Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:23

Dan vind ik op zn minst wel dat er belasting over betaald moet gaan worden..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:29

De helft minder is ook wel genoeg. Maxima zal ook geen minimum loontje hebben dus samen nog heel wat te besteden dan.
En laat hem alles verder zelf betalen, zijn beveiliging, zijn personeel, zijn woonverblijven, alles.
Voor ons wordt ook niet iets betaald door een ander. Kunnen we het dan niet betalen moeten we ook keuzes maken. Waarom moeten hun alles maar krijgen?
En zo veel werken? Nou meer vakanties als wie ook. En veel dingen worden allemaal als hapklare brokjes voorgeschoteld, totaal uitgezocht, daar zit voor de W A niet zoveel werk meer in.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:34

little_king schreef:
De helft minder is ook wel genoeg. Maxima zal ook geen minimum loontje hebben dus samen nog heel wat te besteden dan.
En laat hem alles verder zelf betalen, zijn beveiliging, zijn personeel, zijn woonverblijven, alles.
Voor ons wordt ook niet iets betaald door een ander. Kunnen we het dan niet betalen moeten we ook keuzes maken. Waarom moeten hun alles maar krijgen?
En zo veel werken? Nou meer vakanties als wie ook. En veel dingen worden allemaal als hapklare brokjes voorgeschoteld, totaal uitgezocht, daar zit voor de W A niet zoveel werk meer in.

En op die vakanties nooit privacy. Iedereen hooud je altijd in de gaten. Hier, in Finland, staat hij nog altijd bekend als Prins Pils..

Volgens mij zit er nog behoorlijk wat in, een land vertegenwoordigen is niet niks.

Of hij teveel krijgt, weet ik niet. Ik weet zijn taken niet precies. Ik weet wel dat ik nooit met hem zou willen ruilen.
Ik wil spontaan leuke dingen kunnen dooen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:34

Wat boeit die belasting nou :S ... het salaris wordt betaald door de overheid. De belasting gaat naar... juist... de overheid. Als hij er belasting over zou moeten betalen, zou het bruto loon gewoon hoger worden. En ja, ik vind het wel terecht dat hij veel geld krijgt. Ik zou die baan nooit willen.

Jullie hebben wel door dat die familie zo'n beetje de enige in Nederland zijn die gewoon hun mening niet publiek mogen uiten. Wat je ergens ook van vind, je mag er gewoon NIKS overzeggen. Terwijl je daar zelf niet om hebt gevraagd. Nee hoor, heb daar wel respect voor. En dat inderdaad voor een 24/7/365 functie.

Mellow

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:42

Ik zou het bijvoorbeeld wel een statement vinden als hij zelf zou zeggen, iedereen levert in door de crisis, ga ik ook doen.
Verder, ik maak me er niet zo druk om, betaald word het toch wel...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:43

spicegirl schreef:
dit verdient ie niet, dit krijgt hij.verdienen doe je door hard werken.
alle kosten voor onderhoud/huizen ,personeel en beveiliging valt er buiten. die worden ook door ons betaald. want daar "verdient "ie niet genoeg voor.
overigens krijgt Maxima ook nog een aardig bedrag..

Werkt hij niet hard? Die man heeft geen leven hè, hij wordt geleefd

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:45

Buiten dat, ik geloof niet dat al die mensen die heir zo hard schreeuwen, zich realiseren hoeveel diezelfde koning ons aan geld oplevert :') Een simpele baten/lastenanalyse van het Koningshuis pakt goed uit voor ons hoor, geloof dat maar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:49

Tja......als wij zoveel moeten inleveren en zij niet eens belasting hoeven af te dragen. Vind ik wel dat ze het ook in hun portemonee moeten voelen.

Ze krijgen alles gratis en voor niets. En gaan heel vaak met vakantie en op werkreizen enz. enz.

Natuurlijk werken ze er heel hard voor en verdienen ze het, maar dan moeten we hier in NL geen voedselbanken meer nodig hebben en meer van dit soort onzin, zoals overal bezuinigingen enz. enz.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:53

benangelique schreef:
spicegirl schreef:
dit verdient ie niet, dit krijgt hij.verdienen doe je door hard werken.
alle kosten voor onderhoud/huizen ,personeel en beveiliging valt er buiten. die worden ook door ons betaald. want daar "verdient "ie niet genoeg voor.
overigens krijgt Maxima ook nog een aardig bedrag..

Werkt hij niet hard? Die man heeft geen leven hè, hij wordt geleefd

Ik zou ook absoluut niet met die man willen ruilen. Maar ik vraag me af waar hij het geld in vredesnaam aan zou moeten spenderen. Wat hoeft die man nog zelf te betalen, wat wordt er nog niet betaald met ons belastinggeld? Zijn uitstapjes wel, idem voor zijn 'huis', zijn personeel. Hij heeft dan wel niet de minste functie, maar hij heeft er ook de privileges naar. Wat heeft het voor nut om zo'n belachelijk hoog loon te geven als hij het toch niet uit kan geven.
Het is meer een vraag dan een opmerking. Want ik kan gewoon niet verzinnen waar die man het loon voor nodig is, dat hij af en toe een extraatje koopt tot daar aan toe, maar voor 68.000 kan ik iedere maand een nieuwe auto kopen als ik geen vaste lasten heb.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:55

hij werkt niet hard, of lang.hij heeft nog nooit lichamelijke arbeid verricht, 40 uur per week. of het leuk is, is een andere discussie, net als of je met m wil ruilen.dat word hier helemaal niet gevraagd.
hij hoeft niks te regelen, en niks te doen. alles wat ie moet doen, is ergens opkomen dagen ( word voor m geregeld, file rijden doet ie ook niet ), en een toespraak houden. die door een ander word geschreven.dan word ie flink beveiligd, en in de watten gelegd.
privacy heeft ie binnenshuis, net als wij.op zn vakanties heeft ie een foto-momentje, en de rest ook wel privacy.
alles word geregeld, alles word betaald.
die luxe hebben wij niet.wij hebben last van vervuiling, criminaliteit, geldproblemen, angst om je werk.. als je moe bent na het werk, wacht het huishouden, de kids,boodschappen en soms je dieren nog.allemaal dingen, waar hij zich niet over hoeft te bekommeren. er zullen best wel nadelen zijn aan zn functie,maar hey- die hebben wij allemaal ook.en dan voor een pak minder geld.
het is niet alleen hij, die zoveel krijgt, maxima ook, en zn oudste dochter krijgt ook al een forse toelage.
geen belasting, geen personeelskosten, geen vervoerskosten.
de koning van spanje doet het wel voor 150.000, en dan moet ie nog belasting betalen.
lees dit maar eens; nederland heeft het duurste koningshuis van europa, terwijl beatrix de op 1 na rijkste vrouw ter wereld is..
http://www.ravagedigitaal.org/2012nieuw ... 19/nws.php

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:56

Huizen kopen in het buitenland (op het moment huis in Griekenland), dat is waar het aan uitgegeven wordt??? of is dat ook gratis?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:57

Vind t wel een beetje te luxe voor die 3 handtekeningen zetten per jaar en alle privé jet vluchters op onze kosten

Ik zou ook tekenen

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:59

_MelloW_ schreef:
Ik zou het bijvoorbeeld wel een statement vinden als hij zelf zou zeggen, iedereen levert in door de crisis, ga ik ook doen.

Juist! Dat hij het voorbeeld volgt van de Engelse koningshuis , wat vrijwillig 15% inleverde . Het Spaans Koningshuis dat 6% inleverde.
En Obama leverde dit jaar 5% in, uit solidariteit.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:00

Er staat nergens vermeld wat hij precies allemaal moet *betalen* met dat geld... of wat de Amerikaanse president moet betalen van zijn salaris, of wat welke andere hoge piet dan ook moet betalen met wie onze aanstaande Koning wordt vergeleken in al die nieuws artikelen. Zolang dat niet vermeld wordt, is het IMHO heel raar om te stellen dat hij minder betaald zou moeten worden.

Afgezien daarvan heeft hij weinig keus om koning te worden (ja, lekker, 'schuif het maar af' op je jongere broer), en zoals reeds opgemerkt, ik zou niet in zijn schoenen willen staan, elke stap buitenshuis nauwlettend in de gaten gehouden worden door de halve wereld. Daar mag echt wel wat tegenover staan. En dat mag mijn inziens ook niet vergeleken worden met bv de Amerikaanse president; die mensen kiezen ervoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:02

Ik zou zelfs voor het dubbele nog niet in die gouden kooi willen zitten, elke stap die je buiten de deur zet word vastgelegd. Ons koningshuis word idd flink betaald maar levert ook echt wel wat op, ik heb veel meer moeite met bankiers die vinden dat ze aan 1 miljoen per jaar niet genoeg hebben en loonsverhoging willen, ook dat word indirect door ons betaald via rentes en tarieven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:04

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... squo.dhtml

Citaat:
Koninklijk Huis levert jaarlijks tussen de 4 en 5 miljard op

Het Koninklijk Huis kost de Staat der Nederlanden in 2010 40 miljoen per jaar en is daarmee een van de duurste koningshuizen. Maar wat levert het op? Tussen de vier a vijf miljard, zo blijkt uit een onderzoek van professor Harry van Dalen, verbonden als econoom aan de Universiteit van Tilburg.

De Tilbursge econoom vergeleek monarchieën met andere staatsvormen. Van Dalen constateerde dat het nationale inkomen van monarchieën over de afgelopen decennia 1 procent meer groeide dan een willekeurige republiek of dictatuur. Volgens de professor trekt een monarchie door zijn stabiliteit eerder buitenlandse investeerders aan. Bovendien brengen de handelsmissies die op staatsbezoeken meegaan in het kielzog van het Nederlandse staatshoofd 200 miljoen euro per keer op, zo becijferde het ministerie van Economische Zaken.

Directeur Steven Sarphatie van Wijs en Van Oosteveen Vermogensbeheer liet het onderzoek uitvoeren en publiceerde dat in het blad Geld en Beleggen. Nu heeft het koningshuis een roerig jaar achter de rug. Schrikt dat buitenlandse investeerders niet af? Gedoe over de vakantievilla in Mozambique, de vliegkosten van de Oranjes, de belastingconstructies van prinses Christina via paleis Noordeinde, de kosten van de Groene Draeck waarop koningin Beatrix vaart, de investering van Willem-Alexander in Argentinië, de mislukte aanslag van Karst T. op de Oranjes, de paniek bij de dodenherdenking op 4 mei ’s avonds.

Sarphatie: `Voor buitenlandse investeerders zijn dit interne aangelegenheden. Het gaat hen erom dat het een stabiele monarchie is, waar koningin Beatrix al dertig jaar koningin is. Zij is een merk en benadert miljardenmerken als Philips en Heineken. Als Beatrix blijft zitten, hoeven we minder te bezuinigen.’

Op de vraag of het geld kost als Willem-Alexander de troon overneemt, antwoordt Sarphatie: ‘Hij is nog geen merk, de prins werkt er wel hard aan, daarom is hij veel op reis. Dat blijft niet onopgemerkt.’

Dus. Kan dat bedragje er best af...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:04

Dallista schreef:
Er staat nergens vermeld wat hij precies allemaal moet *betalen* met dat geld... of wat de Amerikaanse president moet betalen van zijn salaris, of wat welke andere hoge piet dan ook moet betalen met wie onze aanstaande Koning wordt vergeleken in al die nieuws artikelen. Zolang dat niet vermeld wordt, is het IMHO heel raar om te stellen dat hij minder betaald zou moeten worden.

Afgezien daarvan heeft hij weinig keus om koning te worden (ja, lekker, 'schuif het maar af' op je jongere broer), en zoals reeds opgemerkt, ik zou niet in zijn schoenen willen staan, elke stap buitenshuis nauwlettend in de gaten gehouden worden door de halve wereld. Daar mag echt wel wat tegenover staan. En dat mag mijn inziens ook niet vergeleken worden met bv de Amerikaanse president; die mensen kiezen ervoor.

Wat denk jij dat zou moeten betalen om dat enorme bedrag te rechtvaardigen?

Daarbij is er in Spanje ook een koning (ook geen keus) en die doet het met heel wat minder.

Hij hoeft van mij ook niet naar 150.000 maar een stukje minder dan 68.000 per maand.... echt wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:05

Spicegirl: Ik weet niet hoor, maar volgens mij heeft hij grofweg op dezelfde vlakken zulke problemen :)

Vervuiling houdt niet ineens op aan de rand van zijn aura, criminaliteit daar heeft hij vast ook wel van te vrezen, die beveiliging zit er niet voor niks omheen :=

Geldproblemen: in zoverre dat hij veel gezeik krijgt over zijn toelage :P En daarbij ook angst om zijn "werk" want men zit maar aan zijn stoelpoten te zagen om zijn functie af te schaffen. Daarbij is hij publiek bezit...

Alles heeft zijn keerzijde en ik denk toch dat de meeste mensen heel wat gelukkiger zijn met een simpel basis-salaris en werk waarbij ze eind van de middag de deur achter zich dicht trekken en lekker vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:08

Zo lang we niet weten wat hij er allemaal van moet betalen, kunnen we daar niet over oordelen, lijkt me...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:26

Och och wat een verbittering, wat een jaloezie, wat een ''ja-maar-ik-werk-harder-en-ik-verdien-toch-ook-niet-zoveel'' mentaliteit.
Wmb verdient Alex het 3dubbele, ik hoop dat hij er van kan genieten!
Dat er überhaupt mensen zijn die hun tijd besteden aan het tekenen van een petitie, get a life and stop complaining!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:31

Blue_Eyes schreef:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... squo.dhtml

Citaat:
Koninklijk Huis levert jaarlijks tussen de 4 en 5 miljard op

Het Koninklijk Huis kost de Staat der Nederlanden in 2010 40 miljoen per jaar en is daarmee een van de duurste koningshuizen. Maar wat levert het op? Tussen de vier a vijf miljard, zo blijkt uit een onderzoek van professor Harry van Dalen, verbonden als econoom aan de Universiteit van Tilburg.

De Tilbursge econoom vergeleek monarchieën met andere staatsvormen. Van Dalen constateerde dat het nationale inkomen van monarchieën over de afgelopen decennia 1 procent meer groeide dan een willekeurige republiek of dictatuur. Volgens de professor trekt een monarchie door zijn stabiliteit eerder buitenlandse investeerders aan. Bovendien brengen de handelsmissies die op staatsbezoeken meegaan in het kielzog van het Nederlandse staatshoofd 200 miljoen euro per keer op, zo becijferde het ministerie van Economische Zaken.

Directeur Steven Sarphatie van Wijs en Van Oosteveen Vermogensbeheer liet het onderzoek uitvoeren en publiceerde dat in het blad Geld en Beleggen. Nu heeft het koningshuis een roerig jaar achter de rug. Schrikt dat buitenlandse investeerders niet af? Gedoe over de vakantievilla in Mozambique, de vliegkosten van de Oranjes, de belastingconstructies van prinses Christina via paleis Noordeinde, de kosten van de Groene Draeck waarop koningin Beatrix vaart, de investering van Willem-Alexander in Argentinië, de mislukte aanslag van Karst T. op de Oranjes, de paniek bij de dodenherdenking op 4 mei ’s avonds.

Sarphatie: `Voor buitenlandse investeerders zijn dit interne aangelegenheden. Het gaat hen erom dat het een stabiele monarchie is, waar koningin Beatrix al dertig jaar koningin is. Zij is een merk en benadert miljardenmerken als Philips en Heineken. Als Beatrix blijft zitten, hoeven we minder te bezuinigen.’

Op de vraag of het geld kost als Willem-Alexander de troon overneemt, antwoordt Sarphatie: ‘Hij is nog geen merk, de prins werkt er wel hard aan, daarom is hij veel op reis. Dat blijft niet onopgemerkt.’

Dus. Kan dat bedragje er best af...

Jammer van zo,n onderzoek is dat het niet na te gaan is. De vergelijking als we geen koningshuis hebben, wat hadden we dan als investeerders binnen gehaald, kan niet worden gemaakt . Ook wordt er niet vermeld wat andere koningshuizen binnenhalen . Het bedrag van 40 miljoen (39 miljoen) zijn kosten direct gekoppeld aan het functioneren van de koningin. Beveiliging en onderhoud paleizen en het staatsbezoek kost 71 miljoen. Totale koningshuis kosten zijn 110 miljoen.
Maar dit terzijde. Persoonlijk blijf ik van mening dat er een gebaar van het koningshuis of Willem Alexander mag komen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:33

Ik vind dat het wel een moeilijke baan is, altijd bekend, veel werk etc.
Maar ik vind dit bedrag toch echt te veel. Lijkt me meer dan je op kan maken. := Lijkt me gewoon niet nodig.

En belasting betalen lijkt me ook normaal.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:36

Wildgirl schreef:
Och och wat een verbittering, wat een jaloezie, wat een ''ja-maar-ik-werk-harder-en-ik-verdien-toch-ook-niet-zoveel'' mentaliteit.
Wmb verdient Alex het 3dubbele, ik hoop dat hij er van kan genieten!
Dat er überhaupt mensen zijn die hun tijd besteden aan het tekenen van een petitie, get a life and stop complaining!

Nja, als je solidair bent met je volk denk ik dat je dat ook zou kunnen laten zien door te minderen met het bedrag wat je ontvangt. Of dat bedrag juist uitgeven aan werkgelegenheid/zorg/voedsel etc.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:39

Wellicht doneert hij een groot deel van die 68k aan goede doelen, weet jij veel?
Iedereen is altijd heel goed in roepen ''ik vind'' terwijl het iets is waar praktisch niemand iets over te vinden heeft ;-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:42

Ersina schreef:
Jammer van zo,n onderzoek is dat het niet na te gaan is. De vergelijking als we geen koningshuis hebben, wat hadden we dan als investeerders binnen gehaald, kan niet worden gemaakt . Ook wordt er niet vermeld wat andere koningshuizen binnenhalen . Het bedrag van 40 miljoen (39 miljoen) zijn kosten direct gekoppeld aan het functioneren van de koningin. Beveiliging en onderhoud paleizen en het staatsbezoek kost 71 miljoen. Totale koningshuis kosten zijn 110 miljoen.
Maar dit terzijde. Persoonlijk blijf ik van mening dat er een gebaar van het koningshuis of Willem Alexander mag komen.

Onderhoud paleizen is niet alleen voor de koningin; deze zijn ook deel van ons cultureel erfgoed. Dit zijn o.a. ook musea, die hun eigen onderhoud weer deel terugverdienen. Op staatsbezoeken gaat de koningin niet alleen, maar wordt ook een hele delegatie aan diplomaten en handelsmensen meegesleept. Lijkt me ook niet voor niets (op 2 manieren!). Beveiliging, tja... Helaas is het nodig, dat hebben we de afgelopen jaren wel gezien. Ik zou liever zien dat ze de beveiliging van iemand anders met een bekend kapsel eens wat zouden terugschroeven, want die heeft er zelf voor gekozen, de koningin niet.

Overigens worden er al concessies gedaan; toen in 1957 de Groene Draeck aan het koninklijk huis werd geschonken, was levenslang onderhoud onderdeel van het geschenk. Dit is al veranderd, inmiddels betaalt zij een deel zelf. Om maar een voorbeeld te noemen.