Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:04

Oh, welke dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:04

Noten :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:06

Sorry, ik bedoel inderdaad ook de verzadigde vetten. :o
Maar die zitten net zo goed in koekjes, chocola en gebak bijvoorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:07

Appelmoes ik bedoelde een reactie per alinea. Zoals je al wel hebt gedaan met het stukje tekst dat in je straatje past.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:09

Oja, excuses dat ik alleen de conclusie citeer :Y) (vleesvork). Ik heb niks tegen het onderzoek in te brengen, dan kan ik wel ieder stukje gaan plakken en er 'ja, klopt' onder zetten, maar daar heeft niemand iets aan. Dat begrijp je zelf hopelijk ook wel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:09

Yamcha schreef:
Hier nog een omnivoor, een zwijn om precies te zijn:
[ Afbeelding ]

Dat is geen zwijn maar een photoshop-ding _O- _O- _O- _O- _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:11

Appelmoes_11 schreef:
Oja, excuses dat ik alleen de conclusie citeer :Y) (vleesvork). Ik heb niks tegen het onderzoek in te brengen, dan kan ik wel ieder stukje gaan plakken en er 'ja, klopt' onder zetten, maar daar heeft niemand iets aan. Dat begrijp je zelf hopelijk ook wel.

Leg wég dat ding! Misschien zitten er wel vleesbacterieën aan! *reikt appelmoes hooivork aan*

Ben blij dat je in elk geval de zinnigheid van Focussed's tekst inziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:16

Albert schreef:
Yamcha schreef:
Hier nog een omnivoor, een zwijn om precies te zijn:
[ Afbeelding ]

Dat is geen zwijn maar een photoshop-ding _O- _O- _O- _O- _O-

Ik zag het later ook :')

maar de bek klopt wel, en daar ging het me om eigenlijk :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:16

Koper schreef:
Leg wég dat ding! Misschien zitten er wel vleesbacterieën aan! *reikt appelmoes hooivork aan*

Ben blij dat je in elk geval de zinnigheid van Focussed's tekst inziet.

_O- Bedankt, een hooivork is eigenlijk nog veel enger...

Ik zie zeker de zinnigheid ervan in. Zoals ik al zei zijn mijn argumenten ethisch onderbouwd, en niet biologisch. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:19

O wacht... *pakt hooivork weer terug* Jij bent herbivoor he? Dan heb je die hooivork ook niet nodig. Die is voor de omnivoor die de herbivoren voert.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:34

dank, weer wat bijgeleerd.

interessante link, maar ik concludeer eruit dat een mens een herbivoor is. ontbreken van hoektanden, en plooikiezen...... volgens mij herbivoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:35

Maar de mens heeft toch echt hoektanden :)
(En ik gebruik het ook zeker om wat taaier vlees mee te scheuren)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:35

En het blinde darm en het ogen verhaal dan?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:37

Yamcha schreef:
dank, weer wat bijgeleerd.

interessante link, maar ik concludeer eruit dat een mens een herbivoor is. ontbreken van hoektanden, en plooikiezen...... volgens mij herbivoor.

Heb je dat stuk van Focussed (op de eerste pagina) wel gelezen? De ene na de andere aanwijzing voor het tegendeel! Ga daar eerst maar eens op in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:37

Iris82: Die ken ik niet, wat is daarmee?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:38

musiqolog schreef:
Koper schreef:
Mensen staan vanouds bekend als verzamelaars. Dat we jagers-verzamelaars zouden zijn is natuurlijk verzonnen door de pro-vleesbeweging van rond 1600. We zijn allemaal geïndoctrineerd.

:Y) <- da's een vleesvork, voor de duidelijkheid.

O ja? Dan zou ik de post onmiddellijk boven de jouwe nog maar eens goed overlezen als ik jou was! Trouwens: homo habilis had twee miljoen jaar geleden al speren, die waren zeker kinderspeelgoed?

nee je had toentertijd planten die ook mensen aanvielen en opaten :Y) sorry, kon het niet laten haha

Je kan niet alleen van een gebit afleiden of het een omnivoor is of niet, maar ook aan de ingewanden etc.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:39

Yamcha schreef:
Iris82: Die ken ik niet, wat is daarmee?

Ik heb er op de vorige pagina wat over neergezet.

Blinde darm is bij mensen niet meer dan een klein frummeltje aan het begin van de dikke darm, waar het bij echte herbivoren juist enorm ontwikkeld is om de cellulose te verteren.
En wij hebben ogen op de voorkant van ons hoofd, net zoals carnivoren. Terwijl herbivoren die juist aan de zijkant hebben zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:41

had dat niet wat met jagen te maken?

Alhoewel, varkens hebben de ogen ook dicht naast elkaar, en jagen niet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:43

Ja. Een jager richt zijn samengestelde blik op één doelwit. Een prooidier moet zo veel mogelijk van de omgeving scannen, omdat de bedreiging van overal kan komen. Een paard is een goed voorbeeld. Het enige wat het niet ziet, is wat er vlak achter zijn kont gebeurt.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 25-03-13 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:45

Yamcha schreef:
Ik heb begrepen dat vooral de verzadigde vetten het probleem zijn, de onverzadigde vetten zijn neit zo erg. En verzadigde vetten zitten in dierlijke producten.

Overigens denk ik idd dat je frisdranken, koek, chips, snoep ook beter kunt laten staan ja :j

eskimo's eten 80% dierlijk vet, 0 hartklachten. Als die inmiddels wel klachten krijgen is dat door dieetveranderingen (toegang tot o.a. suiker en granen) en milieuvervuiling.

Hersenen zijn zeker 60% vet en hebben verzadigd vet nodig, onverzadigd is inkompleet en in kleinere doses nodig (grote doses kan opname verzadigd vet zelfs blokkeren). Probleem waar je zonder dierlijke producten ook tegen aan loopt naast de B12 is tryptophaan (voorloper van serotonine) tekort.
Nog interessanter : kanker, hart en vaatziekten en cariës zijn pas opgekomen met de start van het agrarische dieet (suiker, granen, zuivel van de afgelopen 10.000 jaar), jagers-verzamelaars hebben daar geen last van. India (hindoeisme) kent grote groep vegetariërs en daaronder heerst ook diabetes veel meer dan in de anders gelovigen in de regio. Er zijn aardig wat onderzoeken gedaan rond 1900 door aantal westerse artsen, maar ook bv tandartsen die er achter kwamen dat hun kennis en kunde bij volken met een niet agrarisch dieet gewoon overbodig was.

Conclusie dat minder vlees/dierlijke producten gezonder zouden zijn komt bv ook door het vergelijken van wat mensen kopen in de supermarkt met de gezondheidsproblemen. Laat nu in het begin 50%+ van de bevolking op de boerderij wonen en enkel graan en aardappelen inkopen (o.a. door beschikbaarheid en zeer tolerant qua transport), rest kwam van eigen boerderij af. Naar mate de techniek verbeterde EN meer mensen in de stad gingen wonen kochten mensen ook andere levensmiddelen in de supermarkt. Daarnaast kwamen er betere diagnoses door dezelfde betere techniek. Als je echter enkel kijkt naar gezondheid en veranderend kooppatroon wat het papier laat zien trek je de conclusie dat vlees/dierlijke vetten de oorzaak zijn van de slechter wordende gezondheid. Aangezien de papieren een heel beperkt beeld geven van het voedingspatroon kan je die conclusie niet trekken, je komt teveel gegevens tekort.
Yamcha schreef:
had dat niet wat met jagen te maken?

Jagers moeten goed diepte kunnen zien om niet mis te springen bij het neerhalen van hun prooi. Al zal een varken dat al woelend een reekalf tegen komt dat echt niet laten liggen. Moslims vinden varkens onrein door hun gewoonte om begraafplaatsen om te woelen op zoek naar vlees.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:48

Yamcha schreef:

Hoe kom je daar nu bij, een zwijn is heel goed in staat een dier te doden, zoals menig hondeneigenaar kan beamen, en is ook niet beroerd on het vlees vervolgens weg te werken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:50

Maar het kan toch heel goed dat onze hoektanden al weggeëvolueerd zijn omdat we voor het doden en verscheuren van een prooi al heel lang geen hoektanden meer nodig hebben omdat we daar gereedschap voor hebben? Dat is juist precies het belangrijkste kenmerk dat de vroege mens onderscheidde van andere mensapen.

Als je dus naar gebitten van mensen wilt kijken om daar zo'n conclusie uit te kunnen trekken, moet je kijken naar de gebitten van de vroege mens die net gereedschap gebruikte.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:28

De logica van de TS is net zo absurd als die waar de barf gekte mee wordt gerechtvaardigd. Pseudo wetenschappelijk gefantaseer.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:31

TS, pak eens een echt wetenschappelijk boek over evolutie van de mens, een over het civilisatieproces en gewoon een random geschiedenisboek. Lees die en open dan een topic in plaats van met zulke plaatjes aan te komen zetten..