Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:37

chevax schreef:
Wat is dat nu weer voor rare vergelijking?

Jij zegt toch 'Een mens overleeft een dier'? Of heb ik dat nou heel anders opgevat dan dat je bedoelde..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:39

Ja, dan heb je dat heel anders opgevat. Wat ik bedoel, is dat de levensverwachting van een huisdier zoals we die hier in NL/Europa kennen wel ietsje lager liggen dan die van een mens. ;-)

CastaMickey

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:42

Okay dan heb ik niks gezegd :p Ik dacht dat je iets anders bedoelde..
Maar wat vind je dan bijvoorbeeld van een schildpad? Die worden toch veel ouder?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:44

Een schildpad is voor mij niet meer waard dan een mens, nee.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:59

ZeSteigert schreef:
Klopt. Denk dat het daar ook wel vandaan komt.
Mijn eigen dier redden gaat bij mij eigenlijk altijd voor. Vind hem zéker niet minder waard dan een mens. Maar meer. Net zoals het ene mens voor mij meer betekent dan een andere, of een dier betekent mijn dier meer dan een mens of ander dier. Mensen zijn ook dieren :j

ja precies! mijn eigen dieren, al mijn kippen, mijn ratje en eerst mijn paard, betekenen zó veel voor mij. die zijn mij meer waard dan een persoon die ik niet ken.
ik blijf me ook altijd verbazen over het feit dat mensen ná dieren kwamen er dankzij dieren zijn, zelf eigenlijk ook dieren zijn en we dieren ook nodig hebben om te overleven, en dan de heel veel mensen nog vinden dat dieren niks of nauwelijks iets waard zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:00

Tussen een mens meer waard vinden dan een dier óf een dier niks waard vinden, zit een heel groot gebied.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:04

In deze context, waarin de presentator zegt 'heel erg jammer' en de Bokker de opmerking maakt 'wat moet 'ie dan? Snikkend in tranen...? Het is maar een dier." snap ik het wel ja.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:06

chevax schreef:
Tussen een mens meer waard vinden dan een dier óf een dier niks waard vinden, zit een heel groot gebied.

dat klopt, dat zeg ik ook niet trouwens. ik zeg dat ik dieren heel veel waard vindt, en dat ik bepaalde dieren meer waard vind dan mensen. maar ik vind het sowieso naar om die vergelijking te maken.
je gaat toch ook niet zeggen 'als er twee mensen in nood zijn persoon 1 en persoon 2, welke zou je dan redden?'
die keuze ga je ook niet snel maken of wel?
daarom is voor mij de keus tussen dier of mens redden ook niet zo simpel. Het is ook egoïstisch van mensen om te verwachten dan ze automatisch gered worden in nood, en dat een dier dan blijkbaar niet belangrijk genoeg is om te redden. wat maakt die mens dan zoveel belangrijker dat hij gered moet worden en niet het dier?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:07

Ik voel me een beetje een spuit elf dat ik hier ook nog binnen kom vallen, maar goed.

Persoonlijk vind ik het een nogal kwetsende, niet goed doordachte opmerking, en ik hoop dat de eigenaars 'm niet lezen.
Natuurlijk is het véél erger wanneer er een mens te overlijden komt, uiteraard.

Maar iemand heeft dit paard de dag voor de wedstrijd mischien wel gewassen, vanochtend nog mooi geknot en gepoetst, zorgvuldig opgetuigd, een klopje op de hals gegeven... Voor die persoon was dit niet zomaar een paard. Dus ja ik vind het kwetsend als iemand dat zo zegt.

In de context van het is jammer, en dan heel bokt die erover valt, tja... Ik vond het ook een beetje knullig klinken, maar ik snap dat je op zo'n moment gewoon even met je bek vol tanden staat.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:23

Ik lees een bericht dat als er een mens overlijdt dat het is als een dolk in het hart.
Helemaal waar.
Maar als een dier bij mij overlijdt voelt dat ook zo.
En ja heb een ouder verloren, opa en oma verloren dus kan het vergelijken

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:31

schrikdraad schreef:
Ik lees een bericht dat als er een mens overlijdt dat het is als een dolk in het hart.
Helemaal waar.
Maar als een dier bij mij overlijdt voelt dat ook zo.
En ja heb een ouder verloren, opa en oma verloren dus kan het vergelijken

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet echt heb.. Tuurlijk ben ik verdrietig!
Iedereen reageert er weer anders op.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij nuchter
ben en wij ook een halve bekende shetlander in de vriezer hebben liggen..
Deze shetlander was van de kinderen van een kennis (veehouder) van mij. Ik heb de pony beleerd
voor de kar.

Toen ze een been brak (waarschijnlijk een trap gehad van haar KWPN-vriendinnetje) heeft de
veehouder i.p.v. euthanasie gekozen voor noodslachting. Wij hebben toen de helft van hem overgekocht.

En ja, ik heb getreurd dat ze er niet meer was.. Ook was het moeilijk om de kinderen zo verdrietig te zien.
Maar ik kan ook genieten van een stukje spierweefsel van haar zonder in de tranen te schieten.

lovedarri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:34

zelf heb ik moeten meemaken dat mijn paard ingeslapen moest worden.
als ik dus eerlijk ben zou ik zelfs mijn eigen leven geven om mijn paard nog een dikke knuffel te kunnen geven.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:34

Nee nooit dat ik dat zou kunnen.
Ik heb eens een konijntje onder de auto gehad en de hele weg naar huis gehuild.

Kinderen en dieren leed kan er niet tegen.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:36

heb dan zelf totaal niks met kinderen dus geef mij maar lekker mijn beestjes hoor , dus in mijn leven ga ik daar wel voor door het vuur en is het mijn alles

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:58

Ik kan me goed vinden in het antwoord van jorika1986.
Helemaal mee eens. Met het ene mens of dier heb je meer dan met een ander, maar je kan altijd nog respect tonen.
Want een ander hield er waarschijnlijk wel van!
Persoonlijk huil ik om alle dieren die in mijn nabijheid overlijden. Eigenlijk zouden we gewoon alle levende wezens die op aarde rondlopen wat meer mogen respecteren. En het valt me op dat veel mensen gewoon niet zoveel met dieren hebben. Je hoeft van mij niet bij elk dier te gaan huilen. Maar het valt me op dat er zoveel mensen dieren als een ding beschouwen.
Terwijl vergeleken met 20 jaar geleden, je al snel het gekke kattenvrouwtje werd genoemd en dat er in dat opzicht al een hoop veranderd is. Mijn dieren horen bij mijn gezin en zijn mij heilig en als iemand zou zeggen, het is maar een dier. Dan heeft deze persoon niet veel inlevingsvermogen, maar dus ook niet in mij als mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:24

Omdat dit een discussie is die over het dier in het algemeen gevoerd wordt is dit topic beter op zijn plek op NM.
WD-V => NM

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:30

Ik denk dat alles wat verlies is of het nou om een mens gaat of een dier is erg. Ja ik kan ook best treuren als iemand anders zijn dier verliest van wat ik weet wat dat dier voor die gene heeft betekent net als dat iemand een persoon verliest waarvan hij of zij veel gehouden hebt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:34

Ik heb meer met dieren dan met mensen. Ik vindt deze dan ook net iets belangrijker dan mensen. Ze hebben me altijd op de been gehouden toen mijn familie dat niet kon. Tenslotte, wij mensen zijn ook 'dieren'.

Ik heb het dan wel over dieren die mij liggen en waar ik een band mee heb. (Mijn paard, mijn fretten en mijn honden)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:50

Dat is ook de crux, ik hou ook van mijn dieren, maar dieren die ik niet ken, zijn voor mij minder waard dan mensen die ik niet ken. Als ik moet kiezen wie er dood moet, jij of jouw paard, (en ik ken jou en je paard dus niet) dan gaat je paard. Dat is ook afschuwelijk, maar ik kies eerder voor een mens dan voor een dier.

Als de keuze zou zijn mijn paard of jij (en ik ken je nog steeds niet) dan denk ik toch dat mijn paard het loodje legt, maar is die keuze vele malen moeilijker. Is de keuze Dutroux of mijn paard, dan wint mijn paard.

Ik heb ook al van (te) veel dieren afscheid moeten nemen, maar afscheid nemen van je broertje van dertig is toch echt wel veel erger.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:36

Voor mij zijn dieren en mensen gelijk, maar ik hou wel meer van dieren dan van de mens. Als je weet met wat voor beesten van mensen je af en toe te maken hebt, dan gaat mijn eerste voorkeur naar dieren uit. Uiteraard hoop ik dat ik nooit voor die keuze zal komen te staan.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:50

SaskiaKa schreef:
Als een dier van mij overlijdt ben ik ontzettend verdrietig. Als iemand het in z'n hoofd zou halen om op dat moment met de uitspraak "het is maar een dier" aan te komen kan deze rekenen op een bak bonje. Het komt op mij hetzelfde over als "stel je niet zo aan"...
Het was "maar" een dier, maar het was wel míjn dier. Eentje waar ik een emotionele band mee had, waar ik oprecht van hield en die ík vreselijk zal missen. Zo'n uitspraak is denigrerend en respectloos.

Het verlies van een dier staat voor mij overigens niet in verhouding tot het verlies van een dierbaar persoon. Natuurlijk kom je er wel weer overheen, maar iedereen heeft recht op zijn /haar verdriet en een beetje troost.

En dit is dus exact hoe ik erover denk.. Mijn paard betekend alles voor me, ookal denken velen bij voorbaat al, wanneer het nog niet eens gaat over overlijden van het dier, 'het is maar een paard'.
Dat paard heeft er wel voor gezorgd dat ik in een hele moeilijke tijd door bleef gaan, ik ben dol op hem, ik kom er altijd lachend vanaf en vandaan, dus dat 'maar' een paard is heel goed voor mij geweest.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:40

Ik vind het belachelijk. Waarom? Juist omdat velen het ''maar dieren vinden'' worden ze behandeld als dat ze nu behandeld worden. Niet goed dus :n

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:41

Abiola schreef:
Dat is ook de crux, ik hou ook van mijn dieren, maar dieren die ik niet ken, zijn voor mij minder waard dan mensen die ik niet ken. Als ik moet kiezen wie er dood moet, jij of jouw paard, (en ik ken jou en je paard dus niet) dan gaat je paard. Dat is ook afschuwelijk, maar ik kies eerder voor een mens dan voor een dier.

Als de keuze zou zijn mijn paard of jij (en ik ken je nog steeds niet) dan denk ik toch dat mijn paard het loodje legt, maar is die keuze vele malen moeilijker. Is de keuze Dutroux of mijn paard, dan wint mijn paard.

Ik heb ook al van (te) veel dieren afscheid moeten nemen, maar afscheid nemen van je broertje van dertig is toch echt wel veel erger.

... Moet ik mij aangesproken voelen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:04

Ik vind sommige mensen belangrijker dan een dier, maar de meesten niet.
Mensen vind ik over het algemeen niet erg leuk, uitzonderingen daargelaten. De mens is nogal tot vreselijke dingen toe in staat, waarvan dieren nogal eens de dupe zijn. Dus het is maar een dier, nee, dat denk ik nu nooit. Ik heb minder moeite met zielige mensen op tv bijvoorbeeld, dan met zielige dieren.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:16

Mijn kinderen gaan voor alle dieren die we hebben, in dat opzicht is het inderdaad maar een dier, maar zolang het kan op welk gebied dan ook, zal ik er alles aan doen om "dit dier" te blijven verzorgen en koesteren.