Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
wendyenbram schreef:Wij (toen ik nog op een varkensbedrijf werkte) waren om 18.00 uur klaar in de stal. Alleen bij de kraamafdeling liep je savonds nog wel eens in (en snachts als het moest) bij de andere afdelingen kwam je daarna niet meer Juist voor de rust! Want steeds zodra je de stal in komt vliegen de varkens op en is er onrust in de stal, terwijl ze anders gewoon lekker liggen.
Dus het is juist heel diervriendelijk als je niet steeds de stal in loopt bij varkens! en dat helaas het alarm niet heeft gewerkt, ja dat is techniek, daar doe je als boer niks aan.
unihorses schreef:Marjoow schreef:Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...
die innovaties zijn de flatstallen... hoe nog meer varkens bovenelkaar stapelen... nu met 3 verdiepingen...
unihorses schreef:een varkensstal inlopen is niet zomaar even iets...
het is daar pikkedonker, zodra het ligt aan gaat krijzen de beesten zo hard dat je oorbescherming op moet. dat de boer dus niet is gaan kijken vind ik begrijpelijk.
het hele varkenopvarkenopvarkenopvarkenopvarken heb ik ook gezien, en vindik niet oke.en wie blijft beweren dat het niet zo gaat is of de verkeerde nog niet tegengekomen, of willen het gewoon niet zien.
Marjoow schreef:XLeandrosX schreef:Ik vraag mij af hoeveel mensen van jullie één of twee dagen in de week geen vlees of vis eten en als er vlees wordt gegeten hoe vaak dit dan biologisch is.
Ik vind het zo hypocriet dat er gelijk naar de boer wordt gewezen. Tuurlijk zitten er altijd rotte appels bij maar over het algemeen hebben de meeste boeren het goed voor met hun dieren en zorgen ze er goed voor. Ze houden zich aan de regels maar zijn ook genoodzaakt om te kijken naar hun eigen inkomsten. Dat is logisch en terecht. Je kunt niet van hun verwachten dat ze voor het kleine beetje geld wat ze betaald krijgen de kwaliteit van leven geven van biologisch vlees.
En het werk als boer is echt hard en zwaar, ik denk dat vele van jullie zich dat niet realiseren. Ik heb groot respect voor de boeren. Loop maar eens een paar weken mee op een dergelijk bedrijf en je praat wel anders.
Wij thuis eten zo veel mogelijk biologisch. Zo veel mogelijk want heel veel biologisch vlees is er helaas niet. We eten wel zo'n beetje elke dag vlees, maar we eten ook wel vleesvervangers in bv de nasi.
EliseBrouwer schreef:Marjoow schreef:
Wij thuis eten zo veel mogelijk biologisch. Zo veel mogelijk want heel veel biologisch vlees is er helaas niet. We eten wel zo'n beetje elke dag vlees, maar we eten ook wel vleesvervangers in bv de nasi.
Biologisch betekend niet meteen dat het dier een "beter" leven heeft gehad..
Wat betreft melkvee ben ik juist tegen het "biologisch" houden van dieren!
+ Dat biologisch voedsel helemaal niet beter is voor het milieu!
wendyenbram schreef:Wij (toen ik nog op een varkensbedrijf werkte) waren om 18.00 uur klaar in de stal.
Tigra_ schreef:De boer is en blijft verantwoordelijk voor z'n eigen vee. Wel lekker makkelijk om de consument maar de schuld te geven omdat die niet meer wil betalen. Je bent als boer zelf verantwoordelijk hoe je je bedrijf wil runnen.
wendyenbram schreef:Ha tja lekker als een dier ziek wordt en je moet ze afmaken, omdat er een perfect medicijn bestaat, Maar he biologisch dus het dier mag het niet hebben! (zo hebben we vorig jaar juli 3000 kippen moeten laten slachten. De keus was, of alle dieren langzaam aan dood laten gaat, medicijnen toe dienen maar de eieren niet meer kwijt kunnen of slachten.
hoezo beter.