Meloen schreef:Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.
Normen en waarde is ook: een ander in zijn waarde laten.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Misschien wat offtopic, maar jaren geleden viel bij ons dodenherdenking op een vrijdagavond, en precies rond acht uur hadden wij altijd carousseltraining.
Was toch wel erg indrukwekkend: 16 paarden in formatie die doodstil stonden.
janouk schreef:Stilstaan langs de snelweg mag nu niet meer.
Voor de jongeren onder ons:
tot zo'n 20 jaar geleden was het heel normaal dat iedereen op de snelweg stilstond om 20.00 u. Het hele leven stond even stil. Zo langzamerhand is dat wel veel minder geworden.
Susyb schreef:Cayenne schreef:Misschien wat offtopic, maar jaren geleden viel bij ons dodenherdenking op een vrijdagavond, en precies rond acht uur hadden wij altijd carousseltraining.
Was toch wel erg indrukwekkend: 16 paarden in formatie die doodstil stonden.
Ik kan mij inderdaad ook nog herrineren dat ik in een van mijn eerste paardenlessen ook 2 minuten stil moest staan.. Alle penny meisjes op stal ook stil dat was ook bijzonder!
Op mijn vorige pensionstalling deden we het ook.. stilstaan in de bak..
Sizzle schreef:Meloen schreef:Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.
Normen en waarde is ook: een ander in zijn waarde laten.
Citaat:Hoewel het wat afgaat van het oorspronkelijke topic, vind ik het wel jammer dat de herdenking steeds smaller wordt.[...]
Wat mij betreft heeft de herdenking alleen maar zin als we ook blijven zien hoe dichtbij dergelijke dingen nog steeds zijn. Hoe een wereld die ook toen vermoedelijk bestond uit redelijk goedwillende mensen toch zo uit de hand liep. Het eenvoudig opdelen in daders vs slachtoffers, Nederlands vs niet-Nederlands, goed en fout, doet de situatie geen recht.
[...]
Herdenken is voor mij het overpeinzen van het menselijk tekort, het besef dat de klootzakken van WOII niet zo geboren, maar zo geworden zijn. Dat ik ook zo kan worden. Dat ik ook bevangen kan worden door blinde haat. En dat ik dat niet wil."
En dat is waar het voor mij om gaat. Ik denk daarover zelf na, en wil me niet verbinden aan de manier waarop de 4-mei-herdenking nu wordt ingevuld.
Kaartje23 schreef:Ik vind eigenlijk dat iedereen (en met name de jongeren voor wie het misschien een ver van de bed show is) eens in Auswitch (of een ander concentratiekamp) zou moeten kijken. Dan zie je pas hoe massaal alles was opgezet. Hoe mensen doden gewoon fabriekswerk was. Dat heeft zoveel indruk gemaakt op mij dat sinds ik daar een paar een paar jaar geleden daar ben geweest de dodenherdenking meer is geworden. Ik kan nog steeds huilen als ik daar aan terug denk.
En in de dodenherdenking denk ik ook aan alle slachtoffers in alle oorlogen die er nu (helaas) nog zijn. Maar laten we echt met z'n alle hopen dat er nooit nog een wereldoorlog komt met zoveel slachtoffers (want we hebben dan wel oorlogen nu, maar gelukkig geen wereldoorlogen).
En tuurlijk denk ik het hele jaar door aan alle slachtoffers, maar 4 mei om 20u vind ik het een indrukwekkend en gepast iets om met heel Nederland bij stil te staan.
Ayasha schreef:IMO doe je de slachtoffers meer eer aan, door minder vooroordelen te hebben (wat de oorzaak was van al die doden uiteindelijk) dan door 2 minuten stil te zijn en degene die dat niet doen, verbaal aan het kruis te nagelen.
maaike5581 schreef:Heino schreef:Waarom wordt er nu zo afgegeven op mensen die niet bewust stilstaan bij dodenherdenking? Ik voel me nu net een misdadiger... Ik vind dodenherdenking ergens heel hypocriet, er vallen nog dagelijks slachtoffers in andere oorlogen.
Ook word er stil gestaan bij de Nederlandse slachtoffers in andere oorlogen.
Hoezo hypocriet, het gaat om de herdenking van Nederlanders die voor onze en andere hun vrijheid hebben gestreden.
Ik vind het niet meer dan normaal om daar bij stil te staan.
Het juist hypocriet om dit vanzelfsprekend te vinden!
Anthea schreef:Serieus, was dat gisteren? Zit in Canada en heb er helemaal niks van meegekregen. Apart
Ekeif96 schreef:Anthea schreef:Serieus, was dat gisteren? Zit in Canada en heb er helemaal niks van meegekregen. Apart
Het is inmiddels al weer wat meer dagen geleden dan gisteren
Mijn vader zat trouwens op de vrachtwagen in Spanje op 4 mei.
Hij kreeg rond 6 uur een berichtje van zijn baas, dat hij graag wou dat de vrachtwagen sowieso van 19:55 tot 20:05 stil stond.
Mijn vader kwam om 19:45 een tankstation tegen en heeft daar toen de vrachtwagen stil gezet en zijn collega (die aan het slapen was) wakker gemaakt.
Moet zeggen dat ik dat echt top vind
Meloen schreef:Ik ken het ook van vroeger uit inderdaad. Het stilstaan op vluchtstrook bij de twee minuten stilte.
En bovendien, ik had het zelf ook gedaan als ik in auto had gezeten.
Ik vind het onrespectvol als men niet stilstaat op 4 mei om 20.00 bij datgene wat zich ca. 70 jaar geleden heeft afgespeeld. Deze mensen zijn gesneuveld voor ons. Hebben er voor gezorgd dat wij in een land kunnen leven waar vrijheid is.
Natuurlijk, denk ook gerust aan andere oorlogen. Maar sta ook hier bij stil.
Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.
NeverGiveUp schreef:Meloen schreef:
Ik vind het onrespectvol als men niet stilstaat op 4 mei om 20.00 bij datgene wat zich ca. 70 jaar geleden heeft afgespeeld. Deze mensen zijn gesneuveld voor ons. Hebben er voor gezorgd dat wij in een land kunnen leven waar vrijheid is.
Natuurlijk, denk ook gerust aan andere oorlogen. Maar sta ook hier bij stil.
Wil je dat niet doen, die twee minuten? Gebrek aan normen en waarden. En gemis bij je opvoeding.