iPad scholen valt goed voor de kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:12

berthe schreef:
@ElineS Een soort staatsprogramma dus? In landen waarin scholen en leraren zelf mogen kiezen, worden veel betere resultaten behaald. En daarnaast: onderzoek toont uit dat niet de methode het verschil maakt, maar de leerkracht. Dus verschillen werken we alleen weg als we dan ook nog leerkrachten gaan klonen.

Welk onderzoek? Zijn daar bronnen van? ;) Want ik heb ook tig onderzoeken gelezen, maar die hebben allemaal weer een andere uitkomst.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:12

ElineS, wie zegt dat dat onderwijs niets is? Het werkt goed voor een hoop kinderen. Ze krijgen genoeg begeleiding, het is niet dat ze alles compleet zelf bepalen.
Ik denk ook niet dat dit een nieuw onderwijssysteem gaat worden. Gebruik van iPads/digiborden zie je nu namelijk overal in het onderwijs terug, ongeacht het systeem.
Edit: Beetje offtopic, maar zo beschrijf je het Montessori onderwijs ook wel heel kort door de bocht vind ik
Laatst bijgewerkt door Liekess op 10-06-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:14

verootjoo schreef:
Resistance schreef:
Ik houd wel van iets "ouderwets". Ook wil ik op een toets gewoon lekker zelf kunnen schrijven, dan heb ik nooit de angst dat ik net op een verkeerd toetsje heb gedrukt. Geef mij maar gewoon lekker een pen, een iPad is om mee te internetten enzo.

Ook zal het aantal hipsters waarschijnlijk behoorlijk stijgen (wat imo niet erg is).

En jij zit zeker nog niet op het hbo, waar vrijwel alle toetsen allang via de computer gaan... Komt geen pen aan te pas.

Dat is een levensfase verder. Dan hebben ze het schrijfwerk gehad, en dan heb ik geen problemen mee dat het op de computer gaat. Maar basisschool kinderen horen gewoon te schrijven imo.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:15

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:15

ElineS schreef:
berthe schreef:
@ElineS Een soort staatsprogramma dus? In landen waarin scholen en leraren zelf mogen kiezen, worden veel betere resultaten behaald. En daarnaast: onderzoek toont uit dat niet de methode het verschil maakt, maar de leerkracht. Dus verschillen werken we alleen weg als we dan ook nog leerkrachten gaan klonen.

Welk onderzoek? Zijn daar bronnen van? ;) Want ik heb ook tig onderzoeken gelezen, maar die hebben allemaal weer een andere uitkomst.

Bij mij persoonlijk is dit wel zo, dit jaar voor meerdere vakken meerdere leraren gehad en de ene is voor mij veel helderder dan de andere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:21

Wat dacht je van kinderen die beter visueel leren ( filmpjes)
Kinderen die baat hebben bij herhaling
Kinderen die juist pittige verdieping nodig hebben.

Met de leerstof op de ipad kan dat, de docent zet drie vinkjes en elk kind krijgt het les onderwerp op een andere manier aangeboden.

En als docent kun je zien dat jongentje 1 heel hard moet werken voor een zesje en jongentje twee met niets doen ook een zes haalt. Dan weet ze veel beter welk kind op welkemanier gestimuleerd moet worden.

En waarom is het zodat als je wiskunde en natuurkunde op vwo niveau aankan,maar je talen niet... Dat je dan helaas pindakaas als superslimme beta naar het vmbo moet....
Dat hoeft niet meer als het leren iets anders ingestoken wordt.

Digitaal leren heeft zoveel voordelen. Dat sociale verdwijnt echt niet, de meeste mensen kunnen niet zonder.

En dat leren op afstand heeft ook voordelen. Denk aan zeer dunbevolkte gebieden. 3x per week in de klas, 2x met digitale hulpmiddelen vanuit huis .

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:22

Liekess: Ik zeg dat ik het niets vind ;) Kan iemand anders het wel iets vinden, maar ik vind het niets..

Vind dit ook niet bepaald positief overkomen. De verdere onderzoeken (de twee meetjaren) vind je uitgebreid terug op diezelfde website. Hoewel het tweede meetjaar als een stuk positiever is, valt het mij zeer op dat oud motessori leerlingen vaak veel verschillende opleidingen en banen hebben/kiezen en niet zoveel interesse hebben in carriere maken.
http://www.montessori.nl/113/is-er-iets ... rwijs.html

Maar goed, dit gaat wat off-topic. Zoals ik al zei, ik vind het echt prima dat kinderen leren met technologie om te gaan. Ik juich dat alleen maar toe. Het is immers wel de toekomst. Maar ik begrijp niet waarom ze dan niet gewoon een paar 'computeruurtjes' inplannen in plaats van het hele onderwijs op één zo'n schermpje te zetten.

@Berthe: Bedankt, ik zal het doorlezen wanneer ik tijd heb! Ik vind dit soort dingen altijd wel interessant.

@MariekeB: Juist ja, minder naar school.. Dus minder sociale contacten en minder structuur. Dan is het aan de ouders om dat op te vangen, maar er zijn genoeg ouders die falen in de opvoeding van hun kind en dat dus ook niet opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:25

verootjoo schreef:
Resistance schreef:
Ik houd wel van iets "ouderwets". Ook wil ik op een toets gewoon lekker zelf kunnen schrijven, dan heb ik nooit de angst dat ik net op een verkeerd toetsje heb gedrukt. Geef mij maar gewoon lekker een pen, een iPad is om mee te internetten enzo.

Ook zal het aantal hipsters waarschijnlijk behoorlijk stijgen (wat imo niet erg is).

En jij zit zeker nog niet op het hbo, waar vrijwel alle toetsen allang via de computer gaan... Komt geen pen aan te pas.

Ik zit op 3VWO Tweetalig. Niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar dat maakt niet uit. Op onze school willen ze volgend jaar ook aan de iPads gaan beginnen, maar godzijdank verander ik van school (niet om die reden). Ik vind het heerlijk om 4 A4'tjes vol te krabbelen op een toets waar je werkelijk iedere vraag van weet. Dat geeft een voldaan gevoel.

Uiteraard is een iPad heel handig voor mensen met dislectie. Maar onze school heeft 1200 leerlingen, en ik verwacht niet dat ze zo even voor al die 1200 leerlingen een iPad willen aanschaffen. Dat zal men toch echt zelf moeten doen, en niet iedereen heeft daar het geld voor.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:30

Resistance schreef:
Ik zit op 3VWO Tweetalig. Niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar dat maakt niet uit. Op onze school willen ze volgend jaar ook aan de iPads gaan beginnen, maar godzijdank verander ik van school (niet om die reden). Ik vind het heerlijk om 4 A4'tjes vol te krabbelen op een toets waar je werkelijk iedere vraag van weet. Dat geeft een voldaan gevoel.

Uiteraard is een iPad heel handig voor mensen met dislectie. Maar onze school heeft 1200 leerlingen, en ik verwacht niet dat ze zo even voor al die 1200 leerlingen een iPad willen aanschaffen. Dat zal men toch echt zelf moeten doen, en niet iedereen heeft daar het geld voor.

Hoe doen scholen dit dan met boeken? Een school krijgt een bepaald bedrag voor boeken per leerling, maar i.p.v. van daar boeken voor te kopen, worden daar iPads voor gekocht. Ik ben wel benieuwd hoe we dit moeten gaan financieren als de boeken niet meer gratis zijn. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -onderwijs)

xAlice

Re: iPad scholen valt goed voor de kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:44

Ik heb over dit onderwerp ooit een debat moeten doen op school. Heb even opgezocht wat onze argumenten waren.
(Is al een aantal jaar terug dus kan niet garanderen dat het klopt :P)
Dit hadden wij over de kosten gevonden:

• Goedkoper dan boeken, het bedrag is maar eenmalig.
De gemiddelde prijs van een boekenpakket op het voortgezet onderwijs is 308euro, een goede tablet kun je voor rond de 500euro krijgen. Als je er dus vanuit gaat dat een tablet twee jaar mee gaat, bespaar je al meer dan 50euro per leerling per jaar. De gemiddelde levensduur van tablets is nog niet bekent maar aangezien de meeste abonnementen 2 jaar lang duren moeten de tablets die tijd dus wel kunnen halen. In 2006 zaten er ongeveer 100.000 leerlingen op het voortgezet onderwijs. Dan bespaar je dus al zo’n 5.000.000 per jaar.

Op tablets zit meestal garantie van een jaar en soms zelfs 2 jaar. Als de tablet in het jaar daarna kapot zou gaan zou dat door de ‘winst’ van 5 leerlingen gecompenseerd kunnen worden. (want in twee jaar wordt er 100euro per leerling bespaard). Als dus 1 op de 6 tablet in het tweede jaar kapot zou gaan zou het net zoveel kosten als wanneer we met boeken zouden werken. En dat is dan nog zonder het meerekenen van de tablets die het langer dan 2 jaar volhouden. Aangezien tablets nog vrij nieuw zijn is er nog weinig over de levensduur bekend. Maar opnieuw met verwijzing naar de duur van de abonnementen denk ik dat de kans vrij laag is dat er echt 1 op 6 al in het tweede jaar kapot gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:38

Mijn zoon heeft sinds dit schooljaar een laptop en daarnaast heeft hij zijn gewone stapel boeken mee. Zelf ben ik ouderwets ingesteld en ben ik een voorstander van de boeken. Het schijnt de toekomst te zijn, dus heb ik me erbij neergelegd. De laptop is inderdaad niet altijd even handig: moet dagelijks opgeladen worden en als er iets uitgeprint moet worden, dan moet er eerst naar onze normale PC gemaild worden. Daarnaast zitten de leerlingen in de klas heel vaak onderling te mailen of andere dingen te doen, wat de leerkracht niet kan controleren. Nu noem ik natuurlijk alleen de nadelen op, er zullen vast ook voordelen aan zitten (Wiskunde heeft wel een heel mooi programma, maar meer voordelen kan ik nog even niet benoemen). Tot op heden zie ik nog steeds liever dat er via de boeken gewerkt wordt. Uiteraard moet een leerkracht ook kundig genoeg zijn om de les naast de boeken interessant te houden door onder andere vertelkunde. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:44

Shenavallie schreef:
Mijn zoon heeft sinds dit schooljaar een laptop en daarnaast heeft hij zijn gewone stapel boeken mee. Zelf ben ik ouderwets ingesteld en ben ik een voorstander van de boeken. Het schijnt de toekomst te zijn, dus heb ik me erbij neergelegd. De laptop is inderdaad niet altijd even handig: moet dagelijks opgeladen worden en als er iets uitgeprint moet worden, dan moet er eerst naar onze normale PC gemaild worden. Daarnaast zitten de leerlingen in de klas heel vaak onderling te mailen of andere dingen te doen, wat de leerkracht niet kan controleren. Nu noem ik natuurlijk alleen de nadelen op, er zullen vast ook voordelen aan zitten (Wiskunde heeft wel een heel mooi programma, maar meer voordelen kan ik nog even niet benoemen). Tot op heden zie ik nog steeds liever dat er via de boeken gewerkt wordt. Uiteraard moet een leerkracht ook kundig genoeg zijn om de les naast de boeken interessant te houden door onder andere vertelkunde. ;)

Dat printen hoeft niet zo complex te gaan hoor. Dat kan ook vanaf de laptop . En het lijkt me sterk dat ze dat niet op school kunnen ( dat kan mijn dochter ook )
Ach als ze niet mailen dan whats appen ze wel met hun telefoon, en wij deden dat vroeger met briefjes doorgeven toch ?
Jammer dat de boeken ook nog mee moeten, dat maakt het wel erg vele allemaal.
Een laptop heeft als nadeel tov een tablet: het gewicht , en het dagelijkse opladen.

Gister weer naar een goed seminar geweest waar zoveel van dit soort dingen besproken werden... bereidt je maar voor.. dit is net het begin :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:23

Ze mogen op school niet printen en ook niet opladen... Alles moet thuis gebeuren en aangezien we thuis ook niet echt modern zijn... Het is dát we een PC hebben, maar dat is er wel eentje die van allerlei 2e hands onderdelen in elkaar gezet is met een hele oude printer. Dat andere wat je noemt, kan niet in de school/klas. Mobieltjes moeten uit of ingeleverd worden. Word je toch betrapt, dan ben je je mobieltje een poosje kwijt en moet je de volgende dag om 8.00 uur op school verschijnen (eerste uur vrij of niet).

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:40

Ik vind dit helemaal niets. :n

Prima dat er voor sommige lessen een pc / ipad gebruikt wordt maar voor alle lessen? Nee.
Als dit vanaf de kleuterklas gaat gebeuren dan hebben alle 10 jarige in Nederland voortaan een brilletje nodig. Om nog maar te spreken over kinderen die snel hoofdpijn krijgen etc.

Wat nou als er weer nieuwe les-apps uitkomen die alleen op de nieuwste Ipad gedownload kunnen worden? Dan moet er weer door de hele klas een nieuwe ipad aangeschaft worden.
Je zult maar 3 kinderen op school hebben zitten..

Of kindje A wordt gepest en de ipad wordt vernield, verzekerd of niet, er gaan een aantal dagen overheen voor er een nieuwe Ipad is. Moet het kindje dan maar de hele dag voor zich uitstaren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:59

Onze zoon zit in 4 vwo en daar zijn ze afgelopen schooljaar begonnen met ipads voor de leraren. Het werkt soms wel, soms niet. Er zijn echt leraren die onder de les bijv op fb zitten en tijdens een toets druk zitten te typen of lachen om wat er geplaatst is.

Echter het bijhouden van Magister is voor velen weer teveel werk. De ene leraar geeft graag online huiswerk op, zodat zieken het ook kunnen inzien. Een pluspunt, want onze zoon heeft het weleens aan de verkeerde gevraagd na ziek zijn en had dan iets niet gemaakt of geleerd.

Hij maakt het niet meer mee op school om zelf met de ipad te werken, maar genoemde argumenten vind ik een beetje kort door de bocht.

Ten eerste zijn de zware tassen al langer slecht gebleken voor jonge kinderen. Het systeem met kluisjes op een grote school is niet 100%.
Boeken verouderen ook, dus zou digitaal onderwijs een pluspunt zijn, waar je vaker en sneller kan bijwerken van informatie.

Kosten; Je bent sowieso als ouder verplicht om een pc thuis te hebben met office pakket. Als je dat niet thuis hebt, kan je kind gewoon niet alle opdrachten maken voor school. Uiteraard ook internet nodig, anders kan er gewoon geen huiswerk gemaakt worden. Dat zijn nu kosten BOvenop de boeken, schriften etc.

Ouders die het niet kunnen betalen kunnen altijd al vergoeding krijgen via de bijstand voor schoolkosten, dus dat blijft hetzelfde.

Boeken en schriften zijn net zo gevoelig, kunnen ook nat worden, kapot gaan, of gestolen worden etc. Ik heb ooit een pakje drinken kapot gehad in mijn tas en moest een aantal nieuwe boeken.

Over het schrijven; In alle leeftijden zie je mensen die onduidelijk schrijven. Mijn moeder is 70 en schrijft echt onleesbaar, waar mijn vader ( was 5 jaar ouder ) altijd keurig netjes schreef.
Het moet naast elkaar gaan. Je leert kinderen schrijven, maar ze zullen ook vlot moeten kunnen typen. Dat is ook echt nodig, want in veel beroepen moet je gewoon met de pc kunnen werken, dat is al jaren zo.

Onze zoon heeft jong al een Loi cursus typen voor kids gedaan, super handig nu als hij huiswerk maakt, verslagen moet maken etc etc.

Ontwikkeling hou je niet tegen. Wij zijn veertigers en hadden 1 uur computerles per week. Wij hadden nog computers met bandjes en floppy's. Nu is de computer niet weg te denken. Wat wij er nu van denken is niet zo belangrijk, want de generatie die er nu mee om leert gaan, heeft het nog harder nodig en kan echt niet meer zonder. Dat kun je niet tegenhouden, tenzij iemand echt een beroep kiest waarbij het totaal niet nodig zal zijn. Ik kan me voorstellen dat bijv een schilder of glazenwasser niet met een pc gaat werken. Wordt hij/zij zelfstandige is het weer heel erg belangrijk. Boekhouden, bel aangifte etc, alles digitaal.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:02

Heel goed dat er word meegegaan met de tijd, dan sluit het ook makkelijker aan bij de meeste banen, overal heb je tegenwoordig wel pc's ed nodig dus kan het alleen maar toejuichen, ook omdat alles steeds goed up to date kan worden gehouden, een boek verouderd toch erg snel en is ook nog een gewicht om mee te nemen naar school, denk aan jongeren die nog in de groei zijn, laptop of Ipad is toch veel lichter om mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:32

Ik vind het meegaan met de tijd een mooie ontwikkeling omdat zo de leerstof altijd up to date is. Maar ik vind het te vroeg om daar bijvoorbeeld met kleuters al mee te beginnen. Pas vanaf groep 5 bijvoorbeeld vind ik vroeg zat. Ik vind het een slechte ontwikkeling dat de vastigheid aan tijd en klas gaat veranderen..

Ik vraag me wel af, als alles zo moderniseert, hoe doen ze dat dan op de zwaar reformatorische scholen? Er zijn serieus nog scholen in Nederland waar namelijk geen computer gebruikt mag worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:04

Jans schreef:
Ik vind het meegaan met de tijd een mooie ontwikkeling omdat zo de leerstof altijd up to date is. Maar ik vind het te vroeg om daar bijvoorbeeld met kleuters al mee te beginnen. Pas vanaf groep 5 bijvoorbeeld vind ik vroeg zat. Ik vind het een slechte ontwikkeling dat de vastigheid aan tijd en klas gaat veranderen..

Ik vraag me wel af, als alles zo moderniseert, hoe doen ze dat dan op de zwaar reformatorische scholen? Er zijn serieus nog scholen in Nederland waar namelijk geen computer gebruikt mag worden.

Ik weet niet waar jij bedoeld...maar hier zitten echt veel reformatorische scholen en daar mag allemaal gewoon een computer gebruikt worden :+ denk jij dat die mensen nog in de middeleeuwen leven?
Noem eens een voorbeeld van een school die geen computer gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:07

verootjoo schreef:
[***] schreef:

Ik weet niet waar jij bedoeld...maar hier zitten echt veel reformatorische scholen en daar mag allemaal gewoon een computer gebruikt worden :+ denk jij dat die mensen nog in de middeleeuwen leven?
Noem eens een voorbeeld van een school die geen computer gebruikt?

Kan zo 123 niet op de naam komen, moet ik even navragen, vriendin van mijn moeder werkt daar. Leerlingen worden zelfs gecontroleerd of ze thuis geen tv / computer hebben := is maar een kleine school hoor.

En tot voorkort was het bijvoorbeeld op de grote reformatorische school in Gorinchem, en het Revius in Rotterdam ook verboden. Daar mag het nu wel mits beperkt en voor leerdoeleinden. internet is bijvoorbeeld geblokkeerd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:18

Tv kan ik inkomen, maar vrijwel iedereen van de gereformeerde gemeente heeft wel een computer hoor en dat mag je thuis ook hebben. Niemand schrijft zijn werkstukken met de hand.
En bedoel je gomarus in gorinchem? Daar hebben ze gewoon computers. En op 't revius ook. Lang al overigens. En internet hebben ze ook, wel met filter, maar dat heeft geloof ik elke school.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:23

Onze school heeft iedere leerling een Macbook gegeven, maar die gebruiken we niet vaak! We doen het meeste nog steeds met pen en papier maar sommige dingen zoals powerpoints geven beter ondersteuning als we het later nog eens met laptop kunnen nakijken. :) Ik vind het echt ideaal.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:03

xNikitaaa schreef:
Ik zit in een Ipad klas, op de middelbare dan wel :). Ik denk dat ik voor heel wat opheldering kan zorgen voor jullie, dus vragen mogen gesteld worden.

Wat betreft het leeg gaan van batterijen, dat gebeurt zelden tot nooit. En als het gebeurt, wij hebben gewoon stopcontacten in de klas en in de kantine, dan schuif je je tafeltje daar naar toe. Bovendien vergeet niemand zijn iPad, dat is nog maar een enkele keer voorgekomen.

In de pauzes werd er heel veel geIpad, maar dit is al heel erg ingenomen. Maar ja, wat denk je van al die andere kinderen die pauzes lang met hun mobiel zitten?

Ik kan nog steeds schrijven, wij moeten dit ook nog regelmatig doen tijdens lessen om het niet te verleren. Ook niet al onze boeken staan op de iPad. Wat op dit moment nog wel een heel groot nadeel is, is dat veel stof op de iPad niet goed/fijn te gebruiken is.

Kan je ook voorbeelden geven van hoe jullie de Ipad in de les gebruiken? Ik werk ook op een school waar alle 1ste klassen volgend schooljaar met een Ipad aan de slag gaan. En hoe gaan ze bij jou op school om met facebook en twitter tijdens de les?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:06

Dominique_96 schreef:
Onze school heeft iedere leerling een Macbook gegeven, maar die gebruiken we niet vaak! We doen het meeste nog steeds met pen en papier maar sommige dingen zoals powerpoints geven beter ondersteuning als we het later nog eens met laptop kunnen nakijken. :) Ik vind het echt ideaal.

Macbook gegeven???? Wow, rijke school!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:56

xAlice schreef:
• Goedkoper dan boeken, het bedrag is maar eenmalig.
De gemiddelde prijs van een boekenpakket op het voortgezet onderwijs is 308euro, een goede tablet kun je voor rond de 500euro krijgen. Als je er dus vanuit gaat dat een tablet twee jaar mee gaat, bespaar je al meer dan 50euro per leerling per jaar. De gemiddelde levensduur van tablets is nog niet bekent maar aangezien de meeste abonnementen 2 jaar lang duren moeten de tablets die tijd dus wel kunnen halen. In 2006 zaten er ongeveer 100.000 leerlingen op het voortgezet onderwijs. Dan bespaar je dus al zo’n 5.000.000 per jaar.
.

Maar de E-boeken en de apps die je gebruikt voor het onderwijs zullen ook niet gratis zijn? Ik vraag mij af of je dan nog zoveel voordeliger uit bent.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 18:08

Emilia schreef:
Dominique_96 schreef:

Macbook gegeven???? Wow, rijke school!

Haha. :+ Verkocht dus.