Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:31

Ik denk dat deze vrouw meer aan goede psychologische hulp heeft dan aan een operatie.
Even heel plat gezegd, wat denk je dat het kost? iemand verzorgen die verlamd is...én de operatie natuurlijk niet te vergeten.
De zorg moet gegeven worden aan mensen die er niets aan kunnen doen dat zij gehandicapt zijn en dus niet aan mensen die dit expres zouden veroorzaken door bijv. een operatie.
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 21-07-13 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:32

_Summertime schreef:
Dan is dat gewoon het verschil tussen ons. Ik ben helemaal niet op ruzie uit oid, dat is gewoon mijn mening. Ik vind dat puur uit wat ik hier om mij heen meemaak en zou zoiets dus nooit uit kunnen voeren. Dat is gewoon mijn mening.
Ik accepteer dat jij een andere mening hebt en ik hoop dus dat jij dit ook bij mij zult doen. :)

Wat er gebeurt met haar kan ik niets aan veranderen, dus dat is helemaal niet mijn punt. De vraag is wat de Bokkers hier van vinden en hier geef ik gewoon mijn antwoord op, puur uit mijn oogpunt. Niemand hoeft die mening met mij te delen, het is MIJN mening, dus ja, daar kun je het niet mee eens zijn.

Ik begrijp het. Ligt ook aan mezelf, ik heb een familielid met ziekte, maar ook daar ga ik vrij normaal mee om. Sommigen zijn er gevoeliger voor dan anderen. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:32

_Summertime schreef:
Dan is dat gewoon het verschil tussen ons. Ik ben helemaal niet op ruzie uit oid, dat is gewoon mijn mening. Ik vind dat puur uit wat ik hier om mij heen meemaak en zou zoiets dus nooit uit kunnen voeren. Dat is gewoon mijn mening.
Ik accepteer dat jij een andere mening hebt en ik hoop dus dat jij dit ook bij mij zult doen. :)

Wat er gebeurt met haar kan ik niets aan veranderen, dus dat is helemaal niet mijn punt. De vraag is wat de Bokkers hier van vinden en hier geef ik gewoon mijn antwoord op, puur uit mijn oogpunt. Niemand hoeft die mening met mij te delen, het is MIJN mening, dus ja, daar kun je het niet mee eens zijn.

Ik ben nog wel benieuwd wat jij vindt van het voorbeeld wat ik gaf: stel dat jouw moeder een aangeboren gezwel zou hebben. Hoe zou jij die situatie dan zien?

En een algemene vraag: wat vinden we van een arts die iemand bewust gehandicapt maakt? Is er in dit geval sprake van het verbeteren van de kwaliteit van het leven (zoals bijvoorbeeld transgenders ook verbouwd worden, of iemand met flaporen een oorcorrectie krijgt)? Ligt het meer in de lijn van euthanasie (de patiënt wordt er beter van)? Of is het in strijd met de eed die een arts aflegt?

Andere vraag: is een mentale ziekte net zo 'erg' als een lichamelijke ziekte?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:33

Vergeijk het even simpel: een blauwe plek, doet even zeer maar is daarna over. Liefdesverdriet bijvoorbeeld duurt veel langer, dat is geestelijk. Het idee dat iets aan je lichaam niet klopt en wat met therapie niet te behandelen vlt zal dus langer een kwelling blijven dan een blauwe plek die eventjes pijn doet. Maar misschien begrijpen mensen die geen ervaring hebben met psychische aandoeningen in de omgeving dat niet. Wat wel te begrijpen is, omdat het ver van je bed show is maar onderschat een psychische aandoening niet.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:33

AnneXxX schreef:
Ik denk dat deze vrouw meer aan goede psychologische hulp heeft dan aan een operatie.
Even heel plat gezegd, wat denk je dat het kost? iemand verzorgen die verlamd is...

Dat ook nog eens, heb je een goed punt.

Het is te hopen dat ze geen domme acties gaat doen waarvan andere de dupe gaan worden!

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:34

@Summertime. Zodat je helemaal vermorzeld? Nee, lijkt me niet iets wat ze graag wilt.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:34

Lara_Silver: Ik ben verantwoordelijk voor wat ik op Bokt zet, daar heb ik geen hulp van bijdehante mensjes bij nodig. Mensen kunnen meerdere meningen hebben en al zou ik een broodje aap gaan lopen vertellen, who cares, leuke verhaaltjes komen er toch wel. Als jij niet tegen mijn reacties kan hoef je er niet op te reageren, is namelijk niet verplicht.

Goudlokje1

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:35

Als madame zonodig verlamd wil raken, go ahead, maar dan staat er ook nog dat ze bang was om verder dan haar benen verlamd te raken. Ga er andere mensen mee lastigvallen denk ik dan bij mezelf. Misschien eigoïstisch?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:36

Even erg vind ik. Ik denk dat haar kwaliteit van leven er beter van zal worden ja. Ze is immer al gewend aan het leven als 'gehandicapte'. Ook mensen die zich laten opereren aan een lichaamsdeel dat een ongewenste vorm heeft, als zij zich er beter van voelen dan moeten ze het vooral doen. Al ben ik van mening dat mensen met een verslaving aan chirurgische ingrepen ook niet meer 100% gezond zijn, maar dat is een hele andere discussie.

Tessa: Ga even wandelen en tot rust komen als je een simpele discussie op bokt niet aan kunt.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:37

Vjestagirl schreef:
_Summertime schreef:
Misschien dat het in mijn ogen zo is omdat ik gehandicapten in mijn familie heb. Deze mensen zouden bijv. zo graag weer kunnen lopen en dan is er een mens, die gewoon kan lopen, die dat niet wilt? Dat vind ik respectloos, maar dat zal wel aan mij liggen ...

Neem een voorbeeld, ik zou het zelf nooit van m'n leven willen / doen, maar even ter voorbeeld.
Jou moeder heeft kanker, is niet meer te genezen, er komt een gezonde vrouw het ziekenhuis in lopen 'ja ik wil graag kanker'.
Ik neem aan dat je dat dan ook niet zo leuk vind. >;)

En stel nou dat jouw moeder een aangeboren gezwel zou hebben. Eentje die ze graag weg wil hebben, want het hoort niet bij haar lichaam, het zit in de weg en het staat tussen haar en gelukkig zijn in. En de rest van de wereld zou weigeren om dit te accepteren, laat staan om het weg te halen, omdat zij het probleem niet zien. Dat zou jij ook niet leuk vinden, want je wil dat je moeder gelukkig is.

Voor mensen met deze aandoening kunnen hun benen/armen/vingers aanvoelen als aangeboren gezwellen. De rest van de wereld ziet het probleem niet, maar zij zijn er dood ongelukkig mee.

In dit geval gaat het er niet om dat zij haar benen als een gezwel ziet begreep ik uit de OP. Ze wil enkel graag verlamd zijn, dan behoud je je benen nog gewoon?

Maar goed, ik vind een gezwel aan je hoofd toch iets anders dan dat je een hand/been laat amputeren.
Zoals al meerdere keren gezegd bekijk ik dit duidelijk uit een ander oogpunt dan de mensen die niet in een "gehandicapten wereld" leven.
Ik ben veel vrijwillig bezig met gehandicapten en weet hoeveel zorg deze mensen nodig hebben, hoe zwaar dit is voor familie/de mensen die dit als hun baan doen. Dit + het feit dat veel gehandicapte / verlamde mensen graag met deze van benen zouden willen ruilen maakt het dat ik het gewoon vreselijk vind.

Dat neemt niet weg dat het voor haar familie ook erg lastig zal zijn, iemand die graag gehandicapt wil zijn.

Goudlokje1

Ik ga wandelen wanneer ik wil wandelen. En simpel? Nee, niet bepaald.

goeroe

Naar mijn idee heeft deze vrouw net zo goed een handicap als iemand die (ongewenst) permanent in een rolstoel zit. Zij voelt zich namelijk net zo goed belemmerd in haar functioneren. Het verschil is dat zij wél geholpen kan worden. Dat lijkt mij dan ook het enige juiste om te doen, mits door een arts is vastgesteld dat het geen bevlieging is en het haar psychische gesteldheid naar verwachting zal verbeteren.

_Animo

Tessaaaah schreef:
Als madame zonodig verlamd wil raken, go ahead, maar dan staat er ook nog dat ze bang was om verder dan haar benen verlamd te raken. Ga er andere mensen mee lastigvallen denk ik dan bij mezelf. Misschien eigoïstisch?

Wie valt ze er in jou ogen nu mee lastig dan?

Goudlokje1

Re: Gezonde vrouw wil operatie om verlamd te raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:39

Ze valt mensen in zoverre lastig dat ze zichzelf probeert te verlammen, ondertussen wordt ze wel iedere keer weer opgelapt, normaal, maar toch.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:40

Het is overduidelijk dat menig bokker hier niét de gevolgen van een GEESTELIJKE ziekte inziet.
Dit is niet 'egoistisch' oid, dit is een ziekte.
In plaats van de media er boven op te zetten kunnen ze deze vrouw beter psychologische hulp bieden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:40

Tessaaaah schreef:
Ik ga wandelen wanneer ik wil wandelen. En simpel? Nee, niet bepaald.

Dit bedoel ik dus, gewoon even tot rust komen ipv ruzie maken, ik ga er dus niet meer op in.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:41

Tessaaaah: Ik snap niet waarom ze andere mensen daar lastig mee zou vallen? Ze doet andere mensen toch niks aan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:42

_Summertime schreef:
In dit geval gaat het er niet om dat zij haar benen als een gezwel ziet begreep ik uit de OP. Ze wil enkel graag verlamd zijn, dan behoud je je benen nog gewoon?

Maar goed, ik vind een gezwel aan je hoofd toch iets anders dan dat je een hand/been laat amputeren.
Zoals al meerdere keren gezegd bekijk ik dit duidelijk uit een ander oogpunt dan de mensen die niet in een "gehandicapten wereld" leven.
Ik ben veel vrijwillig bezig met gehandicapten en weet hoeveel zorg deze mensen nodig hebben, hoe zwaar dit is voor familie/de mensen die dit als hun baan doen. Dit + het feit dat veel gehandicapte / verlamde mensen graag met deze van benen zouden willen ruilen maakt het dat ik het gewoon vreselijk vind.

Dat neemt niet weg dat het voor haar familie ook erg lastig zal zijn, iemand die graag gehandicapt wil zijn.

Ja ze zou haar benen behouden, maar heel veel anderen met dezelfde ziekte willen wel lichaamsdelen laten amputeren.

En het ging niet om een gewel aan haar hoofd. Jouw moeder zou een gezwel hebben waar ze dood ongelukkig van wordt, maar wat de rest van de wereld niet als probleem ziet, want zij vinden het normaal en geen probleem. Sterker nog: je moeder moet maar blij zijn met het gezwel.

Ik moet wel opmerken dat jij niet kan weten of ik wel of niet in een "gehandicapten wereld" leef, noch dat je dat kan weten veel veel van je mede discussianten hier, dus dat je misschien niet er vanuit moet gaan dat wij het niet snappen :).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:43

goeroe schreef:
Naar mijn idee heeft deze vrouw net zo goed een handicap als iemand die (ongewenst) permanent in een rolstoel zit. Zij voelt zich namelijk net zo goed belemmerd in haar functioneren. Het verschil is dat zij wél geholpen kan worden. Dat lijkt mij dan ook het enige juiste om te doen, mits door een arts is vastgesteld dat het geen bevlieging is en het haar psychische gesteldheid naar verwachting zal verbeteren.

Je bedoeld dat het verlammen het enige juiste is om te doen?
Dat dénk ik niet..en weet het haast wel zeker.
Goede psychologische hulp zou er ook voor kunnen zorgen dat zij niet meer het idee heeft dat zij verlamd wil zijn en dmv deze hulp een 'normaal' leven kan gaan lijden.
Er zijn toch ook een hoop depressieve mensen die dood willen ipv verlamd zijn, dan zegt de arts toch ook niet: '' Ja geef maar een spuitje.'' om te voldoen aan de wensen van de patiënt.
Daarbij proberen ze de mensen toch ook over deze depressie(ziekte) heen te helpen (genezen).
Laatst bijgewerkt door AvWShots op 21-07-13 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:44

Ik ga me terugtrekken uit deze discussie, voor zover dit in mijn ogen discussie te noemen is..
Ben pas net een paar dagen op Bokt, maar merk in de discussies dat het vooral om elkaar afkatten gaat en elkaars mening niet bepaald gerespecteerd wordt. Vind dat wel erg jammer, ik vind dit namelijk wel een serieus en vooral interessant onderwerp, maar op deze manier vind ik het niet bepaald fijn om mijn mening te geven. Ik word telkens afgekat naar mijn idee en mijn mening kan ik niet hebben, zo komt het in ieder geval in mijn ogen over.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:44

Mooi en lekker rustig. In ieder geval: Ik vind het raar. Logisch, je kent het niet. Als je iets niet kent, klopt het niet. Zo werken hersenen gewoon.
En amberboktt: In mijn hoofd klopt het niet, dat ze zichzelf opzettelijk verwondt, en dat iedereen die haar verzorgt zo weer op komt draven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 01:45

AnneXxX schreef:
goeroe schreef:

Je bedoeld dat het verlammen het enige juiste is om te doen?
Dat dénk ik niet..en weet het haast wel zeker.
Goede psychologische hulp zou er ook voor kunnen zorgen dat zij niet meer het idee heeft dat zij verlamd wil zijn en dmv deze hulp een 'normaal' leven kan gaan lijden.

En als dat niet lukt? Of als dat nou niet mogelijk is omdat we de ziekte nog niet goed genoeg snappen om hem te behandelen?
Gezien haar eerdere pogingen om verlamd te raken en haar officiële diagnose vermoed ik dat ze al wel hulp heeft gehad. Stel nou dat dat totaal geen zin heeft: na jaren therapie wil ze nogsteeds verlamd zijn. Mag het dan wel?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:48

Lijkt mij van wel.. Het klopt wel wat je zegt, we weten niets over de medische achtergrond van deze vrouw, wie weet heeft ze al een behoorlijke geschiedenis achter de rug bij diverse psychiaters.

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:50

Wat ik hiervan vind? Ik zou niet met de gedachte kunnen leven dat ik voor de rest van mij leven steun zou moeten trekken doo rmijn eigen toedoen. Deze vrouw gaat de samenleving geld kosten, veel geld. (en nee, niet de operatie zelf) Ja, daar denk ik dan als eerste aan. Op zich moet ieder doen en laten wat ze willen, zolang ze anderen er niet mee lastig vallen en/of beschadigen.
Niet te bevatten, zo'n disorder... De "gekken" worden steeds gekker tegenwoordig. Zou dit 150 jaar geleden ook voor zijn gekomen?? Geen idee..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:50

@Vjestagirl : Ik snap je punt, wel vind ik eerst dat ze alle hulp gehad moet hebben die er is, zonder de verlamming. Het is moeilijk te zeggen, omdat je niet weet hoeveel hulp zij al gehad heeft. Bedoel een paar keer een bezoekje aan een psycholoog of een daadwerkelijke opname is wel iets heel anders.

Toch vind ik niet dat het een arts zijn taak is om dit soort dingen te doen. Bedoel die heeft zijn tijd hard nodig met leven redden en dan nog een het geld wat de operatie zelf kost en de verzorging van iemand die daadwerkelijk verlamd is. Kan mevrouw in kwestie dit haar leven lang zelf betalen, prima, maar ik vind niet dat dit ten koste moet gaan van de verzorging van andere gehandicapten.