Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:55

Diaz schreef:
SuzanH schreef:
Wat moet een kind van drie met een iPad? :')

Er zijn veel leerzame en uitdagende apps. Mijn zoontje is hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd, al noemen ze het tot vier jaar een ontwikkelingsvoorsprong.

Even als voorbeeld. hij kan nu met 2,5 jaar al een heel aantal letters lezen en woorden herkennen, cijfers lezen en zelfs een paar sommetjes maken. Bambino-loco voor een 4 jarige doet hij al e.d.
Het is voor hem puur voor de uitdaging.

Was het alleen om tv op te kijken ofzo zou ik het ook onzin vinden hoor! :j

Maar waarom zou hij 'uitdagende' Apps moeten doen ipv met auto's spelen omdat ie misschien hoogbegaafd is?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:57

Ik snap je wel hoor TS. Kinderen van nu zitten in plaats van lekker buiten te spelen uren achter de computer, als ze er achter vandaan moeten beginnen ze te huilen. Staat de tv niet aan zijn ze niet te genieten.
Ik heb geen kinderen, maar mijn kinderen later zullen (zeg ik nu!) geen eigen iPad krijgen.
Als ze een spelletje willen spelen op de iPad prima, maar ik ga het niet toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:00

Floor_x schreef:
Maar waarom zou hij 'uitdagende' Apps moeten doen ipv met auto's spelen omdat ie misschien hoogbegaafd is?

Nou inderdaad, ze moeten later nog genoeg uitdagends leren, ik denk dat een kind blijer wordt van speelgoed. En idd, mijn zoon doet wel eens educatieve spelletjes op de laptop, maar dat is een oudje. Ik ga geen dure tableds of ipads aanschaffen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:00

Ojajoh schreef:
SuzanH schreef:
Wat moet een kind van drie met een iPad? :')

misschien eerst even in verdiepen dan? Er zijn namelijk speciale apps die je samen met je kleintje onder begeleiding kan doen en geloof mij, ze leren er rete veel van!

Vroeger had ik uitdagend houten speelgoed. Alsof een elektrisch kastje dan beter is. Waarom vind jij een plat elektronisch scherm waar straling en weet ik wat vanaf komt, beter voor de ontwikkeling dan echte dingen, die aangeraakt, gevoeld, verplaatst e.d. kunnen worden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:02

Mindim schreef:
Floor_x schreef:

Nou inderdaad, ze moeten later nog genoeg uitdagends leren, ik denk dat een kind blijer wordt van speelgoed. En idd, mijn zoon doet wel eens educatieve spelletjes op de laptop, maar dat is een oudje. Ik ga geen dure tableds of ipads aanschaffen.

:j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:03

Denk ook dat zo'n kindje van iets als Duplo of Lego ( desnoods voor een jaartje ouder dan bedoeld ;) )
meer plezier en uitdaging heeft ... maar ik ben ook opgegroeid met buitenspelen, ponyrijden en boompje klimmen , dat scheelt misschien :))

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:06

antje_vip schreef:
Vroeger had ik uitdagend houten speelgoed. Alsof een elektrisch kastje dan beter is. Waarom vind jij een plat elektronisch scherm waar straling en weet ik wat vanaf komt, beter voor de ontwikkeling dan echte dingen, die aangeraakt, gevoeld, verplaatst e.d. kunnen worden?

waarom zou het ene het andere uitsluiten??

Mijn dochter speelt met speelgoed, ze heeft een verzorgpony ('s) en we spelen zo vaak mogelijk buiten. Maar zij mag van mij dagelijks een half uur op de ipad speciale spellen spelen.
O ja en moeders landleven :')

ik zie het probleem er niet van :?
Tegenwoordig zijn er allerlei basisscholen die ipad's hebben om les te geven in de klas en middelbare scholen die een ipad in het boekenpakket hebben.
Kinderen worden wijs met techniek, oftewel deze tijd

edit: wil ik aan toevoegen dat mensen altijd meteen denken dat als je kind op de ipad mag spelen ,dat het dan niet meer met old fashion speelgoed in aanraking komt. Waar komt die gedachte toch vandaan???? :?
o ja en het kind is natuurlijk meteen dooooood ongelukkig :')
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 15-08-13 12:08, in het totaal 3 keer bewerkt

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:07

Mijn vriend en ik hebben het er wel eens samen over dat onze generatie de laatste is die fatsoenlijk is opgevoed. Geen grote mond, buiten spelen, hard werken en je netjes gedragen. Zo moeilijk is dat allemaal niet. Ik vraag me regelmatig af waarom de hele jonge kinderen van nu niet zo worden opgevoed. Ik neem aan dat je in de opvoeding van je kinderen een groot deel van je eigen opvoeding meeneemt.

En ik snap best dat je voor je kinderen wilt wat je zelf nooit hebt gekund/gehad, maar een iPad voor een 3-jarige gaat me echt véél te ver. Laat 'm lekker zandtaartjes bakken, in bomen klimmen en over sloten springen. Daar wordt ie veel gelukkiger van.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:07

Educatieve apps of niet, ik vind het ook nogal onzin. Een eigen ipad. Goed voor hun ogen om dag in dag uit op zo'n scherm te loeren. Want naast de ipad zal hij zeker ook nog wel tv kijken. Ondertussen zitten ze maar de hele tijd op hun kont. Een keer een appje doen op de ipad of iphone van pappa of mamma is geen ramp.
Ik ben voor niet-elektronisch speelgoed. Waar ze zelf hun fantasie laten werken en meer bewegen. Of lekker buiten spelen.
Daarbij moeten ouders harder optreden tegen hun kinderen. Want ik krijg ook het idee dat ze op handen en voeten gedragen worden.
Nou hier niet. Hier is het eten wat de pot schaft en anders eet je maar niet, speelgoed achter je eigen kont opruimen, je doet alles zelf wat je zelf kan doen en nee is hier echt nee. Geen discussie.
En ik heb een heel blij kind. Want die is trots als hij zelf zijn kamer opgeruimd heeft. Is trots als hij al zijn groenten opgegeten heeft. etc.. En hij is trots op zijn speelgoed, omdat hij het zo netjes terug legt in gesorteerde bakjes. En hij waardeert zijn speelgoed ook echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:09

Ik denk ook niet zozeer dat met het heeft om eens een spelletje te doen op een ipad. Maar om een kind van 3 een ipad kado te doen.

Ik geef liever dan duplo en als ik dan eens een uitdagend spelletje met mijn zou willen spelen, deed ik dat even met mijn eigen ipad. Maar geen duur apparaat voor een klein kind van 3, die je er ook niet alleen mee kan laten. Dan liever een tractor of een auto.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

Mindim schreef:
Ik denk ook niet zozeer dat met het heeft om eens een spelletje te doen op een ipad. Maar om een kind van 3 een ipad kado te doen.

Ik geef liever dan duplo en als ik dan eens een uitdagend spelletje met mijn zou willen spelen, deed ik dat even met mijn eigen ipad. Maar geen duur apparaat voor een klein kind van 3, die je er ook niet alleen mee kan laten. Dan liever een tractor of een auto.

ja eigen ipad of niet, dat is aan elke ouder zelf....
dan nog betekent het niet dat het er zonder begeleiding op speelt, of de hele dag... en er zijn ook speciale fisher price hoezen voor. Die kunnen tegen een stootje ;)
Niet meteen je oordeel trekken, je weet niet de details van de situatie

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

Inderdaad groeien ze op met de techniek van tegenwoordig maar daar moet wel paal en perk aan gesteld worden vind ik.
Sommige ouders vinden het wel makkelijk als hun kids op de pc spelletjes doen, weinig omkijken naar.
Ik vind dat je daar wel een bepaalde tijd voor moet instellen zodat het niet alleen maar computer is en ze ook nog buiten gaan spelen want eat vind ik nog het belangrijkste voor kinderen. Als het aan mijn kleinzoon ligt hangt hij ook het liefst voor de tv of doet hij spelletjes op de spelcomputer maar hij wordt na een uurtje ofzo echt wel naar buiten gebonjourd en dan is hij niet meer naar binnen te branden :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:12

Vivian__ schreef:
Diaz schreef:

Er zijn veel leerzame en uitdagende apps. Mijn zoontje is hoogstwaarschijnlijk hoogbegaafd, al noemen ze het tot vier jaar een ontwikkelingsvoorsprong.

Even als voorbeeld. hij kan nu met 2,5 jaar al een heel aantal letters lezen en woorden herkennen, cijfers lezen en zelfs een paar sommetjes maken. Bambino-loco voor een 4 jarige doet hij al e.d.
Het is voor hem puur voor de uitdaging.

Was het alleen om tv op te kijken ofzo zou ik het ook onzin vinden hoor! :j

Oké, dat snap ik. Maar waarom geef je het hem? Waarom speel je niet op JOU ipad met hem? Ik bedoel.. wat moet een (hoogbegaafd of niet) kind van 3 met een eigen ipad..?

Omdat ik geen ipad heb? ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:13

Diaz schreef:
Omdat ik geen ipad heb? ;)

:+

ik zag hem al helemaal aankomen :')

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:13

Vroegah moest ik eten wat de pot schaft... ik mocht niet tegen spreken, en ik moest netjes op mijn beurt wachten als ik iets wilde vragen. Tv kijken was bij ons niet echt van toepassing alleen in de avond voor het slapen gaan en de computer was nog niet zo hip toen...(internet kwam bij ons 5 jaar later aan dan in de normale wereld)

Vandaag de dag zie ik veel kinderen die eten wat ze willen, altijd een woordje terug hebben te zeggen en constant aan moeders arm lopen trekken en mamma roepen want ze willen iets vragen en uren achter een beeldscherm zitten.

Ja ik vind dat de kinderen van vandaag wel te veel worden verwend/betutteld en we gaan tegenwoordig een discussie aan met het kind want tja wat het kind denkt heeft tegenwoordig zooooo veel waaarde :j en we hebben overal begrip voor en we snappen dat kinderen een eigen mening hebben enz... dat is allemaal okee tot op zekere hoogte.

Ik heb ook het idee dat we tegenwoordig meer vrienden willen zijn met het kind dan dat we de ouder-kind relatie willen verbeteren.

En dan de digitale babysitters (computer,tv,ipad enz..) daar ontkom je niet aan maar dat wil niet zeggen dat ze maar te pas en te onpas erachter kunnen kruipen :n bij mooi weer ga je maar mooi buiten spelen :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:14

diaz@je weet dat er meer ouders zijn die van mening zijn dat hun kind hoogbegaafd is dan dat er daadwerkelijk hoogbegaafde kinderen zijn? :+

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:14

Het gaat mij om het feit dat ze zegt een hoogbegaafd kind te hebben. En hem daarom 'uit te dagen' met Apps.
Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar de kleuterklas, waar hij deze dingetjes ook gaat leren. En waarom nu (sorry voor de waarschijnlijk beroerde woordkeuze) zijn hoogbegaafdheid uitmelken, zodat hij nóg slimmer is? Het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, en ook niet om klassen over te slaan en altijd maar de jongste van de klas te zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:16

Chasey schreef:
Educatieve apps of niet, ik vind het ook nogal onzin. Een eigen ipad. Goed voor hun ogen om dag in dag uit op zo'n scherm te loeren. Want naast de ipad zal hij zeker ook nog wel tv kijken. Ondertussen zitten ze maar de hele tijd op hun kont. Een keer een appje doen op de ipad of iphone van pappa of mamma is geen ramp.

Wat een gespeculeer en aanames allemaal weer zeg!
Man en ik hebben geen ipad.. NEE hij zit daarnaast niet achter de tv (2 keer per week een half uurtje max)
Geloof me, op zijn kont zit hij niet lang.
Het is dus geen vervanging van, geen stildoener, maar een extra uitdaging/leermogelijkheid voor hem.

Hij heeft duplo, Loco, en al het mogelijke speel en ontdek speelgoed, het is voor ERNAAST..
ik heb juist de uitleg erbij gegeven, maar nog kan ik me voorstellen dat de meesten het niet voor kunnen stellen voor een 3 jarige.
Mochten wij een ipad hebben gehad dan mocht hij daar wel op, maar die hebben we dus niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:17

geerke schreef:
diaz@je weet dat er meer ouders zijn die van mening zijn dat hun kind hoogbegaafd is dan dat er daadwerkelijk hoogbegaafde kinderen zijn? :+

zal best }:0

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:18

Diaz schreef:
Chasey schreef:

Wat een gespeculeer en aanames allemaal weer zeg!
Man en ik hebben geen ipad.. NEE hij zit daarnaast niet achter de tv (2 keer per week een half uurtje max)
Geloof me, op zijn kont zit hij niet lang.
Het is dus geen vervanging van, geen stildoener, maar een extra uitdaging/leermogelijkheid voor hem.

Hij heeft duplo, Loco, en al het mogelijke speel en ontdek speelgoed, het is voor ERNAAST..
ik heb juist de uitleg erbij gegeven, maar nog kan ik me voorstellen dat de meesten het niet voor kunnen stellen voor een 3 jarige.
Mochten wij een ipad hebben gehad dan mocht hij daar wel op, maar die hebben we dus niet.

Waarom koop je dan geen iPad voor jezelf en een leuke trapauto oid voor zijn verjaardag

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:18

Floor_x schreef:
Het gaat mij om het feit dat ze zegt een hoogbegaafd kind te hebben. En hem daarom 'uit te dagen' met Apps.
Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar de kleuterklas, waar hij deze dingetjes ook gaat leren. En waarom nu (sorry voor de waarschijnlijk beroerde woordkeuze) zijn hoogbegaafdheid uitmelken, zodat hij nóg slimmer is? Het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, en ook niet om klassen over te slaan en altijd maar de jongste van de klas te zijn.

Helemaal mee eens, je loopt in ontwikkeling toch achter. Misschien niet qua leren, maar wel qua gedrag. Zo had ik een meisje bij mij in de klas, heeft groep 2 overgeslagen en wordt gepest. Ik ben mijn ouders dankbaar dat zij mij gewoon naar groep 2 hebben laten gaan, ondanks ik al kon lezen!

Edit: Daarbij is dat meisje vreselijk verwend, omdat ze hoogbegaafd is en alles kreeg, want het is toch een wonderkind!
Laatst bijgewerkt door xNK op 15-08-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:19

geerke schreef:

:')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:21

iedereen vind zijn eigen kind altijd hoogbegaafd :P
edit: hoor dat zo vaak om me heen. Als het werkelijk zo was, zouden er heel wat hoogbegaafde mensen zijn. nou echt niet dus.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 15-08-13 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:21

Floor_x schreef:

Ik probeer hem ook niet 'uit te melken' maar ik merk dat hij die uitdagingen zoekt. Ik heb hem geen woordje geleerd, geen zinnen, geen cijfers, niets. hij pakt het allemaal zelf op of vraagt er naar. Ik zit niet te oefenen, juist omdat ik niet wil dat hij klassen overslaat e.d.
Maar die uitdaging zoekt hij. Hij pakt boekjes en zoekt de letters die hij kent, zat met 2 jaar de cijfers die hij kende uit de reclamefolders te zoeken en op te noemen, en als hij een cijfer niet kende vroeg hij wat het was..

Ik probeer niet raar/uit de hoogte te doen, of vanalles goed te praten o.i.d. maar ik denk dat we hem veel kunnen helpen met 'zelf-studie' door een iPad..
Mijn comp. is te gevoelig om hem daar achter te zetten (is mijn werk) zo ook die van mijn man. Vandaar dat we op het iPad idee zijn gekomen.

Chasey

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:22

Zelf studie kan hij straks toch nog genoeg doen op school?
Laat hem eerst even lekker kind zijn, voordat zijn schooltijd begint...