En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:05

Dona85 schreef:
Hier wil ik wel even op reageren
De boeren maken deze prijs niet zo hoog xIirtJj!!!
De boer krijgt (hier in de omgeving van Tholen dan) welgeteld €0,26 per kilo aardappelen die hij hier laat veilen. Dan heb ik het hier over hetzelfde ras als TS namelijk Frieslanders.
De prijs die je in de winkel betaald is ronduit schandalig!!
Mijn vader teelt zelf ook frieslanders en doré's maar bij €0,26 mag je nog in je handen klappen en dan mag er absoluut geen onregelmatigheidje in de aardappels zitten.

Wat het in de winkel zo duur maakt is al het transport, de winkel zet er wat tussen, ze zijn misschien nog gewassen voor ze in het zakje verkocht worden.

Ons geld wordt gewoon steeds minder waard, dat merk je in alles. Toch hoef je geen medelijden te hebben met een boer. Ten opzichte van iedere andere ondernemer waait de wind wel erg 1 kant op.

Als boer wordt je gecompenseerd met vaste subsidies per hectare grond, kun je subsidie krijgen voor natuurbeheer, kun je subsidie krijgen voor biologische landbouw, kun je goedkope brandstof tanken, zijn er contracten voor de afzet van je produc enz... enz...
En na pensioen en verkoop van landerijen ben je ruim miljoenair. Het is een bijzondere wereld.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:05

Citaat:
Ik denk dat meneer Rutte die cijfers bijna dagelijks onder de neus gedrukt krijgt.

Dat is niet hetzelfde als zien/willen zien/geloven.

Rutte blijft maar steevast roepen dat er geen armoede is in Nederland. Dan heeft hij dus echt geen idee hoe een bijstandsmoeder met een aantal kinderen moet overleven, maand in maand uit, jaar in jaar uit... Ben blij dat ik in ieder geval geen kinderen heb in deze zware tijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:08

gohya schreef:
Daar merken we anders niets van.Als hij dat weet dan word het tijd dat hij [en Samsom] er wat aan gaan doen.

Dat kunnen zij ook niet stante pede doen hoor... De ene uitgave moet met de andere inkomste gedekt worden.

Hoe erg ik het ook vind voor de sociale minima, denk ik wel dat je moet begrijpen dat er niet zomaar geld tevoorschijn getoverd kan worden.

Fiebie

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:10

Mensen die het allemaal beter weten, moeten lekker de politiek in gaan :Y)

Zolang er crisis is, is er geen minister die het goed kan doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:12

IZEP schreef:
Citaat:
Ik denk dat meneer Rutte die cijfers bijna dagelijks onder de neus gedrukt krijgt.

Dat is niet hetzelfde als zien/willen zien/geloven.

Rutte blijft maar steevast roepen dat er geen armoede is in Nederland. Dan heeft hij dus echt geen idee hoe een bijstandsmoeder met een aantal kinderen moet overleven, maand in maand uit, jaar in jaar uit... Ben blij dat ik in ieder geval geen kinderen heb in deze zware tijd.

En waarom denk jij dat hij niet niet wil zien/geloven? Een minister president kan een land niet leiden door zijn emoties, dat maakt een land kapot.
Armoede is een relatief begrip.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:12

antje_vip schreef:
xSlvna schreef:
Volgens mij kunnen boeren beter boerenwinkeltjes openen of 'geheim' verkopen, €0,50 de kilo voor aardappeltjes zo van het land, waarom wordt dat niet gedaan vraag ik me zo af?

Ik haalde bij een boer altijd appels en peren voor €0,25 de kilo, paardje en ik vonden ze heerlijk (smaakte beter dan menig dure appel) en de appels/peren waren áltijd binnen 2 dagen uitverkocht, altijd... maakt (denk ik zo) meer winst dan voor een bedrijf leveren?

Weet niet of de bedrijven het land ook deels betalen od.

Slvna: Als je een dressuurbak tot de nok van de schuur aan toe kan vullen met je oogst, hoe ga je dat allemaal goed houden en op tijd verkopen? :+

Dat is juist mijn vraag, (stiekem verstopt in mijn tekst :Y) ) 'Waarom is het niet haalbaar'. Te veel oogst voor korte tijd, klopt.

Máár, dan kun je toch kilo's laten reserveren? Na je oogst een deel naar de mensen die reserveerde (dubbele van wat de opkoper je geeft vragen, heb je toch weer het aantal kilo's dat je particulier verkoopt verdubbeld, om het zo maar te zeggen, en nahja, winst is winst...) 'sturen' en de rest naar de opkoper?

Ik weet alleen dat het theoretisch kan en praktisch hoort te kunnen, wederom mijn vraag, waarom niet zo? Ben geen boer, ken geen boer.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:14

Citaat:
En waarom denk jij dat hij niet niet wil zien/geloven? Een minister president kan een land niet leiden door zijn emoties, dat maakt een land kapot.

Haha omdat hij dat zelf keihard geroepen heeft tot grote boosheid toen van andere politici! ;)
Laatst bijgewerkt door Izep op 23-07-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:14

Fiebie schreef:
Mensen die het allemaal beter weten, moeten lekker de politiek in gaan :Y)

Zolang er crisis is, is er geen minister die het goed kan doen.

Precies!!!
Het is ook een baan, om eigen mond(en) te voeden, denk ik dan maar weer...

Ik zou het in ieder geval nooit kunnen. In de eerste plaats emotioneel gezien al :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:18

IZEP schreef:
Citaat:

Haha omdat hij dat zelf keihard geroepen heeft tot grote boosheid toen van Roemer! ;)

En wat is jouw definitie van armoede en wat is Rutte zijn definitie van armoede. En die van Roemer. (is een retorische vraag)
De partijen bekeken is die van Roemer gelijk aan jouw definitie. En is die van Rutte sowieso al anders omdat hij rechts is.
Rechts en links gaan niet zo heel goed samen, zeker in het onderwerp armoede niet.
Dat hoeft niet te betekenen dat wat Roemer en jij armoede noemen, voor Rutte niet bestaat... Dat kan net zo goed betekenen dat Rutte daar een andere betiteling voor heeft.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:19

Maandloon van Rutte.... € 12.009,00

Misschien een paar maanden ruilen met wat bijstandsmoeders, dan kan hij bezuinigen als de beste..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:23

Tabaluga12 schreef:

Misschien een paar maanden ruilen met wat bijstandsmoeders, dan kan hij bezuinigen als de beste..

Nu wil ik hier niets mee bedoelen...

Maar ruilen die bijstandsmoeders dan ook met Rutte van verantwoordelijkheden?
Een kind is een hele verantwoordelijkheid...
De leiding over een regering en 17 miljoen mensen is denk ik toch een stuk spannender...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:25

Alsnog wordt Rutte bij een foute beslissing een halt geroepen, niet waar? Hij kan in principe niet erg veel fout doen, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:26

xSlvna schreef:
Alsnog wordt Rutte bij een foute beslissing een halt geroepen, niet waar? Hij kan in principe niet erg veel fout doen, toch?

In welk opzicht bedoel je dat?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:27

Ik word soms zo moe van het eeuwige gezeur over prijzen die hoger worden en die vervolgens ook nog vergeleken worden met de gulden. Een supermarkt beslist niet om prijzen te verhogen puur om de gemiddelde Nederlandse inwoner te 'pesten': er zijn zo ontzettend veel redenen waarom een supermarkt zijn prijzen moet verhogen en dan gaat het over slechte oogsten, verhoogde productiekosten, verhoogde loonkosten, verhoogde BTW enzovoort. En als we dan gaan zeuren over waarom de BTW verhoogd moet worden, of waarom de loonkost omhoog moet : de overheid zal ergens zijn geld moeten halen om ons sociaal zorgsysteem die we, god zij dank, hebben te financieren, onze opleidingen te sponsoren, onze landbouw te subsidiëren, wegen te bouwen enzovoort.
Inflatie zal er wellicht nog ieder jaar zijn en is zelfs in meer of mindere mate wenselijk omdat het wijst op een economie die groeit. Vraag-aanbod werking. Zo lang het een gemiddelde 2% per jaar niet overstijgt, is dat niet zorgwekkend, zoals destijds vastgelegd is in het Verdrag van Maastricht. Situatie hier gaat dan wel over een slechte oogst. Zoals het er nu naar uitziet, zal de gemiddelde Nederlander er inderdaad armer op worden vergeleken met de afgelopen 20 gouden jaren die we gehad hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:28

Als Rutte een beslissing maakt en anderen zijn het daar niet mee eens, mag die het toch niet doorzetten/moet die iets anders verzinnen (om het zo maar te zeggen)?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:29

xSlvna schreef:

Natuurlijk wel. Dan verliest de VVD gewoon met de verkiezingen.
Als alle klagers nu even in gedachten houden dat deze regering er zit omdat hier gewoon mensen op gestemd hebben.
Jeetje, wat hebben hier een hoop mensen medelijden met zichzelf zeg.
Zo komen we in ieder geval niet uit de crisis.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:30

Armoede is niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte en aangezien gewoon gezond eten een eerste levensbehoefte is... Medische hulp versta ik daar ook onder. Als chronisch zieke met een sociaal minimum zal ik er idd anders tegenaan kijken dat mensen die het een stuk gemakkelijker hebben qua gezondheid en financieel. Als ik enkel voor mezelf spreek: ik kan niet op een normale manier mijn boodschappen doen en ik kan de behandelingen die ik zo hard nodig heb niet meer krijgen omdat alles maar uit het pakket is geschrapt en ik overal zelf voor moet betalen. Niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte is dus de officiële betekenis voor armoede, voor iedereen, zowel voor meneer Rutte als voor mij.

(Ik zie dat mijn eerste tekst hebt gequote, had Roemer idd gewijzigd in andere politici om het zo wat neutraler te houden maar dat maakt ook niet uit verder. We begrijpen elkaar. ;) )
Laatst bijgewerkt door Izep op 23-07-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:32

Tabaluga12 schreef:

Bruto of netto?

Met alle respect hoor, maar ik vind dat niet bizar veel....
Ik had verwacht dat hij veel meer zou verdienen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:33

xSlvna schreef:
Als Rutte een beslissing maakt en anderen zijn het daar niet mee eens, mag die het toch niet doorzetten/moet die iets anders verzinnen (om het zo maar te zeggen)?

Maatschappijleer is al een poosje geleden, maar dan begreep ik wel wat je bedoelde...
Ik denk dat je gelijk hebt, lijkt me wel zo democratisch... En beslissingen moeten een meerderheid van de kamer krijgen.

(dus iemand die dat duidelijk weet te maken, please tell!!)

Afijn, tegenwerkingen lijken me emotioneel gezien ook niet makkelijk binnen zo'n bevoegdheid. Is iets dat een baan niet makkelijk maakt.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:37

Citaat:
Als alle klagers nu even in gedachten houden dat deze regering er zit omdat hier gewoon mensen op gestemd hebben.

Ik heb niet op Rutte gestemd hoor en ik heb ook geen medelijden met mezelf, ik zeg wel hoe het is, hoe zwaar het is. En tja dat uit de crisis komen.... dat lukt idd niet met zo'n "ingetogen" feestje van Willen en Maxima à 7 miljoen euro. 8)7
Laatst bijgewerkt door Izep op 23-07-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:38

xSlvna schreef:

Sowieso is Rutte "alleen maar" minister president. Hij is de voorzitter van het kabinet, maar als hij binnen het kabinet al geen meerderheid heeft voor een besluit, dan wordt het al lastig voor hem.
Hetzelfde geldt voor de tweede en eerste kamer, ook daar moeten kabinetsvoorstellen een meerderheid hebben. En dat is voor dit kabinet in de eerste kamer lastig, omdat de regeringspartijen daar geen meerderheid hebben.
Zoals ik het nu uitleg is het wel een heel erg versimpelde voorstelling van ons systeem, maar om op je vraag terug te komen: nee, hij mag niet zomaar iets doorzetten als anderen het daar niet mee eens zijn.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:39

IZEP schreef:
Citaat:

Ik heb niet op Rutte gestemd hoor en ik heb ook geen medelijden met mezelf, ik zeg wel hoe het is, hoe zwaar het is. En tja dat uit de crisis komen.... dat lukt idd niet met zo'n "ingetogen" feestje van Willen en Maxima à 7 miljoen euro. 8)7

Mag ik een gokje doen? PVDA? :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:39

IZEP schreef:
Armoede is niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte en aangezien gewoon gezond eten een eerste levensbehoefte is... Medische hulp versta ik daar ook onder. Als chronisch zieke met een sociaal minimum zal ik er idd anders tegenaan kijken dat mensen die het een stuk gemakkelijker hebben qua gezondheid en financieel. Als ik enkel voor mezelf spreek: ik kan niet op een normale manier mijn boodschappen doen en ik kan de behandelingen die ik zo hard nodig heb niet meer krijgen omdat alles maar uit het pakket is geschrapt en ik overal zelf voor moet betalen. Niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte is dus de officiële betekenis voor armoede, voor iedereen, zowel voor meneer Rutte als voor mij.

(Ik zie dat mijn eerste tekst hebt gequote, had Roemer idd gewijzigd in andere politici om het zo wat neutraler te houden maar dat maakt ook niet uit verder. We begrijpen elkaar. ;) )

Ik begrijp je definitie. Maar zie je hoe relatief dit is?
Eerste levensbehoeften zijn voor de een wat je in leven houdt (voor mij als gezond persoon bijvoorbeeld eten, drinken, lucht en liefde) en voor de ander (zoals jou) hoort speciale medische zorg in dat rijtje!

Ik denk dat er in Den Haag meer cijfers hangen aan die definitie. En om nog even wat specifieker te denken, ga ik er vanuit dat er rechts meer cijfers aan de definitie hangen en links er naast cijfers ook emoties aan de definitie hangen. En dat daarop gebaseerd uitspraken worden gedaan en dat door de politieke achtergrond andere uitspraken worden gedaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:41

Dat vroeg ik om deze reactie:

Citaat:
Een kind is een hele verantwoordelijkheid...
De leiding over een regering en 17 miljoen mensen is denk ik toch een stuk spannender...

Maw. Rutte heeft véél meer verantwoordelijkheid (althans, zo lees ik het) en verdient daarom meer geld (nogmaals, zo lees ik het)...
Mwuahh, ik weet niet of ik het teveel geld vind of dat ik het hem gewoon niet gun door zijn opmerking over dat hij geen last heeft van bezuinigen/crisis...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:43

IZEP schreef:

Kan die uitspraak ook volledig begrijpen!!!
Voor zulke aangelegenheden zijn potjes. Mijn simpele verstand zegt dan ook: Gooi die potjes op een hoop, hou een reserve voor heel speciale aangelegenheden, maar hou het sober tot het beter gaat. En gebruik die potjes om te investeren, want dat heeft iedereen geleerd, als het slecht gaat, wordt er geinvesteerd door het rijk.