Waar gaat het heen met de wereld?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:36

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik kan me er ook druk over maken..
Mja helaas lost mijn druk maken niks op.. Kost alleen maar energie :)
Net als al die ophef over koningslied.. Ga je aub druk maken over de crisis en hoe we niet hoeven te bezuinigen xD ipv te zeuren over een nummer :P

Szan

Re: Waar gaat het heen met de wereld?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:03

Ik kreeg ooit bij een college over media, deze tekst. Nieuws is:

10.000 doden in ander werelddeel =
1.000 doden in ander land =
100 doden in een buitenplaats =
10 doden in de hoofdstad =
1 dode beroemdheid

Nu is Boston een uitzondering (want Amerika? want een terroristische aanslag?).
Wel frappant dat een schietpartij in Rusland de afgelopen dagen (5 doden) dan weer nauwelijks in het nieuws komt.

Waar het heen gaat met de wereld? Ik geloof niet dat de wereld er nu zoveel slechter aan toe is.
Wat anderen al zeiden, door internet en media is de wereld veel kleiner geworden, waardoor je nu al het nieuws meekrijgt van de andere kant van de wereld. Vroeger was dat niet zo. En heel vroeger, waren er al ontzettend veel oorlogen over het geloof. Ook die intolerantie van sommige groepen is niet nieuw, alleen beter zichtbaar...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:48

Er is wel een verschil tussen vroeger en nu.
Vroeger (en dan bedoel ik alles voor 1914) was het overgrote deel van de slachtoffers soldaten. Nu zijn het burgers.
Vroeger waren er hele jaren dat er op de hele wereld geen oorlogen waren, of maar 1, nu zijn er iedere dag ergens op de wereld meerdere conflicten gaande.
Vroeger had je geen massavernietigingswapens, nu wel.
Vroeger was er nog gemeenschapszin, nu is het ieder voor zich want anders ben je zelf de pineut.
Vroeger werden kinderen nog door hun ouders opgevoed. Nu door de tv, internet, de school en hun leeftijdsgenoten.

Dat mensen zeggen dat we nu alleen maar meer zien omdat er media is, is gewoon een manier om mensen een (vals) gevoel van veiligheid te geven. Want vroeger had je misschien niet zoveel media, maar genoeg om voor ons in deze tijd te weten dat er een stuk minder oorlogen waren als nu. En we hebben ook nog de geschiedschrijving.

Het is niet voor niets dat historici zeggen dat in 1914 de wereld veranderde en een compleet andere koers opging.
Voor de 1e WO hadden ze het idee dat ze eindelijk zover waren dat er nooit meer oorlogen zouden komen. En werden Jehovah's Getuigen (toen nog bijbelonderzoekers) belachelijk gemaakt toen die op basis van hun bijbelonderzoek verkondigden dat in 1914 verschrikkelijke dingen zouden gaan gebeuren.

Een ding wat wel hetzelfde is als vroeger is dat inderdaad veel oorlogen en geweldsconflicten veroorzaakt worden door hebzucht, verlangen naar macht of religie.
Vooral het laatste is een erg kwalijke zaak want het betekend dat mensen niet meer luisteren naar God, maar hun eigen regels zijn gaan verzinnen en daarnaar zijn gaan leven en die anderen zijn gaan opleggen. Christenen bijvoorbeeld zouden niet te horen vechten... Jezus leerde zijn volgelingen om actief vrede te beoefenen, om hun naaste lief te hebben en om zelfs zover te gaan dat ze liefde voor hun vijanden konnen hebben. Helaas zie ik niet 1 christelijk land deze geboden toepassen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:31

Helemaal mee eens Zippora. Als iedereen dat ene, zo belangrijke gebod nou eens ter harte zou nemen. Dan zou de wereld er toch veel mooier uitzien?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:38

Vooral conflicten om geloof heen vind ik erg :n
"Heb jij geloof??''
Nee = dan schiet ik je maar dood he :j
ja = welke dan?? (is het een ander geloof, dan gebeurt hetzelfde als hierboven.

Dit is even kort door de bocht hoor, maar daar komt het wel op neer.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:41

Bizzybijtje schreef:
Waar het heengaat? Het is altijd al zo geweest, maar nu is het ook in de media te zien.
Waar overigens wel selectief wordt gedaan met wat er bekend gemaakt wordt natuurlijk.

Dit dus. En nu met internet en sociale media is het alleen maar nog makkelijker geworden om dit bekend te maken en aan een nog groter publiek.

Maakt het niet minder triest natuurlijk, maar dit soort dingen is heus niet van de laatste jaren. Dit gebeurde altijd al.

En de haat en nijd om geloof bestaat al zoalang als er geloven bestaan. En ging er vroeger (bv in de middeleeuwen) er nog veel harder aan toe.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 26-04-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:43

Tja... de nieuwslezers vertellen je 'goeie dag', om je daarna te vertellen waarom het juist géén goeie dag is.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:45

_O-
En altijd maar worden als:
Shockerend, paniek, doden, aanslagen.
Wat is de wereld toch ziek ;(
En toch helpen we er iedere dag aan mee :(

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 15:16

XEefjuhX schreef:
Vooral conflicten om geloof heen vind ik erg :n
"Heb jij geloof??''
Nee = dan schiet ik je maar dood he :j
ja = welke dan?? (is het een ander geloof, dan gebeurt hetzelfde als hierboven.

Dit is even kort door de bocht hoor, maar daar komt het wel op neer.

Wel heel kort door de bocht haha :') Maar zit wel een kern van waarheid in.
Ik vraag me af wanneer is het misgegaan? Waarschijnlijk idd duizenden jaren terug.. En idd nu is het vaker in de media.
Maar als we nu allemaal gewoon even normaal kunnen doen... Dan is de wereld een stuk beter, veiliger, minder hongerig en schoner af.. :')

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:17

Bizzybijtje schreef:
Waar het heengaat? Het is altijd al zo geweest, maar nu is het ook in de media te zien.
Waar overigens wel selectief wordt gedaan met wat er bekend gemaakt wordt natuurlijk.

inderdaad. Ik erger me er soms heel erg aan. Dat bepaalde dingen gewoon niet verteld worden of wat ze brengen lang niet het hele verhaal is. Kan ik mij soms zo aan ergeren.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:24

Vivian__ schreef:
Ann_moi schreef:
Meeleven is prima, maar niet als het je energie wegzuigt. Probeer daar een balans in te zoeken en wees je vooral bewust van je eigen geluk.

Mee eens! :j Maar het irriteert gewoon... Dan denk ik Sjonge jonge, mensen... Doe toch eens normaal! Iedereen om je heen heeft het erover.. Gewoon stom...

Overigens kost je ergens aan ergeren ook energie, geen aandacht aan die mensen schenken, dan voed je het ook niet. Juist door een negatieve emotie aan te koppelen namelijk 'irritatie' maak je het alleen maar erger voor jezelf.

Wat ik me afvraag is eigenlijk, als je alle mensen persoonlijk zou vragen, "wil jij ruzie?" "wil jij oorlog?" "wil jij vechten" Dan zal iedereen bijna hetzelfde antwoorden. Maar hoeveel van jullie maken er zelf weleens ruzie, met ouders, familie, andere medemensen? Hoeveel mensen gedragen zich altijd op ieder moment respectvol naar anderen? En als een ander jou iets misdoet? Hoe reageer je dan? Zal je nooit een keer boos worden?

Dat zijn dingen die je ook moet overwegen, wij maken de wereld met zijn allen zoals hij is. De gebeurtenissen overal zijn een afspiegeling van de maatschappij. Zullen we allen wat minder egoïstisch en hebzuchtig denken, dan zal deze wereld al een mooiere wereld worden. :)

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik mezelf altijd goed gedraag, ik heb vaak genoeg weleens een ruzietje thuis, maar het is wel iets te overwegen voordat je naar anderen wijst.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:33

Nou, ik weet niet hoe oud jullie allemaal zijn, maar sinds er mensen bestaan is er helaas ook een ellendige kant aan ons bestaan, dus dat is eigenlijk al een hele lange tijd, hoor :+. En dus niet sinds de laatste jaren ofzo, wat een onzin. En verder valt mij op dat media, en ik noem voor het gemak maar even de Telegraafgeneratie, waar angst, vrees en negativiteit altijd en ALTIJD gepredikt wordt. Mensen gaan zo leven en eigenlijk is dat best triest. Dat je je zo laat leiden door de sensatiemedia, die een voorkeur heeft voor bepaald soort nieuws, maar er nooit echt diep op ingaat. Veel geschreeuw, weinig inhoud. Daar erger ik me nou aan. Zorg voor goede informatie en liefst ook voor achtergronden, zodat mensen meer leren over het hoe en waarom van sommige hedendaagse problematiek. Ik lig overigens niet wakker van de wereld. Ik probeer wel in mijn eigen dagelijkse leven het beste er van te maken, en niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen om me heen waar ik mee leef, waar ik mee werk of die ik tegen kom. Ik leef niet in angst, ik leef in hoop en positiviteit. Dat betekent niet dat je nooit eens verdrietig of boos mag zijn. Oja, dat ben ik ook regelmatig, maar relativeren en zelf een goed voorbeeld proberen te zijn (voor bv mijn kind om maar iemand te noemen, maar ook voor de mensen om me heen).... Ik denk dat we daar verder mee komen, dan maar blijven zeuren over hoe verrot de wereld is. Ja, die heeft een verrotte kant, zeer zeker. Maar gelukkig ook een hele mooie! :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:19

Och in de middeleeuwen was het ook niet altijd even gezellig hoor... Er zullen altijd wel nare dingen gebeuren helaas. Dat hoort bij de mensheid...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:09

Heel simpel waarom mensen zulke dingen doen... zij willen aandacht... macht... en door angst in te boezemen hebben ze vele in hun macht... dat geeft blijkbaar die kick... ze worden gezien en gehoord... ze stellen iets voor... al is het super negatief.. negatieve aandacht is ook aandacht... en de prijs die ze er voor moeten betalen is vaak een schijntje...