"Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caelum

Re: "Kind verdronken" - Ouders verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:36

Ik denk dat het 13 jarige meisje nooit meer normaal kan gaan zwemmen. brrr.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:52

Horsiex, ik zou ook nooit een kind of iets oudere broer/zus (ook met 13 jaar ben je immers nog een kind) op mijn kind laten passen in/rondom het water. Die verantwoording vind ik te groot voor een kind, zij kunnen immers de gevaren nog niet goed inschatten en de eventuele gevolgen daarvan totaal niet overzien. Daarnaast kunnen ze gewoon ook snel afgeleid zijn en moeten zij ook lekker kind kunnen zijn en onbezorgd kunnen spelen. De verantwoording over mijn spelende en zwemmende kinderen ligt bij ons als ouders.
Overigens kan ik ook maar enkele mensen bedenken aan wie ik mijn kinderen zonder zwemdiploma zou toevertrouwen om mee te gaan naar een zwembad/recreatieplas.

Joaltijd schreef:
<3 mooi gezegd! <3

Je weet inderdaad het hele verhaal niet.. En volgensmij is het voor de ouders een dubbel drama als het verhaal wordt verdraaid..
Maar ik ben (buiten dit) wel van mening dat het redelijk vaak de schuld van de ouders kan zijn. Waaronder geen goed toezicht. Ik zeg NIET dat het hier hetzelfde verhaal is en de schuld van de ouders.. Maar de straf hebben ze nu infeite.. Ern levenslange (niet altijd) terechte straf...

Xx

Inderdaad, een deel van dit soort verschrikkelijke drama's zal zeker veroorzaakt zijn door onoplettendheid of naïviteit van de ouders/begeleiders. En ook die ouders zullen zich wel 1000 keer voor hun kop kunnen slaan en gaan kapot van het verdriet, dit hebben ze ook nooit gewild. Helaas valt het niet meer terug te draaien en iets ergers dan je kind verliezen is er denk ik niet.

En ja hoor, ook ik vraag me af hoe het zo had kunnen gebeuren. Maar helaas heb ik aan de zijlijn gestaan van zo'n drama (niet water gerelateerd) waarin totaal onbekenden keihard zeiden dat dit hen nooit zou overkomen of oordeelden over door de media gestelde feiten die dus totaal niet klopten.
Na het kennen van het complete en echte verhaal kan ik zeggen dat dit mij helaas ook had kunnen overkomen.
Vandaar dat ik nooit zal oordelen of een specifiek drama te wijten valt aan onoplettendheid of naïviteit.

Ik denk dat iedere ouder wel eens zijn/haar hart in de keel heeft voelen kloppen nadat iets maar net goed ging. Ik probeer mijn kinderen voor gevaarlijke situaties te behoeden, maar tegelijkertijd wel hun gang te laten gaan, te laten klimmen en klauteren en kind te laten zijn.
Wel moet ik zeggen dat ik zelf bij en rond water extra alert ben, omdat ik weet hoe leuk kinderen het vinden maar ook hoe gevaarlijk het kan zijn. Daar zorg ik altijd dat we met 1 op 1 zijn en anders ga ik niet met mijn kinderen. Sommigen zullen dat dan weer overdreven vinden, maar ik ken mijn kinderen en ik weet hoe ontzettend snel en watervrij ze zijn en ik wil zelf dat risico niet nemen.
En dan nog zal ik nooit zeggen: ''mij overkomt dat niet''.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:56

Een 13-jarige toezicht laten houden op een jong kind... ik ken veel te veel volwassenen die ik nog niet eens toezicht op mijn kind zou willen laten houden.

Ik hoorde vandaag het verhaal van een vader (lokale zweminstructeur) die zijn kind (zeer ervaren in zwemmen voor zijn leeftijd/ ging altijd mee naar het zwembad om te zwemmen) tijdens een korte vakantiestop achterover een kanaal in zag duikelen. Hij was erbij, dus hij kon zijn kind meteen uit het water vissen, maar hij gaf aan zeer verbaasd te zijn om te zien dat zijn zoontje vrijwel meteen begon te zinken, niet begon te trappelen of wat dan ook en gewoon de diepte in verdween, voor zover dat daar kon.
Ik zag deze week een hypnotiseur die vertelde dat mensen op momenten waar ze iets normaals verwachten (iemand een hand geven om je voor te stellen) zo kunnen worden verrast (snel met je hand tegen hun voorhoofd aan tikken) dat ze een milliseconde nodig hebben om te begrijpen dat er iets gebeurd wat niet normaal is. Die man gaf aan dat als je in die milliseconde een commando geeft, iemand extreem gevoelig is om zich over te geven aan dat commando.
Het zal heus niet een op een hetzelfde zijn, de verwachting op een omverwachtse omgeving en verdrinken, maar ik stel me zo voor dat een kind die in het water kukkelt gewoon niet in staat is de reactie te geven op de situatie waar dat het ingekomen is. En je lichaam wil ademen, ook zonder jouw medeweten, dus inademen doe je vanzelf, met alle gevolgen van dien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:58

Yom schreef:
Toen mijn kinderen klein waren kregen ze idd zwemvleugeltjes om. En ik werd maar aan 1 kant bruin omdat ik ze constant in de gaten hield
Ik kan me indenken dat je een seconde afgeleid bent, maar dan kijk je meteen weer

Ik vraag me dan af wat het verhaal is bij zo'n verdrinking

Seconde is in sommige gevallen, vooral open water al te veel. En er zijn tegenwoordig veel gezinnen die hier komen maar waarvan kinderen geen zwemles krijgen, in eigen land weinig risico maar hier volop. Als het jonge ouders zijn kan ik me voorstellen dat internet(tegenwoordig overal) aanleiding is om je aandacht te laten verslappen, automatisch worden die verlengstukken aan je handen gecontroleerd en dan ben je vaak te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:24

Overigens is een zwemdiploma geen vrijbrief om niet meer op te letten..
In de Noordzee verdrinken ieder jaar ook weer gezonde volwassen mensen als ze te ver uit de kust gaan of in een mui komen

Ik was als kind dol op water en mijn kids ook maar wat een stress. Vroeger vond ik zwemmen leuk nu ben je kapot van het in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 00:11

[***] schreef:
Overigens is een zwemdiploma geen vrijbrief om niet meer op te letten..
In de Noordzee verdrinken ieder jaar ook weer gezonde volwassen mensen als ze te ver uit de kust gaan of in een mui komen

Ik was als kind dol op water en mijn kids ook maar wat een stress. Vroeger vond ik zwemmen leuk nu ben je kapot van het in de gaten houden

Dat blijft het risico van de zee.. ^ irritante stromingen..

Waarom altijd weer onschuldige mensen die zoiets overkomt.. Dan heb ik het over verdrinken :)

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:06

Ik heb me er nooit druk om gemaakt totdat ik kinderen kreeg...

Ik denk dat je kind verdrinken je ook kan overkomen, je hoeft maar een tel niet op te letten of als ze zich stoten oid kan het ook zomaar klaar zijn. Ik heb als jong kind bijna in het water gewoond en had wel 1000 keer kunnen verzuipen, is ook pech hebben als het wel gebeurd. Ik kon pas als 7 jarige naar zwemles, voor die tijd heel veel gezwommen

Alleen vijvers in eigen tuin snap ik niet zo. Wij hadden een grote en diepe koivijver, mijn vriend wilde er eerst een constructie omheen maken maar ik wilde er niet mee zitten, lang voor mijn kind lopen kon hebben we de vijver dichtgegooid

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:22

Inderdaad nu komt het veel sneller in de Media maar vroeger gebeurde dit ook wel alleen dan denk ik wel relatief minder (denk ik) :o.

Onze 2 kinderen, beiden nog geen zwemdiploma's zijn ze nog te jong voor. Peuter en een baby maar onze oudste moet verplicht van ons zwemvleugels en een zwemband om zowel in het zwembad in de tuin als elders. Ook al roept onze nogal ondernemende peuter dat ie geen zwemvleugels om wil maar dan heeft hij mooi pech.

Zelfs hier thuis in het zwembad en ik moet onze jongste van boven halen uit bed dan haal ik onze oudste eerst uit het water.

Kan er met mijn hoofd echt niet bij dat je als ouder zijnde geen toezicht houd op je kind als dat aan het spelen is in of bij het water :o. Vind het ronduit DOM.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:44

Zag net een stuk op CI, waar wetenschappers uitleggen hoe het zit met verdrinken. Een volwassen vent kan al verdrinken in een laagje van nog geen 4 cm "diep" water, dus een jong kind moet al helemaal in de gaten worden gehouden. Daarnaast kun je - als je het bewust zijn verliest, maar het hart dus nog wel heel langzaam gaat kloppen - binnen 3-5 minuten gered worden middels reanimatie. Daarna stikt het lichaam en stopt het hart, oftewel overlijdt de persoon. In dit geval - met de kinderen - is er duidelijk sprake van langere tijd onoplettendheid bij de ouders/oppassers. Mijn zoon is vroeger ook over het zwembadrandje geklommen, terwijl ik er op 2 meter naast zat (was naar zijn spelen aan het kijken). Het gebeurde in een flits (inderdaad, kinderen zijn razendsnel), maar ik had hem er wel weer meteen uitgetrokken. Hij mankeerde niets, ondanks dat hij even koppie onder was geweest. Hij zette het direct op een brullen (goed teken) en heeft sindsdien nooit meer zo'n actie ondernomen. Het kan werkelijk iedere ouder gebeuren en het is ook de nachtmerrie van iedere ouder, maar de ouders blijven naar mijn mening te allen tijde verantwoordelijk voor het handelen van hun kind. Je moet er zo goed als altijd bovenop zitten (niet letterlijk :+ ) en dat is wat het ouderschap voor sommige ouders soms zo vermoeiend kan maken. Inmiddels is mijn zoon een tiener en hoef ik hem niet meer elk moment in de gaten te houden, maar tot hij zijn B-diploma had deed ik dat wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:50

Helemaal mee eens TS. Het is echt te zot voor woorden hoe makkelijk mensen om gaan met hun kinderen en water. Zie het overal.

Maar ik verbaas me sowieso al hoe ouders omgaan met hun kinderen. Lopen makkelijk even weg als kindje in bad zit, of als de baby op de verschoonkast ligt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:54

Een tijd terug zaten we bij de MacDonald's, waar een gezin van vader, moeder en kindje zaten. Ouders waren (met elkaar!!!!) aan het sms-en, terwijl ze tegenover elkaar zaten, en kind hing er maar bij. Probeerde op alle mogelijke manieren aandacht van zijn ouders te krijgen, maar kreeg alleen oppervlakkige reacties zonder dat men de aandacht van het beeldschermpje haalde. VRESELIJK!!!! |o
Zelfde verhaal in het ziekenhuis: vader was met zijn telefoon aan het pielen, terwijl zijn dochtertje met de Lego aan het spelen was. Zij wilde dolgraag aan haar vader laten zien wat ze gemaakt had, maar vader keek niet op en reageerde ook niet. Na veel zeuren, deed hij net of hij keek en zei alleen: "Kijk je wel uit?". Wat?????? -O-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:18

Ja verdrinken is een apart iets, tenminste je lichaam reageert er apart op...
Dat maakt het ook zo gevaarlijk...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:45

Waar ik vroeger woonde allemaal sloten in de wijk, geen probleem zou je zeggen.
In NL snappen we dat, helaas niets is minder waar.
Was toen nieuwe wijk en er zijn toen ook geloof 3 kinderen verdronken.
Allemaal buiten spelen zonder toezicht.

Ergste vonden ik en mijn ouders die aan zo'n sloot woonden nog wel dat ze gewoon je tuin in lopen en aan
de waterkant gaat spelen.
Of voor je huis, over de brugleuning gaan balanceren, ik bedoel dus echt op de leuning lopen
en dan kids van jaar of 10 met kleinere broertjes.
Bedenk ineens dat hij eigenlijk altijd jongens waren.
Dan vroegen we altijd of die kleinste kon zwemmen.
Als oudste dan zei nee, dan vroegen we hem of hij dan van plan was er achteraan te springen om zijn
broertje uit de sloot te halen, aangezien bij naar binnen gingen om te eten.
Meestal waren ze dan wel voor die dag weer weg... Voor die dag....
Snapte alleen nooit dat die kinders zonder begeleiding zomaar overal mochten spelen.
(Sla de 50 km weg, waar iedereen 70 rijdt dan nog maar even over...)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:11

Mijn voormalig (ik woon daar niet meer) buurjongetje is een paar jaar terug verdronken, domme pech. Familie zat in de voortuin, meter of 20 van de sloot af. Moeder moest even naar de toilet, en ondertussen, precies op dat moment, bonkt een andere buurman op de achterdeur dus papa kijkt om wat daar gebeurt. In die paar seconden is kindlief van 1,5 jaar oud dus naar de sloot gerend en erin gevallen, en was verdronken voordat de vader zelfs maar doorhad dat het kind weggelopen was en daar had hij hooguit 10 seconden voor nodig. En dat waren echt oplettende ouders, het tuinhek was dicht en niemand weet hoe die kleine daar overheen is gekomen in zo'n korte tijd, maar het kind is wel dood en de ouders voelen zich de rest van hun leven schuldig. En de buurman ook trouwens. Een ongeluk zit echt ook in een klein hoekje en hoe goed je ook oplet, er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je heel even afgeleid bent en een paar seconden kunnen genoeg zijn. Er is geen halve minuut nodig voor een peuter om te verdrinken.

En laten we eerlijk wezen. Toen ik jong was was het heel normaal dat je als je 12, 13 jaar was een bijbaantje had als oppas bij de buren of bij vrienden van je ouders. En toen ging je ook zwemmen met je oppaskindje, men ging er toen gewoon vanuit dat als je op de middelbare school zat je oud en wijs genoeg was om verantwoordelijk daarmee om te gaan. Het was abnormaal als je in de brugklas als meisje geen oppaskindje had en toen ik peuter was was mijn oppas ook hooguit 13 jaar oud. Nu zou dat niet meer kunnen, toen was dat de normaalste zaak van de wereld en dat is geen 100 jaar geleden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:25

Het valt me wel op dat de ouders erg nonchalant met de kinderen omgaan tegenwoordig.

Verder zeg ik maar niks.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:49

Heftige gebeurtenis zeg dat van je oud-buurjongetje.
En over oppas wij hebben een oppas die 17 is dit was echt ons minimale alles onder de 17 wilden we echt niet. We hebben ook een peuter en een baby. We betalen dan liever wat meer en dus een ouder iemand als goedkoper voor bijv. een 12 a 13 jarige.
mick75 schreef:
Mijn voormalig (ik woon daar niet meer) buurjongetje is een paar jaar terug verdronken, domme pech. Familie zat in de voortuin, meter of 20 van de sloot af. Moeder moest even naar de toilet, en ondertussen, precies op dat moment, bonkt een andere buurman op de achterdeur dus papa kijkt om wat daar gebeurt. In die paar seconden is kindlief van 1,5 jaar oud dus naar de sloot gerend en erin gevallen, en was verdronken voordat de vader zelfs maar doorhad dat het kind weggelopen was en daar had hij hooguit 10 seconden voor nodig. En dat waren echt oplettende ouders, het tuinhek was dicht en niemand weet hoe die kleine daar overheen is gekomen in zo'n korte tijd, maar het kind is wel dood en de ouders voelen zich de rest van hun leven schuldig. En de buurman ook trouwens. Een ongeluk zit echt ook in een klein hoekje en hoe goed je ook oplet, er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je heel even afgeleid bent en een paar seconden kunnen genoeg zijn. Er is geen halve minuut nodig voor een peuter om te verdrinken.

En laten we eerlijk wezen. Toen ik jong was was het heel normaal dat je als je 12, 13 jaar was een bijbaantje had als oppas bij de buren of bij vrienden van je ouders. En toen ging je ook zwemmen met je oppaskindje, men ging er toen gewoon vanuit dat als je op de middelbare school zat je oud en wijs genoeg was om verantwoordelijk daarmee om te gaan. Het was abnormaal als je in de brugklas als meisje geen oppaskindje had en toen ik peuter was was mijn oppas ook hooguit 13 jaar oud. Nu zou dat niet meer kunnen, toen was dat de normaalste zaak van de wereld en dat is geen 100 jaar geleden.