voor de centjes koos. Kindjes zijn al gestraft door zo'n vader, maar worden dan ook nog gestraft door een mevrouw die alleen op het geld zit te azen.

Mensen zijn opportunisten, dus het is menselijk. Maar of het moreel verantwoordelijk is??

Neem je het nou serieus op voor iemand die een ander verkracht? Heb je het zelf wel eens meegemaakt? :)