Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mjoor schreef:Ik heb van mij 18e tot 21ste 250 euro in de maand gekregen van mijn ouders. Daarbij betaalde ik alles zelf (paardenspullen, collegegeld, rijvereniging, wedstrijden, zorgverzekering, kamer, boeken) Paarden stonden aan huis, dus dat betaalden mijn ouders. Zij vonden destijds dat ik de finananciele zaken zelf moest beheren, maar vonden het niet nodig om mij te laten lenen bij de DUO.
Daarnaast werkte ik op zondag in de horeca (gemiddeld 75 euro per week) en ontving in stufie uitwonende beurs (ongeveer 250).
Na mijn 21ste heb ik alles zelf moeten betalen en heb ik inderdaad geld moeten lenen van de DUO om rond te komen.
ChantalSmook schreef:Spytgnieskje schreef:Ik vind het zo'n raar fenomeen 'kostgeld'. Je ouders kiezen er toch voor om kinderen te nemen? Dan moeten ze toch ook voor je zorgen totdat je uit huis bent? Natuurlijk kun je alle 'luxe' dingen zelf wel betalen zoals kleding of een mobiele telefoon. Maar de gewone standaard dingen..
Is ook weer afhankelijk van de situatie en vind niet dat je dit gewoon zo makkelijk kunt zeggen.. mijn ouders zijn gescheiden, mijn moeder is in de bijstand terecht gekomen. Hier weer uitgekrabbeld met haar nieuwe man nu. Het inkomen was niet royaal en het was voor mijn moeder best lastig om fatsoenlijk rond te komen met 3 studerende kinderen. Ik kan ook gewoon werken en mijn steentje bijdragen. Van mijn vader werd verwacht toen ik 18 werd dat hij mij zou ondersteunen ivm zijn hogere salaris want ik kreeg daarom de basis beurs en geen aanvullend. Maar mijn vader betaalde dit toen niet. Het word verwacht maar is het niet verplicht. Tsja dan word het werken
Daarbij als ik kijk, mijn zus is nu 23 en woont nog steeds thuis. je bent dan imo volwassen en mag best jes teentje bijdrage.
lifaya schreef:Mjoor schreef:Ik heb van mij 18e tot 21ste 250 euro in de maand gekregen van mijn ouders. Daarbij betaalde ik alles zelf (paardenspullen, collegegeld, rijvereniging, wedstrijden, zorgverzekering, kamer, boeken) Paarden stonden aan huis, dus dat betaalden mijn ouders. Zij vonden destijds dat ik de finananciele zaken zelf moest beheren, maar vonden het niet nodig om mij te laten lenen bij de DUO.
Daarnaast werkte ik op zondag in de horeca (gemiddeld 75 euro per week) en ontving in stufie uitwonende beurs (ongeveer 250).
Na mijn 21ste heb ik alles zelf moeten betalen en heb ik inderdaad geld moeten lenen van de DUO om rond te komen.
begrijp ik het goed dat je thuis woonde en de uitwonende beurs had van stufi?