5-jarige schiet zusje dood met eigen geweer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:55

@Mindim: dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat Moore's research bar slecht kan zijn en doelbewust een beeld van de 'achterlijke conservatieve Amerikaan' probeert te tekenen, waarbij hij in mijn ogen net zo'n kortzichtige idioot is als de gehele wapenlobby.
Daarom zeg ik dat het beter is als mensen zich eens gaan verdiepen in het debat (en hoe lastig het is om de grondwet te wijzigen overigens) voordat ze gaan blèren dat het gros van de Amerikanen niet goed bij z'n hoofd is.

Wat betreft politici die lobby's als de NRA niet het hoofd durven te bieden: dat is dus het punt van politieke zelfmoord waar ik eerder op doelde. Ik schrijf nu toevallig een scriptie over een heel ander en vele malen onschuldiger wetsvoorstel, je wilt niet weten wat voor keuzes politici daar voor al moesten maken met oog op hun achterban :n De wapenwet is nog veel controversiëler en lastiger.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:58

zohee :oo

dat vergeef je jezelf dus ook nooit meer 8)7

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:58

Verschrikkelijk!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:59

De wapenlobby is inderdaad een heel groot probleem en niet alleen in Amerika meer wereldwijd. Laten we maar stellen dat de wapenindustrie de enige is die àltijd de oorlogen in de wereld wint...En geen idee hoe het met cijfers zit, maar als die 10% pro wapens zelfs met zo weinig nog méér macht en politieke invloed heeft dan die andere 90% van de bevolking samen, dan hebben zij nog steeds heel wat meer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:01

mayniac_val schreef:
@Mindim: dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat Moore's research bar slecht kan zijn en doelbewust een beeld van de 'achterlijke conservatieve Amerikaan' probeert te tekenen, waarbij hij in mijn ogen net zo'n kortzichtige idioot is als de gehele wapenlobby.
Daarom zeg ik dat het beter is als mensen zich eens gaan verdiepen in het debat (en hoe lastig het is om de grondwet te wijzigen overigens) voordat ze gaan blèren dat het gros van de Amerikanen niet goed bij z'n hoofd is.

Wat betreft politici die lobby's als de NRA niet het hoofd durven te bieden: dat is dus het punt van politieke zelfmoord waar ik eerder op doelde. Ik schrijf nu toevallig een scriptie over een heel ander en vele malen onschuldiger wetsvoorstel, je wilt niet weten wat voor keuzes politici daar voor al moesten maken met oog op hun achterban :n De wapenwet is nog veel controversiëler en lastiger.

Het is een kwestie van prioriteiten.
Hoeveel slachtoffers vallen in Amerika door vuurwapengebruik, hoeveel kinderen en in andere huis- tuin-, en keuken schietpartijen om over de school shootings nog maar te zwijgen. Dan maar politieke zelfmoord, het belang van de partij is daarmee toch ondergeschikt aan het welzijn van onschuldige burgers. Dat de NRA zoveel in de melk te brokkelen heeft en dat de politiek daar bang van is, vind ik ten eerste al van den zotte.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:11

@TS: Het heeft ook te maken met kiezers/stemmen. Bij verkiezingen zijn nu eenmaal stemmen nodig om verkozen te worden (op lokaal, regionaal en landelijk niveau) en als er veel stemmen verloren gaan omdat een kandidaat voor een wijziging van de wet was, is dat voor die kandidaat uiteraard niet goed.
Daarnaast zullen veel politici dit onderwerp mijden zodat zij aan de macht kunnen komen en andere, meer prangende problemen op kunnen lossen. Zo heeft Obama bijvoorbeeld in zijn eerste termijn zijn zorgverzekering maatregelen doorgevoerd en gewacht met andere issues (zoals homohuwelijk) tot zijn tweede termijn, simpelweg omdat hij nooit verkozen zou zijn als hij meteen had gezegd dat het homohuwelijk gelegaliseerd moest worden en dan had hij dus ook nooit Obamacare door kunnen voeren.

@Mindim: het is weer niet zo simpel. Een aantal politici (ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel), zoals Newt Gingrich (die ook als Republikeinse kandidaat naar voren was gebracht voor de verkiezingen van 2012), zegt bijvoorbeeld dat school shootings (en dit soort incidenten gok ik) komen doordat religie een ondergeschikte rol speelt in de Amerikaanse samenleving. De ondergeschikte rol van religie is een punt waar het gros van de Amerikaanse bevolking mee zit, zowel liberalen als conservatieven. Daarom zie je bijvoorbeeld dat veel immigranten uit Latijns Amerika op de Republikeinen stemmen, omdat die partij juist de rol van religie wil vergroten.
Als je je dan bedenkt dat Amerika het enige niet-seculiere land in het Westen is, is dit een vrij aannemelijke theorie. Dus nee, dan willen de stemmers geen wijziging van de wapenwet, maar een wijziging van de First Amendment zodat kinderen moeten bidden op openbare scholen en daar leren over algemeen-christelijke waarden. Dan heeft die wijziging prioriteit, en niet de wapenwet.
Het is echt niet zo simpel als men in de rest van de wereld denkt :n Er spelen zo idioot veel dingen mee.
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 01-05-13 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:13

Mindim schreef:
mayniac_val schreef:

Het is een kwestie van prioriteiten.
Hoeveel slachtoffers vallen in Amerika door vuurwapengebruik, hoeveel kinderen en in andere huis- tuin-, en keuken schietpartijen om over de school shootings nog maar te zwijgen. Dan maar politieke zelfmoord, het belang van de partij is daarmee toch ondergeschikt aan het welzijn van onschuldige burgers. Dat de NRA zoveel in de melk te brokkelen heeft en dat de politiek daar bang van is, vind ik ten eerste al van den zotte.

Dat jij (en velen met jou) de situatie van de zotte vindt, maakt de situatie nog niet anders ;) Wat je hierboven zegt geeft aan dat het jou niet duidelijk is hoe het in Amerika in elkaar steekt. Graag zouden onze Europese ogen het zien zoals jij beschrijft, maar helaas werkt het niet zo gemakkelijk.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:51

Misschien moet men even niet vergeten je Amerika niet kunt vergelijken met Nederland. Of Europa. Het zijn 50 Verenigde Staten met een totale oppervlakte van ruim 9,5 miljoen m2. Dus misschien lijkt het zo dat daar veel incidenten met wapens zijn, maar wetende hoeveel wapens er omgaan in het land valt dit reuze mee.

Uiteraard is dit incident heel erg triest, kinderen zouden niet met wapens moeten spelen. Kan me dan ook haast niet voorstellen dat paps en mams het kind bewust met een geladen wapen hebben laten spelen.

En inderdaad, voor ons Europeanen is het heel moeilijk te begrijpen hoe men daar over wapens denkt en hoe het daar werkt. Het is een stukje cultuur, de wapens zullen daar nooit verdwijnen.

Oh enne... Guns don't kill people, people kill people ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:38

mayniac_val schreef:
@TS: Het heeft ook te maken met kiezers/stemmen. Bij verkiezingen zijn nu eenmaal stemmen nodig om verkozen te worden (op lokaal, regionaal en landelijk niveau) en als er veel stemmen verloren gaan omdat een kandidaat voor een wijziging van de wet was, is dat voor die kandidaat uiteraard niet goed.
Daarnaast zullen veel politici dit onderwerp mijden zodat zij aan de macht kunnen komen en andere, meer prangende problemen op kunnen lossen. Zo heeft Obama bijvoorbeeld in zijn eerste termijn zijn zorgverzekering maatregelen doorgevoerd en gewacht met andere issues (zoals homohuwelijk) tot zijn tweede termijn, simpelweg omdat hij nooit verkozen zou zijn als hij meteen had gezegd dat het homohuwelijk gelegaliseerd moest worden en dan had hij dus ook nooit Obamacare door kunnen voeren.

@Mindim: het is weer niet zo simpel. Een aantal politici (ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel), zoals Newt Gingrich (die ook als Republikeinse kandidaat naar voren was gebracht voor de verkiezingen van 2012), zegt bijvoorbeeld dat school shootings (en dit soort incidenten gok ik) komen doordat religie een ondergeschikte rol speelt in de Amerikaanse samenleving. De ondergeschikte rol van religie is een punt waar het gros van de Amerikaanse bevolking mee zit, zowel liberalen als conservatieven. Daarom zie je bijvoorbeeld dat veel immigranten uit Latijns Amerika op de Republikeinen stemmen, omdat die partij juist de rol van religie wil vergroten.
Als je je dan bedenkt dat Amerika het enige niet-seculiere land in het Westen is, is dit een vrij aannemelijke theorie. Dus nee, dan willen de stemmers geen wijziging van de wapenwet, maar een wijziging van de First Amendment zodat kinderen moeten bidden op openbare scholen en daar leren over algemeen-christelijke waarden. Dan heeft die wijziging prioriteit, en niet de wapenwet.
Het is echt niet zo simpel als men in de rest van de wereld denkt :n Er spelen zo idioot veel dingen mee.

Kijk en dat bedoel ik nu, wat ik zo krom vind aan Amerika, zo westers en daar kan alles en dan dit. Misschien omdat ik ook wars van geloof ben en vind dat geloof vaak meer kwaad in de wereld brengt dan goed. Ik vind dat er te veel aan het geloof wordt opgehangen. Dat veiligheid van burgers ondergeschikt is aan geloof, dat het geloof voorrang krijgt in wetswijzigingen.
Een land wat zo modern is op velerlei fronten, blijft wat mij betreft veel te ouderwets in diens opvattingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:40

Nado schreef:
Dat jij (en velen met jou) de situatie van de zotte vindt, maakt de situatie nog niet anders ;) Wat je hierboven zegt geeft aan dat het jou niet duidelijk is hoe het in Amerika in elkaar steekt. Graag zouden onze Europese ogen het zien zoals jij beschrijft, maar helaas werkt het niet zo gemakkelijk.

Vertel jij mij dan eens hoe Amerika in elkaar steekt ;)
Nee, dat ik het van de zotte vind, verandert idd niets, dat verwacht ik ook niet ;) Maar goed, ik mag zo mijn mening hebben, dacht ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:09

Nadir schreef:
Misschien moet men even niet vergeten je Amerika niet kunt vergelijken met Nederland. Of Europa. Het zijn 50 Verenigde Staten met een totale oppervlakte van ruim 9,5 miljoen m2. Dus misschien lijkt het zo dat daar veel incidenten met wapens zijn, maar wetende hoeveel wapens er omgaan in het land valt dit reuze mee.

Uiteraard is dit incident heel erg triest, kinderen zouden niet met wapens moeten spelen. Kan me dan ook haast niet voorstellen dat paps en mams het kind bewust met een geladen wapen hebben laten spelen.

En inderdaad, voor ons Europeanen is het heel moeilijk te begrijpen hoe men daar over wapens denkt en hoe het daar werkt. Het is een stukje cultuur, de wapens zullen daar nooit verdwijnen.

Oh enne... Guns don't kill people, people kill people

Ik zat eens even op te zoeken waarom je noord amerika niet met europa zou kunnen vergelijken.
In 2011 had Noord Amerika 313.232.044 inwoners
Europese Unie 502.748.071 inwoners

Noord Amerika heeft 50 staten, Europa 48 onafhankelijke landen.
Amerika heeft volgens jou 9.5 miljoen m2 oppervlakte
Europa 10.4 miljoen m2
Waarom valt dat volgens jou dan niet te vergelijken?

Leuk artikeltje van de Washington Post over wapengebruik en wapenbezit van Amerika en de rest van de wereld.
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2012/12/14/schoo-shooting-how-do-u-s-gun-homicides-compare-with-the-rest-of-the-world/

Dat ouders gewoon een geladen geweer laten staan waar een kind bij kan, ben je als ouder per definitie niet goed bezig. Dat ze een kind van 5 uberhaupt met een echt geweer laten spelen, lijkt me niet fris.

Wapens zijn daar cultuur, vast? Maar we hebben hier ook tradities en cultuur, wat om veel minder dan "dodelijke ongevallen" op de nominatie staat om te verdwijnen. Soms moet je de cultuur iets bijschaven om het nog te kunnen uitvoeren.

En het stukje guns don't kill people, people kill people, dat is zo, maar er zouden minder doden vallen als de wapens niet zo makkelijk voor handen waren ;)
Zoals in het stukje, guns don't kill people, but they certainly play a role ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:11

RusselNuwell schreef:
Het enige dat in mij opkwam was dit:
[ Afbeelding ]

Welke idioot geeft een 5-jarige een wapen |o

Nou precies. Heel sneu enzo, maar je vraagt er zelf om.

F_Orumster

Re: 5-jarige schiet zusje dood met eigen geweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:23

Ik zal wel onder een steen gelegen hebben, maar wat moet die foto uitbeelden?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:52

Mindim schreef:
mayniac_val schreef:

Kijk en dat bedoel ik nu, wat ik zo krom vind aan Amerika, zo westers en daar kan alles en dan dit. Misschien omdat ik ook wars van geloof ben en vind dat geloof vaak meer kwaad in de wereld brengt dan goed. Ik vind dat er te veel aan het geloof wordt opgehangen. Dat veiligheid van burgers ondergeschikt is aan geloof, dat het geloof voorrang krijgt in wetswijzigingen.
Een land wat zo modern is op velerlei fronten, blijft wat mij betreft veel te ouderwets in diens opvattingen.

Wat is daar nou ouderwets aan :? Kortzichtigheid en onvermogen om je voor drie seconden in een ander te verplaatsen, dat is ouderwets.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:54

RusselNuwell schreef:
Het enige dat in mij opkwam was dit:
[ Afbeelding ]

Welke idioot geeft een 5-jarige een wapen |o

Ja echt hé?!?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:01

Misschien de volgende keer toch maar een waterpistool kopen voor zn verjaardag?

Maar even zonder gekheid, wat is dit sneu voor dat jongetje zeg. Natuurlijk het meisje is dood dat is ook erg, maar die merkt daar nu niks meer van. Haar "grote' broer gaat opgroeien met de wetenschap dat hij zijn zusje heeft gedood... Dat lijkt mij een hele belasting voor een kind :(:)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:06

@Anoli ik snap je en dat lijkt me ook niet leuk en een hele belasting voor hem!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:09

_-:( 8)7 :? Y;(

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:03

wat een idioten op deze wereld he... een 5 jarig kind wat al een jaar een echt pistool bezit... dan gil je toch om ongelukken als dit? ik vind het heel erg voor die kids, maar die ouders heb ik echt totaal geen medelijden mee... ik zou dr ook nog niet eens van opkijken dat ze nu na dit nog steeds niet inzien dat t fout was om dat kind een pistool te geven...

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:12

Hier kan je toch gewoon niks zinnigs over zeggen... Wat een vreselijk tragedie, onvoorstelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:15

Wat ik dacht toen ik het las;
Ohja, dat kan alleen in Amerika gebeuren.

Stelletje idioten daar.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:18

maar nu moet dat kindje steeds aanhoren dat hij zijn zusje heeft doodgeschoten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:02

mayniac_val schreef:
Wat is daar nou ouderwets aan :? Kortzichtigheid en onvermogen om je voor drie seconden in een ander te verplaatsen, dat is ouderwets.

Jij snapt niet wat ik daar ouderwets aan vind? Ja, ik vind het ouderwets dat geweren worden gezien als middel van persoonlijke vrijheid, ik vind het ouderwets dat in een land als Amerika het homoschap nog zo voorzichtig moet worden benaderd. Een land dat er prat op gaat het land van de wereld te zijn, houdt er behoorlijk ouderwetse en conservatieve opvattingen op na. Ik vind het ouderwets dat veiligheid van burgers ondergeschikt is aan de kerk idd.
Ik ben niet kortzichtig hoor en vermogen om me in een ander te verplaatsen heb ik genoeg. Ik vind het juist kortzichtig om dit over een persoon te zeggen, met als basis een uitspraak over 1 onderwerp ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:03

'Murica }:0 }:0 }:0 }:0