Wat betalen als 18 jarige?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:12

Ik studeer nog en woon nog thuis. Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering (toeslag maak ik wel naar hen over). Ze betalen ook mijn schoolgeld omdat ze opleiding heel erg belangrijk vinden en zelf niet konden/mochten studeren.

Verder betaal ik alles zelf. Ik heb geen telefoon abonnement want dat vind ik momenteel gewoon te duur. Nee ook geen hippe telefoon. Een samsung galaxy pocket van 70 euro doet het ook... Op dit moment rij ik even geen paard, ook vanwege de kosten. ik kan zo goed leven en spaar ook nog. Af en toe betaal ik eens een keer boodschappen. Verder betaal ik geen kostgeld. Ik heb wel een eigen auto, en die betaal ik zelf. Deze heb ik nodig om naar stage en school te kunnen. Dit kost ook behoorlijk veel geld vind ik...

Ik heb altijd een bijbaantje gehad maar helaas sinds afgelopen maart niet meer. Daardoor kun je toch weer wat extratjes doen, zoals bijvoorbeeld paardrijden.

als ik dadelijk mijn diploma heb en werk dan ga ik wel kostgeld betalen. Wanneer ik nog thuis woon en alleen net zo veel inkomsten heb als ons hele gezin dan vind ik het niet meer dan fair om een bijdrage te doen in de onkosten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:38

Mjoor schreef:
Ik heb van mij 18e tot 21ste 250 euro in de maand gekregen van mijn ouders. Daarbij betaalde ik alles zelf (paardenspullen, collegegeld, rijvereniging, wedstrijden, zorgverzekering, kamer, boeken) Paarden stonden aan huis, dus dat betaalden mijn ouders. Zij vonden destijds dat ik de finananciele zaken zelf moest beheren, maar vonden het niet nodig om mij te laten lenen bij de DUO.
Daarnaast werkte ik op zondag in de horeca (gemiddeld 75 euro per week) en ontving in stufie uitwonende beurs (ongeveer 250).

Na mijn 21ste heb ik alles zelf moeten betalen en heb ik inderdaad geld moeten lenen van de DUO om rond te komen. :)

begrijp ik het goed dat je thuis woonde en de uitwonende beurs had van stufi? :o

Carlijn101

Re: Wat betalen als 18 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:53

Toen ik 18 was woonde ik al op kamers, scheelt dat je een uitwonende beurs krijgt waar ik de huur al van kon betalen. Betaalde eigenlijk alles al zelf toen, zorgverzekering, telefoon, etc.
Ik werkte vrijdagavond en zaterdag. Dat in combi met uitwonende beurs kon ik prima van rondkomen.
Mijn rijbewijs heb ik gekregen voor het behalen van mijn diploma (19e).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:55

Ik heb vanaf het moment dat ik ging werken 10% van mijn netto salaris als kostgeld betaald. Dat werd dus ook steeds meer naar mate ik meer inkomen kreeg :)
Tijdens mijn studie kreeg ik mijn kleding en moest ik de rest doen van mijn bijbaantje en studiefinanciering :) Eten en drinken thuis betaalden mijn ouders gewoon.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:13

Ik ben kort voor het afronden van mijn -fulltime- studie gaan samen wonen.

Mijn ouders hebben mijn HBO betaald, met als belangrijkste reden dat ze mij en mijn zusje de mogelijkheid wilde bieden om de kans (die zij zelf niet hadden) om te gaan studeren. Beiden hebben deze kans aangenomen. Mijn zusje heeft de collegegelden voor UNI in opvolging van haar HBO wel zelf moeten betalen. Daarnaast geldde hier de afspraak dat zolang er een studie werd gevolgd zorgpremies door mijn ouders betaald werden. Zorgtoeslagen heb ik dan ook altijd netjes naar hen overgemaakt.

Vanaf mijn 1e tot 5e jaar middelbare school heb ik 'kleedgeld' gekregen, maar heb dit vrijwillig opgezegd toen ik zelf een redelijk inkomen kreeg van mijn bijbaantjes. Ik heb naast school altijd geprobeerd iig 1 avond en 1 dag te werken.

Naast mijn HBO werkte ik 2 avonden en een dag, ik kocht een pony en heb deze altijd zelf moeten onderhouden.

Kostgelden heb ik nooit hoeven te betalen, wel werd er van mij verwacht dat ik actief mee hielp in het huishouden.

Voor mijn rijbewijs heb ik 20 lessen betaald gekregen, de rest moest ik zelf bijleggen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:53

ChantalSmook schreef:
Spytgnieskje schreef:
Ik vind het zo'n raar fenomeen 'kostgeld'. Je ouders kiezen er toch voor om kinderen te nemen? Dan moeten ze toch ook voor je zorgen totdat je uit huis bent? Natuurlijk kun je alle 'luxe' dingen zelf wel betalen zoals kleding of een mobiele telefoon. Maar de gewone standaard dingen..

Is ook weer afhankelijk van de situatie en vind niet dat je dit gewoon zo makkelijk kunt zeggen.. mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder is in de bijstand terecht gekomen. Hier weer uitgekrabbeld met haar nieuwe man nu. Het inkomen was niet royaal en het was voor mijn moeder best lastig om fatsoenlijk rond te komen met 3 studerende kinderen. Ik kan ook gewoon werken en mijn steentje bijdragen. Van mijn vader werd verwacht toen ik 18 werd dat hij mij zou ondersteunen ivm zijn hogere salaris want ik kreeg daarom de basis beurs en geen aanvullend. Maar mijn vader betaalde dit toen niet. Het word verwacht maar is het niet verplicht. Tsja dan word het werken :)

Daarbij als ik kijk, mijn zus is nu 23 en woont nog steeds thuis. je bent dan imo volwassen en mag best jes teentje bijdrage.

Dat snap ik! Ik had het voor het gemak even over 'gewone' gezinnen.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:13

lifaya schreef:
Mjoor schreef:
Ik heb van mij 18e tot 21ste 250 euro in de maand gekregen van mijn ouders. Daarbij betaalde ik alles zelf (paardenspullen, collegegeld, rijvereniging, wedstrijden, zorgverzekering, kamer, boeken) Paarden stonden aan huis, dus dat betaalden mijn ouders. Zij vonden destijds dat ik de finananciele zaken zelf moest beheren, maar vonden het niet nodig om mij te laten lenen bij de DUO.
Daarnaast werkte ik op zondag in de horeca (gemiddeld 75 euro per week) en ontving in stufie uitwonende beurs (ongeveer 250).

Na mijn 21ste heb ik alles zelf moeten betalen en heb ik inderdaad geld moeten lenen van de DUO om rond te komen. :)

begrijp ik het goed dat je thuis woonde en de uitwonende beurs had van stufi? :o

Haha, nee hoor. Ik woonde in Enschede op kamers en mijn ouders wonen in Markelo! Op zich was de afstand wel te bereizen, alleen niet met het openbaar vervoer :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:00

Ooke haha, gezien dit topic gaat over mensen die thuiswonen, was ik even in de war :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:16

Ik krijg mijn rijbewijs (niet gaan roken)
mijn vader betaald mijn ziektekosten verzekering- maar hij krijgt wel de tegemoetkoming op zijn rekening
ik krijg mijn opleiding- tenzij ik op kamers ga; dan alles zelf betalen. Hij krijgt wel mijn studiefinanciering.
hij betaald mijn telefoonrekening
ik betaal geen kostgeld
ik krijg 80 euro per maand kleed/zakgeld.

Ik ben 18.5 jaar.