dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:36

liesjecryos schreef:
Ik heb een goede kennis in Duitsland die net al sik boerin ben en er zijn wel degelijk boerderijen met vee na hoger gebieden gebracht.
Alleen de boeren hebben het gruwelijk moeilijk om plaats te vinden voor hun vee want zomaar vreemd vee in je stallen mag niet invb regels.
Het is echt erg en die vriendin van mij probeert ook de media daar warm ervoor te krijgen maar die zeggen keihard..''ja en.... kopen die boeren maar nieuwe vee'' :\ :oo
Ik ken zelf geen woord duits maar waarom niet iets van een fb pagina opzetten en desnoods via nederlandse media de boel daar onder druk zetten ofzo.
Ik zit er ook al een paar dagen mee in mijn maag.

Wat ik schrijnender vind is de reden wáárom die boeren het verlies zo 'erg' vinden!
In de meeste gevallen echt niet omdat ze zo op ze gesteld zijn hoor! ;)
Voor hen zijn het tenslotte ook maar 'producten' dus nou niet ineens zielig lopen doen, boertjes!

F_Orumster

Re: dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:39

Een goede boer houdt van zijn dieren hoor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:41

Denk je nu echt dat een boer alleen denkt aan het geld wat hij verloren heeft? Een boer heeft echt hard voor zijn dieren hoor!

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:43

Een goede boer houd wel degelijk van zijn dieren. Vaak zijn het ook generaties van goede koeien die verloren gaan. En ook inkomsten ja, Maar ja, leer, melk, vlees enz wat ( bijna ) iedereen gebruikt, moet toch echt ergens vandaan komen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:46

Als je niet van dieren houdt, dan trek je een stiel als boer niet.
Ze zullen er niet zo teerhartig mee omgaan als wij met onze paarden misschien, maar het zijn geen wandelende dollartekens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:46

Naast dat een boer inderdaad zeker wel om hun dieren geeft (maar door de consument gedwongen wordt om zo efficiënt mogelijk te maken), is een veestapel ook zo eenvoudig niet opnieuw aan te schaffen zoals de journalist dat zo dom verkondigt. Verzekeringstechnisch zal de boer vast wel wat vergoed krijgen, maar je koopt niet even 200 koeien terug aan en daarbij zijn dat dan geen koeien naar keus; een boer houdt er namelijk een zeer serieus fokprogramma op na.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:47

Dit is eigenlijk een beetje wat ik vreesde dat ging gebeuren met dit topic. Meiden lekker droog achter hun computerscherm die even eens goed gaan oordelen over mensen die in de miserie zitten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:48

Ken inderdaad ook zat boeren die heel begaan zijn met hun dieren!!
Ik vind het over de instanties/overheid bélachelijk hoe er met deze ramp omgegaan word!!!
Ik heb het nu aan een paar mensen gevraagd, 'erg he, wat er nu in duitsland aan de hand is?'
Krijg je reacties als 'Wat is daar dan??'................................. Er wordt gewoon echt niets naar buiten gebracht over hoe ernstig de situatie bij onze buren is!!!!
Ik denk dat als ze daar veel meer over naar buiten zouden brengen, er van veel meer kanten hulp geboden kan worde!?!
(ik hoorde laatst wel dat er ontzettend veel zand geleverd werd vanuit onze kant, maar verders?!?!)

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:49

ik vind dit artikel ook een schrijnend voorbeeld ,is van vorige week ,in midden staat betreffende stukje

hier is een kudde wilde paarden verdronken ,er stonden jagers klaar om ze neer te schieten maar die durfden er niet op aan, voorheen is geen poging ondernomen om ze gebied uit te drijven naar hoger land,dus zijn ze uiteindelijk verdronken
http://www.n-tv.de/panorama/Wie-ein-Kam ... 92996.html

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:50

Gini: Ben ik met je eens...maar dat is de insteek van dit topic natuurlijk niet.

Kunnen we/jullie niet gewoon even achterwege laten of die boeren nou wel of niet geven om hun dieren en doen wat de TS in haar openingspost suggereert? Daar kunnen we in ieder geval iemand mee helpen en met de eindeloze discussie die nu aan het ontstaan is komen we nergens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:51

Ik hoor het wel steeds op de radio en tv, dus begrijp niet wat er zo onbekend aan is?

Het nederlandse leger heeft overigens al wel geholpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:54

Is de insteek idd niet, maar je gaat zien dat er telkens op teruggekomen zal worden.
Mensen die niet in rampscenario's zitten weten het altijd beter dan wanneer die ramp je zelf overkomt. Ik denk dat als je zelf in je huis zit en het wassende water ziet optrekken, buren zijn al geëvacueerd, je bent alleen met je hond op de schoot. Hoeveel zouden er vrede nemen met de dood en idd samen sterven met hun hond? Als het water tot aan je lippen komt? En hoeveel zouden er toch naar de armen van de reddingswerker grijpen?

Ik geloof ook niet dat mensen emotieloos hun dieren achterlaten zoals hier precies beweerd worden (dieren zijn zaken). Ik wil niet weten hoeveel mensen schreeuwend en gillend in de helikopter gezeten hebben terwijl ze zien hoe hun hond meegesleurd wordt door het water.

Ik word er altijd zo opstandig van...mensen in veiligheid/ver van hun bed die oordelen over mensen van wiens hart een stukje weg is.
Laatst bijgewerkt door Gini op 14-06-13 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:54

sflj schreef:
liesjecryos schreef:
Ik heb een goede kennis in Duitsland die net al sik boerin ben en er zijn wel degelijk boerderijen met vee na hoger gebieden gebracht.
Alleen de boeren hebben het gruwelijk moeilijk om plaats te vinden voor hun vee want zomaar vreemd vee in je stallen mag niet invb regels.
Het is echt erg en die vriendin van mij probeert ook de media daar warm ervoor te krijgen maar die zeggen keihard..''ja en.... kopen die boeren maar nieuwe vee'' :\ :oo
Ik ken zelf geen woord duits maar waarom niet iets van een fb pagina opzetten en desnoods via nederlandse media de boel daar onder druk zetten ofzo.
Ik zit er ook al een paar dagen mee in mijn maag.

Wat ik schrijnender vind is de reden wáárom die boeren het verlies zo 'erg' vinden!
In de meeste gevallen echt niet omdat ze zo op ze gesteld zijn hoor! ;)
Voor hen zijn het tenslotte ook maar 'producten' dus nou niet ineens zielig lopen doen, boertjes!

PARDON!!!!
Je vee is je boterham inderdaad ja maar je ziet zo een dier geboren worden en je voedt ze op tot volwaardig dier.
Ik vindt het ronduit schandalig dat je dit suggereerd terwijl boeren kapot gaan van verdriet bij ruimingen en dit soort zaken.
Niet omdat ze geld verliezen nee om het vee,want hou je niet van het vee.....hou je het ook niet lang vol.
Ik ben zelf melkveehoudster en ben stapel op mijn vee.
Sterker nog ik heb hier plannen liggen voor als er wat gebeurt om het vee te redden.
Wat zijn jou plannen om jou geliefde dietjes te redden??
Heb je het mandje en emmertje met voer altijd klaar staan??

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 13:55

Kentaro schreef:
Ken inderdaad ook zat boeren die heel begaan zijn met hun dieren!!
Ik vind het over de instanties/overheid bélachelijk hoe er met deze ramp omgegaan word!!!
Ik heb het nu aan een paar mensen gevraagd, 'erg he, wat er nu in duitsland aan de hand is?'
Krijg je reacties als 'Wat is daar dan??'................................. Er wordt gewoon echt niets naar buiten gebracht over hoe ernstig de situatie bij onze buren is!!!!
Ik denk dat als ze daar veel meer over naar buiten zouden brengen, er van veel meer kanten hulp geboden kan worde!?!
(ik hoorde laatst wel dat er ontzettend veel zand geleverd werd vanuit onze kant, maar verders?!?!)

klopt aandacht is er weinig ,men weet in aangrenzende landen niet eens wat er hier aan de hand is ,zelfs in duitsland word haast niet over de achtergelaten dieren gepraat
heel weinig

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:57

F_Orumster, We horen ook wel berichten over hoog water, maar als ik dan vertel wat ik hier uit het topic haal, schrikken de mensen daar echt van, dus in mijn ogen zouden ze er veel meer over mogen laten zien op o.a. de televisie!
Mij was ook de ernst van de situatie pas 'duidelijk' na dit topic en zeker niet door wat ik uit de media haalde! (oke, ik zit niet op FB, dus weet niet wat daar rond gaat :P )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:58

Ik luister veel radio 2 en BNR dus heb er vrij veel over gehoord, ook over de problematiek van de smalle doorgangen voor het water in de dorpjes en dat daar dus echt wat aan gedaan moet worden.

Je kan ook ZDF opzetten, wat ergens tussen je 900 kanalen zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:59

Wat ik bijzonder triest vind, is wanneer het al langer bekend is en de eigenaren niet de verantwoording nemen om hun dieren in veiligheid te brengen !

Kijk, een plotselinge natuurramp is niemand op voorbereid, maar ik lees hier toch berichten van langer durende dreiging, waarom wordt daar dan niet op ingespeeld ?

Ik heb ook heeeeel wat meer te redden dan een kat en een kanarie, maar reken maar dat ik alles op alles zou zetten om ze veilig te stellen, al moet ik ze één voor één aan de hand begeleiden.

En dit geldt ook voor mijn buurman met zijn melkkoeien, weet ook zeker dat hij ( met behulp van alle buren ) zijn dieren echt wel droog zou houden, mits uiteraard ook de tijd dit zou toelaten ...
Laatst bijgewerkt door Shirley op 14-06-13 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:00

een schrijnend voorbeeld van dat het ook mis kan gaan als je poogt je paarden te redden
door de gillende sirenes van de politieauto naast hun, zijn ze in paniek water in gesprongen en verdwenen
de eigenaresse zoekt ze wanhopig
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:01

F_Orumster schreef:
Ik luister veel radio 2 en BNR dus heb er vrij veel over gehoord, ook over de problematiek van de smalle doorgangen voor het water in de dorpjes en dat daar dus echt wat aan gedaan moet worden.

Je kan ook ZDF opzetten, wat ergens tussen je 900 kanalen zit.

Het ging mij er meer om, dat als iemand niet bekend is met de omvang van de ramp, ze daar ook niet snel naar zullen gaan zoeken en dan denk ik dat je met bijvoorbeeld commerciele zenders een veel groter publiek bereikt!?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:02

Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 14-06-13 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:04

Eerlijk gezegd sta ik daar ook van te kijken Shirley.
Wij hebben vee in de uiterwaarden lopen en toen bekend werd dat er hoog water aankwam zijn wij we meteen vertrokken om ze te halen.
Het water,weten we uit eigen ervaring,ineens erg hard stijgen.
Ik haal liever mijn beesten 3 keer te vaak weg voor niks dan 1 te weinig.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:04

dit paard werd uit water gevist op kms van zijn oorspronkelijke weide
de eigenaar was geevacueerd en moest zijn paard achterlaten ! in land,zwemmend heeft die het overleefd ,vele paarden kunnen dat niet omdat het van de waterstand en stromingen afhangt en verdrinken
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

eigenaar is inmiddels gevonden dus

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:12

Iemand zei hier over de kudde prewalski paarden die zijn verdronken, waarom neem je als mensen niet eerder de beslissing om dieren naar hoger gelegen gebieden te drijven. Ik krijg vaak de indruk dat uitzonderlijk is wat hier gebeurd, heel veel in korte tijd met heel veel dijkdoorbraken die plotseling komen. Dan red je eerst jezelf en je gezin, mensen hebben vaak niet eens de tijd gehad om meer te redden dan hun vege lijf. Overal met natuurcatastrofes zijn veel dieren het slachtoffer, helaas.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:18

Het is niet voor het eerst dat er in Duitsland gesproken wordt over ‘Uberswemmungsgebieten’ (retentiegebieden). Na de overstromingen in 2002 stond het onderwerp ook op de agenda. In dat jaar kampte de Elbe met twaalf dijkdoorbraken en bedroeg de schade 25 miljard euro. De politiek koos indertijd voor het kanaliseren van de Elbe om de rivier bevaarbaar te houden.

In de week dat het waterpeil van de Elbe opnieuw tot kritieke hoogte is gestegen, krijgt de Duitse overheid scherpe verwijten over haar hoogwaterbeleid. Uit economische motieven richt de Duitse regering zich te veel op het bevaarbaar maken van de Elbe, met name door het bouwen van stuwen en het kanaliseren van de rivier. Daardoor verergert juist de kans op overstromingen, menen de Duitse milieu-organisaties Bund en Nabu. Volgens Bund zou de Elbe inmiddels zelfs 80 procent van zijn bergingsruimte zoals uiterwaarden zijn verloren. Duitsland en Tsjechië willen de Elbe weer bevaarbaar maken voor grote vrachtschepen. "Deze plannen maken het overstromingsgevaar juist groter." - See more at: http://www.waterforum.net/Nieuws/4645-A ... INk4j.dpuf
http://www.waterforum.net/Nieuws/4645-A ... eleid-Elbe

Ik denk dat er niet zoveel aandacht op de commerciële kanalen uitgaat omdat het geen verrassing is?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 14-06-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:20

wat ik nogmaals wil aankaarten ,veel mensen kunnen niks omdat de hulp die ze daarvoor nodig zijn word ontzegd ,men vind het niet van belang dieren uit deze gebieden te halen ,het gaat niet om de grootte van bedrijven ,wie wel of niet om zijn beesten geeft als bv boer ,de evacuatieplaning staat het gewoon niet toe en daarbij word niet gekeken of het een kanariepietje is of een koe ,het word achtergelaten en verdrinkt hier en eraan gedaan word niks uiteindelijk ,is een goed zegt de wet en zo worden ze beschouwd ,als iets wat je in de winkel koopt

indivudeel zijn er wel kleinere reddingspogingen door kleine groepen dierenbeschermers

er word niet over gepraat ,komt weinig in de media ,is een vergeten iets wat niet van belang is en daar is topic voor bedoelt ,aandacht ervoor ,we maken ons allemaal druk om brooke hospitals ,andere dierleed ,maken ons kwaad om verwaarloosde dieren maar op dit moment speelt er een hoop gedeeltelijk onnodig dierenleed af bij de buren waar haast geen aandacht voor is in de media ,hoe meer mensen het bewust worden ,hoe meer aandacht ,des te groter de druk erop