@TS: Het heeft ook te maken met kiezers/stemmen. Bij verkiezingen zijn nu eenmaal stemmen nodig om verkozen te worden (op lokaal, regionaal en landelijk niveau) en als er veel stemmen verloren gaan omdat een kandidaat voor een wijziging van de wet was, is dat voor die kandidaat uiteraard niet goed.
Daarnaast zullen veel politici dit onderwerp mijden zodat zij aan de macht kunnen komen en andere, meer prangende problemen op kunnen lossen. Zo heeft Obama bijvoorbeeld in zijn eerste termijn zijn zorgverzekering maatregelen doorgevoerd en gewacht met andere issues (zoals homohuwelijk) tot zijn tweede termijn, simpelweg omdat hij nooit verkozen zou zijn als hij meteen had gezegd dat het homohuwelijk gelegaliseerd moest worden en dan had hij dus ook nooit Obamacare door kunnen voeren.
@Mindim: het is weer niet zo simpel. Een aantal politici (ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel), zoals Newt Gingrich (die ook als Republikeinse kandidaat naar voren was gebracht voor de verkiezingen van 2012), zegt bijvoorbeeld dat school shootings (en dit soort incidenten gok ik) komen doordat religie een ondergeschikte rol speelt in de Amerikaanse samenleving. De ondergeschikte rol van religie is een punt waar het gros van de Amerikaanse bevolking mee zit, zowel liberalen als conservatieven. Daarom zie je bijvoorbeeld dat veel immigranten uit Latijns Amerika op de Republikeinen stemmen, omdat die partij juist de rol van religie wil vergroten.
Als je je dan bedenkt dat Amerika het enige niet-seculiere land in het Westen is, is dit een vrij aannemelijke theorie. Dus nee, dan willen de stemmers geen wijziging van de wapenwet, maar een wijziging van de First Amendment zodat kinderen moeten bidden op openbare scholen en daar leren over algemeen-christelijke waarden. Dan heeft die wijziging prioriteit, en niet de wapenwet.
Het is echt niet zo simpel als men in de rest van de wereld denkt

Er spelen zo idioot veel dingen mee.