Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:51

Ik snap het! :) Als je maar weet dat het niet de bedoeling is om iemand te kwetsen. Het gaat over Stanley A, en over niemand anders. :(:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:52

Je kan er met je verstand toch ook niet bij hé, dat een mens er toe in staat is.
Overigens moet je je niet druk maken hoor, ik ben niet zo lichtgeraakt. :)

welshgekkie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:53

LovingTweety schreef:
Paar jaar terug is een hele goede kennis/vriendinnetje (13 jaar) van mij bij een verkeersongeluk omgekomen door een 81jarige bestuurder die door rood reed. Zij was op weg naar de paardrijles en reed netjes door groen. Hem is niet eens zijn rijbewijs afgepakt.

TBS is een pittige straf waar je nooit af zal komen. Autisme kan zich in verschillende vormen voordoen. Ik weet niet persoonlijk hoe erg zijn autisme is, misschien jij wel.

Het blijft verschrikkelijk maar je krijgt Ximena er niet mee terug.

Heb je het over het meisje Yannick?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:09

moonfish13 schreef:
Weet ik hoor, is ook niet persé naar jou. :)
Overigens één ding waar veel mensen met autisme over struikelen.
Iemand hééft autisme, dat is iets anders als een autist zijn.

Voor mij maakt het niet uit, maar er zijn er genoeg die er goed over struikelen.
De Nederlandse Vereninging Autisme heeft er zelfs nog voor naar Rutte geschreven omdat hij het ook zo zei. :=

Precies.
En dat stak mij ook. Op tv werd het gemeld dat hij alleen tbs kreeg door dat hij asperger heeft.
Maar dat blijkt niet te zijn, er speelt meer.
Maar dat de media dat meteen verteld wang nu wordt direct het beeld geschept dat elke asperger gek is.
Hoorde dat vandaag in de trein nog iemand zeggen n.a.v. deze zaak.
Toen dacht ik ook, en bedankt. -O-

LoveUggs

Re: Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:47

@Milou, dat is idd vervelend als je zoiets hoort!
Het verbaasd me hoeveel mensen zich met deze 'zaak' bezighouden.. Vandaag begon een meisje uit mijn klas erover. Dat stak me toch wel behoorlijk, had ik niet verwacht. Maar zij wist niet dat ik Xiem ken..
Ik neem aan (na jullie berichtjes) dat asperger een andere naam is voor autisme?
Ik zeg zeker niet dat iedereen met die beperking niet goed in zijn hoofd is.
Daarbij ligt het natuurlijk ook aan hoe erg je het hebt..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:48

nee asperger is een vorm van autisme. Je hebt veel varianten :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:49

Ah okee. Ik kan me goed voorstellen hoe vervelend dat voor jullie moet zijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:44

en niet iedereen met een psychische stoornis (of persoonlijkheidsstructuur) zal een moordenaar worden. maar persoonlojkheidsstoornissen gaan ook vaak gepaard met allerlei andere problemen, zoals verslavingen(alcohol of drugs); en dat verergert ook weer de stoornis. en daar zou m.i. meer controle op moeten zijn

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:50

Misschien een schrale troost: de TBS kom je nauwelijks meer uit tegenwoordig. Kan maar zo zijn dat hij de rest van zijn leven vast zit. En hoewel ik vind dat ze daar best wat harder aangepakt mogen worden(persoonlijke werkervaring) is ook de TBS geen pretje.

Sterkte, met het hele plaatje...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 00:17

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes.
Ik hoorde het idd Maeve, had het er daarstraks met mijn rij instructeur ook over.
Die vond de straf die geeist is (dus 7 jaar) eigenlijk wel kort, maar hij probeerde me idd ook te troosten met die TBS.
Ik baal heel erg dat ik niet wist dat de rechtszaak gister was, en dat ik er niet was om het 'hele' verhaal te horen. Aan de andere kant, las ik de tweets (voor de ouderen onder ons, berichtjes op twitter :p) van Saskia, en daarin stonden toch wat details waarbij ik behoorlijk moest slikken.
Hij wou haar eerst stikken met een kussen, hij bedacht zich, pakte een glas cola, en nam vervolgens het mes mee uit de keuken waarmee hij haar vermoordde.
Dit is dan een detail dat ik wss wel in het topic mag zetten. Een ander detail waar ik heel erg van schrok, laat ik achterwegen. Mag in een pb gerust om gevraagd worden, maar ik moest daar heel erg bij slikken. Tranen sprongen op dat moment in mijn ogen...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:16

Dat zinnetje stond ook op nu.nl. Over het glas cola en toch terug gaan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:19

Oh, dat kan best! Ik ga eens kijken wat er op Nu.nl te vinden is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:36

Stanley A. moet zeven jaar celstraf en tbs met dwangverpleging krijgen voor de moord op de 15-jarige Ximena in Den Haag vorig jaar februari.

Dat eiste de officier van justitie woensdag bij de rechtbank in Den Haag. Ze vindt dat er sprake is van moord, maar houdt de 26-jarige verdachte wel sterk verminderd toerekeningsvatbaar omdat hij een stoornis heeft.

Het lijk van het meisje werd begin februari vorig jaar in de vroege ochtend op straat gevonden in de Goudenregenstraat in Den Haag. A. woonde in die straat en meldde zich later bij de politie. Hij heeft gezegd dat hij het meisje om het leven heeft gebracht.

Twintig messteken

De verdachte sprak het meisje aan omdat ze nog zo laat op straat was. Hij nam haar volgens eigen zeggen mee naar huis om haar een slaapplek aan te bieden. Het meisje zou geen slaapplek hebben gehad na een feestje.

Enkele uren later stak de 26-jarige A. het meisje met twintig messteken dood, sleurde haar lichaam de straat op en liet haar daar achter. Korte tijd later belde hij de politie omdat ''alle sporen richting zijn portiek wezen''.. Een voorbijganger had het meisje toen al gevonden.

A. zei dat hij langer rondliep met de gedachten om iemand iets aan te doen.

Wat als

''Een reeks van willekeurige gebeurtenissen hebben geleid tot de dood van Ximena'', zei de aanklager. Ze kon zich goed voorstellen dat de nabestaanden worstelen met wat-als-vragen.

''Wat als ze wel ergens had geslapen? Wat als haar telefoon niet leeg was geweest? Wat als Stanley tien minuten eerder was vertrokken of een andere route naar huis had genomen? Die kwellende vragen laten zien hoe volstrekt willekeurig haar dood is geweest.''

Feestje

Ximena had die fatale avond een feestje. Maar rond de afspraak waar ze zou blijven slapen ging het fout. Ze belandde buiten op een bankje waar A. haar tegen het lijf liep, hij kwam bij een vriend vandaan.

De verdachte nam haar mee naar huis en liet haar in zijn bed slapen, terwijl hij achter de computer ging zitten. Zijn vader was ook thuis, maar vertrok vroeg in de ochtend.

Moordneigingen

A. zou een kussen hebben gepakt en naar de kamer zijn gegaan waar Ximena lag. ''Ik begreep waar het heenging. Ik had toen moordneigingen'', verklaarde hij.

''Maar ik dacht, wat sta ik hier te doen met dat kussen.'' A. ging naar beneden, dronk een colaatje, pakte een mes en doodde haar alsnog.

Autistische stoornis

De verdachte is volgens een psycholoog en een psychiater van het Pieter Baan Centrum sterk verminderd toerekeningsvatbaar. Een derde deskundige noemde de 26-jarige A. minder toerekeningsvatbaar.

Uit de rapporten blijkt dat A. een autistische stoornis heeft. Hij kreeg eerder jeugd-tbs omdat hij een vrouw op het kerkhof neerstak.

Volgens de deskundigen is de kans op herhaling ''zeer groot''. Niet alleen vanwege zijn stoornis, maar ook omdat hij al eerder met een mes toesloeg. De deskundigen vinden dat A. zeer lang tbs moet krijgen. De verdachte wil zelf ook tbs. ''Ik wil behandeling.''

Stanley vertelde dat hij de drang had om mensen neer te steken. Hij liep ook wel eens met een mes op zak om toe te slaan. Toen hij Ximena neerstak, zou hij ''chaos, woede, paniek, verdriet, maar ook genot hebben gevoeld'', vertelde hij zijn psycholoog.

Door: ANP

Bron: http://www.nu.nl

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:51

Verschrikkelijk. Nooit mee loslaten!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 10:59

Vind het zo erg hoe nuchter hij erover praat..
In de berichten die ik dan op twitter gelezen heb, stonden dingen die hij had gezegd, en die waren zo nuchter..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:08

Dat komt omdat hij met zijn stoornis zich niet realiseert wat er gebeurd is en/of zich kan afsluiten daarvan.

Het menselijk psyche is heel complex. Voor mensen die daar geen last van hebben ook vrij onmogelijk om zich daarin te verplaatsen. Ik merk aan je reacties dat je daar moeite mee hebt, heel begrijpelijk overigens. Maar het ligt door zijn stoornis allemaal wat ingewikkelder. Deze mensen moeten niet 7 jaar opgesloten worden. Dat snappen ze niet en zo wordt het alleen maar erger. Gewoon gelijk beginnen met een passende behandeling in een gesloten setting werkt dan vele malen beter.

Nogmaals, ik snap je frustratie en emotie enorm goed. Echt waar. Maar ga eerst eens wat onderzoek doen naar de zwaardere vormen van autisme en lees andermans ervaringen voordat we met beschuldigingen en verwijten gaan gooien.

Een beginnetje;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:12

LovingTweety schreef:
Dat komt omdat hij met zijn stoornis zich niet realiseert wat er gebeurd is en/of zich kan afsluiten daarvan.

Het menselijk psyche is heel complex. Voor mensen die daar geen last van hebben ook vrij onmogelijk om zich daarin te verplaatsen. Ik merk aan je reacties dat je daar moeite mee hebt, heel begrijpelijk overigens. Maar het ligt door zijn stoornis allemaal wat ingewikkelder. Deze mensen moeten niet 7 jaar opgesloten worden. Dat snappen ze niet en zo wordt het alleen maar erger. Gewoon gelijk beginnen met een passende behandeling in een gesloten setting werkt dan vele malen beter.

Nogmaals, ik snap je frustratie en emotie enorm goed. Echt waar. Maar ga eerst eens wat onderzoek doen naar de zwaardere vormen van autisme en lees andermans ervaringen voordat we met beschuldigingen en verwijten gaan gooien.

Een beginnetje;

Ik snap dat er veel soorten zijn van autisme. Hij verteld dat hij er spijt van heeft. Dat hij in behandeling wil. Verwacht geen vergiffenis van M. en R. de ouders van xiem. En toch heb ik er een raar gevoel bij..
Komt gewoon ineens heel veel omhoog.. :( Filmpjes die weer opduiken, beelden van Xiem, enz enz..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:15

Daarom zeg ik, je emotie neemt de overhand. Ik snap dat het in deze situatie moeilijk is om objectief te blijven. Ook ik werk al geruime tijd in de psychiatrie en snap dat het voor buitenstaanders moeilijk is om het vanuit zijn oogpunt te zien.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 11:18

Maar ook dat kan ik ergens wel begrijpen.. Alleen stop ik het weg.
Door de verschillende beperkingen die hij heeft is hij 'anders' denkt hij anders enz. Maar daar wil ik gewoon ff niet aan denken. T feit dat hij mijn vriendin vermoord heeft.........

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:21

Dat is ook verschrikkelijk en nooit meer goed te maken en om te draaien. Daar... ben ik het helemaal mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:16

LovingTweety schreef:

Een beginnetje;

Blijkbaar heeft psychiatrisch onderzoek uitgewezen dat op het moment van de moord er geen sprake was van dissociatie. Mogelijk vanwege het feit dat hij het kussen heeft omgeruild voor het mes en tussendoor nog een colaatje heeft gedronken. En misschien nog wat andere overwegingen die wij niet kennen. Dat past niet bij dissociatie op dat moment. Wel is hij geacht verminderd toerekeningsvatbaar te zijn geweest.
Zijn stoornis (asperger) doet mij denken aan die man uit Zoetermeer die zijn hele gezin had uitgemoord (vrouw en 2 kindjes) voor een nachtje met een prostituee. Die had ook asperger. Ook de bloedbaden van de laatste jaren op middelbare scholen in de USA zijn aangericht door jongens met het asperger of een andere stoornis in het autistisch spectrum. Obsessie en het gemis aan empatisch gevoel is in de meeste gevallen de oorzaak.
Je zou kunnen zeggen dat 7 jaar nog niet genoeg is (zeker niet voor de familie van Ximena). Maar imo zou de TBS (of in ieder geval behandeling) wel eerder moeten beginnen. En dat past in ons systeem dus blijkbaar niet. TBS is natuurlijk wel gericht op terugkeer in de maatschappij

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:26

Er word wel verwacht dat hij niet meer terug de maatschappij in gaat/ mag omdat hij een gevaar zou blijven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 12:40

Kom net een filmpje tegen op youtube, wat de moeder van Xiem verteld heeft tijdens de rechtbank.
Graag wil ik deze met jullie delen zodat jullie weer iets meer weten over haar.. Dit kijk ik dan op school, vecht tegen tranen, met een enorme brok in mijn keel. Vind het zo mooi gesproken, en het klopt. Dit was Ximena... Dit is Ximena.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:41

LoveUggs schreef:
Er word wel verwacht dat hij niet meer terug de maatschappij in gaat/ mag omdat hij een gevaar zou blijven.

Daarom juist ook de TBS, waar hij naar verwachting heel lang, zo niet zijn hele leven in zal blijven. Een voorwaarde voor TBS is namelijk dat de persoon een gevaar is voor zichzelf en/of omgeving.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 16:58

Dat is dus idd de verwachting dat hij daar niet meer weg komt