Begravenis Friso breuk met de traditie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Re: Begravenis Friso breuk met de traditie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:19

Je hebt misschien best wel kans, dat als Beatrix komt te overlijden en in Delft bijgezet wordt, Friso opgegraven wordt en ook in Delft bijgezet wordt.
Maar zoals eerder geschreven is, de Nieuwe Kerk in Delft raakt ook al vol. De Koninklijke Famillie bestaat momenteel uit heel veel personen, die kunnen nooit allemaal bijgezet worden in Delft. Margriet en Pieter hebben al aangegeven dat zij begraven willen worden op 't Loo in Apeldoorn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:26

Cryssie schreef:
Je hebt misschien best wel kans, dat als Beatrix komt te overlijden en in Delft bijgezet wordt, Friso opgegraven wordt en ook in Delft bijgezet wordt.
Maar zoals eerder geschreven is, de Nieuwe Kerk in Delft raakt ook al vol. De Koninklijke Famillie bestaat momenteel uit heel veel personen, die kunnen nooit allemaal bijgezet worden in Delft. Margriet en Pieter hebben al aangegeven dat zij begraven willen worden op 't Loo in Apeldoorn.

Dat denk ik toch echt niet, hij heeft ook een vrouw en kinderen en die zullen toch echt ook een rol gespeeld hebben bij de keuze. Het wordt nu allemaal op Beatrix "gegooid" en dat zij daar dichtbij woont maar ik denk echt niet dat zij alleen daarin de beslissende stem gehad heeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:30

Eens moet de eerste zijn lijkt mij.
Als Friso het niet was, was het wel een andere. Snap niet dat er zoveel ophef (en dan heb ik het niet alleen over Bokt) over komt. Lijkt me dat wij als volk zijnde niet meer kunnen doen dan zijn laatste wens te respecteren.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:37

fargo schreef:
Cryssie schreef:

Dat denk ik toch echt niet, hij heeft ook een vrouw en kinderen en die zullen toch echt ook een rol gespeeld hebben bij de keuze. Het wordt nu allemaal op Beatrix "gegooid" en dat zij daar dichtbij woont maar ik denk echt niet dat zij alleen daarin de beslissende stem gehad heeft.

Daar heb je ook wel een punt. Ach dit zijn eigenlijk allemaal speculaties. De echte reden zullen we toch nooit te horen krijgen en waarom ook. Het gaat ons allemaal niets aan. Trouwens het is een hele mooie plek om begraven te worden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:42

Miepie77 schreef:
Ik vind wel dat het afstandelijke van Beatrix hier weer doorkomt, hij is nu eenmaal de zoon van Beatrix dus publiek, ze zeggen nu helemaal niets en dat kan eigenlijk niet. Ik snap dat ze de uitvaart liever kleiner houden, maar hij is nu eenmaal een publiek persoon en zeker na de afgelopen 1.5 jaar waarin iedereen heeft meegeleefd.

Waarom zouden ze iets moeten meedelen aan de pers / het Nederlandse volk? Friso was geen lid meer van het Koninklijk Huis, dit is een privé-aangelegenheid. Friso's lijk is geen publiek bezit. Al wil z'n familie hem cremeren en met een raket de ruimte inschieten, dat is hun zaak. Dat mensen meeleven met een bekend persoon wil niet zeggen dat ze daardoor recht op informatie krijgen ;)

Ik hoop dat die hele ophef over tradities ophoudt. Mabel is haar man verloren, twee meisjes zijn hun vader kwijt. Een moeder moet haar zoon begraven, twee mannen moeten hun broer vaarwel zeggen. Dát is waar het hier om draait, niet hoe en waar hij zijn laatste rustplaats krijgt en wat de gemiddelde Nederlander daarvan vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:46

Traiectum schreef:
Miepie77 schreef:
Ik vind wel dat het afstandelijke van Beatrix hier weer doorkomt, hij is nu eenmaal de zoon van Beatrix dus publiek, ze zeggen nu helemaal niets en dat kan eigenlijk niet. Ik snap dat ze de uitvaart liever kleiner houden, maar hij is nu eenmaal een publiek persoon en zeker na de afgelopen 1.5 jaar waarin iedereen heeft meegeleefd.

Waarom zouden ze iets moeten meedelen aan de pers / het Nederlandse volk? Friso was geen lid meer van het Koninklijk Huis, dit is een privé-aangelegenheid. Friso's lijk is geen publiek bezit. Al wil z'n familie hem cremeren en met een raket de ruimte inschieten, dat is hun zaak. Dat mensen meeleven met een bekend persoon wil niet zeggen dat ze daardoor recht op informatie krijgen ;)

Ik hoop dat die hele ophef over tradities ophoudt. Mabel is haar man verloren, twee meisjes zijn hun vader kwijt. Een moeder moet haar zoon begraven, twee mannen moeten hun broer vaarwel zeggen. Dát is waar het hier om draait, niet hoe en waar hij zijn laatste rustplaats krijgt en wat de gemiddelde Nederlander daarvan vindt.

Ik weet nu hoe ik later behandeld wil worden als ik de pijp uit ben gegaan.. kom maar op met die raket _/-\o_

Maar goed gesproken, zo is het maar net. Friso was niet van iedereen, Friso was van zijn vrouw en kinderen, zijn moeder, en zijn broers. Als de rest inspraak erop had willen hebben, hadden ze maar met een lid van het koninklijk huis moeten trouwen. Hadden ze ook wat mogen zeggen :)

Vind het fijn dat hij eindelijk is overleden, hoe raar dat ook is. Zoveel onzekerheid voor zijn naasten, lijkt me erg moeilijk om iedere dag weer mee te lezen. Dit is natuurlijk niet veel makkelijker, omdat je niet echt afscheid kan nemen en wat laatste woorden kan zeggen. Maar het is beter dan nog jaren met de hoop leven dat hij misschien een teken van bewustzijn geeft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:49

Traiectum schreef:

Amen. Laten we ophouden met zeiken over traditie of niet. Friso is geen 'algemeen goed', hij is een persoon die veel te jong is overleden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:52

Als dit zijn/hun wens is dan heb een ieder dat toch te respecteren?
Er zit wel een mooie gedachte achter voor deze keuze.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:59

Traiectum schreef:

Dit is inderdaad de kern van alles. Goed gezegd, het is gewoon heel verdrietig allemaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:08

Miepie77 schreef:

En waarom moet zij volgens jou wat zeggen aan het nederlands publiek? Zij is haar ZOON kwijt, ik kan me voorstellen dat de familie op dit moment iets anders aan haar hoofd heeft dan het volk te informeren...
Friso heeft overigens altijd zijn best gedaan geen publiek persoon te zijn... En dan zouden we hem nu moeten bombarderen tot publiek persoon? Laat de familie alsjeblieft afscheid nemen zoals zij dat willen en zoals het beste bij Friso zou passen. Wij hebben hierin geen 'recht' ofzo :?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:40

friso is absoluut geen pubkliek persoon, hij heeft altijd daar buiten willen blijven
en ongeacht of mensen meegeleefd hebben hoeft niet iedereen mee te genieten van het verdriet.

ik vind de keuze die ze gemaakt hebben echt iets wat bij het leven van friso passen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

spicegirl schreef:
eerst begraven, en toen weer bijgezet..was niet definitief.

Bij een persoon wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:26

Boras schreef:
De onderstaande tekst spreekt dat dan weer tegen.

De verdreven Oranjes begroeven hun doden in de jaren tussen 1795 en 1813 in hun ballingsoorden. De in of bij Berlijn, in Braunschweig of Padua begraven prinsen en prinsessen zijn in de 19e en 20e eeuw, op één na, allen naar Delft overgebracht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafkelder ... nje-Nassau

Sterker nog: van Oranje-Nassau familieleden werden eerder meestal bijgezet in de Grote Kerk in Breda, maar toen Willem van Oranje in 1584 overleed was Breda in Spaanse handen en kon hij daar niet bijgezet worden, het werd dus Delft en daarna is het traditie geworden om veel van zijn nakomelingen daar ook bij te zetten, behalve als iemand te ver uit de buurt was bij overlijden, of getrouwd in het buitenland als staatshoofd daar.

Oftewel: ze zijn in hun keuze zo praktisch niet het onmogelijke te willen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:36

Ik vind het een hele logische beslissing, zo kunnen Mabel en de kinderen ongestoord via het achterhek naar het graf, als hij bijgezet was in de kerk zou dat veel moeilijker gaan.
Bovendien kan Mabel daar later ook begraven worden.