Jongeren aan steeds meer alcohol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:01

Het echte drankmisbruik zit niet bij de jeugd.
Dat zit eerder in de 50+ zakenmensen groep. Het is beangstigend hoeveel mensen na een zakenlunch met rijkelijk wijn daarna weer in hun auto gaan zitten.
Ken er ook die na al 10 jaar hun rijbewijs kwijt zijn en toch nog autorijden.
Daar kan ik me een stuk drukker over maken....

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 23:04

Sizzle schreef:
Dat zit eerder in de 50+ zakenmensen groep. Het is beangstigend hoeveel mensen na een zakenlunch met rijkelijk wijn daarna weer in hun auto gaan zitten.

Dat zou ook kunnen, maar daar weet ik persoonlijk weer weinig over..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:06

Sizzle schreef:

Klopt, valt mij ook vaak op (ook op verjaardagen).

Maar... De hersens van de pubers zijn nog tot hun 25e zo hard aan het ontwikkelen dat het wel extra schadelijk is. (Voor zichzelf dan, itt tot de mensen die na een avond flink drinken nog achter het stuur kruipen en meerdere in gevaar brengen -O- ). Maar ja, de jeugd drinkt ook wel minder. Echter is de groep 'binge drinkers' wel gegroeid.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:08

Hier word ook best wel veel gezopen.. Ben ook weleens flink aangeschoten geweest, maar aan comazuipen doe ik echt zeker niet :n Maar om nou te zeggen dat het zoveel meer is bij andere generatie's? Denk dat zij ook wel veel gezopen hebben :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:11

Dat comazuipen is inderdaad iets recenters, maar dat kun je niet 'de jeugd van tegenwoordig' noemen.
Dat is gewoon een groepje idioten die onder groepsdrang staan.
Vroeger sprongen kinderen bij ons in de buurt van de pijlers van de brug onder groepsdrang, daar ging helaas ook wel eens een jongere aan dood :(

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:11

Ik ben ook 16, en drink af en toe eens wat bij mijn ouders (een breezer oid.)
Maar als ik naar een feestje ga word dat wel iets meer (nog niet echt veel hoor :+ ) ik ben nog nooit dronken geweest en hoop dat ook zo te houden :D
Ik ken iemand die 13 was en zichzelf in coma had gezopen. Hij voelde zichzelf heel stoer enz. Maar hij was ook de enige..
Ik vind sommige mensen echt te ver gaan (ik zit in de klas met 14/15/16 jarige en hoor altijd van de jongste dat ze heel dronkem waren en veel hadden gerookt. Zeer stoer :j |o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:12

Er zijn ook geen tot weinig gegevens bekend van generaties geleden, dus de jeugd dronk wel (coma zuipen ook wel, al had het toen geen naam) maar er is geen vergelijkingsmateriaal :=

Mijn vader heeft ook nooit zoveel gezopen als tijdens zijn dienstplicht tijd :')!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-04-13 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:13

Ik ben in 2012 zo'n 2 keer aangeschoten geweest, dit jaar met CNV een dag een beetje (en hier word carnaval behoorlijk goed gevierd).

Maar ik schrik er zelf van, hoe vaak ik de 1e, 2e en 3e (ook 4e) jaars van mijn school en andere locaties dronken zie, sommige zijn echt gewoon ieder weekend straalbezopen en worden wakker in hun eigen kots, iedere keer weer.

Als ik drink, drink ik met mate, ik ga geen vreemde dingen doen maar ik vind het gewoon eens in de zo veel maanden leuk als we met 12 (vooral oudere, 18 tot 20 jaar) man in de woonkamer zitten en wat lallie zijn, onzin praten en elkaar wat uitlachen en uitdagen, grappige dagen, maar voor mij hoeft dat écht niet vaak, amuseer me ook zonder alcohol.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:13

Dat valt me wel op... De mensen die nog geen alcohol mogen, die vinden het zooo verschrikkelijk stoer om het wel te drinken en te veel..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:15

Nordsvensk schreef:
Dat valt me wel op... De mensen die nog geen alcohol mogen, die vinden het zooo verschrikkelijk stoer om het wel te drinken en te veel..

Dat is ook de puberteit :D

(Je ziet het ook bij kleine kinderen en zelfs volwassen; dat stiekem gepakte snoepje, smaakt veel lekkerder dan het gekregen snoepje :') )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:16

Nordsvensk schreef:

Dat is met alles, drugs, roken, spijbelen, stappen, als iemand zegt néé is het leuker.

Dat weet ik zelf ook, en ik teugde ook eens voor de grap aan een joint omdat mijn ma zei nee, en dronk extra de bacardie in een keer op toen mijn moeder zei 'Denk eraan, doe er lang mee', gewoon plagen maar erna is het ook goed geweest, blijf ik er vanaf en ga ik lekker feesten zonder de helft te vergeten, misselijk te zijn en mezelf voor schut te zetten.

Maar dat is iets wat héél veel mensen niet zien, hoe ze uit zien als ze dronken zijn, sommige mensen lijken klaar voor een gesticht als ze 2 slokken alcohol op hebben, en doen het dan ook keer op keer weer. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:18

Wij mochten vroeger wel drinken, maar mijn moeder wilde daar absoluut niets van merken bij het ophalen (woonde buiten ov bereik)
Daar kreeg je een enorme zelfbeheersing van :')

Kan me nog herinneren dat mijn broertje ongeveer elk half uur moest kotsen, maar in de auto naar huis kon hij toch nog een normaal gesprek voeren over hoe gezellig het was _O-

Natuurlijk waren mijn ouders echt wel op de hoogte, maar zo weet je zeker dat je nog niet over een drempel bent waar je de controle verliest. Vond het wel een handige taktiek.

xSlvna

Re: Jongeren aan steeds meer alcohol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:20

Ik ken het, 'niet aangeschoten overkomen', en dat koste moeite, maar ik viel door de mand door de lucht en het directe slapen als ik het bed rook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:22

Sizzle schreef:
Wij mochten vroeger wel drinken, maar mijn moeder wilde daar absoluut niets van merken bij het ophalen (woonde buiten ov bereik)
Daar kreeg je een enorme zelfbeheersing van :')

Kan me nog herinneren dat mijn broertje ongeveer elk half uur moest kotsen, maar in de auto naar huis kon hij toch nog een normaal gesprek voeren over hoe gezellig het was _O-

Natuurlijk waren mijn ouders echt wel op de hoogte, maar zo weet je zeker dat je nog niet over een drempel bent waar je de controle verliest. Vond het wel een handige taktiek.

Dat was exact wat mijn ouders ook deden, werkte wel goed (hoor mijn vader nog zeggen in de auto; rechtop zitten!, je gaat gewoon normaal doen!) (Totdat ik op de trap in huis in slaap viel _O- , pa heeft mij omgekleed, op bed gelegd met een emmer ernaast en mij de volgende ochtend om half 9 gewekt voor klusjes :):) was 1 keer, maar nooit weer!)

Overigens heb ik in al mijn leerjaren nog nooit een klasgenoot in de klas gehad die had gedronken of stoned was. Er rookten er ook maar 2 :+ en dat vond niemand stoer. Dus toen wij van school afgingen, waren die 2 ook gestopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:25

xSlvna schreef:
Ik ken het, 'niet aangeschoten overkomen', en dat koste moeite, maar ik viel door de mand door de lucht en het directe slapen als ik het bed rook.

:D

En dan proberen goed en netjes te artikuleren.
En mijn moeder maar braaf doen alsof ze echt niets doorhad.
Achteraf weet je wel beter natuurlijk, maar destijds dachten we echt dat ze geloofde dat we nog relatief nuchter waren. En geen haar op ons hoofd die dat vertrouwen wilde schenden :') _O-

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:26

ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je er tegen kan denk ik?
Zie om me heen dat sommige mensen steeds meer de grens op zoeken van aangeschoten/dronken.
Maar hoorde laatst ook iemand zeggen:
' ik weet nu precies hoeveel ik kan drinken, waar ik eerst doorging stop ik nu dus ben nooit meer helemaal bezopen' .
Maar ik zie ook wel eens mensen die nog steeds beweren dat ze niet dronken zijn, terwijl de al half op de grond liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:28

Zelf denk ik niet dat de jeugd meer is gaan drinken dan vroeger. Ik denk zelf dat het hem meer zit in het feit dat er vroeger voornamelijk bier werd gedronken, en tegenwoordig meer mix-dranken en shotjes. Die een veel hoger percentage alcohol bevatten dan bier.

De meeste die gaan kotsten van drank, zijn ook de mensen die meerdere soorten alcohol door elkaar drinken en het coma zuipen gebeurt voornamelijk met shotjes (goldstrike, sambuca en dergelijke).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:32

Sizzle schreef:
xSlvna schreef:

:D

En dan proberen goed en netjes te artikuleren.
En mijn moeder maar braaf doen alsof ze echt niets doorhad.
Achteraf weet je wel beter natuurlijk, maar destijds dachten we echt dat ze geloofde dat we nog relatief nuchter waren. En geen haar op ons hoofd die dat vertrouwen wilde schenden :') _O-

Nah ze zei me smorgens altijd 'Lekker alcoholluchtje' ofzo :+

Kan wel netjes blijven praten maar ik word echt hangerig, het liefst hang ik op de kop en ben ik in mijn eigen speeksel 't stikken, geen idee waarom maar mijn lichaam wilt dat, al laat ik het dan soms toe als het kan, maar als ik echt ergens ben waar ik dat NIET kan maken blijf ik netjes recht staan zitten lopen :')

Kan me nog herinneren, zat bij de friture op het terras met vrienden, een uur of 10 was het, komt een meid kotsend aan die ik kon van school, dus ik bleef zitten, ze was alleen, maar dat is dan niet mijn probleem.
Anderen gingen haar uiteraard helpen, bleek dat ze pillen van een vreemde had aangenomen en had geslikt, ik lekker door gegeten en wat gelachen, die avond was ik dus de aso, maar goed, ik help geen mensen die zich zelf vergallen om stoer te lijken, no way.
Wie zijn billen ...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:42

In mijn klas valt het mee, maar het gaat er wel over. Iemand bij mij op school die heeft zich coma gezopen, en moest met de ambu afgevoerd worden.

Ikzelf heb nog nooit 1 druppen gedronken (buiten de tiramisu om dan :Y) ) en ben het ook niet van plan te doen. Misschien op zijn tijd een wijntje, maar daar heb ik nu geen behoefte aan :n

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:52

xSlvna schreef:

Mij lukt het nooit om het te verbergen :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:55

Ik wel, vaak ga ik ook voor ik op gehaald word veel frisdrank drinken, en wat lastig doen, dan ben ik sowieso moe als ik opgehaald word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:56

Gaat dit nu nog om de vraag: zijn jongen meer gaan drinken? Of gaat het om hoe iedereen zijn/haar dronkenschap verbergt....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:00

Volgens mij was dit vroeger ook zo, maar was het gewoon nog niet 'stoer' om dronken te worden. Zie het rondom mij ook... Vrienden en vriendinnen die naar feestjes gaan en voordrinken en op het feestje zelf ook nog eens veel drinken... (kinderen van 14) Feesten zegt mij helemaal niets. Ben ook niet van plan om ooit uit mijn dak te gaan tussen wildvreemden. Is me iets te weird... Zit veel liever thuis voor de tv of bij m'n paard :')

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:01

Voor mijn gevoel is het nu ook erger dan toen ik nog die leeftijd had. Maar ik heb het idee dat de puber van tegenwoordig sowieso een stuk brutaler zijn dan dat een jaar of 8-10 geleden was. Als ik nu soms verhalen voorbij hoor komen, dat gebeurde bij ons echt niet..

Qua coma-zuipen, vraag ik me ook wel af hoe goed het is, dat dit zo besproken is in de media? Breng je het dan juist niet onder de aandacht bij jongeren?

xSlvna schreef:
Maar dat is iets wat héél veel mensen niet zien, hoe ze uit zien als ze dronken zijn, sommige mensen lijken klaar voor een gesticht als ze 2 slokken alcohol op hebben, en doen het dan ook keer op keer weer. :+

Ik ben heus wel eens dronken geweest, en van veel feestjes zijn dan ook foto's. Het laatste jaar zeker wel, heb ik eigenlijk nauwelijks gedronken. Zo ook op een van de maandelijkse borrels van de studievereniging, zag mijn vriend de foto's online staan, was zijn vraag hoe veel ik op dat moment gedronken had, ik moest toch zeker wel straalbezopen zijn.. Ik ben ooh zo fotogeniek :') Ik had die avond geloof ik al wel een biertje en een cola light op.. :=

Ik denk inderdaad dat heel veel mensen totaal niet door hebben hoe ze eruit zien wanneer ze dronken zijn, maar ook hoe ze doen soms. Ik begrijp de mensen nooit zo die geen leuke avond kunnen hebben zonder alcohol, of waarvoor de avond dan minder leuk is. Ook al drinkt iedereen om me heen, je hebt toch geen alcohol nodig om los te komen? Zeker in een groep die wel dronken is niet, doe jij iets geks/raars, grote kans dat zij het de dag erna niet meer weten +:)+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:09

Tsja, ik weet niet of jongeren meer drinken, maar wel dat ze veel kunnen drinken...

Ik ben nu 15 jaar, maar heb niet echt de behoefte om te drinken. Ik mag sind's m'n 14e met oud en nieuw 1 glaasje prosecco(hoe je dat ook schrijft) meedrinken. Vind het trouwens niet erg lekker. Net als wijn en bier, wel eens geproefd, veel te bitter...

Mijn ouders hebben mijn broer toen hij 16 werd een beetje zijn gang laten gaan. (hij is nu 18). Er was alleen de regel dat hij alleen in het weekend mocht drinken. Dat jaar had ie natuurlijk veel sweet 16 feestjes, hij is wel eens dronken geworden, maar hij heeft nooit coma gezopen, en na een maand of 8/9 was het nieuwe eraf, en nu drinkt hij niet zoveel meer.

Of ze meer aan de alcohol gaan? Ik vraag me het af. Misschien vroeger ook wel, maar toen was er minder aandacht voor, wisten ze nog niet dat het slecht was. Dus ik denk zodra het een groot onderwerp wordt in de media, lijkt het vaak ook meer, terwijl dat niet altijd zo is.