Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:29

Maar dat is alleen voor bepaalde vakken in het VO :n

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:41

Interessant topic! Ik zie het bij onze vereniging idd ook, dat veel jonge mensen tijdelijk werk doen. Heb zelf gelukkig een vast contract, maar ben dan ook 10 jaar geleden begonnen. Toen was het overigens ook niet gemakkelijk hoor, was ik ook vaak 1 van de 40/50 sollicitanten...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:02

Vorig jaar van de pabo af gekomen inclusief minor groepsleerkracht vmbo, maar geen werk. Regio Arnhem/Nijmegen.
Ik werk nu al een jaar in een hele andere branche ver onder mijn niveau. Gezien mijn persoonlijke (financiële) situatie is het gewoon niet haalbaar om invalwerk te gaan doen, dus dan houdt t op. Ik geef nog wel wat bijles links en rechts maar goed, dat is geen klas natuurlijk.

Heb ook al geïnformeerd voor Nederland of rekenen op het mbo maar ook daar is een aanvullende bevoegdheid voor nodig die pas wordt aangeboden door de school bij aanstelling van 0,5 en enkel gevolgd mag worden met een aanstelling van 0,2 fte op een school ^)

Baal er echt ontzettend van, maar het ziet er naar uit dat het nog wel even zo zal blijven :(

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:10

Ik ben dit jaar afgestudeerd aan de pabo. 4 jaar geleden werd ons ongeveer een baan verzekerd wegens tekorten. Mooi niet dus...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:02

19marjo90 schreef:
4 jaar geleden werd ons ongeveer een baan verzekerd wegens tekorten. Mooi niet dus...

Ik begon in 2004 met studeren, toen zeiden ze dat er ivm de vergrijzing rond mijn afstuderen (gepland in 2008 dus) we ongeveer uit de schoolbanken getrokken zouden worden. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en ik hoor van nieuwe studenten dat ze dat nog steeds zeggen -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:06

Michelle77 schreef:
Idd veel tijdelijke contracten, na de 3e verlenging dan worden ze 3 maanden niet opgeroepen zodat ze geen verplichtingen hebben en opnieuw kunnen beginnen.

Eigenlijk zou je met alle collega's samen gewoon eens duidelijk moeten maken dat dat echt onacceptabel is. Het levert mensen zonder vastigheid veel stress op (en ze kunnen niks, geen huis kopen of plannen maken), voor de leerlingen is het niet goed om steeds wisselende docenten te krijgen, en voor de sfeer in de school lijkt het me ook niet goed.

Tijd voor weer eens een ouderwetse onderwijsstaking... Laat ouders maar weten dat ook hun kinderen schade oplopen door dat soort beleid.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:27

Ik heb niet de tijd om het te organiseren maar ik ga zeker mee naar Den Haag als het zo ver mag komen!!

"Wij" werkloos (of niet in het onderwijs), kinderen slecht onderwijs, leerkrachten die klagen over werkdruk: wie biedt de oplossing?

Ik wil hier wel een open brief over schrijven naar de fracties.. hmm.. to be continued :-)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:40

Urielle schreef:
19marjo90 schreef:
4 jaar geleden werd ons ongeveer een baan verzekerd wegens tekorten. Mooi niet dus...

Ik begon in 2004 met studeren, toen zeiden ze dat er ivm de vergrijzing rond mijn afstuderen (gepland in 2008 dus) we ongeveer uit de schoolbanken getrokken zouden worden. Ondertussen zijn we 5 jaar verder en ik hoor van nieuwe studenten dat ze dat nog steeds zeggen -O-

Dat hoorde ik in 2007 ook ja _O-

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:04

Ik ben vorig jaar afgestudeerd van de pabo. Ik besloot direct mijn tweedegraads bevoegdheid voor Nederlands te halen in verband met het werk dat er dus niet is....
Voordat ik afgestudeerd was had ik al een baan in het MBO, docent Nederlands en rekenen. Ik heb het idee dat hier echt wel werk in te vinden is..... Ik moest zelfs opschieten met mijn scriptie, ik moest voor het einde van het jaar afstuderen anders kon ik natuurlijk niet op het MBO beginnen.... Komend schooljaar is mijn contract met een jaar verlengd, waar ik erg blij mee ben :D .

De school waar ik werk had trouwens wel moeite om een geschikt iemand te vinden. Ze vonden mij eigenlijk veel te jong (was nog maar 21), maar hebben mij toch aangenomen. Gelukkig heb ik mijzelf voldoende bewezen en mag ik nog een jaartje blijven :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:09

Ohja, ik was trouwens net afgestudeerd van de pabo toen ik werd aangenomen ;) Mijn tweedegraads heb ik bijna :)

GirlinBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:52

Shadow0 schreef:
Michelle77 schreef:
Idd veel tijdelijke contracten, na de 3e verlenging dan worden ze 3 maanden niet opgeroepen zodat ze geen verplichtingen hebben en opnieuw kunnen beginnen.

Eigenlijk zou je met alle collega's samen gewoon eens duidelijk moeten maken dat dat echt onacceptabel is. Het levert mensen zonder vastigheid veel stress op (en ze kunnen niks, geen huis kopen of plannen maken), voor de leerlingen is het niet goed om steeds wisselende docenten te krijgen, en voor de sfeer in de school lijkt het me ook niet goed.

Tijd voor weer eens een ouderwetse onderwijsstaking... Laat ouders maar weten dat ook hun kinderen schade oplopen door dat soort beleid.

Maar dan moet ook het gehele onderwijs staken en dan niet 1 dag of middag, maar een paar dagen tot een week.
Eén dag kunnen de meeste ouders wel vrij nemen, maar als het om een week gaat, dan gaan ouders wel nadenken

Ik heb bij veel ouders niet het idee dat zij enig idee hebben wat er allemaal speelt in het onderwijs.
Je hoort wel klachten van wat een grote klas zit mijn kind, mijn kind heeft alweer een andere leerkracht of een klacht in die strekking, maar nooit wordt er gedacht aan wat dat voor consequenties kan hebben.

Ik vind dat ouders ook wel wat feller mogen zijn over wat de overheid allemaal doet met het onderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:36

Ik wilde ook heel erg graag de PABO doen, maar in mijn omgeving zijn er zoveel mensen die al pabo gingen doen, dat ik toch maar heb besloten om wat anders te doen.. Mijn vader noemde het ook '4 jaar studeren om werkloos te worden'. Ben het er wel een beetje mee eens.. Een loting zou echt goed zijn, het lijkt me een super leuke opleiding, maar als er niet genoeg werk in te krijgen is, dan houdt het op.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:48

Ik ben bezig met een open brief aan de politiek. Over vergrijzing, aanbod, gemiddelde leeftijd (m 45 v 43!!) en de achteruitlopende kwaliteit van het onderwijs door grotere klassen in combinatie met wet passend onderwijs... Maar het is niet makkelijk om dat goed te verwoorden haha :) veel informatie te verwerken!!

Let wel, uit officiele bronnen ;)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:00

breek me de bek niet open. Ik wil gewoon werken maar het vooruitzicht is niet positief met een beetje geluk ben ik na dit jaar klaar en ga ik dus vanaf januari een liostage lopen.
Ik ben dan wel bezig met VO/MBO economie dus iets meer gewild maar geen werk te vinden straks vrees ik.

en dan dit is mn 2 deopleiding naar fulltime werken als redmiddel naar mezelf om een zekere toekomst te hebben. door voor 1ste graads is dat wat ze willen???

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:13

GirlinBoots schreef:
Ook ik merk hier veel van.
Ik ben nu iets meer dan 3 jaar afgestudeerd en in november 3 jaar werkzaam als invalkracht en dan moet ik er voor 3 maanden en 1 dag eruit, omdat de vereniging geen vaste contracten mag aanbieden.
Terwijl de school waar ik nu een zwangerschapverlof vervang tot eind september, voor de zomervakantie op zoek was naar iemand die dit schooljaar fulltime kon werken.
Ze hadden mij er willen voordragen, maar dat mocht niet vanwege het vaste contract wat ik dan zou moeten krijgen.
Nu hebben ze weer een ander voor die plek gevonden, die ook werkzaam is op een tijdelijk contract.

Wat je in scholen merkt is de onrust die deze wisselingen geven, ouders zien steeds meer juffen/meesters komen en gaan. En ook personeel onderling worden moe hiervan, steeds andere collega's met wie je weer moet samenwerken en nieuwe mensen die ingewerkt moeten worden.

Als ik denk aan mijn eigen basisschooltijd, werkten leerkrachten bijna hun hele leven op 1 school, nu is er elk schooljaar een nieuw team.

Dit zie ik ook bij de school waar ik voorheen werkte en dat is een zeer slechte ontwikkeling voor de doorgaande lijn en stabiliteit van het onderwijs op een basisschool. Teamcursussen en plannen kunnen nooit hetzelfde effect/resultaat hebben als er steeds wisselingen zijn. Je kunt als collega's nooit een goede lijn in pedagogisch klimaat vasthouden als je steeds weer nieuwe mensen met hun eigen werkwijze en ideeen op school krijgt. Net als in de politiek ga je dan eerder zwabberen. Niet eens uit onwil, maar je werkwijze aanpassen aan een school met een eigen plan kost gewoon tijd. Vaak zijn er verschillende lesmethodes op verschillende scholen en als leerkracht kost het je toch al snel 2 a 3 schooljaren om zo'n methode echt onder de knie te krijgen en te weten waar de prioriteiten gelegd moeten worden, waar de methode te kort schiet en welke dingen je over kunt slaan of versneld door kunt om weer tijd te winnen voor andere onderwerpen waar extra aandacht en tijd voor nodig is.

Je hoeft als leerkracht echt niet je leven lang op dezelfde school te blijven, maar minimaal 5 jaar tot 10 jaar(als wederzijds men tevreden is) zou voor de school wel beter zijn. En dan niet ineens een half team vervangen, maar een beetje verspreid af en toe een nieuw iemand en af en toe iemand die vertrekt.

Misschien zouden scholen wat meer tijd en aandacht kunnen besteden aan coaching van oudere leerkrachten aan jongere leerkrachten en evt. meer aansturen op minder uren werken door oudere leerkrachten, zodat er meer uren vrij komen voor jongere leerkachten. Vroeger was dat heel normaal, maar nu die regelingen versoberd zijn, mis je die natuurlijke verloop.

Ik ben er nu 5 jaar uit, vrijwillig, er moesten uren verminderd worden en ik kon ze wel missen, maar ben blij dat ik er nu nog niet perse weer tussen zou moeten komen. En het is niet zo dat ze de leerkachten niet nodig hebben, want ik lees dat overal kleuterklassen weer veel groter zijn geworden en zeker ook de hogere klassen. Het is een geld/bezuinigingskwestie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:13

Dat zie ik idd op de bs bij de dochters ook. Drie kleuterklassen afgelopen jaar, die echt uit hun voegen barsten. Bij het inloopklasje van mijn middelste (2,5 - 3 jaar) zaten er 25 en daar moesten er nog bij. Met 1 juf en 2 dagen per week een kinderverzorgster, en dan van die kleine hummels die vaak nog niet zindelijk zijn! Toen is de klas gesplitst, dat het deel van de oudste kleutertjes in de ochtend bij een andere juf ging (van de derde kleuterklas). Maar eigenlijk geen fijne situatie, de ochtend bij de ene juf en de middag bij de andere. Plus een enorme werkdruk lijkt me voor de juffen. Gelukkig een zeer ervaren juf die het al 35 jaar doet, maar dan nog.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:21

Bij onze stichting is inderdaad ook veel bezuinigd. Mensen hebben eind vorig schooljaar een brief gehad dat ze boventallig zijn en er eind dit schooljaar uit moeten. Mensen met tijdelijke contracten moeten er iedere keer voor een bepaalde periode uit om vervolgens weer tijdelijk te worden aangenomen. Wij hebben een te kort aan vaste contracten op dit moment, dus er zijn veel tijdelijken....dat is toch te belachelijk voor woorden, als je bedenkt dat er nog meer mensen uit moeten?
Ook hebben wij een groep 3, 7 en 8 van 30+. De rest van de groepen zit op 25+. Andere scholen binnen de stichting hebben juist te maken met een behoorlijke krimp met klassen van minder dan 18 kinderen... Er is zo onwijs veel verschil op dit moment...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:52

Bij ons komen ook veel klassen op 30+ uit. En dat is erg pittig. Zeker als er in een klas veel zorgleerlingen zitten.
Natuurlijk ben je blij dat je werk hebt, maar je wil je werk zo goed mogelijk doen. En met al die plannen, zorgkinderen en grote klassen wordt dat steeds moeilijker. Ik hoop echt dat er wat aan gedaan wordt. Voor de kinderen en voor de leerkrachten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:29

ja, en als je dan een combinatieklas hebt met 30+ en zorgleerlingen is het echt qua tijd niet meer te doen. Gewoon al omdat je bijna al je tijd kwijt bent aan de klassikale instructie van de verschillende vakken (elk vak voor beide jaren instructie (kort of lang afhankelijk van de methodeindeling) en amper tijd over houd per leerling per dag voor individuele aandacht. Heb eens uitgerekend dat je per kind per dag maar 5 a 10 minuten persoonlijke tijd hebt als je de algemene instructie per jaargroep per vak en de gezamenlijke momenten en vaste activiteiten (niveaulezen, 2x gym met naar gymzaal lopen en omkleden, pauze, kring/spreekbeurt/boekbespreking, verkeersles/gezond gedrag/muziekles/werken rond thema's etc.) er af haalt en de overgebleven tijd deelt door het aantal leerlingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:39

Mijn wiskunde klas in vwo5 bestond uit 19 mensen, mijn wiskunde klas het jaar daarna bestond uit 32 mensen.. hoe wil je 32 mensen fatsoenlijk iets aan hun verstand brengen? Management en organisatie was ook een klas van 31 mensen, het slaat nergens op, die grote aantallen.

Mijn basisschool klas had zelfs 34 leerlingen. :') Hier zaten ook mensen bij met plustaak en extra werk (waaronder ik, ik verveelde me ontzettend op de basisschool. Ik had mijn rekenen/taal/etc. al af in de tijd dat de juf aan het uitleggen was..) maar ook mensen die in groep 8 nog bezig waren met rekenwerk uit groep 6. Ik werd vaak achter de computer gezet als ik klaar was, samen met wat anderen die ook snel klaar waren. "Doe maar wat voor jezelf", tja..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:47

Grote klassen :\
Snap niet dat de overheid er van overtuigd is dat dat een goed idee was. De enige fijne grote klas die ik heb gehad was er eentje van 32 lammetjes van 3-Vwo'ers, daar kon je amper een discussie mee op gang zetten zo stil als ze waren. De lokalen waren er alleen niet op uitgerust, altijd gejank met meubilair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:49

Onze m&o klas was echt niet te doen, de helft van de klas werd er regelmatig uitgestuurd omdat het gewoon veel te druk was. Bij economie net zo goed, soms zaten er nog 7 (van de 27?) mensen in de klas, de rest werd er uitgestuurd.
Als docenten grote klassen niet aankunnen, doe het als school dan gewoon niet..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:51

Maar het niet aankunnen is iets anders dan leerlingen niet genoeg aandacht kunnen geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:51

Nou ja, als je de helft van de leerlingen eruit stuurt omdat je een klas niet onder controle kunt houden, hoe wil je dan iedereen genoeg aandacht kunnen geven? Bij economie heb ik regelmatig dingen uit moeten leggen aan mijn docent, belachelijk, en dat in een eindexamenjaar.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:57

Maar een orde probleem ligt aan de docent, niet de de grootte van de klas. In het project onderwijs hadden we wel eens 50 leerlingen voor onze neus bij workshops die anderhalf uur duurden, die zijn goed in de hand te houden als je een goede docent bent. Maar zo'n workshop was eens per thema van zes weken, dus als een leerling een probleem had, was er zat tijd om te helpen.
Het probleem van de gigantische klassen is dat je leerlingen die slecht zijn in je vak, die iets moeilijks niet snappen of die een ander probleem hebben gewoon geen aandacht kunt geven. Je kunt als docent moeilijk in de anderhalf à twee uur die een docent bij God's gratie van de overheid krijgt AL die leerlingen helpen, want de lesstof moet er ook nog doorheen geramd worden.