Dit gaat u in 2014 aan wegenbelasting betalen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:44

Nu is een auto een oldtimer wanneer hij 25 jaar of ouder is.
Dit gaat omhoog naar 40 jaar.

Persoonlijk zouden ze van mij daar de 60 dagenkaart weer in mogen voeren.
Dan kan het nooit voor woon-werk verkeer gebruikt worden.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:45

little_king schreef:
Nu is een auto een oldtimer wanneer hij 2 jaar of ouder is.

Waarom?
Ik vind juist dat ze het bereikbaar moeten laten, met dat soort regelingen komen de oldtimers meer in de schuur dan op de weg.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:46

Berdien, omdat ze soms niet verder kijken dan hun neus lang is :=
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld nu op 'zuinige'' auto's als de mitsubishi Outlander Phew. Een ZZP-er of eigenaar van een bedrijf krijgt 66% subsidie bij aankoop... Dat is toch ook te zot voor woorden. http://www.nu.nl/economie/3515612/te-ve ... autos.html

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:47

Hmm mijn Lupo is nu ook nog wegenbelasting vrij, maar hij staat niet in het lijstje..
Ben benieuwd wat ik daaraan kwijt ga zijn :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:50

Glitter_ schreef:
little_king schreef:
Nu is een auto een oldtimer wanneer hij 2 jaar of ouder is.

Waarom?
Ik vind juist dat ze het bereikbaar moeten laten, met dat soort regelingen komen de oldtimers meer in de schuur dan op de weg.

Als jij elke zondag een tochtje gaat maken heb je aan 52 dagen al genoeg.
Maar in de winter staat een echte oldtimer al op stalling, dus zou je in de zomer 2 dagen in de week er op uit kunnen.
Lijkt me voldoende toch?
En dan kan de 25 jaar gehandhaafd blijven.

Nu worden er oude Mercedessen gekocht en daar dagelijks mee naar het werk gereden, omdat het belastingvrij is.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:51

antje_vip schreef:
Wat veel! Hoe moet ik ooit een auto bekostigen :wow:

hihi ik geloof dat ik ook nog maar een poosje wacht met mijn rijbewijs kost veelste veel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:18

little_king schreef:
Waarom niet?
Die landrover loopt 1:4 en betaald zijn portie wel. En betaald ook heel wat meer wegenbelasting.
En iedereen op de weg maakt de files, en verslijt het wegdek.

Ik vind het een veel eerlijkere en betere systeem om het via de brandstof te betalen.

Dus de wegenbelasting helemaal afschaffen.

Anoniem

Re: Dit gaat u in 2014 aan wegenbelasting betalen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:27

Ik zie zelf ook liever tolpoortjes én / of een benzinesysteem ipv een belasting op basis van je auto.

Nu loont het namelijk absoluut niet om een zuinige auto te nemen. De wegenbelasting bij die hybrides is zo extreem hoog omdat het hele zware auto's zijn.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:23

ach in nederland moet je tegenwoordig voor alles betalen.
Auto rijden is helaas een hele leuke, maar ook duur vervoersmiddel.

Maar ik vind het nog altijd beter dan openbaarvervoer :P

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:41

Niet meer dan terecht dat ook voor deze autos wegenbelasting betaald moet gaan worden.
Waarom zou iemand die zich wel een nieuwe auto kan veroorloven, geen wegenbelasting hoeven betalen en iemand die er geen geld voor heeft, en dus in een oudere auto rijdt wel wegenbelasting moeten betalen. Een oudere auto hoeft niet eens veel meer brandstof te gebruiken of meer uit te stoten, dus in mijn ogen ging dit al nergens over.

Wat mij betreft mag de wegenbelasting bij de brandstofprijs op. Rij je veel, betaal je meer. Heb je een zuipende auto, betaal je meer. Rij je elektrisch en dus milieuvriendelijk (althans volgens Den Haag), betaal je ook minder-niets. Heb je een oldtimer, dan pak je liever de moderne auto (vaak zuiniger ten opzichte van de echt oude autos) en is het niet interessant meer om daar dagelijks mee naar het werk te gaan. Rijden de Polen hier veel (als voorbeeld), dan betalen die ook mee. Het meest eerlijke systeem, iedereen betaald naar gebruik. Nu proberen ze dat in Den Haag met allerlei regeltjes en aangepaste regeltjes voor elkaar te krijgen.
Wat je dan echter krijgt, is dat de mensen in de grensgebieden in het buitenland gaan tanken. Daar liggen de prijzen nu min of meer gelijk en daardoor zou je daar goedkoper kunnen tanken op het moment dat de prjzen hier omhoog gaan als gevolg van de extra toeslag.
Dan lopen ze daar in Den Haag weer een hoop geld mis en dus zal dat hier niet snel ingevoerd worden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:45

Tis jammer, maar ach :) weer een schadevrij jaar erbij, dus de verzekering gaat weer omlaag.... Denk ik dan maar weer :p

Baal er zelf ook wel van, maar aan de andere kant.... Tis terecht :)

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:49

Tja, bij mij ging de belasting alleen maar omhoog. Schadevrij jaar ebij, assurantiebelasting omhoog naar 21% en onder de streep duurder uit. Helaas pindakaas.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:52

Niet meer dan terecht dat ook mensen met hybride en zuinige auto's wegenbelasting betalen. Zij maken ook gebruik van het wegennet en anders is er een steeds kleinere groep die wegenbelasting betaalt, omdat zo wat iedereen op zo'n zuinige auto overgaat. Natuurlijk is het goed aan het milieu te denken, maar vind dat iedereen met een auto wegenbelasting hoort te betalen!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:59

waarom zou je geen wegenbelasting moeten betalen terwijl je blijkbaar de financiele middelen hebt om een nieuwe auto te kopen terwijl tig andere mensen dat geld niet hebben, net zoveel gebruik maken van het wegennet, ook graag zuiniger en schoner zouden willen rijden maar deze moeten wel wegenbelasting betalen. Het is toch uberhaupt krom geregeld dat de zuinige auto's geen wegenbelasting moeten betalen. Liever dan weer de oldtimers welke niet voor woon/werk verkeer gebruikt worden, wegenbelastingvrij maken (wel lastig te controleren natuurlijk, dat daargelaten).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:02

Ach, dat het zou veranderen was bekend en ik dacht zelfs dat het al eerder zou gebeuren. We zien dus wel wat het wordt en een lijstje op de website van De Krant Van Wankel Nederland :+ ga ik sowieso niet geloven, dat is nou net niet de juiste bron voor allerhande waarheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:26

Volgens mij is het lijstje ook niet compleet, ik mis bijvoorbeeld de Punto Diesel :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:19

mellamoshan schreef:
Liever dan weer de oldtimers welke niet voor woon/werk verkeer gebruikt worden, wegenbelastingvrij maken (wel lastig te controleren natuurlijk, dat daargelaten).

Max aantal dagen instellen wanneer je er mee mag rijden. Die regel zat er eerst ook op.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:34

Maar hoe is dat controleerbaar? Hoe deden ze dat voorheen. In duitsland weet ik dat je nummerplaten hebt die bijvoorbeeld alleen in de zomerperiode gelden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:37

Wil niet veel zeggen hoor maar jullie betalen niet veel aan wegenbelasting. Oké ik heb een grotere auto maar ik betaal dan ook bijna 500 euro per kwartaal...
Ben heel benieuwd of ik dan weer minder mag gaan betalen als straks die kleine auto's weer in de wegenbelasting komen te vallen. Weet wel dat sinds die regeling er in kwam dat mijn bedrag ineens erg omhoog ging dus ik heb betaald voor diegene die niet hoefde te betalen voor mijn gevoel!

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:44

Alja schreef:
pfff belachelijk!
ik betaal in Duitsland 150 euro per jaar en heb een ( schone) diesel maar Nederland is echt gek!

Ik vind het ook ongelooflijk. Ik betaalde hier voor mijn RAV 2.0 Diesel nog geen 400€ per jaar :oo
Blij met België :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 08:52

Voor de mensen die het in de benzine willen hebben?
We hebben al de duurste benzine door aczijns en daarover nog belasting.
Afschaffen zou best kunnen hoor.
Maar de roverheid weet dat de meeste mensen de auto echt nodig hebben dus graaien lekker door.

Ulaan, daarom zie je in Nederland veel het-kan-net combinaties met de trailer.
Omdat een beetje auto hier onbetaalbaar is in de belastingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:03

Moet wel zeggen dat de kwalititeit van veel wegen, metname snelwegen,in Nederland beter is dan in landen waar ze minder wegenbelasting betalen.. :Y)

Ben het wel eens dat het allemaal een beetje bizar duur aan het worden is. Nu rijd ik gelukkig LPG iets duurder qua wegenbelasting en onderhoud maar veel voordeliger bij de pomp.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:10

Dat klopt, maar Belgie en Duitsland zijn nog steeds goede wegen.
Ik zou het er voor over hebben de wegen zo te hebben en de wegenbelasting te laten verdwijnen of minstens gigantisch verlagen.
Zeker omdat ze dus meer geld binnen krijgen dan dat het onderhoud kost.
Waarom moet de automobilist betalen voor algemene dingen?
Dat is in mijn ogen een vorm van discriminatie.
Algemene dingen zou in mijn ogen betaald moeten worden door iedereen, niet door 1 groep extra.
Maar dan komen we weer op het punt dat de roverheid weet dat die automobilist zijn auto niet kan laten staan om te gaan werken.
Ipv dat ze werken stimuleren straffen ze dat zo nog een keer extra.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:17

little_king schreef:
Ipv dat ze werken stimuleren straffen ze dat zo nog een keer extra.

Maar dat is met alles zo, durf je risico's te nemen en wil je hard werken zoals bijvoorbeeld een kleine ondernemer wordt je keihard gepakt!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:21

Klopt, helaas ;(