Ga jij een kweekvleesburger eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:33

Tendance schreef:
Zeggen geen vlees te gebruiken maar er ondertussen wel 2 dieren voor doden.

Ehm, het heet een kweekvléés burger. Niemand zegt dat er geen dierlijk vlees voor gebruikt zal worden, alleen veel minder dan nu. En op dit moment is het nog allemaal testen en uitproberen, in dat artikel ergens hierboven staat ook dat ze druk op zoek zijn naar een diervriendelijker methode om aan die stamcellen te komen.

michelle___

Re: Ga jij een kweekvleesburger eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:37

Nee. :=
Het zag er heel vies uit..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:39

Nee, niks voor mij. Ik heb er geen prettig gevoel bij..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:48

Dani schreef:
Bedankt Liek_! :)
Nu ja, de laatste zin suggereert wel dat het een voorlopige manier is en dat ze het liever anders doen. Zal ook wel moeten om dit als diervriendelijk alternatief te presenteren.

Celiien schreef:
Nee sorry... Heb me er ook niet in verdiept oid , maar nee.. Lan nooit t zelfde smaken.. En zouden die dingen niet vol vocht en e-nummers zitten?

De 'e' in E-nummers staat niet voor 'eng', dat weet je hè? Zuurstof is een E-nummer. Om maar eens iets te noemen :D

Sprintje: veel mensen eten nu eenmaal wél graag dagelijks vlees. Dan is een alternatief stuk vlees toch een prima..alternatief waardoor écht vlees inderdaad weer luxe kan worden? Lijkt me dat je dit dan juist moet aanmoedigen..

Dat weet ik maar er zijn toch echt e-nummers d ie niet goed voor je zijn... Ze proberen ze nu niet voor niets uit marinades ed te halen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:01

Dat proberen ze ook omdat mensen er zo over panikeren. ;) 'Zonder E-nummers' verkoopt beter.
Ik ben het wel met je eens dat er dubieuze E-nummers zijn hoor, sommige die in andere landen verboden zijn zelfs, en dat allerlei additieven niet altijd even gezond is. Maar de tegenwoordige trend om ieder E-nummer te willen weren en zo ongeveer als vergif te beschouwen vind ik evenmin gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:16

Zal het nooit eten.
Vind het een hele enge 'vooruitgang'.

Over 30 jaar kan alles wellicht uit de fabriek komen, vlees, melk, eieren.
Geen dier meer in de wei (en daar zijn ze we sowieso al hard mee bezig), niks natuurlijks meer aan ons voedsel.
Dan kan het straks op grote schaal gekweekt worden, wordt het lekker goedkoop en kennen ze over een paar generaties dieren alleen nog als 'attractie' in een soort openluchtmuseum.
'Kijk Jantje, toen je overgrootoma nog leefde, waren er boeren en die hadden bijvoorbeeld deze beesten, koeien. Bijzonder hè!'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:00

Koeien zullen er altijd blijven hoor.. in westerse landen zal echt vlees dan een luxeproduct worden, en in derdewereldlanden zul je uiteraard gewoon nog vee blijven zien. En er zal meer plek komen voor natuurgebieden met wilde koeien en paarden.. Enz enz. Maar of wij dat nog gaan meemaken??
En ik blijf me gewoon lekker bezig houden in mijn eigen moestuin :) Je zal altijd kunnen kiezen tussen kunstmatig voedsel en natuurlijk voedsel..

Edit, hier staat trouwens een filmpje bij :)
http://www.nu.nl/wetenschap/3543236/ham ... onden.html

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:43

Celiien schreef:
Nee sorry... Heb me er ook niet in verdiept oid , maar nee.. Lan nooit t zelfde smaken.. En zouden die dingen niet vol vocht en e-nummers zitten?

In het 'echte' vlees wat we nu eten zitten toch ook heel erg vaak extra vocht en E-nummers.. Waarom zou't dan opeens wel een probleem zijn als het ook in het kweekvlees zit?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:50

ik vind het innitiatief super.
de vleesproductie nu word steeds groter en gaat straks helemaal mis.

alleen alle twijfels hier en over de smaak en diervriendelijkheid zullen moeten worden opgelost.
we wachten het af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:56

Ben al jaren vegetarier (zeker al 24 jaar), mijn dochter is vanaf haar geboorte vega en groeit als kool, dus ik ben meer overtuigd dat je vlees e.d. helemaal niet nodig hebt (we eten bv veel noten en peulvruchten). Dus nee, ik zal het niet eten. En ik ben al helemaal niet van de chemische e-nummers. Ik eet gewoon natuurlijk, puur voedsel en daar doet mijn lijf het het beste op. Vind het wel prima dat ze naar alternatieven zoeken, maar wel als het alternatief helemaal ok is (en daar twijfel ik nog ernstig aan, als ik het zo lees).

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:00

Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is of dat er nuttige voedingsstoffen in zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:03

Nee, maar dat geldt imo voor vlees net zo. Bij vlees eet je ook voornamelijk spiercellen.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:10

Uiteindelijk zal het vlees waarschijnlijk dezelfde samenstelling hebben als het huidige vlees, hooguit wat minder vet omdat gezonder is.

Op dit moment is dit vlees wellicht nog niet zo diervriendelijk, maar in de toekomst zal dat waarschijnlijk wel zo zijn. Dan zou ik het misschien wel een keer proberen (ben nu vegetarier). Wel vind ik het nu moeilijk inschatten hoe duurzaam dit kweekvlees zal zijn wat betreft energiegebruik e.d. Het scheelt waarschijnlijk in elk geval een hoop ruimte.

Overigens blijft er waarschijnlijk een grote vraag naar melk, en daarmee een heleboel koeien. En de wereldwijde vraag stijgt vooralsnog dramatisch, dus ik denk niet dat we kunnen verwachten dat over 30 jaar productiedieren volledig uit het landschapsbeeld verdwenen zijn (behalve dan als er gekozen zou zijn voor opschalen en koeien op stal houden).