16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:29

Nee vaak is het zo dat als iemand niet zwemmen kan blijft ie niet drijven hoor, daarvoor moet je wel kunnen ontspannen en je overgeven aan het water, ik kan heerlijk liggend drijven op water en genieten van de bewegingen van de golven.

Als iemand niet zwemmen kan, dan kan die niet drijven.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:41

Ik vind het zo zwáár egoïstisch om je kind zo te belemmeren :n

Hoop dat dit toch echt een aantal ogen heeft geopend.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:46

Bovendien heb je aan drijven in dit geval niet zo veel als je met je gezicht in het water ligt, en zonder eerdere water gewenning is van buik naar rug draaien ook niet vanzelfsprekend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:49

NogSteedsGek schreef:
Bovendien heb je aan drijven in dit geval niet zo veel als je met je gezicht in het water ligt, en zonder eerdere water gewenning is van buik naar rug draaien ook niet vanzelfsprekend.

Toch hoor je zo te drijven om te overleven :) op de buik, met gezicht in het water. Is het makkelijkste, minst vermoeiend én je kan zien wat eraan komt (als je je hoofd even optilt om te ademen)

Sneu voor de jongen en zijn ouders, familie en vrienden... T blijft ook maar een vraag of leren zwemmen hem had kunnen redden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:53

Ragdollcat schreef:
Nee vaak is het zo dat als iemand niet zwemmen kan blijft ie niet drijven hoor, daarvoor moet je wel kunnen ontspannen en je overgeven aan het water, ik kan heerlijk liggend drijven op water en genieten van de bewegingen van de golven.

Ik kan toch echt wel zwemmen..
Maar drijven blijft voor mij een onmogelijk iets, ik ga als een baksteen naar beneden :')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:49

Niet kunnen zwemmen, stress, koud water, stroming, schoenen aan (is zelfs als ervaren zwemmer moeilijk) en al je kleren aan. Volgens de persoon die er achteraan gesprongen is was 2 spartels en hij was weg, water is zo donker dat ze hem ook niet kunnen vinden (speld in een hooiberg)

Gewoon verschrikkelijk.. Morgen word ie begraven :(

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:43

Nou succes met drijven als je nooit in water bent geweest.... Mij lukt het al niet eens dus wat een gezwets. Goed praten dat kind wel zonder zwemvest op zee gaat in een boot en accepteren dat die niet mocht zwemmen.
Ik kan daar niet in mee gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:32

Liesje1611 schreef:
Ragdollcat schreef:

Ik kan toch echt wel zwemmen..
Maar drijven blijft voor mij een onmogelijk iets, ik ga als een baksteen naar beneden :')

Gewoon proberen, het is ook echt iets wat je moet oefenen. Het is heerlijk.

Iemand die niet zwemmen kan kan onmogelijk drijven omdat je wel moet kunnen zwemmen om van daaruit te kunnen gaan liggen op het water.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:35

Nicole schreef:
Niet kunnen zwemmen, stress, koud water, stroming, schoenen aan (is zelfs als ervaren zwemmer moeilijk) en al je kleren aan. Volgens de persoon die er achteraan gesprongen is was 2 spartels en hij was weg, water is zo donker dat ze hem ook niet kunnen vinden (speld in een hooiberg)

Gewoon verschrikkelijk.. Morgen word ie begraven :(

Ja het is verschrikkelijk.

Mijn vriend kan ook niet zwemmen uit angst voor water, nou die is als kind al 2 keer gered, hij viel erin en hij zakte gelijk verstijfd van angst diep het water in, precies zoals wat hierboven staat beschreven.

Hij heeft heel veel geluk gehad dat iemand hem zag en achternadook en naar boven bracht.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:35

Jeetje wat erg zeg.

Ik dacht juist dat Nederland hét veilige zwemland was. Mijn ouders hebben speciaal vanuit Nederland vroeger een zwemleraar over laten komen zodat wij veilig konden leren zwemmen.
Hier wordt zwemmen meer als sport gezien en leer je dus zo snel en mooi mogelijk zwemmen.
Hoewel je de zwemtechniek wel leert, leer je niet wat je moet doen als je ineens te water valt bijvoorbeeld.

Wij moesten toen met kleren aan zwemmen alle kinderen uit onze klassen vonden dat heel gek.
"Wie doet dat nou.. met kleren aan zwemmen?"

Dat je voor je geloof alleen vrijt om voort te planten (op goed geluk en uit liefde) dat moet iedereen echt helemaal zelf weten. Maar je kinderen veiligheid ontnemen.. daar sta ik toch wel van te kijken.

Dat er dan nog gesproken wordt van "het heeft zo moeten zijn" dat vind ik helemaal het toppunt.
Dat zeg ik als mijn cracker met de besmeerde kant naar beneden op de grond valt, niet als iemand om het leven komt.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:10

Haha Raponsje, dat is zo... ook als er nog maar een ijsje in de vriezer ligt en je broetje kaapt m weg, dan heeft het ook zo moeten zijn dat jij m niet op mocht eten :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:21

Als je niet kan zwemmen moet je een zwemvest dragen of je niet op het water begeven, doe je dat wel dan kunnen dit de gevolgen zijn.
Wel sneu voor alle omstanders en familieleden.

Ragdollcat schreef:
Gewoon proberen, het is ook echt iets wat je moet oefenen. Het is heerlijk.
Iemand die niet zwemmen kan kan onmogelijk drijven omdat je wel moet kunnen zwemmen om van daaruit te kunnen gaan liggen op het water.

Om te drijven moet je je volledig kunnen ontspannen en heel bewust met je ademhaling bezig zijn (rustig, vanuit de buik). Iemand die niet kan zwemmen en in het water geraakt zal dat niet een succes vormen.

Overigens kijken veel mensen je raar aan als je drijft, is maar bij weinig mensen bekend dat dat zo makkelijk gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 11:32

Heel erg wat hier is gebeurt, alleen omdat hij niet op zwemles mocht....

Nu is zwemles niet voor iedereen meer te betalen, want het kost echt een prak met geld. Zelf zou ik er alles aan doen om ze toch op zwemles te kunnen doen.
Vroeger haalde je gewoon standaard je zwemdiploma's met school zwemmen. Later kreeg je wel zwemles maar alleen de kinderen waarvan de ouders het echt niet konden betalen, kregen hooguit hun A
Maar vanaf het aankomende schooljaar is hier al het schoolzwemmen afgeschaft, puur omdat de scholen/zwembad er geen subsidie meer voor krijgt. Weet niet hoe dit in andere delen van NL is....

Persoonlijk vind ik dat ieder mens/kind moet kunnen zwemmen, zeker in zo'n waterrijk land als Nederland

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:14

F_Orumster@ inderdaad je moet lekker ontspannen en lekker gaan liggen, mij lukt het heel makkelijk.

Veel mensen hebben al geprobeerd mij na te doen, het lukt niet altijd of ze durven het niet.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:26

lepolight schreef:
Wat ik raar vind is dat die jongen (wetend dat hij niet kan zwemmen) gaat varen met de boot zonder reddingsvest . Als je met een boot vaart bestaat de kans altijd dat je in het water valt , toch ?

Dit dacht ik inderdaad ook.
Absurd inderdaad, ik ben het met Nicole eens dat je zegt dat het gewoon bullshit is om je kind niet te leren zwemmen.. Hallo zeg. Maar een beetje onterecht dat je hier de kerk beschuldigt van het feit dat die jongen niet heeft leren zwemmen, ik vind het nog altijd de keuze van de ouders..

En idd zoals lepolight ook zegt; waarom ga je in vredesnaam (zonder zwemvest of iets dergelijks) varen terwijl je niet kunt zwemmen.. De kans dat je in het water valt is nogal groot.

Maargoed dit topic gaat dus niet over wat hij wel/niet/beter moest doen, gebeurd is gebeurd maar het is heel erg!

Mijn medeleven gaat uit naar vrienden, familie en bekenden van deze jongen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:38

Waar staat beschreven dat het uit geloofsovertuiging was dat de jongen niet kon zwemmen? dat zie ik nergens?

Kijk ik eroverheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:56

Ik moet bij dit gevoel denken aan een (heel jong) meisje uit onze familie die overleden is, verdronken. Deze mensen waren ook heel christelijk. De dominee zei tijdens de begrafenis "het is de wil van God geweest, ook al hadden er honderd mensen omheen gestaan, dan nog was het kind verdronken". :roll:

Hoe bedoel je een bord voor je kop hebben, ik snap het echt niet. 16 jaar oud en niet kunnen zwemmen.. hoe dan. Ik vind dat je het je kind verplicht bent om het te leren zwemmen. Alleen al wat je als kind zijnde mist; de helft van mijn vriendinnetjes gaven vroeger hun kinderfeestjes altijd in zwemparadijzen of gewone zwembaden, met school ging ik zwemmen..

Dat de jongen geen zwemvest om had.. tja. Ikzelf ging ook liever zonder zwemvest, kan je zeggen "ja maar jij kan zwemmen", maar als ik midden in het meer zou vallen zou ik ook niet weten wat te doen. Ik zou een aardig tijdje mezelf boven kunnen houden, maar tegen de stroming in komt bijna niemand. Misschien hadden de jongens wel altijd een zwemvest om en waren ze ze nu toevallig een keertje vergeten, als iets altijd goed gaat word je al gauw een stukje onvoorzichtiger..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:45

Toevalig is wel kunnen zwemmen geen garantie dat je niet verdrinkt. Een week geleden zijn hier in drie dagen tijd 4 jongeren verdronken. Twee broers (vreselijk voor de moeder, haar enige kinderen allebei in een ruk weg) en twee vrienden. Ze waren tussen de 17 en 20 en konden goed zwemmen.
Een week ervoor was een jongen te water gesprongen en met zijn voet in de leemlaag vast komen te zitten en verdronken...

Mijn eigen oom was een uitstekend zwemmer en is verdronken toen hij en ander probeerde te redden.

Ik bedoel maar, er zijn geen garanties dat je niet verdrinkt als je kunt zwemmen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:35

Zwemvest is ook geen garantie dat je heelhuids weer aankomt... Hoofd tegen de boot aan kan net zo goed dodelijk zijn. Achteraf is het altijd makkelijk praten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:44

Het had de kans wel veel vergroot dat hij het overleefd had.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:20

Een zwemvest wel, maar je bent manlijk, jong en stoer en het is warm. Dan ga je niet zo snel met een zwemvest op pad. Achteraf kun je zeggen dat het dom is, maar je rekent er echt niet op dat je overboord gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:25

suikermeisje schreef:
Het had de kans wel veel vergroot dat hij het overleefd had.

Kan inderdaad, maar je weet niet exact wat er is gebeurd (hij had ook onwel kunnen worden en daaraan alsnog overleden zijn bv), maar achteraf heb je daar geen bal aan helaas... Ouders krijgen hun zoon niet terug.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:37

Zwemlessen zouden eigenlijk verplicht moeten worden voor iedereen in dit waterrijke land!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:26

mooney1 schreef:
Zwemlessen zouden eigenlijk verplicht moeten worden voor iedereen in dit waterrijke land!!

Weet je wel niet hoe duur zwemles is..?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:26

Rebeccaa schreef:
mooney1 schreef:

Weet je wel niet hoe duur zwemles is..?

Hier 100 euro per jaar :)