Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
spicegirl schreef:waarom hypocriet ?? iedereen mag toch zelf weten wat voor vlees ie wil eten ?? waar je eigen grens ligt, wat je wilt eten, en wat niet, kan je niet door een ander als hypocriet bestempelen..en nee, ik eet helemaal geen kipik heb wel kippen, die een biologisch leven leiden, en een natuurlijke dood zullen sterven.
iedereen heeft het over de plofkip (die al grotendeels uit de schappen is verdwenen ). biologisch is er alleen kipfilet te koop, de rest verdwijnt naar het buitenland, voor een plofprijsje.
maar het gaat hier of over plofkip, of over halal. gezien de prijzen , die halal slagerijen rekenen voor een kilootje kip, gaan plofkip en halal hand in hand. voor die prijzen kan je geen kip met een goed leven (biologisch ) kopen.
dus en halal, en plofkip = dubbel dierenleed imo.
spicegirl schreef:waarom hypocriet ?? iedereen mag toch zelf weten wat voor vlees ie wil eten ?? waar je eigen grens ligt, wat je wilt eten, en wat niet, kan je niet door een ander als hypocriet bestempelen..en nee, ik eet helemaal geen kipik heb wel kippen, die een biologisch leven leiden, en een natuurlijke dood zullen sterven.
iedereen heeft het over de plofkip (die al grotendeels uit de schappen is verdwenen ). biologisch is er alleen kipfilet te koop, de rest verdwijnt naar het buitenland, voor een plofprijsje.
maar het gaat hier of over plofkip, of over halal. gezien de prijzen , die halal slagerijen rekenen voor een kilootje kip, gaan plofkip en halal hand in hand. voor die prijzen kan je geen kip met een goed leven (biologisch ) kopen.
dus en halal, en plofkip = dubbel dierenleed imo.
en in een andere discussie hier op bokt, volgens de veehouders , leven de koeien hier een geweldig luxe leven, zien altijd gras,maar verkiezen de koeien het binnen blijven ..(geloof ik ook niet )
Vjestagirl schreef:secricible schreef:Volgens mij is de keuze om wel of geen vlees te eten een persoonlijke keuze die iedereen voor zichzelf mag maken. Iedereen legt de grens van wat zij nog dierwaardig vinden ergens anders: sommige vegetariers kiezen ervoor om vanwege die reden geen vlees te eten. Iemand anders legt die grens bij alleen biologisch vlees eten en weer een ander legt de keuze bij humaan slachten. De discussie wel of geen vlees eten lijkt me dus niet hier horen, hier gaat het er om dat je zonder daarover geinformeerd te worden meewerkt aan halalslachten. Voor mij ligt daar de absolute grens (hoewel ik ook let op regelmatig verantwoord vlees) en ik weiger daar in mee te doen. Als vegetarier zou je ook niet zonder dat je daarin geinformeerd wordt mee willen werken aan de bio-industrie oid.
Maar hoeveel mensen werken er mee aan de bio industrie zonder echt te weten wat het inhoudt? Op je kiloknaller kip zit ook geen sticker dat het uit de bio industrie komt, waarom zou er dan wel een sticker op moeten zitten dat het halal geslacht is?
secricible schreef:Een halal geslaxht dier, hierbij wordt onbedwelmd de keel doorgesneden dus doodgebloed. Zie o,a. Dit verslag http://edepot.wur.nl/41827
Het komt zeer regelmatig voor dat dit niet binnen 5 minuten afgelopen is, het duur wordt de keel doorgesneden, maar kan zich vocaal niet meer laten horen doordat de luchtpijp ook wordt doorgesneden. Voordat het dier hersendood is duurt veel en veel langer dan bij normaal slachten. Voornamelijk bij runderen is dit echt een afschuwelijke strijd omdat de hersenen nog een tijdje van zuurstof voorzien worden.
Daarnaast moet volgens de regels van de islam de snede in 1x gebeuren, hiervoor moet het dier dus gefixeerd worden in een bepaalde houding om dit mogelijk te maken. Een koe wordt op een speciale machine vastgebonden wat giga veel stress veroorzaakt. Vaak gaat het snijden zelfs daarna nog mis waardoor er vaker gesneden moet worden. Bij halalslachten zijn er gemiddeld 5,2 halen nodig om een rund te doden en zelfs dan is bij 1 op de 10 de halsslagader niet goed doorgesneden.
Imo absoluut barbaars vergeleken met normaal slachten waar vrijwel geen stress bij komt kijken en het dier vrijwel direct bedwelmd is doordat ze geschoten worden. Echt, afschuwelijk en ik weiger daar van te eten.
mayniac_val schreef:Mijn punt is, is dat dierenwelzijn de meeste mensen die anti-halal zijn geen drol kan schelen, want vanavond gooit het gros daarvan een kilo-knaller kip, rund, varken of schaap op de barbecue. Kilo-knallers zijn net zo zielig als dieren die halal geslacht zijn.
Maar kilo-knallers zijn natuurlijk lekker calvinistisch en Hollands, het zal wel het islamitische aspect zijn dat half Nederland op z'n achterste poten brengt
spicegirl schreef:@vjestagirl- dat is dan duidelijk jouw diervriendelijke mening.
ik denk daar anders over.
@lieveli - ik kijk niet bij de supermarkt, ik eet geen kip.maar ik heb eens een docu gezien, hoe het zat met biologisch kippenvlees.volgens de fabrikant had de consument hier geen interesse in iets anders als kipfilet, biologisch.dus de rest ging naar afrika. alles werd gevolgd, van kippenhouder tot afrikaans gezin , en de stoofpot.
mss dat het nu anders is, maar ik bedoel biologisch, en niet maiskip o.i.d.
maar goed, kan dat ik er inmiddels naast zit..no problem
spicegirl schreef:dat is een racistische opmerking, mayniacval .het heeft niets met de islam te maken. het heeft te maken met de manier van slachten, en de lijdensweg voor de dieren.
joden slachten ook ritueel. het doet er niet toe voor welke doelgroep, de manier waarop doet er toe..
lieveli schreef:Het is heel simpel, als je zoveel van dieren houdt (zowel levend als op je bord) wees dan zo'n held om ze ook biologisch te kopen, waar ze niet zijn grootgebracht op antibiotica en vulmiddel.
Heel veel mensen schudden met hun vuist naar Halal slachten, maar zijn te beroerd om wat extra te betalen voor een blij en gezond dier. Ik koop dus bijna nooit vlees want ik kan het niet betalen
Mijn slagertje is toevallig moslim én biologisch, de halal kippendijtjes smaken vanavond heerlijk!
goeroe schreef:poetser schreef:Ik snap alleen niet goed wat er halal kan zijn aan kaas? Ik dacht altijd dat dat de manier van slachten was.
Edit Summerly is mij voor, maar dan wat beter verwoord
Om kaas te maken is stremsel nodig en dat komt (meestal) uit de maag van een kalf. Halal kaas betekent denk ik dat het kalf halal geslacht is.
galley schreef:Aan de andere kant, er staat ook niet een grote sticker met 'plofkip' op een plofkip, een sticker met 'kistkalf' op kalfsvlees en al helemaal geen sticker met 'nooit buiten geweest' op een glas melk in een restaurant. Wat moeten ze dan toch allemaal nog meer gaan melden?
Shadow0 schreef:Ok, filmpje gekeken, en wat een tendentieus gedoe zeg.
Dat je wilt weten op welke wijze een koe geslacht is, prima. Valt best wat voor te zeggen.
Dat je zou moeten weten welke 'religieuze bereiding' is toegepast: echt, wat een onzin. Als de verkoper het liefst de kazen keert bij volle maan moet 'ie dat lekker doen, dat interesseert me echt helemaal niet. En de rest van Nederland interesseert het ook niet, behalve als het om moslims gaat natuurlijk, want dat is eng en daar zijn 'wij' tegen. Het klinkt nogal xenofoob/racistisch.