Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:23

lieveli schreef:
@ Winged

Die familiegeschiedenis is wel bizar zeg. Zo had zijn halfbroer 2 zoons die ook halfbroers waren en vocht de ene Hitler aan de Amerikaanse kant en was de ander Hitler een fanatieke nazi in dienst van zijn oom.

Ja... Ik moet toegeven dat ik de helft niet helemaal 100% goed doorgelezen heb. Maar dat het ingewikkeld is: Zeker. Nja, laten we het er op houden dat bizarre ideeën niet perse erfelijk of aan te leren zijn. (denk ik) Maar we gaan nu wel offtopic :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:39

Winged schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler
Citaat:
Zowel van vaders- als moederskant was de familie van Hitler afkomstig uit het Oostenrijkse Waldviertel, een streek tussen de Donau en het huidige Tsjechië. Uit genetisch onderzoek dat de journalist Jean-Paul Mulders onder verwanten van Hitler liet uitvoeren zou zijn gebleken dat Hitler behoorde tot de haplogroep E1b1b, die weinig voorkomt in Duitsland en West-Europa, maar bij 50 à 80 procent van de Noord-Afrikanen voorkomt, met name bij Berbers, Somaliërs en Asjkenazische Joden.

Moeder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klara_P%C3%B6lzl (geen duidelijke vermelding van Joods)

Edit: http://www.complot-samenzwering.nl/was- ... ler-joods/

Lol...
dan moet je natuurlijk wel alles quoten en even inlezen over Alois Hitler (Adolf Hitlers vader).
Dit staat er nl direct onder...

Citaat:
Alois Hitler was echter wel een echte Hitler en geen bastaard of de zoon van een Jood. Uit analyse van het Y-chromosoom van de achterkleinkinderen van Alois Hitler bleek dat dit identiek was aan dat van mannelijke familieleden uit Neder-Oostenrijk.[bron?] Daarmee zou bewezen zijn dat Alois Hitler dezelfde mannelijke gemeenschappelijke voorvader heeft als de nu nog levende verwanten Hüttler in het Waldviertel; Alois Hitler was derhalve geen bastaard.

het is wel zo dat Hitler volgens zijn eigen rassenwetten geen Arier was omdat hij niet voldoende zijn afstamming had kunnen bewijzen, dit omdat zijn vader dus een bastaard was.

en tja... de tweede link is van een samenzwering/complot site, dat zegt naar mijn idee voldoende, niet bepaald een betrouwbare bron

Maar zoals je al zei... wel erg offtopic

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:54

mayniac_val schreef:
Winged schreef:
Lieveli... Iets kleinschaliger, maar ooit van Srebrenica gehoord?

Of de genocide in Rwanda. Die heeft in 100 dagen tijd naar schatting ook een miljoen mensen het leven gekost. Geen 6 miljoen zoals in de Tweede Wereldoorlog misschien, maar de uitroeiing van joden heeft daarentegen 'wel' twee jaar geduurd.

Er zijn in de 2e wereld oorlog veel meer dan 6 miljoen mensen vermoord. Het waren 6 miljoen joden.

De 2e wereldoorlog is de grootste slachtpartij uit de geschiedenis en heeft zich in die vorm tot nu toe nooit meer geevenaard(godzijdank)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffe ... reldoorlog

Van mij mag iedereen overigens herdenken wat hij of zij wil. De 2e wereld oorlog hoort van mij centraal te staan en de rest er dan bij.

yarrah

Re: Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:21

Hitler koos voor de joden, omdat daar het geld zat en zo kon hij de oorlog financieren.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:23

Ik vind het prima dat alle doden worden herdacht. Toch vind ik dat de tweede wereld oorlog slachtoffers hier centraal behoren te staan, en dan met name de joden, zigeuners, homo's en gehandicapten die om het leven worden gebracht.

Genocide is overal verschrikkelijk, maar dit heeft niet in Nederland plaats gevonden, en is niet direct door Nederlanders gedaan. We moeten stil staan tot wat Nederland en de Nederlanders in staat zijn geweest.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:36

Op 4 mei horen alle mensen te worden herdacht die vanwege het regime van Hitler zijn gedood. Daarvoor is 4 mei van andere oorlogen moet dan maar een andere dag komen, Vind het echt disrespect dat het niet alleen daarvoor is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:45

Waarom onrespectvol? Als jij alleen de woII slachtoffers wil herdenken doe je dat, als je ook andere alachtoffer wil herdenken doe je dat. Nog steeds draait het vooral om woII. Eigenlijk alles bij d eherdenkingsceremonie gaat daar over. Het is aan jezelf om te bepalen wie je er nog bij wil betrekken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:56

Dit staat op de website van het 4 mei comité:

Tegenwoordig worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere millitaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht. De Nederlandse militairen die tussen 1945 en 1962 in Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea omkwamen, worden echter speciaal herdacht op 7 september tijdens de Nationale Indië herdenking.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:33

Ik vind de dodenherdenking iets persoonlijks. Natuurlijk denk je aan de omgekomen Joden en aan WOII, maar ik denk dat je ook aan familie en vrienden denkt die niet in de oorlog zijn omgekomen.
Iedereen moet zelf weten wie hij of zij herdenkt en óf hij of zij herdenkt.

Wel vind ik, dat "vieringen" uitsluitend over de WOII moeten gaan, en dat daar enkel Nederlanders herdacht worden. Ik vind dat er in de Nederlandse Dodenherdenking geen plek is voor Duitsers enzo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:35

Marjoow schreef:
Ik vind dat er in de Nederlandse Dodenherdenking geen plek is voor Duitsers enzo.

Niet alle Duitsers waren slecht... En daarnaast, simpelweg door het noodlot zijn zij vaak verplicht geweest om mee te vechten. (dienstplicht)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:36

Winged schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind dat er in de Nederlandse Dodenherdenking geen plek is voor Duitsers enzo.

Niet alle Duitsers waren slecht... En daarnaast, simpelweg door het noodlot zijn zij vaak verplicht geweest om mee te vechten. (dienstplicht)

Dan kunnen die Duitsers in Duitsland herdacht worden. Ik vind niet dat daar plek voor is in Nederland :) Zeker niet in vieringen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:36

Er zijn ook Duitsers op Nederlandse begraafplaatsen, mensen die zijn gevlucht, maar geen Nederlands paspoort konden krijgen etc etc etc.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:37

Winged schreef:
Er zijn ook Duitsers op Nederlandse begraafplaatsen, mensen die zijn gevlucht, maar geen Nederlands paspoort konden krijgen etc etc etc.

Ja dus?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:38

Het is toch verschrikkelijk -O-
Hoor ik vandaag op de radio (weet niet meer bij wie dat vandaan kwam!) dat alleen de GOEDE nederlanders en militairen herdacht mochten gaan worden op 4 mei :( Hoe kom je er op?!?!?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:39

Marjoow schreef:
Dan kunnen die Duitsers in Duitsland herdacht worden. Ik vind niet dat daar plek voor is in Nederland :) Zeker niet in vieringen.

Hoe sta jij tegenover de herdenking van de Canadezen etc, die in ons land omkwamen? Is daar wel plek voor in Nederland? Of moet dat ook alleen in Canada gebeuren?
(Gewoon uit interesse hoor, niet als aanval bedoeld. Ik zag toevallig het pamflet hangen dat in mijn buurt de herdenking eindigt bij de graven van de Canadezen namelijk)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-05-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:41

Marjoow schreef:
Winged schreef:

Ja dus?

Ja dus? Dat zijn net zowel slachtoffers van de Nazi's.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:43

Jonges, ik mag hier toch mijn mening over hebben of niet?
Wie je wilt herdenken moet je helemaal zelf weten, maar tijdens een dodenherdenking zijn er ook "vieringen" of hoe je dat wilt noemen. Ik vind gewoon níet dat daarbij plek is voor Duitsers en andere buitenlanders.
Op Bevrijdingsdag vieren wij onze vrijheid en eren we daarbij de Canadezen, Amerikanen etc. die ons hebben bevrijdt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:58

Maar Marjoow, dan kunnen we dus ook niet die 6 miljoen joden herdenken, maar alleen de pakweg 100.000 die Nederlands waren? Want de anderen waren o.a. Duitsers :).

Ik vind dat je mag herdenken wie je wil, en dat er ook zeker aan alle oorlogsslachtoffers mag worden gedacht, voor WO2 hebben we ook bevrijdingsdag al :), waarop we de bevrijding vieren.
Oorlog is helaas van alle tijden, en elke dode is er één teveel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:59

Dat zeg ik toch ook?
Herdenken wie jij wilt herdenken, maar bij de vieringen geen aandacht voor de buitenlanders.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:59

tjah dodenherdenking vind ik iets persoonlijks en ook niet echt meer iets voor de tijd van nu vind t zelf altijd zo gedwongen gedoe....
vind t meer iets voor mensen die ook daadwerkelijk hun geliefde of vrienden ofzo aan de oorlogen hebben verloren..
vind ook dat dodenherdenking er moet zijn voor de mensen die er behoefte aan hebben en niet dat je op elke tv zender ofradio of wat dan ook dat er maar stil gestaan moet worden...niet iedereen heeft er behoefte aan.

bevrijdingsfeest volgens mij weet de jeugd van tegenwoordig al niet eens meer waarom t zo heet... t is gewoon een vrije dag vol feestjes ..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:02

Ik vind juist ook wel aandacht voor de buitenlanders.
Juist omdat er overal oorlog is, en er nu ook mensen sterven door oorlog. Dat het nu goed is in Nederland, wil niet zeggen dat het overal goed is.
Ik vind het heel belangrijk dat er voor stil wordt gestaan, zodat we niet alleen denken aan zij die dood zijn, maar ook aan hoe gelukkig we mogen zijn dat ons land geen oorlog heeft.

en marjoow, meer omdat er ook mensen waren die wilden dat alleen de joden werden herdacht :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:14

Ik erger me al jaren aan die meneer vuisjes. Hij loopt stennis te schoppen onder andere over de herdenking in Bronckhorst waar er langs duitse graven werd gelopen. Vorig jaar mocht het niet, dit jaar wel en wat doen ze, op 3 mei komt er een extra herdenking alleen voor joden. 8)7 idioot gewoon.

Afgezien dat er heel erg veel niet joden bewust zijn afgemaakt in de oorlog. Er ook veel burgers gedood zijn en omgekomen in werkkampen waaronder mijn opa. En heel erg veel duitse onschuldige burgers ook bombardementen of geliquideert door hun landgenoten omdat ze de "vijand"hielpen.

Wij hebben een aantal jaren geleden een herdenking gehad van het opknappen van het oorlogsgraf waar mijn opa ook ligt. In duitsland dus, Daar waren ook mensen bij die bewust de oorlog hebben meegemaakt in dat dorp zowel van nederlandse als duitse zijde. Die de pech hadden dat het werkkamp om een fake spoorlijn aan te leggen in hun dorp gevestigd is. Waarvan familieleden zijn gedood door mede duitsers omdat ze een stukje oud brood over een hek hadden gegooit. Duitsers die zich nu nog schamen voor wat landgenoten gedaan hebben.

En niet alle duitse soldaten waren door en door slecht, als je de keus hebt om dan maar naar het front te gaan of je familie wordt afgeslacht, geen idee wat ik zou kiezen dan. ^)

Door de reacties van de beste meneer maakt hij dat je zowat een hekel zou krijgen aan zijn geloof omdat ze altijd maar zielig gevonden willen worden terwijl hun land al jaren mensen dood omdat ze een ander geloof hebben.

Dus waarom niet ieder een herdenken die dood is gegaan in welke oorlog dan ook. Zelfs aan de "slechte" kant is het overgrote deel van de slachtoffers onschuldig de dood in geschopt om wat voor reden dan ook omdat zij het conflict niet begonnen zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:17

Als ik voor de keuze zou worden gezegd 'vechten of je familie gaat eraan' dan zou ik gaan vechten. En ik denk dat in de oorlog veel meer mensen zo gedacht hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:19

Dat denk ik dus ook, en ben je daarmee meteen slecht? En heb je dan geen recht meer dat je herdacht wordt als je gedood wordt door de "vijand" die daar waarschijnlijk net zo onvrijwillig staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:19

@karuna: wat mij betreft verwoord je het helemaal goed :j