Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mick75 schreef:En laten we eerlijk zijn (en nu ga ik tegen heel veel schenen trappen), de meeste vrouwen/ meisjes die te maken hebben gehad met (seksueel) geweld, komen er uiteindelijk wel weer bovenop of vinden een manier om ermee om te gaan.
mick75 schreef:Natasja, ik ben nooit zwanger geweest dus dat weet ik niet uit persoonlijke ervaring (en ik had ver voordat er ook maar iets gebeurde al absoluut geen kinderwens, integendeel), maar er zijn genoeg meiden/ vrouwen uit mijn toenmalige lotgenotengroepjes die gewoon zwanger zijn geworden en prima het onderscheid konden maken. Maar ik ken inderdaad vrouwen die daardoor nooit zwanger hebben willen worden, dus ja, het KAN zeker doorwerken en ik geloof best dat dat vaak gebeurt. Maar dan weer, 1 op de 9! vrouwen krijgt in haar leven te maken met misbruik, als die allemaal geen kinderen meer zouden krijgen...
mick75 schreef:En dan kom je toch weer op dat artikel in de Volkskrant uit, dat volgens mij zeer goed aangeeft waar het pijnpunt ligt. Meisjes en vrouwen moeten zelf maar zorgen dat ze braaf en zedig zijn, jongens krijgen alleen maar te horen "mag niet en hoort niet". Zonder verdere uitleg, het waarom mogen ze zelf gaan uitzoeken. Velen lukt dat ook wel, sommigen hebben toch echt meer uitleg nodig.
Een tiener die gruwelijk de fout in gaat mag best gewezen worden op dat hij heel, heel, heel erg fout zat. Maar om 'm nou de rest van z'n leven aan een schandpaal te laten staan gaat me ook echt te ver. Bij het overgrote deel komt dat besef met de tijd toch wel. En het deel waarbij dat besef nooit komt, daarvoor zijn andere maatregelen te bedenken dan naming and shaming.
Maar cultuur heeft er lang niet alles mee te maken. Eerder groepsdruk, en dat komt voor onder ALLE culturen, overal ter wereld. Het klopt wel dat in bepaalde culturen meer misbruik plaatsvindt dan in andere culturen, maar er is geen een cultuur waar er niets fout gaat. En ook keurig opgevoede jongens uit milieus waarin wel degelijk aandacht is voor seksualiteit en vrouwen kunnen gruwelijk de fout in gaan onder invloed van groepsdruk en eventueel alcohol/ drugs. Bij de meeste daarvan komt de echte spijt pas veel later, als ze oud en wijs genoeg zijn om echt te beseffen wat er ooit gebeurde.
mick75 schreef:En dan kom je toch weer op dat artikel in de Volkskrant uit, dat volgens mij zeer goed aangeeft waar het pijnpunt ligt. Meisjes en vrouwen moeten zelf maar zorgen dat ze braaf en zedig zijn, jongens krijgen alleen maar te horen "mag niet en hoort niet". Zonder verdere uitleg, het waarom mogen ze zelf gaan uitzoeken. Velen lukt dat ook wel, sommigen hebben toch echt meer uitleg nodig.
Een tiener die gruwelijk de fout in gaat mag best gewezen worden op dat hij heel, heel, heel erg fout zat. Maar om 'm nou de rest van z'n leven aan een schandpaal te laten staan gaat me ook echt te ver. Bij het overgrote deel komt dat besef met de tijd toch wel. En het deel waarbij dat besef nooit komt, daarvoor zijn andere maatregelen te bedenken dan naming and shaming.
Maar cultuur heeft er lang niet alles mee te maken. Eerder groepsdruk, en dat komt voor onder ALLE culturen, overal ter wereld. Het klopt wel dat in bepaalde culturen meer misbruik plaatsvindt dan in andere culturen, maar er is geen een cultuur waar er niets fout gaat. En ook keurig opgevoede jongens uit milieus waarin wel degelijk aandacht is voor seksualiteit en vrouwen kunnen gruwelijk de fout in gaan onder invloed van groepsdruk en eventueel alcohol/ drugs. Bij de meeste daarvan komt de echte spijt pas veel later, als ze oud en wijs genoeg zijn om echt te beseffen wat er ooit gebeurde.
Nicolletje schreef:Maar toch... ik keur niet goed wat die jongens hebben gedaan, maar als je zó ver heen bent dat je je op deze manier (en het schijnt dat dit meisje het vaker overkwam dat ze zo erg ver heen was) rondgedragen moet of kan worden
[ Afbeelding ]
dan denk ik dat zo iemand ook bij zichzelf zou kunnen nadenken of zij niet ook zelf een probleem heeft.
Fiffill schreef:Ik zeg niet dat het normaal is om out te gaan van de drank, maar het is toch bizar dat dat niet zou kunnen omdat er misschien wel mensen aan je gaan zitten? Je zou bij wijze van spreke nog naakt over straat moeten kunnen lopen zonder dat er mensen aan je zitten. Dat moet er aangepakt worden, die kerels moeten bewustzijn krijgen (want dat is er nu gewoon veel te weinig), ipv dat wij meisjes vertellen "pas maar op want anders wordt je verkracht".
maura schreef:Ik denk eigenlijk dat een sterk type vrouw veiliger is als ze naakt over straat gaat dan een zwak type vrouw in vijf lagen winterkleding.