'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dell_1

Re: 'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:01

En wie denk je dat de boetes bij de NS moet betalen uiteindelijk?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:01

De reizigers die ze links laten liggen. -O-

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:23

pniekepnak schreef:
Babeth schreef:
Als ik heel eerlijk moet zijn vind ik mensen tegenwoordig wel overdreven zeuren om de NS. De kleinste scheet wordt al uitgebreid bekritiseerd. Ik heb zelf nooit problemen met de NS en is er een keer vertraging, dan jammer.

Dus dat.
Amen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:47

Reist iedereen hierboven die dat vindt regelmatig met de NS? Ik kan me niet voorstellen dat als je er meerdere malen per week mee reist je er niet gek van wordt..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:59

Ik had ook altijd wat te zeiken over de NS, want dat kunnen wij Nederlanders erg goed.
Nu zit ik voor een paar maanden in the middle of nowhere in Bulgarije. Ze hebben hier wel een treinstation, maar geen website met vertektijden, wijzigingen en conducteurs zijn op het station nergens te vinden. Een omroepstation is er niet. Het is nooit zeker of de trein komt en wanneer de trein komt. Maar niemand die erover zeurt, want het is nou eenmaal zo.

Ik denk dat wij verwend zijn met onze spoorwegen, we kunnen praktisch overal komen, als er iets verandert aan de vertrektijden horen we dat en kunnen we dat online vinden. Als we hulp nodig hebben kunnen we aan de mouw van een conducteur trekken, die tegen mij vrijwel altijd vriendelijk zijn.

Dat er iemand voor de trein springt is niet de schuld van NS, dat het lang duurt om dat op te ruimen ook niet. Met al die oliebol aan crap die NS werknemers dagelijks over zich heen krijgen vind ik het top dat de service (richting mij iig) altijd vriendelijk en behulpzaam is.

En zeuren over moeten staan in de trein... We hebben toch niet allemaal een lichamelijke aandoening waardoor dat onmogelijk is? En als dat wel zo is, dan vraag je vriendelijk aan iemand of je aub zou mogen zitten omdat je 'dit' of 'dat' hebt...

NB: Ik ben een reizende student, dus dagelijkse ervaringen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:04

Undefined schreef:
Reist iedereen hierboven die dat vindt regelmatig met de NS? Ik kan me niet voorstellen dat als je er meerdere malen per week mee reist je er niet gek van wordt..
Ik reis al 4 jaar dagelijks met de trein.

Echter is het ene traject wel drukker dan het andere natuurlijk.
Als ik richting Utrecht moest of verder naar het westen nog, had ik vaker vertraging dan wanneer ik in het noorden en oosten van Nederland met de trein ging.
En ja, ik heb veel vertraging gehad in die vier jaar. Maar het is nog veel vaker goed gegaan.

En als je je een beetje verdiept in de NS, in de hoeveelheden spoor en de grote aantallen treinen die rijden, + het grote aantal mensen dat dagelijks met de trein gaat, dan ontwikkel je meer respect voor de momenten waarop de treinen wel 'gewoon goed' rijden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 16:13

Ik reis elke dag in de randstad en ik heb bijna nooit ergens last van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:14

Doubtless schreef:
En zeuren over moeten staan in de trein... We hebben toch niet allemaal een lichamelijke aandoening waardoor dat onmogelijk is? En als dat wel zo is, dan vraag je vriendelijk aan iemand of je aub zou mogen zitten omdat je 'dit' of 'dat' hebt...

Aan de ene kant ben ik het ermee eens. Aan de andere kant zie ik ook hoe weinig materiaal de NS soms inzet op drukke stukken waardoor je als sardientjes op elkaar gepropt wordt. Als ik €14,50 betaal om van Breda naar Utrecht te gaan (enkele reis!) dan vind ik dat ik toch tenminste een stoel en een beetje ademruimte mag verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:15

Even uit de Volkskrant gekopieerd:

Citaat:
Als buitenlanders in Nederland zijn, vinden ze de NS vaak het beste spoorwegbedrijf ter wereld. Dagelijks verzorgt de NS bijna 5000 ritten tussen ruim 300 stations voor meer dan een miljoen reizigers. Ons land heeft een van de meest fijnmazige spoorwegsystemen ter wereld. Nergens rijden treinen met zo'n hoge frequentie tussen zoveel bestemmingen. De dienstregeling in Nederland is ontworpen in minuten. Ook dat is uniek in de wereld en de NS verdient er internationale prijzen mee. Onze Nederlandse Spoorwegen behoort van oudsher tot de beeldbepalende bedrijven in Nederland als het gaat om vakmanschap. Een bedrijf om als Nederlanders trots op te zijn. Maar dat is niet zo. Er wordt wat afgekankerd. Vaak door mensen die zelden met de trein reizen. En door leden van de Tweede Kamer.

Ik reis ook elke dag met de trein, het afgelopen jaar misschien 1 keer 15 minuten vertraging gehad. Een enkele keer 1 a 2 maar dat wordt altijd ingelopen. Zelfs 5 minuten vertraging weten ze nog in te lopen.

Vjesta, kan je beter de bus pakken.. ben je 7 euro kwijt enkele reis en kan je altijd zitten. En je bent er ook met een uur. :+
Ik zit ook dagelijks in de Breda-utrecht trein en ik kan altijd zitten? Hartje spits.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:16

Ik heb zojuist een onderzoek naar ProRail/NS afgesloten dus heb me daar wel redelijk in verdiept! Zo weet ik ook dat bepaalde storingen ook met ProRail te maken hebben en niks met de NS, maar de NS daar wel voor aangerekend wordt.
Kijk dat de NS er niks aan kan doen dat er iemand voor de trein springt ben ik het helemaal mee eens.
Dat er mensen moeten staan dan weer niet. Kijk ik kan gratis reizen dankzij studentenov dus vind het allemaal wel prima, maar als iemand 40 euro betaald voor een treinkaartje om van Raalte (waar ik woon) naar Amsterdam te komen, daarbij de helft van de tijd moet staan en ook nog eens vertraging heeft dan vind ik dat hier zeker wat van gezegd mag worden. Als ik moet staan dan klaag ik niet want ik betaal toch niet, maar er zijn zat mensen die dat wel betalen en dan vind ik dat hier wel iets van compensatie tegenover mag staan.
Zo kunnen ze, wanneer er drukte verwacht wordt (en dat is vaak echt wel te anticiperen met gegevens van andere jaren), gewoon een grotere trein inzetten en dan heb je zo'n probleem al opgelost. Natuurlijk kan het een keer fout gaan, maar ik heb het zelf wel vaak meegemaakt dat ik gewoon niet tevreden was over de service. Ik rijd zelf namelijk op een redelijk eenvoudig traject (Deventer - Nijmegen) maar heb toch veel vertraging gehad de laatste tijd, op verschillende tijdstippen. Vaak inderdaad maar een vertraging van 5-10 minuten, maar hierdoor mis je wel mooi je aansluiting.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:18

Jij vindt dat jij dat mag verwachten omdat jij een stoel en ademruimte 14.50 waard vindt.
Ik gok dat dat een stuk duurder is als iedereen dat eist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:18

Daarbij heeft de NS een prima regeling voor vertragingen; ben je meer dan een half uur te laat kan je zo een deel, al dan niet je hele kaartje terugkrijgen.

De keren dat ik in een te kleine trein gezeten / gestaan heb is altijd netjes met een reden geweest.

Vroeger was ik nooit positief over de NS, mijn hele facebook van een paar jaar terug staat vol met tirades. Maar ik ben ongeveer twee jaar terug echt heel hard met mijn neus op de feiten gedrukt.

Net als "in landen waar sneeuw ligt rijden de treinen wel gewoon"

Ja, 1 keer per dag, want meer gaan er niet. Hier rijden ze op trajecten élke 15 minuten.. sommige trajecten stopt er zelfs elke 5 a 8 minuten een trein..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:19

Zo lang wij klagen blijft de NS idioot hoge boetes krijgen, waardoor ze niks kunnen verbeteren want het geld is op.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:20

En ik zit dus op zo'n traject waar de treinen niet elke 5 minuten rijden. Ik kan me voorstellen dat je een stuk tevredener bent als je toevallig nooit problemen hebt en altijd kan reizen. Ik heb soms zo veel vertraging dat ik de volgende trein alweer zo'n beetje kan halen, die een half uur later gaat.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:20

Nou, die regeling is voor studenten echt waardeloos.
Zelfs als er helemaal geen treinen rijden en ik dus niet op stage/werk/school kan komen krijg ik maar 4.50 vergoeding. Of ik daar nu de auto voor moet pakken of salaris voor misloop, dat schijnt geen bal uit te maken.
Vind dat echt absurd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:21

Undefined schreef:
Ik heb soms zo veel vertraging dat ik de volgende trein alweer zo'n beetje kan halen, die een half uur later gaat.

30 minuten op 24 uur, moet te doen zijn. Ik snap dat je hierdoor bijvoorbeeld een belangrijke afspraak mist, maar ik gok dat NS echt z'n best doet om het goed te doen. Wij zijn ook niet perfect.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:22

Die vergoedingen zijn inderdaad wel erg laag, heb je vrij weinig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:22

Als student vind ik eigenlijk ook dat je niks moet terug kunnen vragen zo lang je een OV hebt / niet betaald. Je mag verdorie gratis reizen.

Toen ik studeerde heb ik ook nooit een declaratie ingediend, vond ik niet nodig; ik kon immers gratis met het OV, dus ook met alternatieve bussen etc.

Ik woonde in een dorp waar de trein ook maar twee keer per uur kwam, en waar om de haverklap iemand onder de trein lag. Dan gingen we gezellig in een volle bus. Vertraging kan ook leuk zijn; je leert nog eens iemand kennen.

Als ik nu meer dan een uur vertraging heb krijg ik gewoon 100% treinkaartje terug over heel NL. Mag ook wel, betaal ruim 1000 euro per jaar aan abbonementskosten. Alleen op mijn abbonementenstukje krijg ik minder: maar hé, dat is maar 8 minuutjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:26

Jans schreef:
Als student vind ik eigenlijk ook dat je niks moet terug kunnen vragen zo lang je een OV hebt / niet betaald. Je mag verdorie gratis reizen.

Toen ik studeerde heb ik ook nooit een declaratie ingediend, vond ik niet nodig; ik kon immers gratis met het OV, dus ook met alternatieve bussen etc.

Hoezo gratis? Daar betaal je €70,- per maand voor, dat wordt gewoon vrolijk bij je studieschuld opgeteld...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:26

Vjestagirl schreef:
Jans schreef:

Hoezo gratis? Daar betaal je €70,- per maand voor, dat wordt gewoon vrolijk bij je studieschuld opgeteld...

Ja dat bedacht ik me ook net :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:27

Ja, en als je afstudeerd he, moet je dat dan terugbetalen? ;)

Ik betaal nu niks voor mijn OVkaart, wnt ik ben afgestudeerd. Dan wordt het een gift, dus nee ik vind dat je niks te zeuren hebt.

Ik heb nu een gewone jaarkaart en ik krijg ook over mijn vaste traject 1/500 deel terug bij vertraging. Ofwel niks.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:29

Jans schreef:
Ja, en als je afstudeerd he, moet je dat dan terugbetalen? ;)

Als je er iets langer over doet dan gemiddeld: ja.
Dat het een gift wordt wil niet zeggen dat het op dat moment gratis is. Je bouwt een schuld op.

Daarnaast loop je wel je lessen mis, of je stage, of je werk. Door de vertragingen in het 'gratis' OV (want studentenkaart) heb ik al wel n keer n paardrijles à €30,- gemist, een keer n halve dag werk à €15,- per uur.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:30

Weegt die 45 euro op tegen wat je anders had moeten betalen voor het reizen (4 jaar?)? Of tegen de kosten om de auto te pakken?

Ze verplichten je niet om voor de trein te kiezen :Y)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:31

Zoolgangster schreef:
pniekepnak schreef:
Maar ik vind het zo gek dat sommige mensen dat altijd schijnt te overkomen terwijl ik heel veel met de NS gereisd heb op verschillende trajecten en daar echt nooit last van heb gehad. Ja, af en toe had ik wel eens vertraging, maar dat heb ik met de bus ook, en met de tram ook. Dat heb je met de auto ook. Oftewel: dat hoort erbij.
Maar iedere dag vertraging? Ik heb dat nooit meegemaakt met de NS. :n

Heb je zeker geluk gehad, en per traject kan het heel erg schelen... Ik zal echt niet beweren dat al die andere mensen die wèl pech hadden liegen.

Dat zeg ik ook absoluut niet. Ik denk alleen dat die mensen de negatieve dingen beter opslaan dan de positieve, waardoor zij een vertroebeld algemeen beeld hebben gekregen.
Overigens heb ik, zoals je hierboven kunt lezen, op verschillende trajecten gereisd ;)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:32

Wat ik overigens erg raar vind aan studentov is dat je voor 40% korting nog een aantal mensen mee kan nemen. Ik heb liever de hele week gratis dan dat :') Wat voor meerwaarde heeft zoiets?

Overigens lijkt mij dat de discussie gratis reizen/studentenov vrij weinig te maken heeft met de prestaties van de NS. Kijk, het is fijn dat wij studenten gratis kunnen reizen, maar uiteindelijk wordt de NS hier wel gewoon voor betaald hoor :) Wat dus niet betekend dat vertragingen etc ineens acceptabel zijn.