halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:00

dames en heren t ging mij er puur om dat t hier dus niet enkel over vlees gaat maar dus ook over kaas en babyvoeding enzo wat dus halal blijkt te zijn als jullie dus het filmpje gezien hebben waarin dus ook het halal slachten aan bod komt. en ik was gewoon heel erg benieuwd hoe jullie daar nou over dachten of t wel of niet aangegeven zou moeten worden op het artikel wat je dus koopt.

het erbij halen van de plofkip etc of wel of niet vegetarier heeft hier imo niks mee te maken

en hou de discussie aub netjes en speel niet op de man
.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 19-07-13 13:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:00

spicegirl schreef:
waarom hypocriet ?? iedereen mag toch zelf weten wat voor vlees ie wil eten ?? waar je eigen grens ligt, wat je wilt eten, en wat niet, kan je niet door een ander als hypocriet bestempelen..en nee, ik eet helemaal geen kip ;) ik heb wel kippen, die een biologisch leven leiden, en een natuurlijke dood zullen sterven.
iedereen heeft het over de plofkip (die al grotendeels uit de schappen is verdwenen ). biologisch is er alleen kipfilet te koop, de rest verdwijnt naar het buitenland, voor een plofprijsje.
maar het gaat hier of over plofkip, of over halal. gezien de prijzen , die halal slagerijen rekenen voor een kilootje kip, gaan plofkip en halal hand in hand. voor die prijzen kan je geen kip met een goed leven (biologisch ) kopen.
dus en halal, en plofkip = dubbel dierenleed imo.

Als zo'n beest toch al een k.u.t. leven heeft gehad kan er ook nog wel een k.u.t. dood bij ook, imo maakt dat dan ook niet meer uit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:00

spicegirl schreef:
waarom hypocriet ?? iedereen mag toch zelf weten wat voor vlees ie wil eten ?? waar je eigen grens ligt, wat je wilt eten, en wat niet, kan je niet door een ander als hypocriet bestempelen..en nee, ik eet helemaal geen kip ;) ik heb wel kippen, die een biologisch leven leiden, en een natuurlijke dood zullen sterven.
iedereen heeft het over de plofkip (die al grotendeels uit de schappen is verdwenen ). biologisch is er alleen kipfilet te koop, de rest verdwijnt naar het buitenland, voor een plofprijsje.
maar het gaat hier of over plofkip, of over halal. gezien de prijzen , die halal slagerijen rekenen voor een kilootje kip, gaan plofkip en halal hand in hand. voor die prijzen kan je geen kip met een goed leven (biologisch ) kopen.
dus en halal, en plofkip = dubbel dierenleed imo.

en in een andere discussie hier op bokt, volgens de veehouders , leven de koeien hier een geweldig luxe leven, zien altijd gras,maar verkiezen de koeien het binnen blijven ..(geloof ik ook niet )

Biologisch alleen kipfilet te koop? Dan kijk jij bij de verkeerde winkels.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:01

@vjestagirl- dat is dan duidelijk jouw diervriendelijke mening.
ik denk daar anders over.

@lieveli - ik kijk niet bij de supermarkt, ik eet geen kip.maar ik heb eens een docu gezien, hoe het zat met biologisch kippenvlees.volgens de fabrikant had de consument hier geen interesse in iets anders als kipfilet, biologisch.dus de rest ging naar afrika. alles werd gevolgd, van kippenhouder tot afrikaans gezin , en de stoofpot.
mss dat het nu anders is, maar ik bedoel biologisch, en niet maiskip o.i.d.
maar goed, kan dat ik er inmiddels naast zit..no problem ;)
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 19-07-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:01

Vjestagirl schreef:
secricible schreef:
Volgens mij is de keuze om wel of geen vlees te eten een persoonlijke keuze die iedereen voor zichzelf mag maken. Iedereen legt de grens van wat zij nog dierwaardig vinden ergens anders: sommige vegetariers kiezen ervoor om vanwege die reden geen vlees te eten. Iemand anders legt die grens bij alleen biologisch vlees eten en weer een ander legt de keuze bij humaan slachten. De discussie wel of geen vlees eten lijkt me dus niet hier horen, hier gaat het er om dat je zonder daarover geinformeerd te worden meewerkt aan halalslachten. Voor mij ligt daar de absolute grens (hoewel ik ook let op regelmatig verantwoord vlees) en ik weiger daar in mee te doen. Als vegetarier zou je ook niet zonder dat je daarin geinformeerd wordt mee willen werken aan de bio-industrie oid.

Maar hoeveel mensen werken er mee aan de bio industrie zonder echt te weten wat het inhoudt? Op je kiloknaller kip zit ook geen sticker dat het uit de bio industrie komt, waarom zou er dan wel een sticker op moeten zitten dat het halal geslacht is?

Over het dierenwelzijn wordt juist steeds meer informatie gegeven in de winkel vind ik. De "gewone" verpakking is kilo-knaller, want de biologische kippetjes e.d. Krijgen verpakkingen waar dit heel duidelijk op staat. Op iedere verpakking staan bij vepaalde diersoorten (kip niet meen ik?) verder tegewoordig sterren die de mate van welzijn aangeven en waarvan je precies op kan zoeken wat iedere ster betekend.

Mayniac_val: nogmaals: iedereen beslist zelf waar hij of zij de grens wil leggen van wat zij acceptabel vinden. Sommige mensen vinden geen enkel vlees acceptabel, andere mensen alleen biologisch vlees of vlees van eigen boer en sommige mensen leggen de grens bij bio-industrie maar wel humaan slachten. En blijkbaar is er ook nog de optie biologisch met halal-slachten. Zoveel mensen, zoveel wensen. Iedereen moet vrij zijn om daarin zelf een keuze te maken.
Imo moeten we voor alles gewoon duidelijk geinformeerd worden zodat iedereen zelf de keuze ook kan maken waar hij zich prettig bij voelt. En hoort er dus op de verpakking te staan dat de kaas halal is, net zoals dat het op de pakjes vlees staat en dat er ook op de biologisch kaas duidelijk staat dat die biologisch is. En daar gaat deze discussie ook over. Of zou daar over moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:03

secricible schreef:
Een halal geslaxht dier, hierbij wordt onbedwelmd de keel doorgesneden dus doodgebloed. Zie o,a. Dit verslag http://edepot.wur.nl/41827
Het komt zeer regelmatig voor dat dit niet binnen 5 minuten afgelopen is, het duur wordt de keel doorgesneden, maar kan zich vocaal niet meer laten horen doordat de luchtpijp ook wordt doorgesneden. Voordat het dier hersendood is duurt veel en veel langer dan bij normaal slachten. Voornamelijk bij runderen is dit echt een afschuwelijke strijd omdat de hersenen nog een tijdje van zuurstof voorzien worden.
Daarnaast moet volgens de regels van de islam de snede in 1x gebeuren, hiervoor moet het dier dus gefixeerd worden in een bepaalde houding om dit mogelijk te maken. Een koe wordt op een speciale machine vastgebonden wat giga veel stress veroorzaakt. Vaak gaat het snijden zelfs daarna nog mis waardoor er vaker gesneden moet worden. Bij halalslachten zijn er gemiddeld 5,2 halen nodig om een rund te doden en zelfs dan is bij 1 op de 10 de halsslagader niet goed doorgesneden.

Imo absoluut barbaars vergeleken met normaal slachten waar vrijwel geen stress bij komt kijken en het dier vrijwel direct bedwelmd is doordat ze geschoten worden. Echt, afschuwelijk en ik weiger daar van te eten.

Nondeju wat een rete interessant verslag!!

ik kom later op dit topic terug!

Ben zelf aanwezig geweest bij het ritueel slachten van zo'n 180 schapen...
Heb hier een eigen mening op gebaseerd.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-07-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:04

Mijn punt is, is dat dierenwelzijn de meeste mensen die anti-halal zijn geen drol kan schelen, want vanavond gooit het gros daarvan een kilo-knaller kip, rund, varken of schaap op de barbecue. Kilo-knallers zijn net zo zielig als dieren die halal geslacht zijn.
Maar kilo-knallers zijn natuurlijk lekker calvinistisch en Hollands, het zal wel het islamitische aspect zijn dat half Nederland op z'n achterste poten brengt :+

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:04

Herkenbaar.
Toen ik mijn eerste pizza bij een bekende pizzaria-keten at, wist ik ook niet dat het vlees halal was.
Werd me niet verteld en stond nergens vermeld. Het is dat ik het weet omdat ik er toen kwam werken.

Vind dat ze dit netjes moeten melden

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:06

dat is een racistische opmerking, mayniacval .het heeft niets met de islam te maken. het heeft te maken met de manier van slachten, en de lijdensweg voor de dieren.
joden slachten ook ritueel. het doet er niet toe voor welke doelgroep, de manier waarop doet er toe..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:07

mayniac_val schreef:
Mijn punt is, is dat dierenwelzijn de meeste mensen die anti-halal zijn geen drol kan schelen, want vanavond gooit het gros daarvan een kilo-knaller kip, rund, varken of schaap op de barbecue. Kilo-knallers zijn net zo zielig als dieren die halal geslacht zijn.
Maar kilo-knallers zijn natuurlijk lekker calvinistisch en Hollands, het zal wel het islamitische aspect zijn dat half Nederland op z'n achterste poten brengt :+

Mayniac, nogmaals: dat is niet de discussie die hier gevoerd moet worden. Open daar desnoods een nieuw topic over. Prima dat jij dat hypocriet vind, maar andere mensen denken daar anders ocer. En dat hoeft niks te maken te hebben met anti-islamitisch of calvinistisch maar met andere normen en waarde en die heb je gewoon van elkaar te respecteren. Voor jou moet het alles of niets zijn, sommige mensen kiezen er voor om een middenweg te bewandelen. Jij voelt je naar als je vlees zou moeten eten en een ander voelt zich naar als hij halalgeslacht zou moeten eten.
Feit is dat iedereen geinformeerd zou moeten worden over wat ze eten en waar het vandaan komt zodat iedereen ook die keuze kan maken.

Ik heb iig wel een tem gedaan want deze discussie begint een compleet andere wending te nemen als ts op doelde.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:08

spicegirl schreef:
@vjestagirl- dat is dan duidelijk jouw diervriendelijke mening.
ik denk daar anders over.

@lieveli - ik kijk niet bij de supermarkt, ik eet geen kip.maar ik heb eens een docu gezien, hoe het zat met biologisch kippenvlees.volgens de fabrikant had de consument hier geen interesse in iets anders als kipfilet, biologisch.dus de rest ging naar afrika. alles werd gevolgd, van kippenhouder tot afrikaans gezin , en de stoofpot.
mss dat het nu anders is, maar ik bedoel biologisch, en niet maiskip o.i.d.
maar goed, kan dat ik er inmiddels naast zit..no problem ;)

Bij de AH kun je heel goed gevarieerd biologisch vlees halen hoor, echt niet alleen maar kipfilet.

Bovendien wordt het biologische assortiment alleen maar uitgebreider. Hoort bij het nieuwe eten naast tarwegras en glutenvrij. (Mijn lief heeft een biologische supermarkt, dus ik word er mee doodgegooid)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:09

Aan de andere kant, er staat ook niet een grote sticker met 'plofkip' op een plofkip, een sticker met 'kistkalf' op kalfsvlees en al helemaal geen sticker met 'nooit buiten geweest' op een glas melk in een restaurant. Wat moeten ze dan toch allemaal nog meer gaan melden?

mayniac_val

spicegirl schreef:
dat is een racistische opmerking, mayniacval .het heeft niets met de islam te maken. het heeft te maken met de manier van slachten, en de lijdensweg voor de dieren.
joden slachten ook ritueel. het doet er niet toe voor welke doelgroep, de manier waarop doet er toe..

Discriminerend, want de islam is geen ras :+ Maar dat is het alsnog niet, want als wij van oorsprong halal zouden slachten en dat hadden in plaats van die nare bio-industrie, zou er geen haan naar kraaien.

Er staat op een kilo-knaller toch ook niet een uitgebreid verhaal over het zielige leven van het dier in kwestie?

mayniac_val

galley schreef:
Aan de andere kant, er staat ook niet een grote sticker met 'plofkip' op een plofkip, een sticker met 'kistkalf' op kalfsvlees en al helemaal geen sticker met 'nooit buiten geweest' op een glas melk in een restaurant. Wat moeten ze dan toch allemaal nog meer gaan melden?

_/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:10

lieveli schreef:
Het is heel simpel, als je zoveel van dieren houdt (zowel levend als op je bord) wees dan zo'n held om ze ook biologisch te kopen, waar ze niet zijn grootgebracht op antibiotica en vulmiddel.

Heel veel mensen schudden met hun vuist naar Halal slachten, maar zijn te beroerd om wat extra te betalen voor een blij en gezond dier. Ik koop dus bijna nooit vlees want ik kan het niet betalen :)

Mijn slagertje is toevallig moslim én biologisch, de halal kippendijtjes smaken vanavond heerlijk!

niet ieder niet-biologisch beest is grootgebracht op antibiotica en hormonen etc. hoor :+ Wij hadden vroeger slachtvee en ik ben er vrij zeker van dat deze niet onder biologische vielen. Maar voor mij hebben ze een goed zat leven gehad om ze op te eten.

Tegenwoordig halen m'n ouders hun vlees nog bij boeren hier in de omgeving wij weten dus waar ons vlees vandaan komt, ook deze zijn niet biologisch. Maar zo erg vind ik het niet hoor. Niet-biologische is, in mijn ogen, niet meteen dat ze een gruwelijk leven hebben gehad. En dat is voor mij voldoende :)

Verder, wat halal betreft, eet ik ook liever niet. Omdat ik ook de manier van slachten barbaars vind, ze worden dus levens omhoog getakeld, flinke stress, daarna wordt de keel door gesneden en voor ze hersendood zijn duurt geloof ik ook ongeveer 30 seconden? Dat vind ik persoonlijk erg lang. 'onze' manier van slachten staan de beestjes gewoon op hun poten, is het knal en weg zijn ze.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:11

goeroe schreef:
poetser schreef:
Ik snap alleen niet goed wat er halal kan zijn aan kaas? Ik dacht altijd dat dat de manier van slachten was.

Edit Summerly is mij voor, maar dan wat beter verwoord :')

Om kaas te maken is stremsel nodig en dat komt (meestal) uit de maag van een kalf. Halal kaas betekent denk ik dat het kalf halal geslacht is.

Wij halen ook weleens 'halal' kaas van de Turk, is gewoon Nederlandse Goudse kaas met vegetarisch stremsel. Vegetarisch en halal dus. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:11

galley schreef:

Het is precies andersom in nl :) het staat er duidelijk op als het geen plofkip is, geen kistkalf is enz. Omdat dit(helaas) nog het gros van de producten betreft zetten ze op wat "bijzonder" is dat het biologisch is, hebben ze een keurmerk enz.
Van mij hoeft niet op iedere verpakking te staan "niet-halal", maar wel op de halalproducten dat het halal is. Ik wil graag weten wat ik in mijn mond stop. He diervriendelijk zijn leven is geweest kan ik terugvinden, nu nog graag hoe diervriendelijk zijn dood is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:12

Ok, filmpje gekeken, en wat een tendentieus gedoe zeg.

Dat je wilt weten op welke wijze een koe geslacht is, prima. Valt best wat voor te zeggen.
Dat je zou moeten weten welke 'religieuze bereiding' is toegepast: echt, wat een onzin. Als de verkoper het liefst de kazen keert bij volle maan moet 'ie dat lekker doen, dat interesseert me echt helemaal niet. En de rest van Nederland interesseert het ook niet, behalve als het om moslims gaat natuurlijk, want dat is eng en daar zijn 'wij' tegen. Het klinkt nogal xenofoob/racistisch.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:13

als is geen reden.wij doen dat nu eenmaal niet, we zijn met de tijd meegegaan. helaas niet in alles. en ook halal kan bio-industrie zijn, en is dat merendeels ook.dus het is niet dat halal ook perse verder diervriendelijk is geweest. de dieren die hier halal geslacht worden, komen uit dezelfde stallen, als waaruit humaan geslacht vee komt.
humaan, zoals het hoort, maar waar het ook weleens mis gaat. daar ben ik me wel van bewust.
en kistkalveren zijn afgeschaft ! (althans op papier )

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:14

Shadow0 schreef:
Ok, filmpje gekeken, en wat een tendentieus gedoe zeg.

Dat je wilt weten op welke wijze een koe geslacht is, prima. Valt best wat voor te zeggen.
Dat je zou moeten weten welke 'religieuze bereiding' is toegepast: echt, wat een onzin. Als de verkoper het liefst de kazen keert bij volle maan moet 'ie dat lekker doen, dat interesseert me echt helemaal niet. En de rest van Nederland interesseert het ook niet, behalve als het om moslims gaat natuurlijk, want dat is eng en daar zijn 'wij' tegen. Het klinkt nogal xenofoob/racistisch.

Oh als iemand de maan aanbidt mot ik het niet hoor :+ Heb veeeeel liever kaas van een koe die gezellig zijn hele leven met 100 andere koeien in een krappe stal heeft gestaan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:15

Shadow, jou reactie begrijp ik niet. Iedereen valt over halalslachten (en ook over koosjer als we daar ineens meer van in het schap zouden vinden..) vanwege de bereidingswijze. Dat dit aan de islam gekoppeld is staat voor de meeste mensen er echt compleet los van. Zoals gezegd, als zou blijken dat de kaas koosjer was (oke, lijkt me lastig, maar voor het idee..) waren daar ook mensen over gevallen.

Ik vind het jammer dat de vegetariers in sit topic dit topic gebruiken als een plek om te verkondigen hoe gemeen vlees eten is, terwijl daar de discussie niet over gaat. Ik wil best respecteren dat jullie geen vlees eten, kunnen jullie dan ook respect opbrengen voor iemand die wel vlees eet maar wel graag wil weten wat er met dat vlees gebeurt is? -O-

Al had dat rund een gouden leven gehad op een weiland zo groot als nederland in een volledig natuurlijke omgeving. Als hij vervolgens halalgeslacht was eet ik het niet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:16

@shadow- het heeft niks te maken met racisme/xenofobie, of discriminatie. je doet het nu zelf , en veel erger, als je ons daarvan beticht. de pot verwijt de ketel...
het gaat niet om islam, of joods.het gaat hier om de slachtwijze. en wie ze daarna wil opeten, zal me een (biologische ) worst wezen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:17

En wat die producenten betreft (om even on-topic te gaan). Ligt er aan wat het is. Ik begrijp dus dat kaas altijd halal is? Zeker omdat er tegenwoordig toch geen dierlijk stremsel meer wordt gebruikt? (heb ik altijd begrepen) Dan, geen probleem. Als een dier, 'voor de kaas', op religieuze wijze is geslacht vóór die kaas dus, ja dan zou ik willen dat het er op staat.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:18

@mayniac-val, neen ik eet ook geen bio vlees.
Wij hebben thuis zelf boerderij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:19

De kaas van campina is iig op basis van dierlijk halal-geslacht stremsel. (Iig 3 jaar geleden toen deze discussie ook speelde...)
Als de kaas halal is omdat hij vegetarisch is dan heb ik daar uiteraard geen moeite mee (maar zou ik het nog steeds heel graag op de verpakking willen hebben staan zodat ik dat ook zelf kan beslissen)
Laatst bijgewerkt door secricible op 19-07-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt