1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:46

Wij (toen ik nog op een varkensbedrijf werkte) waren om 18.00 uur klaar in de stal. Alleen bij de kraamafdeling liep je savonds nog wel eens in (en snachts als het moest) bij de andere afdelingen kwam je daarna niet meer Juist voor de rust! Want steeds zodra je de stal in komt vliegen de varkens op en is er onrust in de stal, terwijl ze anders gewoon lekker liggen.
Dus het is juist heel diervriendelijk als je niet steeds de stal in loopt bij varkens! en dat helaas het alarm niet heeft gewerkt, ja dat is techniek, daar doe je als boer niks aan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:47

Vreselijke tragedie.
Maar 1100 varkens in een potdichte stal zonder frisse lucht zonder daglicht :n
Ik snap niet dat mensen dit vlees door hun strot kunnen krijgen...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:48

wendyenbram schreef:
Wij (toen ik nog op een varkensbedrijf werkte) waren om 18.00 uur klaar in de stal. Alleen bij de kraamafdeling liep je savonds nog wel eens in (en snachts als het moest) bij de andere afdelingen kwam je daarna niet meer Juist voor de rust! Want steeds zodra je de stal in komt vliegen de varkens op en is er onrust in de stal, terwijl ze anders gewoon lekker liggen.
Dus het is juist heel diervriendelijk als je niet steeds de stal in loopt bij varkens! en dat helaas het alarm niet heeft gewerkt, ja dat is techniek, daar doe je als boer niks aan.

Je hoeft niet naar de varkens om een stal binnen te treden en te merken dat de ventilatie het niet meer doet :)
Veel stallen hebben namelijk gangen en de varkens verdeeld in "kamers". In de gangen merk je het wel als er iets mis is met de ventilatie....

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:48

Hoe kom je erbij dat er geen daglicht aanwezig was? ken je de stal of is dat een aanname.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:48

unihorses schreef:
Marjoow schreef:
Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...

die innovaties zijn de flatstallen... hoe nog meer varkens bovenelkaar stapelen... nu met 3 verdiepingen...

De melkvee stallen lopen misschien wel wat voor maar ook op gebied van varkenstallen is men echt wel bezig met verrijking en verbetering van systemen. Ik vraag me af of jij voor je studie ook wel eens bent wezen kijken bij nieuwe experimentele stalsystemen, daar is men echt wel mee bezig hoor en er zitten ook hele mooie dingen bij.

Helaas kan je met een kleinere varkenshouderij tegenwoordig niet echt meer meedoen. Er zijn ook veel strengere eisen wat betreft vervuiling voor varkens, dus zo even lekkere open stalsystemen maken zoals voor koeien gaat ook niet zomaar.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:49

een varkensstal inlopen is niet zomaar even iets...
het is daar pikkedonker, zodra het ligt aan gaat krijzen de beesten zo hard dat je oorbescherming op moet. dat de boer dus niet is gaan kijken vind ik begrijpelijk.
het hele varkenopvarkenopvarkenopvarkenopvarken heb ik ook gezien, en vindik niet oke.en wie blijft beweren dat het niet zo gaat is of de verkeerde nog niet tegengekomen, of willen het gewoon niet zien.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:51

Wij hadden open gangen waar dichte deuren aan zaten waar achter de varkens waren op de gang was dus sowieso normale lucht dus NEE wij zouden dat op de gang niet merken tenzij we IN de computer zouden kijken, die we dus checkten NA voer tijd. Als we aan de ene kant buiten liepen hoorde je de ventilatoren draaien aan de andere kant hoorden we die niet. en raad aan welke kant we woonden? Juist hoe begaan je ook bent met je dieren, een ongeluk kan altijd voor komen! en dit was echt een ongeluk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:52

unihorses schreef:
een varkensstal inlopen is niet zomaar even iets...
het is daar pikkedonker, zodra het ligt aan gaat krijzen de beesten zo hard dat je oorbescherming op moet. dat de boer dus niet is gaan kijken vind ik begrijpelijk.
het hele varkenopvarkenopvarkenopvarkenopvarken heb ik ook gezien, en vindik niet oke.en wie blijft beweren dat het niet zo gaat is of de verkeerde nog niet tegengekomen, of willen het gewoon niet zien.

Wat dacht je van een zaklamp meenemen? En temperatuur zie je niet, dat voel je :)
Ik hoop toch dat varkensboeren (en kippenboeren, en koeienboeren) toch vaker hun dieren controleren als het zulk warm weer is. Er voor zorgen dat de ventilatie het blijft doen etc.

Aangezien varkens temperaturen vanaf 20 graden al last krijgen van hittestress...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:52

Wat enorm zielig voor die dieren. Voor de boer geen medelijden hoor. Meeste varkens leven niet echt diervriendelijk.
Walgelijk hoe ze hier in NL gehouden worden. Maarja zoveel mogelijk op zo'n klein mogelijke ruimte, geld verdienen dat het is het enige wat telt. Echt sneu.

unihorses

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:54

afhankelijk van hoe deze beestjes stonden, kan ik trouwens pas oordelen hoe sneu ik het vind, maar als er 1100 varkens waren... zal het wel knus zijn geweest

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:56

Ik weet het fijne niet van wat er precies is mis gegaan maar zover ik weet zitten er alarmen op alle ventilatiesystemen. Of dit alarm niet af is gegaan of wat de reden is van dat de boer er niet op tijd bij was dat weet ik niet.

Maar wat ik wel weet is dat het voor boren heel belangrijk is dat varkens gezond zijn en in een goede omgeving zitten zodat ze goed groeien, want de varkens zijn de inkomsten van de boer. Het is echt een grote ramp voor een boer als iets als dit gebeurt, enorme inslag op het inkomen. Vindt het naar dat de boer in negatief licht gezet wordt. Ik ken de desbetreffende boer niet maar die is hier heus niet blij mee, denk eerder heel verdrietig.

En over de dichte stallen etc. Dat is milieuwetgeving en je kunt wel zeggen stallen groter en meer ruimte, ben ik zelf ook voor, maar daar kan de boer niks aan doen he, dat ligt bij de consument. Tuurlijk, er is een biologische en dynamische manier van boeren, maar is niet voor elke boer weg gelegd. En veel consumenten willen goedkoop vlees > weinig geld voor de boer = weinig ruimte voor de dieren. Gelukkig is daar wel wetgeving op. Dat het altijd beter kan dat ben ik met jullie eens, maar stimuleer het dan ook ipv er negatief over te doen (daar bereik je niks mee). :)
Laatst bijgewerkt door _Roosmarijn_ op 20-06-13 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:57

Als het aantal iets te maken heeft met knus staan of niet?
Er staat toch niet vermeld hoeveel m2 de schuur groot is?
Verder is dat helemaal per wet bepaald, je mag echt niet meer dieren houden op een m2 als je dat toevallig beter uitkomt.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:59

Marjoow schreef:
XLeandrosX schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen van jullie één of twee dagen in de week geen vlees of vis eten en als er vlees wordt gegeten hoe vaak dit dan biologisch is.
Ik vind het zo hypocriet dat er gelijk naar de boer wordt gewezen. Tuurlijk zitten er altijd rotte appels bij maar over het algemeen hebben de meeste boeren het goed voor met hun dieren en zorgen ze er goed voor. Ze houden zich aan de regels maar zijn ook genoodzaakt om te kijken naar hun eigen inkomsten. Dat is logisch en terecht. Je kunt niet van hun verwachten dat ze voor het kleine beetje geld wat ze betaald krijgen de kwaliteit van leven geven van biologisch vlees.
En het werk als boer is echt hard en zwaar, ik denk dat vele van jullie zich dat niet realiseren. Ik heb groot respect voor de boeren. Loop maar eens een paar weken mee op een dergelijk bedrijf en je praat wel anders.

Wij thuis eten zo veel mogelijk biologisch. Zo veel mogelijk want heel veel biologisch vlees is er helaas niet. We eten wel zo'n beetje elke dag vlees, maar we eten ook wel vleesvervangers in bv de nasi.

Biologisch betekend niet meteen dat het dier een "beter" leven heeft gehad..
Wat betreft melkvee ben ik juist tegen het "biologisch" houden van dieren!
+ Dat biologisch voedsel helemaal niet beter is voor het milieu!
Laatst bijgewerkt door Animal op 20-06-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:01

Weet je aan iedereen die zo walgelijk reageren? Zullen we als boeren maar ophouden in nederland? kun je een stukje vlees uit het buitenland krijgen, waar dus echt geen of nauwelijks controle is op de dieren. EN mag ik je er op wijzen, dat hoe de stallen nu gebouwd worden afkomt van de CONSUMENT!
de consument die wel goedkoop hun stukje vlees willen, maar niet willen ruiken dat ergens vee is? de consument die tegenwoordig steeds meer buitenaf wil wonen, maar zodra ze vee ruiken gaan klagen? de consument die klaagt als de boer mest gaat rijden? de consument die klaagt als de boer savonds nog even gras maait om de dag erna gras binnen te kunnen halen voor hun koeien voordat de regen het gras verpest! Weet je als de consument zich niet zoveel bemoeit had met o dat is zielig en o dat kan niet hadden we nog kleinere boerderijen gehad. hadden we gewoon varkens varken gelaten (en hadden we nooit hoeven te gaan castreren.) Dan hadden we nu geen MEGA stallen gehad, want dan werd er gewoon geaccepteerd dat er vee woont op het platteland en hoefde er geen speciale dichte stallen gebouwd te worden. Zodat de "normale" mens geen vee ruikt.
Hier is een ongeluk gebeurd bij een boer die misschien (ik ken hem niet persoonlijk) wel aan alle eisen voldaan heeft die de consument afgedwongen heeft aan de boeren, en dat gebeurd er een ongeluk, is het WEER de schuld van de boer. Ga gewoon lekker je stukje vlees halen uit Argentinie dan weet je zeker dat het een stukje ongecontroleerd vlees is. BAH in een woord IK vind de concument maar walgelijk, Maar he welk topic ik ook open is dat wederzijds toch?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:02

EliseBrouwer schreef:
Marjoow schreef:

Wij thuis eten zo veel mogelijk biologisch. Zo veel mogelijk want heel veel biologisch vlees is er helaas niet. We eten wel zo'n beetje elke dag vlees, maar we eten ook wel vleesvervangers in bv de nasi.

Biologisch betekend niet meteen dat het dier een "beter" leven heeft gehad..
Wat betreft melkvee ben ik juist tegen het "biologisch" houden van dieren!
+ Dat biologisch voedsel helemaal niet beter is voor het milieu!

Wij eten biologisch vlees, omdat de dieren gewoon een dierwaardiger bestaan hebben :)

wendyenbram

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:04

Ha tja lekker als een dier ziek wordt en je moet ze afmaken, omdat er een perfect medicijn bestaat, Maar he biologisch dus het dier mag het niet hebben! (zo hebben we vorig jaar juli 3000 kippen moeten laten slachten. De keus was, of alle dieren langzaam aan dood laten gaat, medicijnen toe dienen maar de eieren niet meer kwijt kunnen of slachten.

hoezo beter.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:04

wendyenbram schreef:
Wij (toen ik nog op een varkensbedrijf werkte) waren om 18.00 uur klaar in de stal.

Dus varkensboer zijn is toch een nine to five-job. :+

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Alleen maar met de vinger naar de boer wijzen is misschien hypocriet, maar om de boer nu volledig in te dekken want 'ocharme ze hebben het zo moeilijk'. Mwah. Als zoveel dieren een verschrikkelijke dood sterven (en je komt er relatief laat achter) ben je enorm nalatig geweest en daar heeft Europa en Nederlandse wetgeving en biologisch vlees en dergelijke niets mee te maken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:07

De boer is en blijft verantwoordelijk voor z'n eigen vee. Wel lekker makkelijk om de consument maar de schuld te geven omdat die niet meer wil betalen. Je bent als boer zelf verantwoordelijk hoe je je bedrijf wil runnen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:09

Wij wonen dus buiten.
En zitten tussen 2 stallen in.
Bij een woont de boer bij,
bij de ander niet dat is een gehuurde stal.
Maar daar zie ik ze altijd nog na 18:00 bij de stallen.
De gehuurde stal is iemand die daarnaast nog een andere baan heeft.
Meestal zie ik die in de ochtend vroeg van de stal daar afkomen. Maar dan is hij er ook niet meer tot in de middag.
Valt daar de ventilatie plus alarm uit nadat hij er om 6:00 is geweest dan is het om 14:00 in de middag echt wel fout met 32 graden.
Hem zou dit verhaal dus ook kunnen overkomen. Terwijl hij meerdere malen per dag op het bedrijf is.
Dus 9 tot 5, niet bij mijn buren.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:11

Tigra_ schreef:
De boer is en blijft verantwoordelijk voor z'n eigen vee. Wel lekker makkelijk om de consument maar de schuld te geven omdat die niet meer wil betalen. Je bent als boer zelf verantwoordelijk hoe je je bedrijf wil runnen.

Dus moeten ze maar stoppen, dat is het andere alternatief.
Nog meer werkelozen op onze 8,3 procent?
Nog minder belasting betalers? Dus nog een hogere staatschuld?
Minder uitvoer van vlees maar juist meer invoer, nog duurder en slechter vlees.
Ja dat kan ook.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:11

de consument bepaald helemaal niks. niet hoe de dieren op elkaar gepakt moeten worden, en de prijs ook niet. als je de prijzen ziet in de supermarkt, en die meerdere malen per jaar stiekem omhoog gaan, kan ik wel zeggen dat ik een flinke prijs betaal. de biefstuk is b.v. in ruim een jaar van 12,50 naar 22,50 een kg. gegaan. supermarkt prijs, en niet biologisch. en ik reken nog steeds weleens om naar de gulden. dan is het helemaal schrikken.
de boeren krijgen blijkbaar weinig voor het vlees,maar de supermarkt rekent veel.
maar zeg niet dat wij "niet willen betalen "want de vleesprijzen in de winkel zijn hoog genoeg.en er is dan ook nog niet KUNNEN betalen.
de boer wil de maximale winst halen uit een stukje grond/ stal.begrijpelijk,maar ik vraag niet of ie 10 varkens in een stal wil doen, i.p.v. 3 , laat staan dat ik het bepaal.
enigste wat je als consument kan doen, is scharrelvlees kopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:11

wendyenbram schreef:
Ha tja lekker als een dier ziek wordt en je moet ze afmaken, omdat er een perfect medicijn bestaat, Maar he biologisch dus het dier mag het niet hebben! (zo hebben we vorig jaar juli 3000 kippen moeten laten slachten. De keus was, of alle dieren langzaam aan dood laten gaat, medicijnen toe dienen maar de eieren niet meer kwijt kunnen of slachten.

hoezo beter.

Nog altijd liever dat dan plofkippen eten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:13

unihorses schreef:
afhankelijk van hoe deze beestjes stonden, kan ik trouwens pas oordelen hoe sneu ik het vind, maar als er 1100 varkens waren... zal het wel knus zijn geweest

Makkelijke aanname, dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:14

het hoeft niet,maar de kans is wel groot ..

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:15

Pfoee, wat erg zeg! Echt vershrikkelijk! Milheeze is hier ook niet ver vandaan :oo