Veel kinderen op jonge leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veel kinderen op jonge leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:04

Ik kreeg op mijn 19e mijn eerste kind, op mijn 21e mijn tweede en op mijn 22e mijn derde.

Dom ben ik niet hoor, naïef was ik op dat moment wel.

Wat mensen standaard vragen (en ik denk er maar niet meer over na dat dat eigenlijk ronduit onbeschoft is); ja ze zijn alle drie van dezelfde vader 8)7

Inmiddels ben ik gescheiden en volg ik een studie. Het is pittig en financieel zwaar, zeker nu mijn ex de kinderen niet meer financieel onderhoudt.

Toch heb ik absoluut niet het gevoel dat ze tekort komen.

Zou ik het mensen aanraden om op jonge leeftijd al aan kinderen te beginnen? Nee :n
Maar die mensen veroordelen, dat is gewoon not done.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:05

Lente schreef:
Zou ik het mensen aanraden om op jonge leeftijd al aan kinderen te beginnen? Nee :

Omdat in jouw persoonlijke ervaring het misschien niet zo van pas kwam, wil niet zeggen dat er geen situaties zijn waarin het prima is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:08

Dat zeg ik toch niet? Maar ik zou absoluut niet zeggen; Ja moet je doen!!

Ik dacht op het moment zelf overigens dat het een super goed idee was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:09

Kinderen neem je niet, als je geluk hebt dan krijg je ze en ze worden niet groot van geld wel van veel liefde en aandacht en een goede opvoeding. Geld zal er zeker mee te maken hebben, het maakt het soms wat gemakkelijker. Ik ken jonge ouders met kinderen en weinig geld en oudere ouders met jonge kinderen en veel geld, persoonlijk vind ik de kinderen uit de eerste situatie vaak net wat prettiger en socialer in omgang dan de kids uit de tweede situatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:11

Lente schreef:
Dat zeg ik toch niet? Maar ik zou absoluut niet zeggen; Ja moet je doen!!

Ik dacht op het moment zelf overigens dat het een super goed idee was.

Dat was het waarschijnlijk toen ook wel. Het is alleen achteraf dat men gaat denken wat anders had gekund, maar heb je nou het idee dat je kind er onder geleden heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:12

Ik heb het idee dat ik mijn kinderen een betere start had kunnen geven dan ik toen heb gedaan ja.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:14

Wat is een betere start? Hebben ze honger geleden, hadden ze geen kleren, konden ze niet naar school?
Waarom moet alles makkelijk gaan? Van hindernissen leren nemen leren kinderen ook veel.

Ik snap dat men de kinderen het beste gunt, maar dat wil niet zeggen dat ze slecht af zijn als ze niet het beste krijgen....

En even tussendoor, niet aan jou persoonlijk:
Sinds wanneer is trouwens 3 kinderen "VEEL" ? 10 of meer kinderen is veel.
Een gezin met 5-7 kinderen vind ik persoonlijk volkomen normaal.
Maar ja, dan kunnen ze niet allemaal een eigen kamer met TV en computer he.... Leren delen is er soms niet meer bij tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:19

Vooral emotioneel was ik er nog niet aan toe.

Ik denk dat je een uitzondering bent dat je 5-7 kinderen normaal vindt. :j
Overigens denk ik niet dat elk kind een eigen kamer met tv en computer heeft. Ik was enig kind en ik had dat ook niet. Ja, vanaf mijn vijftiende had ik een tv waar ik een hele zomer voor had gewerkt.

Onderschat overigens niet het belang van de goede kleding voor je kinderen. Tegen de tijd dat ze zes zijn 'kunnen' kleren van de Zeeman niet meer. Bij mijn dochter in de klas zijn 'Cool Cat bonnen' momenteel hét gewenste kadootje op verjaardagen :=

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:30

Ik ben ook jong moeder geworden, ik was 19.
Heb nu 2 kids, en dat vind ik genoeg.
Ik heb geen uitkering, zit op school krijg studiefinanciering.
Mn vriend is zelfstandig ondernemer.

Ts vind jou wel erg vooroordelen.
Tuurlijk zijn dr ook jonge moeders met een uitkering, mja niet elke zwangerschap is gepland en niet iedereen staat achter abortus, en alleenstaand tjah mannen kan je niet vastbinden.

Maar ik vind kinderen die uit zulke gezinnen komen, zijn wel altijd vriendelijk en staat mensen helpen voorop. Ze waarderen meer. Kinderen uit " goede rijke " gezinnen vind ik meestal verwaand en egoistisch.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:32

ik meng me toch maar even in deze discussie,
Ik ben niet van mening dat kinderen gelukkiger zijn bij ouders met (veel) geld.

Ik ben zelf moeder van drie kinderen, Ik werk niet en ik heb ook geen uitkering, omdat ik bewust heb gekozen om fulltime moeder te zijn.
Mijn man heeft een heel normaal modaal inkomen. We wonen in een koophuis. En toch komen we prima rond! Het is net hoe je omgaat met je geld. Sommige luxe is helemaal niet nodig en wil je het toch, dan zijn er alternatieven om er toch aan te komen. Bijvoorbeeld tweedehands of het ander er voor laten. Ik vind het heerlijk dat ik er altijd voor mijn kinderen ben. Ik vind het knap dat er mensen beide kunnen werken, een huishouden er bij hebben en toch voldoende tijd kunnen besteden aan hun kinderen. Ik heb het geprobeerd en ik kon het niet...ik werd er helemaal gestrest van.

Helaas leven we in een maatschappij waarin we allemaal willen wat de ander heeft en waarin je alles mooier wilt hebben dan de buren. Mensen zijn té materialistisch, maar geloof me als je echt wilt kun je best met minder een heel leuk leven hebben met een (groot) gezin.
Je hoeft niet perse meerdere malen per jaar naar dure pretparken en dierentuinen. Je hoeft niet op luxe vakanties. Een wandeling door het bos, naar de speeltuin of kinderboerderij is ook leuk. Alsmede kamperen, kinderen maken snel vriendjes en als zij het naar hun zin hebben, dan heb je toch pas echt vakantie? Het is ook wat je je kinderen aanleert. Mijn kinderen zijn gelukkig en blij met iets onbenulligs. Het is net wat je ook zelf wilt en waar je zelf mee genoegen neemt. Als je daar boven kunt staan, dan ben ik er van overtuigd dat je met een (groot) gezin net zo gelukkig kunt zijn dan de "rijkere" mensen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik geen 22 ben met drie jonge kinderen, maar 37. Misschien dat dat mijn visie anders maakt dan dat van iemand die jonger is, maar daar kan ik natuurlijk geen uitspraak over doen. Dit is hoe ik er over denk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:38

Ik vind het geen geld kwestie.... Maar een levens instelling.... Veel van deze meiden (en jongens) die zo jong zwanger raken hebben inderdaad geen opleiding en leven op uitkering... En vinden dat prima, hebben verder weinig tot geen ambities en zien per dag wel hoe het loopt....
Daarmee doe je een kind te kort. Er zijn ook (wat) meiden die tijdelijk stoppen met studie ivm zwangerschap maar daarna gewoon de draad weer oppikken! Zwaar ja zeker maar een beter voorbeeld als iemand die de hele dag op de bank ligt (bij wijze van) en wel wacht tot de uitkering gestort word.
Een kind wordt niet blij van geld of veel vakanties maar (denk ik) wel van ontwikkelde ouders (en dat betekend echt niet dat ze allemaal dokter moeten zijn ;))

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:40

xSlvna schreef:
Je zegt zelf even later dat slimheid erfelijk is, als twee 'domme' mensen een kind maken, creëer je toch eigenlijk weer een bijstandskind dat nergens aangenomen zal worden, want ja, dat basis/kader diploma is nog te laag om bij de McDonnalds aan de slag te kunnen.

Nee mensen met een WO diploma gaan schoonmaken/metselen/brood bakken/de steunkousen van je oma aantrekken. :')

'Dom' zijn maakt niet uit, je instelling maakt wel uit.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:55

He bah wat krijg ik een nare bijsmaak van dit topic...
TS, wanneer zijn mensen dom? Zijn ze dom als ze hoogbegaafd zijn maar geen ruk uitvoeren en een uitkering trekken? Of zijn mensen dom als ze een IQ van 80 hebben maar keihard op de vuilniswagen werken om jou rotbende op te ruimen? Denk eerst na over begrippen voor je ze hanteert, want in mijn ogen is niemand op deze aardkloot dom... ;)
En nee, niemand... Op het moment loop ik s.tage in een klasje meervoudig gehandicapte kids waarvan het hoogste IQ rond de 60 ligt, maar guess what, ze werken allemaal! De een verzorgt de dieren in het dierenpark, de ander heeft leren afwassen bij het speciale restaurant voor geestelijk/lichamelijk gehandicapten...

Denk na voor je dit soort dingen bedenkt.
Mensen hebben voorbeelden en die volgen ze vaak.
Zeker als jij als achttienjarige in een milieu zit waarbij iedereen vroeg kinderen heeft gekregen is dat niet vreemd en zal jij dat als normaal beschouwen, waardoor je dit zelf ook sneller zal doen.

Je wil niet weten hoeveel mensen hier in Nederland tegen de armoedegrens aanzitten, maar moet je die mensen dan verbieden om kinderen te krijgen? :n
Waarom zou jij mensen het recht op kinderen niet gunnen, enkel vanwege de factor 'geld'?
Ik heb zo vaak zien gebeuren dat superveel mensen geld zat én kinderen hebben.
Laten dat net de kinderen zijn die gemiddeld langer en vaker alleen zitten...
Wat is dan belangrijker? Tijd kunnen doorbrengen met de kids of centjes om veel dure rotzooi voor ze te kopen?
(Omdat papa en mama moeten werken.... ;) )

Over het algemeen zie ik ook minder 'hoog opgeleide mensen met kinderen' voorbij komen bij de Mac dan jouw geschetste groepje 'arme drommels'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:33

Upendo... wie moet die wens betalen dan?
Ik wil ook wel eens wat, maar daar heb ik ook geen sponsor voor..

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:37

bigone schreef:
Kinderen neem je niet, als je geluk hebt dan krijg je ze en ze worden niet groot van geld wel van veel liefde en aandacht en een goede opvoeding. Geld zal er zeker mee te maken hebben, het maakt het soms wat gemakkelijker. Ik ken jonge ouders met kinderen en weinig geld en oudere ouders met jonge kinderen en veel geld, persoonlijk vind ik de kinderen uit de eerste situatie vaak net wat prettiger en socialer in omgang dan de kids uit de tweede situatie.

Mee eens! :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:41

Zoolgangster schreef:
Er wonen zat mensen in Nederland die de crisis in de jaren '30 meegemaakt hebben, en dat was èchte armoede... en die zijn er zelf niet slechter van geworden en vaak goed terechtgekomen later. Waren ook gemotiveerd om wat van hun leven te maken. En dan waren de gezinnen nog groter dan tegenwoordig. En toen bestond er nog geen studiefinanciering.

Dat is wat anders, dat was vroeger en ze hebben zelf de kinderen grootgebracht, met vallen en opstaan en ze zijn niet slechter geworden. Ik neem mijn petje af voor ze, het was zeker niet makkelijk.

Maar tegenwoordig vind ik wel dat als men uitkering ontvangt niet door moet gaan fokken, maar eerst eigen zaken op het rijtje krijgt en dan pas aan meer kinderen kan gaan denken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:47

Tja, je koopt toch ook geen paard als je daar geen geld voor hebt? Waarom dat wel aan kinderen beginnen? Ik vind beide een soort "luxe" artikel, wat veel geld kost, en waar je niet anderen mee op moet zadelen..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:01

Ragdollcat schreef:
Zoolgangster schreef:

Maar tegenwoordig vind ik wel dat als men uitkering ontvangt niet door moet gaan fokken, maar eerst eigen zaken op het rijtje krijgt en dan pas aan meer kinderen kan gaan denken.

Wat bedoel je met een uitkering? Mensen die geld ontvangen ten koste van het belastinggeld of bedoel je gewoon mensen die minder te besteden hebben? Het komt mij over alsof je minderwaardig praat over mensen met een uitkering. Het zijn gewoon lastige tijden, veel mensen hebben hun baan verloren terwijl ze soms al jaren hebben gewerkt. Die kunnen daar toch niks aan doen? En op één baan reageren soms wel tot honderd mensen. Waarom zouden zij geen kinderen mogen? Voor sommige tikt de tijd door....dan bedoel ik bv de vruchtbaarheid. Wat als je pas op later leeftijd je ideale partner tegen komt, maar je hebt een uitkering, dan mag je ook geen kinderen? Als je goed kunt rondkomen van de uitkering, wat is dan het probleem? Straks trekt de economie echt wel weer aan en hoef je niet meer afhankelijk te zijn van een uitkering. Bovendien zijn er ook mensen die wel werken en de inkomen gelijk is aan dat van een uitkering. Werkgevers betalen veelal minimum loon, daar ze de werknemers voor het uit kiezen hebben, voor jou tien anderen. En hebben deze mensen dus wel inkomen met een baan dat gelijkwaardig is aan een uitkering en moeten deze dus volgens jou ook kinderloos blijven? Of begrijp ik je even niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:09

Het gaat hier volgens mij om jonge mensen die nog niet gewerkt hebben (dus ook niet hun baan verloren zijn) en dan meer dan 2 kinderen willen :?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:11

Cer schreef:
Het gaat hier volgens mij om jonge mensen die nog niet gewerkt hebben (dus ook niet hun baan verloren zijn) en dan meer dan 2 kinderen willen :?

ok, dat zou de situatie anders kunnen maken. Dan zou je je kinderwens dus nog enigszins kunnen uitstellen. Maar dan blijf ik nog van mening dat geld niet er een beter gezin van kan maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:15

Ze woont in Kerkrade fiets, ik ook sinds een maand. :'), hier heb ik het idee dat het een rage is om jong kinderen te krijgen en te leven van een uitkering. Dus daarin kan ik haar best goed begrijpen dat ze er zo over denkt. := Het is wat je meemaakt in je omgeving, zeker op die leeftijd. ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:15

Cer schreef:

Zo lees ik het ook. Mensen die nog nooit een baan gehad hebben en de instelling hebben dat dat wel prima is.
Dus ook niet op zoek zijn naar een inkomen waar ze zelf voor werken.
Niet mensen met een hoop pech de laatste tijd en al kinderen hadden toen ze nog werkte.

Mariska_28 schreef:
Tja, je koopt toch ook geen paard als je daar geen geld voor hebt? Waarom dat wel aan kinderen beginnen? Ik vind beide een soort "luxe" artikel, wat veel geld kost, en waar je niet anderen mee op moet zadelen..

Eens.

Cer schreef:
Upendo... wie moet die wens betalen dan?
Ik wil ook wel eens wat, maar daar heb ik ook geen sponsor voor..

Ook eens.

Maar in Nederland moet alles maar mogen en er wat van zeggen mag niet. Dan ben je niet sociaal.
Maar asociaal een ander laten betalen mag wel.

Ik spreek dus niet over mensen met een laag loon maar werken voor hun kinderen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:03

tja ik blijf dat ts het een beetje vervelend formuliert en wat ik met mijn post wil zeggen is dat omdat je een uitkering hebt, je het niet per definitie slecht hoeft te hebben, ik heb altijd van een laginkomen rond moeten komen en ik heb het altijd gered en ja ik ga wel naar de dierentuin, zwemmen, mac enz. enz. niet elke week maar dat is ook niet nodig lijkt mij.

ik snap wel wat ts bedoelt maar dan zou ze het beter kunnen formulier als,jonge mensen die geen diploma's hebben of willen werken en in de bijstand zitten beginnen aan kinderen.

kijk ik heb 4 weken in het ziekenhuis gelegen en daar kwam ook een meid te liggen, 19 jaar oud, zwanger van de 3de, woonde bij ouders met vriend, tja dat is wat anders natuurlijk, maar dan nog betekend het niet dat deze kids het per definitie slecht hebben.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:05

bigone schreef:

+1

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:14

Ik snap eigenlijk niet waarom het altijd allemaal volgens het boekje moet gaan...
In nederland is het misschien zo, eerst diploma, goede baan, samenwonen, trouwen en dan aan kinderen beginnen.
Maar in heel veel culturen is het gewoon normaal om vroeg aan kinderen te beginnen, ook al heb je geen baan en leef je van een uitkering. Deze mensen krijgen steun van hun ouders, de kinderen worden meestal opgevoed door oma. Mama is stappen en aan het genieten, en als hun kinderen vervolgens kinderen krijgen en hun zijn dus oma, zorgen zij weer voor hun kleinkinderen en hun kinderen gaan de hort op.

Dat is in de Nederlandse cultuur misschien not done, maar in hun cultuur is dat normaal, zo gaat dat al generaties. Enja dat ze van een uitkering leven, zo worden ze opgevoed. Zo zijn ze het gewend.
Wie zal hun dan uit die cirkel halen? Wij nederlanders niet in ieder geval.

Ik keur het niet goed, maarja je kan het ze ook niet kwalijk nemen.
Ik ben niet zo opgevoed, mijn zus doet bijvoorbeeld alles volgens het boekje.
Maar ik niet, ik leef mijn eigen leven, en ik vind dit bij me passen. Kan me ook meer vinden in die culturen dan de Nederlandse cultuur, hun zijn veel gastvrijer, zijn niet zo bezig met het GOED MOETEN presteren, ze zijn tevreden met wat ze hebben, eten en onderdak en kleren.
Koken altijd meer, zodat iedereen kan mee eten. Zo ben ik nu ook, terwijl ik niet zo ben opgevoed.

Ik denk wel wat meer aan mn toekomst dan hun ( stukje opvoeding wat ik heb meegekregen ) ik wil mn opleiding halen, mijn vriend wil ook gewoon goed geld verdienen, ik doe veel leuke dingen en zorg dat mn kinderen niks tekort komen. Ik ga niet veel meer uit en laat de opvoeding niet over aan mn ouders.

Maar vind de mensen die wel zo zijn, wel erg vriendlijk en gastvrij, ook al hebben ze geen cent, je bent altijd welkom.